Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag står som vanligt i mitten. Jag tror inte att det är ett fabricerat virus, men jag utesluter det inte...
Precis det jag tidigare uttryckt, fast med andra ord.
Stolligt att vara stupsäker, oavsett riktning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D
B b8q skrev:
Nu får vi ju inte prata politik här, men jag har ofta undrat varför Sverige inte har fått ett utpräglat ”Pensionärsparti” som lyckats locka de äldres röster. De är väl lätt 15-20 procent av väljarna.
Det finns väl SPI, annars har jag läst en analys som sa att eftersom "alla" partier är överrens om att pensionärer bör får förbättringar, högre pension etc, så blir detta aldrig debatterat och därför blir det heller inga vallöften. Dvs det är alltid med på listan av saker som ska fixas men når aldrig toppen-

Grovt förenklat såklart.

D
Nefrums Nefrums skrev:
Läste en intressant sak idag. Sverige är det enda land i världen där det dör fler av Corona än av rökning just nu.
Men det beror mest på att rökning inte är så vanligt i Sverige längre. Så bara 30/dag dör av rökning i Sverige.
Jag tycker 30 om dagen låter förskräckligt, det 10-11' om året, kanske bara jag... :(

Det är ingenting jämfört med corona som kräver total nedstängning av samhället.

useless useless skrev:
Vart står det att vi är ovälkomna i hela EU?
Vart står det att vi är välkomna t alla eu länder?

MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/e...linde-hojt-rosten-nar-vannerna-stangt-dorren/

Sveriges mest pålitliga vänkrets har nu stängt dörrarna för oss. Före krisen var målet att Norden skulle bli världens mest integrerade region.

”Det är vi inte för tillfället”, konstaterade Norges statsminister Erna Solberg (H) efter att hon i fredags presenterat en karta över var norrmän får semestra inom Norden. I centrum av gröna och tillåtna länder fanns en avlång ilsket röd yta. Sverige minus Gotland.

Hon fick frågan hur den svenska regeringen reagerar på Norges beslut. ”Jag tror att vi ska vara ärliga nog att säga att i Norden är detta en svår sak för ögonblicket”

Det låter ju i det närmaste som ett understatement när man läser Ann Lindes varning att stängningen av gränserna inom Norden riskerar att skapa djupa sår. ”Jag är orolig för hur länge vi kommer att ha kvar de här såren”, säger hon.

Sveriges utrikesminister talar om grannländernas olika vägval i coronakrisen. ”Faktum är att de har haft ett mycket mildare utbrott än vad vi har haft”. Uttalandet är lätt att tolka som att det inte är Norge, Danmark och Finlands åtgärder för att trycka tillbaka smittan som gett resultat, utan att de haft mer tur än Sverige. Men faktum är också att smittspridningen startade ungefär samtidigt i Norge, Sverige och Danmark, och Sverige hade färre bekräftade fall av covid-19 än Norge och Danmark i början av epidemin.

Den svenska vägen till ett återupprättat nordiskt samarbete går uppenbarligen inte via utrikespolitisk självkritik.

• Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Jag fick idag reda på ytterligare ett barn som troligen smittats i skolan. En högstadieelev. I den familjen har dock ingen annan varit sjuk. De har inte heller testat sig. Ju mer jag gräver runt bland vänner, bekanta och grannar där jag bor, desto fler fall hittar jag. Och det verkar som om väldigt många av dessa misstänker att smittan spridits via skolan (högstadiet), precis som jag.

En intressant detalj är att de flesta barn åker buss till skolan där vi bor, vilket är något jag redan varit inne på. Det kan även vara där smittan sprids.

Något jag funderar över är om inte barn sprider Covid-19 lika mycket (eller nästan lika mycket) som vuxna, men att förutsättningarna för kluster är mindre runt barnen. Men om man har många barn som åker kollektivt så kan det fortfarande uppstå.

I min familj har vi alltså en helt symptomfri person som troligen smittat sin syster som smittade mig och sedan till min fru. Sannolikheten för att barn skall smitta vidare och dessutom symtomfria barn ärju enligt Tegnell låg, men varför händer det då hos oss?

Jag misstänker att FHMs uttalanden om detta är "felaktiga" . Sedan kan man diskutera om de inte har koll, eller om de väljer att mörka för folkhälsan skull. Jag tror det senare. Jag tror helt enkelt att de valde att få mer smittspridning via skolbarn och skolskjutsar för att alternativet var skolbarn utan skolgång. Man hade kunnat stänga högstadiet utan att barnomsorgen skulle krascha, men här ville man inte att dessa barn i vissa områden i Sverige skulle hänga på stan.

Det intressanta är att om jag har rätt så har man aktivt valt att ha en högre smittspridning för att undvika problemen med barnomsorg och högstadieelever på stan och mer...

Det kan vara rätt tänkt, men än en gång så har man inte berättat tanken bakom de beslut man fattar.

Det är uppenbart att där jag bor har skolbarnen verkligen varit drivande i smittspridningen. Så det uttalandet från Tegnell kan vi lägga åt sidan, de kan visst vara drivande i smittspridningen, åtminstone på vissa ställen.

Jag tror ärligt att just detta uttalandet gör att barnen, skolan osv inte är så försiktiga som skulle behövas. Vi har där jag bor flera exempel på barn som gått till skolan dagen efter de haft feber, då min fru är lärare så har hon många fall som hon känner till rörande detta.

Jag tror inte FHM insåg denna konsekvens när de höll skolorna öppna. Eller så gjorde de det?

Detta kan i alla fall vara en stor skillnad mellan Sverige och andra liknande länder. Detta måste de kolla upp.

Nu kan ju mitt område vara ett undantag också, det är ju flera olyckliga omständigheter som sammanfaller, men det bör faktiskt kunna ske på fler ställen i landet.

Vad tror ni andra?

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Mycket märkligt sätt du argumenterar på.

Först påstår du att vi inte är välkomna till andra EU-länder. Sen på begäran står så redovisar du en länk som inte stödjer ditt påstående. När det påtalas så skall vi sedan visa att vi är välkomna i alla länder?

Det är ju lika dumt som när du påstod att Löfven hyllade vandalerna och på förfrågan om referens till det påståendet så skulle vi istället visa var han fördömde dem?

Det är ju som att jag skulle påstå att var tionde person i världen egentligen kommer från mars. När jag ombeds att presentera bevis för mitt påstående så svarar jag med "Vad har ni för bevis för att det inte stämmer"?

• Gilla
Hellacopter och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Intressant att Norge tillåter sina medborgare att resa till Gotland, men inte till resten av Sverige och det gör man samtidigt som svenskarna får börja resa igen om många Stockholmare är på väg till Gotland.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
sunnis
N Nybergzzz skrev:
Kallas för Schengenområdet, det är avtalat så mellan alla medlemmar.

Det är nog så att man egentligen inte kan hindra EU medborgare inom Schengenområdet att besöka andra EU länder. Den fria rörligheten är en EU förordning och en av EUs fundamentala byggstenar och som medlemsländerna är skyldiga att följa, bryter man mot det så kan länderna hamna i EU domstolen. Det kanske finns kryphål vid pandemier, vem vet. Men detta kan vara en anledning till att man helt plötsligt inte hindrar vissa eu-medborgare och som t.ex Grekland väljer att stänga vissa flygplatser bara och inte hela länder. Det har nog med att granskar man juridiken så kan det vara olagligt och kan utdelas extremt dyra sanktioner vid överträdelser.

Nu har ju förvisso EU visat sig vara en luftslott utan auktoritär under kris - vilket motverkar hela dess existens. Men det är en senare fråga.

B b8q skrev:
Annars är det väl främst de äldre som Sverige misslyckats med att ta hand om, både med och utan virus? Så du borde väl verkligen vara en målgrupp för att byta land då?
Jag räknar med att ta hand om mig själv! Men för ungdomar som ska bygga ett liv i en framtid finns nog bättre länder i närområdet.

Kan man som ung i dag räkna med att få hyra en lägenhet i Stockholm? Få en tillsvidareanställning? Hur ska Sverige klara konkurensen med sjunkande Pisa-resultat?
Hur tar vi hand om våra äldre? Har vi bra politiker som kommer att lösa detta?
Har vi smarta myndighetschefer som verka för medborgrna bästa? Dan Elisasson? För bara några månader sedan skulle Björn Zoega sparka en massa anställa på KS för att sjukhuset inte gick runt ekonomiskt.

Coronapandemin tydligör en hel del. Det mesta har enlig mig misslyckast med ett undantag, sjukvården som lyckats skaka fram nya IVA-platser och dess personal som sliter hårt för att rädda så många som möjligt.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant att Norge tillåter sina medborgare att resa till Gotland, men inte till resten av Sverige och det gör man samtidigt som svenskarna får börja resa igen om många Stockholmare är på väg till Gotland.
Den är fantastiskt, bättre än den med bildörren i öknen!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
En spalt i en tidning med två separata textavsnitt, där vänster avsnitt innehåller en klagande åsikt och höger avsnitt har en citatmarkering om tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick idag reda på ytterligare ett barn som troligen smittats i skolan. En högstadieelev. I den familjen har dock ingen annan varit sjuk. De har inte heller testat sig. Ju mer jag gräver runt bland vänner, bekanta och grannar där jag bor, desto fler fall hittar jag. Och det verkar som om väldigt många av dessa misstänker att smittan spridits via skolan (högstadiet), precis som jag.

En intressant detalj är att de flesta barn åker buss till skolan där vi bor, vilket är något jag redan varit inne på. Det kan även vara där smittan sprids.

Något jag funderar över är om inte barn sprider Covid-19 lika mycket (eller nästan lika mycket) som vuxna, men att förutsättningarna för kluster är mindre runt barnen. Men om man har många barn som åker kollektivt så kan det fortfarande uppstå.

I min familj har vi alltså en helt symptomfri person som troligen smittat sin syster som smittade mig och sedan till min fru. Sannolikheten för att barn skall smitta vidare och dessutom symtomfria barn ärju enligt Tegnell låg, men varför händer det då hos oss?

Jag misstänker att FHMs uttalanden om detta är "felaktiga" . Sedan kan man diskutera om de inte har koll, eller om de väljer att mörka för folkhälsan skull. Jag tror det senare. Jag tror helt enkelt att de valde att få mer smittspridning via skolbarn och skolskjutsar för att alternativet var skolbarn utan skolgång. Man hade kunnat stänga högstadiet utan att barnomsorgen skulle krascha, men här ville man inte att dessa barn i vissa områden i Sverige skulle hänga på stan.

Det intressanta är att om jag har rätt så har man aktivt valt att ha en högre smittspridning för att undvika problemen med barnomsorg och högstadieelever på stan och mer...

Det kan vara rätt tänkt, men än en gång så har man inte berättat tanken bakom de beslut man fattar.

Det är uppenbart att där jag bor har skolbarnen verkligen varit drivande i smittspridningen. Så det uttalandet från Tegnell kan vi lägga åt sidan, de kan visst vara drivande i smittspridningen, åtminstone på vissa ställen.

Jag tror ärligt att just detta uttalandet gör att barnen, skolan osv inte är så försiktiga som skulle behövas. Vi har där jag bor flera exempel på barn som gått till skolan dagen efter de haft feber, då min fru är lärare så har hon många fall som hon känner till rörande detta.

Jag tror inte FHM insåg denna konsekvens när de höll skolorna öppna. Eller så gjorde de det?

Detta kan i alla fall vara en stor skillnad mellan Sverige och andra liknande länder. Detta måste de kolla upp.

Nu kan ju mitt område vara ett undantag också, det är ju flera olyckliga omständigheter som sammanfaller, men det bör faktiskt kunna ske på fler ställen i landet.

Vad tror ni andra?
Jag har förstått att du anser att du är omgiven av smittande skolbarn men jag vidhåller nog att min uppfattning är att detta smittoläge inte verkar typiskt för Svenska skolor. Kanske undantaget som bekräftar regeln. Över lag verkar det gått riktigt bra, så bra att jag sett många länder säga att det var ett misstag att stänga och hänvisat till att det gick bra i Sverige.

Men tråkigt för dig såklart.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.