2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är en ökning med 600 %J Jocke Best skrev:Jaså, så 0,2 i förhållande till 0,1 är 100 %? Men 0,6 är 600? Tror du missade några lektioner matematik.
Det är jobbigt när man inte kommer undan med att tycka lite i matte.
Har det inte med statistik att göra är det en fördel att inte använda statistik för att förmedla sitt budskap.
Rätt svar var alltså att det är 500 %fler sett till ökningen.
men helt riktigt 500 % fler.
vad är det du fattar?
Varför undviker du hela tiden det faktum att det inte finns lagligt stöd att tvinga folk stanna hemma i Sverige? Förklara gärna hur man från ena dagen till den andra ska upphäva en grundlag.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag känner en Rysk medborgare som berättade för mig att om hen hade velat inträda i Ryssland just nu så hade hen behöva sitta i karantän i två veckor innan hen fick röra sig fritt i landet.
Och en Norsk journalist som befann sig i Sverige sa något liknande på SVT för cirka en månad sedan. Alltså om han ville återvända till Norge så behövde han sitta i karantän i två veckor.
Och i Sverige var det mycket länge och är kanske fortfarande bara att traska in och säga
-Nej jag är inte sjuk!
Inte heller i Norge har man kunnat tvinga folk att vara hemma.
De saknar det politiska fyrverkeriet, ryggdunkandet och de billiga poängerna.useless skrev:
Nån som har tid och lust kan väl jämföra Sveriges vidöppna strategi med våra grannländers totala nedstängningar?
Finland stoppade resor till och från huvudstadsregionen under en kort period. Sverige har rekommenderat folk att inte resa. Även om det är frivilligt så var efterlevnaden nära 100% första tiden.
Danmark och Norge har stängt grundskolan, vilket de flesta experter hävdar inte har någon nämnvärd effekt. I övrigt verkar dom resa som vanligt till och från Sverige t ex trots att dom uppmanas till frivillig hemkarantän efteråt.
Vilja är dom avgörande skillnaderna som lockdownförespråkarna saknar i Sverige?
Jo, Ryssland och nordens Sovjetunionen är ju bra målbilder, men inte för mig!Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart får du det ifrån?
Det går utmärkt att bli smittad av även någon som besöker Sverige eller av någon som invandrar till Sverige eller passerar gränsen till Sverige av någon annan orsak.
Jag fattar att folk vill återförenas med sina anhöriga, komma hem, gå på en begravning eller vad man nu har för orsak till att flyga till Sverige.
Allt jag säger är att vi borde varit snabbare med att få igång testandet av folk som ”återvänder till sina hem” eller flyger in i Sverige av en annan orsak.
Jag känner en Rysk medborgare som berättade för mig att om hen hade velat inträda i Ryssland just nu så hade hen behöva sitta i karantän i två veckor innan hen fick röra sig fritt i landet.
Och en Norsk journalist som befann sig i Sverige sa något liknande på SVT för cirka en månad sedan. Alltså om han ville återvända till Norge så behövde han sitta i karantän i två veckor.
Och i Sverige var det mycket länge och är kanske fortfarande bara att traska in och säga
-Nej jag är inte sjuk!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Visst går det att bli smittad av någon som besöker Sverige men det var inte så den stora smittspridningen skedde. Det gjordes ju smittspårning i början av mars.Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart får du det ifrån?
Det går utmärkt att bli smittad av även någon som besöker Sverige eller av någon som invandrar till Sverige eller passerar gränsen till Sverige av någon annan orsak.
Jag fattar att folk vill återförenas med sina anhöriga, komma hem, gå på en begravning eller vad man nu har för orsak till att flyga till Sverige.
Allt jag säger är att vi borde varit snabbare med att få igång testandet av folk som ”återvänder till sina hem” eller flyger in i Sverige av en annan orsak.
-Nej jag är inte sjuk!
I mars var det i alla länder som inte hade egen tillverkning stor brist på testkit och de reagenser som behövs för att göra PCR-test, dvs. i stort sett alla europeiska länder inkl. Sverige, och de kunde alltså inte testa och smittspåra i den utsträckning som de ville. Sverige och många andra länder blev alltså tvungna att sluta med allmänna tester och gå över till att testa bara dem som sökte vård. Jag har för mig att Sverige under mars hade möjlighet att testa några tusen i veckan. Du kan ju lätt tänka dig hur bra det fungerar om man ska testa alla som kommer med flyg till Sverige, även om det bara gäller hemvändande svenskar så är det snarare flera tusen tester om dagen som behövs.
Hur det fungerar i en diktatur som Ryssland är ju inte så intressant eftersom vi lever i en demokrati med mänskliga rättigheter fastslagna i grundlagen.
Som jag har uppfattat det när det gäller Norge så är det ingen lag med straffpåföljd när det gäller hemkarantän efter utlandsvistelse utan mer motsvarigheten till FHM:s råd och rekommendationer. Strax efter att Norge började med det så skrevs det mycket om norrmän som vandrade genom gränsskogarna till Sverige för att de inte deras utflykter till Sverige skulle upptäckas.
Danskar har hela tiden kunnat röra sig fritt mellan Danmark och Sverige.
Sen 17 mars råder det inreseförbud i Sverige för alla som inte kommer från EU eller EES eller Schweiz och som inte har giltigt skäl, t.ex. säsongsarbete i jordbruket. Det är alltså inte fråga om att sitta i karantän utan helt stopp.
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/
Eftersom vi knappt har haft någon flygverksamhet de senaste månaderna så är det ju ytterst få från de godkända länderna, förutom våra grannländer, som kan komma in till Sverige, så en ev. smittspridning från dem är försumbar jämfört med de kring 1000 fall som laboratoriebekräftas varje dag och alla de fall som inte testas.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
useless skrev:
Det är inte resandet som jag har ett problem med det är att man inte testade folk vid gränsen.
Gärna det är en intressant frågeställning.useless skrev:
Nån som har tid och lust kan väl jämföra Sveriges vidöppna strategi med våra grannländers totala nedstängningar?
Finland stoppade resor till och från huvudstadsregionen under en kort period. Sverige har rekommenderat folk att inte resa. Även om det är frivilligt så var efterlevnaden nära 100% första tiden.
Danmark och Norge har stängt grundskolan, vilket de flesta experter hävdar inte har någon nämnvärd effekt. I övrigt verkar dom resa som vanligt till och från Sverige t ex trots att dom uppmanas till frivillig hemkarantän efteråt.
Vilja är dom avgörande skillnaderna som lockdownförespråkarna saknar i Sverige?
Nummer 1 är så klart att många mäniskor lever och arbetat som vanligt på fältet med Sveriges regler. Träffas man inte så smittar man inte och utan en lock down så träffast många människor. Ett exempel överfulla pendlartbussar från Värmdö till Stockholm i flera veckor innan SL fick upp kapaciteten. Ett anat, Mello i stockholm träffades säkert många smittade och sjuka.
Nummer 2. Ingen verka i att stänga ner skolor? Det vet man nog inte. Norges Tegnell säger att man ser barn som betydande inslag i smittspridningen. En annan aspekt i detta är det faktum att länder som vaccinerar mot TBC har betydligt lägre dödlighet. Men vaccinet mot TBC avklingar ganska snabbt så de som är skyddade är just barn. En möjlighet är alltså att barn i länder som vaccinerar mot TBC inte är smittdrivande medan barn i övriga länder är det. Min gissning är att Tegnell har sett data från tex Kina och där vaccinerar man mot TBC? Det gör mani vilket fall inte i Sverige och Norge. Alltså kan en avgörande skillnad kan vara just barn i skolan.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag hoppas att det blev lite klarar med mitt inlägg #16864Hyltran från Veglemyren skrev:
Att testa alla just vid gränspassagen är inte särskilt meningsfullt eftersom man kan ha ett negativt resultat då men ett positivt dagen därpå när symtomen kommer.
Det är ett skenargument man ofta hör från FHM. Men detta är inte allt eller inget, svart eller vitt. Hitttar man hälften så har man stoppat hälften av alla smittkedjor som annars skulle varit fallet.BirgitS skrev:
Då kunde kanske smittspårnigen ha räck till och vi sluppit samhällsspridning helt. Vem vet och då tillämpar man försiktighetsprincipen och testar.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Så resonerade vi i Sverige och i ”resten av världen” gjorde man annorlunda.BirgitS skrev:
Allt fattar jag, men uppenbarligen gör du inte det. Det jag vill påvisa är att när man använder matematik i sin argumentation och just inte behärskar detta så gör det att det blir extra tydligt att man då heller inte förstår varför själva siffrorna på tex 0,6% och det låga underlagen till dem spelar så stor roll i problematiken. Återigen, en ökning från 0,1 till 0,6 är inte en ökning med 600 %, utan 500. Däremot låter det jättemycket med procent, och det är ju bra om man vill skrämmas. Ingen annan argumenterar på det sättet så det är förståeligt att du får räkna ut detta hemma på kollegieblocket. Du skulle kunna vara lite mer ödmjuk, så hade jag kunnat ge dig lite privatlektioner, tror jag har kvar ungarnas högstadieböcker. Du är dock förlåten eftersom du uppenbarligen la all tid på epidemiologin.Ulltand skrev: