2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du siffror på att lärare som grupp blir mindre sjuka än andra grupper? Jag har bara ett minne att en FHM-presskonferens där Tegnell sa att de inte såg att lärare blir sjuka i högre grad än övriga befoldkningen. Det stödjer då argumentet att skolorna inte driver smittspridningen mer än andra delar av samhället. Men det tyder också på att smittspridning sker i samma grad som i andra delar av samhället.D djac skrev:
(Ett problem är dock att antikroppstesterna som hittills har gjort har underkänts som ickerepresentativa av FHM själva. Vi får se om det kommer bättre siffror denna vecka, det är ju utlovat av FHM.)
Nä, där vinner du, grattis, de siffrorna har jag inte. Vad jag dock vet är att i min lärartäta släkt, både uppland och skåne, så känner ingen till någon översjukligeth i Corona, och jag är dessutom ganska säker på att media snappat upp om skolorna hade stått tomma på lärare. Tror inte regimen hindrat media från att skriva det.Claes Sörmland skrev:
Men du har rätt, jag har inte siffrorna.
Har du annan input?
Ja och som vanligt finns jävulen i detaljerna, lagar, förordningar, samhällsorganisation, uppdragsfördelning, resurser, beredskap, andra bekymmer som råkade pågå samtidigt. All detta får stor påverkan.Mikael_L skrev:
Precis, det finns ju anledningar. Det är dessa som är viktigt att leta efter , så gott det går.
Vissa regioner i Sverige fick lägre spridning och dödlighet, andra högre, vissa regioner i våra grannländer fick lägre, andra högre.
Vad beror det på?
Är det hur personalen i äldrevården är organiserade, är det hur många internationella företag det finns där, är det vilken slags kollektivtrafik som är där osv osv.
Och allra troligast är det ju inte bara en enda faktor som är drivande.
Sen kan ju vi inom vårt eget land nog konstatera att det är värre att få en rivstart med många smittade (Stockholm), än en start med färre smittade (Malmö).
Sen kan jag ju inte vara säker men man har ju inte läst något annat än att det är kaos i sjukvården i Stockholm de senaste 10-15 åren och visst finns det risk för att en organisation i fritt fall klarar en kris sämre än en i harmonisk balans?
Märkligt beteende du har. Först vräker du ur dig osakligheter och sen vill du inte diskutera dem och pratar om någon sorts tävling där man tydligen kan vinna. Min ingång är att genom diskussion belysa ämnet, inte tävla med dig. Är det tävla du är ute efter? Och vad är det du antyder med att det finns en regim som kan hindra media att skriva om något? Det är svårt att ta dig seriöst med alla dessa osakligheter.D djac skrev:Nä, där vinner du, grattis, de siffrorna har jag inte. Vad jag dock vet är att i min lärartäta släkt, både uppland och skåne, så känner ingen till någon översjukligeth i Corona, och jag är dessutom ganska säker på att media snappat upp om skolorna hade stått tomma på lärare. Tror inte regimen hindrat media från att skriva det.
Men du har rätt, jag har inte siffrorna.
Har du annan input?
Tillbaka till sakfrågan, vi förväntar oss ingen översjuklighet i COVID-19 i lärargruppen om smittspridning sker i skolmiljön i samma grad som på andra arbetsplatser. Översjuklighet förväntas bara om skolorna är en miljö där smitta särskilt lätt sprids till lärare. För att ens utvärdera detta behövs data, inte anekdoter.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
https://www.svd.se/skattefri-coronacheck-till-danska-pensionarer/i/senaste
Natten till måndagen blev det klart: Danmark satsar 1,8 miljarder danska kronor i ett "sommar-coronapaket" för att sparka igång ekonomin efter krisen. Personer som lever på utbetalningar från socialförsäkringssystemet, bland annat pensionärer, får ett skattefritt tillskott på 1 000 danska kronor.
Natten till måndagen blev det klart: Danmark satsar 1,8 miljarder danska kronor i ett "sommar-coronapaket" för att sparka igång ekonomin efter krisen. Personer som lever på utbetalningar från socialförsäkringssystemet, bland annat pensionärer, får ett skattefritt tillskott på 1 000 danska kronor.
Håller med i mycket av det du skriver men inte att avrådan för resor tagits bort.optimum skrev:
Vissa verkar totalt missat att Sverige öppnar upp nu.
I lördags tog avrådan för resor i Sverige bort.
Hotell, Restauranger och campingar fick 3 dokument som inte tillför någon ökad säkerhet.
Turister från andra länder besöker oss.
Midsommar om några dagar.
Resor till Gotland kommer kraftigt öka med risk att de får upp antalet smittade rejält.
Ja jag hoppas verkligen jag har fel när jag tror vi får en ny eskalerande smittspridning de närmsta veckorna.
Enligt HSLF-FS 2020:12 gäller bla för resor:
3. om det är möjligt, gå, cykla eller använda andra alternativa färdsätt,
4. undvika att resa med sådan kollektivtrafik och sådana andra allmänna färdmedel där det inte går att boka en plats,
5. hålla avstånd till varandra och följa anvisningar i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel,
Ja men jag kan inte säga att jag förstår vad du skriver heller men så är det ibland. Du säger att "vi" inte förväntar oss översjuklighet i skolan, vet inte vem vi är men jag förväntar mig nog att om man har en grupp som smittar och man är mycket nära, som i skolan, då borde det ju smitta mer eftersom man är så nära?Claes Sörmland skrev:
Märkligt beteende du har. Först vräker du ur dig osakligheter och sen vill du inte diskutera dem och pratar om någon sorts tävling där man tydligen kan vinna. Min ingång är att genom diskussion belysa ämnet, inte tävla med dig. Är det tävla du är ute efter? Och vad är det du antyder med att det finns en regim som kan hindra media att skriva om något? Det är svårt att ta dig seriöst med alla dessa osakligheter.
Tillbaka till sakfrågan, vi förväntar oss ingen översjuklighet i COVID-19 i lärargruppen om smittspridning sker i skolmiljön i samma grad som på andra arbetsplatser. Översjuklighet förväntas bara om skolorna är en miljö där smitta särskilt lätt sprids till lärare. För att ens utvärdera detta behövs data, inte anekdoter.
Lärare är mycket nära sina elever, speciellt i de yngre klasserna men jag skulle säga i hela grundskolan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Något som inte är aktuellt längre enligt Fader Tegnell: https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/useless skrev:
Sverige borde fokusera på att stoppa lokala utbrott av covid-19, menar tidigare statsepidemiolog Annika Linde.
Men sjukdomen sprids inte längre i kluster i Sverige, hävdar statsepidemiolog Anders Tegnell.
Den fasen av smittspridningen är förbi.
– Det finns inga tecken på att det finns, säger Tegnell.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Det är väl precis som andra form av kluster? Tänk som bi som svärmar, det ger ett kluster men i övrigt är det väldigt få bin emellan svärmarna. Kluster kan ju finnas i många nivåer också, hela städer, stadsdelar eller enskilda byggnader.
Ytterligare exempel är klusterbomber (otäcka saker) som består av många små laddningar som ger utspridda, lokala effekter istället för att blåsa bort ett helt område.
Tidigt var väl Stockholm tydligt klustersmittat med Järva bl a som hade många sjuka medan Östermalm knappt hade några (exempel, möjligen felaktiga, ur minnet).
Ytterligare exempel är klusterbomber (otäcka saker) som består av många små laddningar som ger utspridda, lokala effekter istället för att blåsa bort ett helt område.
Tidigt var väl Stockholm tydligt klustersmittat med Järva bl a som hade många sjuka medan Östermalm knappt hade några (exempel, möjligen felaktiga, ur minnet).
Om jag får komma med en gissning, då är covid19 vanligtvis inte så smittsamt, men under vissa förutsättningar blir den det. När folk börjar skrika, sjunga, blåsa i visselpipa, mm då blir viruset luftburen och kan smitta över större avstånd.
Oftast händer det i sammanhäng där det finns många personer tät inpå varandra. Det förvärrar smittspridningen.
Genom att inte ha stora sammankomster längre, och genom att de flesta körer tillfälligt har lagt ned sin verksamhet, finns det inte längre så många tillfällen där viruset är extra smittsamt och dör viruset ut nästan av sig själv.
Oftast händer det i sammanhäng där det finns många personer tät inpå varandra. Det förvärrar smittspridningen.
Genom att inte ha stora sammankomster längre, och genom att de flesta körer tillfälligt har lagt ned sin verksamhet, finns det inte längre så många tillfällen där viruset är extra smittsamt och dör viruset ut nästan av sig själv.
Konceptuellt är det lätt att förstå vad kluster innebär, men det verkar inte finnas någon (vetenskaplig) information alls om vad klustersmitta innebär i praktiken för smittspridning, -vägar, -spårning, etc.
Som jag har uppfattat det så får man inte smitta om någon går förbi men om man är nära en grupp en längre tid som jobb på call center eller kör så får alla det till slut. Tex långfärdsbussarna från Italien eller kören på en av öarna utanför Gbg. Min gissning alltså.useless skrev: