2 361 302 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Läs om, det du svarar på finns inte i det jag skrev!Claes Sörmland skrev:
Vilken underlig världssyn du ger uttryck för. Det finns inget lag här som tävlar mot andra lag.
Vi har ett samhälle i form av en nationalstat och försöker göra det bästa av situationen i en pandemi. Det första som krävs för att det ska fungera är ärlighet och uppriktighet mot varandra. Börjar vi ljuga med ursäkt att skydda nationen halkar vi snart in i dåliga beslut. Öppenhet, hög tilltro och låg korruption är några av våra starkaste sidor liksom hög teknisk och vetenskaplig nivå. Detta tänker i alla fall inte jag inte tumma på för "lagets skull" och grunden för allt detta är ärlighet och att utvärdera situationen utifrån objektiva kriterier.
Då förstår jag uppriktigt inte vad du vill säga med ditt inlägg. Förtydliga gärna. Eftersom du svarade på mitt inlägg där jag argumenterade för en avvaktande ödmjukhet gällande just hur framgångsrikt Sverige har hanterat COVID-19 så antar jag att du hade synpunkter på det.D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Fairlane skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGa98/har-ar-svenska-turister-valkomna--och-inteFairlane skrev:
Som jag nämnde så kan och gör Sverige såklart fel hela tiden, som alla länder, och det ska man såklart alltid vara ödmjuk inför, i Corona precis som i allt annat, det är bara så vi kan hålla oss i topp över tid, som vi gjort.Claes Sörmland skrev:
Att däremot dreva, som har blivit så vanligt idag, baserat på sladder och i grunden en vilja att missförstå tar bara hela landet bakåt. Framstår som oerhört tydligt för mig att de månniskor som här och på andra ställen vinklar, och som påpekats många gånger, tex inte säger säg sig förstå varför Sverige följer lagar etc är samma människor som av olika anledningar är bittra och missnöjda i allmänhet. Det är inget konstruktivt sätt att delta, anser jag, och tyvärr faller deras säkerligen goda uppsåt bort.
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Vad för typ av test gjorde ni? Jag fick besked av Werlabs att min 16-åring inte får testa sig. De har 18-årsgräns.pacman42 skrev:
Nu får vi ju inte prata politik här, men jag har ofta undrat varför Sverige inte har fått ett utpräglat ”Pensionärsparti” som lyckats locka de äldres röster. De är väl lätt 15-20 procent av väljarna.B b8q skrev:
Där tycks vi vara överens. Det var huvudpoängen med mitt inlägg som du kommenterade.D djac skrev:
Jag vet inte vad med inlägg har att göra med att "dreva" och varför du skriver om det. Vill du tillskriva mig att jag drevar? Förtydliga i så fall så bemöter jag gärna det.D djac skrev:Att däremot dreva, som har blivit så vanligt idag, baserat på sladder och i grunden en vilja att missförstå tar bara hela landet bakåt. Framstår som oerhört tydligt för mig att de månniskor som här och på andra ställen vinklar, och som påpekats många gånger, tex inte säger säg sig förstå varför Sverige följer lagar etc är samma människor som av olika anledningar är bittra och missnöjda i allmänhet. Det är inget konstruktivt sätt att delta, anser jag, och tyvärr faller deras säkerligen goda uppsåt bort.
Vad gäller de här personerna som "drevar" (= jag tolkar det som personer som är mycket kritiska mot det svenska agerandet) så håller jag inte alls med dig. Jag känner gott om framgångsrika, för att inte säga internationellt ledande forskare inom för pandemin relevant biovetenskap/medicin, som knappast kan beskrivas som allmänt bittra och missnöjda och som inte alls är nöjda med Sveriges agerande i samband med pandemin. Jag känner i samma grupp också individer som tycker agerandet har varit rimligt. Jag ser ingen uppenbar korrelation mellan bitterhet och missnöjdhet i deras sinnelag och deras värdering av sakfrågan gällande pandemin. Snarare tycker jag den huvudsakliga prediktorn för vad folk tycker är graden av entreprenörskap i sinnelaget. Mer försiktiga personligheter som inte driver förändring utan mycket grubblande uppskattar den svenska metoden medan mer äventyrsrika och förändringsbenägna personer önskar ett kraftfullare agerande från regeringens sida.
Redigerat:
Läste en intressant sak idag. Sverige är det enda land i världen där det dör fler av Corona än av rökning just nu.
Men det beror mest på att rökning inte är så vanligt i Sverige längre. Så bara 30/dag dör av rökning i Sverige.
Men det beror mest på att rökning inte är så vanligt i Sverige längre. Så bara 30/dag dör av rökning i Sverige.