Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så resonerade vi i Sverige och i ”resten av världen” gjorde man annorlunda.
Det handlar inte om att resonera. Har man kapacitet att utföra 2 000 tester i veckan så kan man inte testa 10 000 flygresenärer om dagen. Enkel matematik.

• Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
J
Förlåt att jag inte har läst hela tråden ;)

Kan inte du som har gjort det ta och sammanfatta allt som har skrivits här med ett inlägg ;)

Och jag menar inte bara folk som redan bor i Sverige.
Nej men när man håller en hög svansföring som du gör så är det trevligt att sätta sig in i frågan. Jämför med att jag skulle klampa in i Malmbergs dagistråd och kalla dig för dagisfröken och då skulle jag göra bort mig lite eventuellt. Det är klädsamt att hålla reda på vad som sagts innan. Dina övriga argument att det fanns andra än svenskar är ovidkommande i sammanhanget. Det är påvisat att det är resenärer som återvänder hem som smittar, inte de som reser ut. Detta är också nämnt i tråden.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Gärna det är en intressant frågeställning.

Nummer 1 är så klart att många mäniskor lever och arbetat som vanligt på fältet med Sveriges regler. Träffas man inte så smittar man inte och utan en lock down så träffast många människor. Ett exempel överfulla pendlartbussar från Värmdö till Stockholm i flera veckor innan SL fick upp kapaciteten. Ett anat, Mello i stockholm träffades säkert många smittade och sjuka.

Nummer 2. Ingen verka i att stänga ner skolor? Det vet man nog inte. Norges Tegnell säger att man ser barn som betydande inslag i smittspridningen. En annan aspekt i detta är det faktum att länder som vaccinerar mot TBC har betydligt lägre dödlighet. Men vaccinet mot TBC avklingar ganska snabbt så de som är skyddade är just barn. En möjlighet är alltså att barn i länder som vaccinerar mot TBC inte är smittdrivande medan barn i övriga länder är det. Min gissning är att Tegnell har sett data från tex Kina och där vaccinerar man mot TBC? Det gör mani vilket fall inte i Sverige och Norge. Alltså kan en avgörande skillnad kan vara just barn i skolan.
Intressant teori.

J Jocke Best skrev:
Nej men när man håller en hög svansföring som du gör så är det trevligt att sätta sig in i frågan. Jämför med att jag skulle klampa in i Malmbergs dagistråd och kalla dig för dagisfröken och då skulle jag göra bort mig lite eventuellt. Det är klädsamt att hålla reda på vad som sagts innan. Dina övriga argument att det fanns andra än svenskar är ovidkommande i sammanhanget. Det är påvisat att det är resenärer som återvänder hem som smittar, inte de som reser ut. Detta är också nämnt i tråden.
En optimistisk och glad inställning retar alltid tillräckligt många för att det ska vara värt ansträngningen ;)

Ja man ska normalt läsa hela trådar innan man ger sig in i dem och svarar

Men just denna tråd vill jag påstå är ett undantag från den regeln ;)

Ja resenärer som reser in i Sverige tar med sig smittan in i Sverige oavsett vart de bor. Jag pratar inte om folk som reser ut ur Sverige. Jag pratar till exempel en invandrare som kommer hit och bodde i till exempel Syrien eller England innan hen invandrade till Sverige.

I de vissa länder satte man sådana människor i karantän och/eller testade den för covid19. Men i Sverige var det länge bara att vandra in och säga att man är frisk.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Förstår jag dig rätt? 2.000 döda eller 12.000 döda spelar alltså ingen roll i din värld?
Jag är rätt övertygad att de stora skadesiffrorna från Corona och de åtgärder som görs inte syns i de dödstal som många är så fascinerade av. Under dessa så eldar vi i ugnarna med barn, ungdomar och fattiga, allt för att få den översta siffran att se bra ut, i någon slags besatt tävling. Sen om man har 1% eller 2% risk att dö, så funkar det inte riktigt, om du blir sjuk så finns det så många faktorer som avgör hur hårt du drabbas, en del enkla, tydliga och en del oklara, tex behöver inte två personer som liknar varandra svara likadant på samma medicin.

Allt är inte bara siffror som vänds för att man vill visa på något, det är mer komplext än så och därför tycker jag det är mindre intressant att på amatörnivå försöka snickra till något som verkar skrämmande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Japp, och därför ser man oss som knepiga och med den nivå på döda så är vi "pestförklarade" hos många andra.

Då spelar det ingen roll om vi ändå anser vi gjort rätt. Vi är avvikande och det märker de.
Då hjälper det inte om du eller jag eller andra på forumet tycker vi gjort rätt.

Detta kommer det säkert skrivas böcker om.
"Om svenskarna som valde en egen väg och blev ensamma."
"Där de offrade de äldre och tyckte att det fick vara värt priset."
"Där flockimmuniteten skulle prisas"

OBS bara exempel på boktitlar
Ni får gärna hitta på era egna.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
I februari anlände det 644000 passagerare från utlandet bara till Arlanda. Det är cirka 21,500 om dagen. Nu har vi möjligen en testkapacitet på 100000 i veckan, dvs mindre än det anlände en vecka bara till Arlanda. Lägger vi alla tester där så räcker det inte till och då testar vi inte andra ställen folk kommer in i landet, vi testar inte på sjukhus eller liknande. I februari kunde vi testa många färre.

Om vi nu ändå ska kräva att Sverige ska göra saker som inte är eller var möjligt, varför inte då lika gärna kräva att alla i Sverige boende personer skulle vaccinerats mot Covid-19 någon gång i slutet av 2019?

• Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Japp, och därför ser man oss som knepiga och med den nivå på döda så är vi "pestförklarade" hos många andra.

Då spelar det ingen roll om vi ändå anser vi gjort rätt. Vi är avvikande och det märker de.
Då hjälper det inte om du eller jag eller andra på forumet tycker vi gjort rätt.

Detta kommer det säkert skrivas böcker om.
"Om svenskarna som valde en egen väg och blev ensamma."
"Där de offrade de äldre och tyckte att det fick vara värt priset."
"Där flockimmuniteten skulle prisas"

OBS bara exempel på boktitlar
Ni får gärna hitta på era egna.
Jag föreslår

Det Svenska folkmordet

och

Europas sista folkmord

• Gilla
jigun och 2 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Nån som har tid och lust kan väl jämföra Sveriges vidöppna strategi med våra grannländers totala nedstängningar?

Finland stoppade resor till och från huvudstadsregionen under en kort period. Sverige har rekommenderat folk att inte resa. Även om det är frivilligt så var efterlevnaden nära 100% första tiden.

Danmark och Norge har stängt grundskolan, vilket de flesta experter hävdar inte har någon nämnvärd effekt. I övrigt verkar dom resa som vanligt till och från Sverige t ex trots att dom uppmanas till frivillig hemkarantän efteråt.

Vilja är dom avgörande skillnaderna som lockdownförespråkarna saknar i Sverige?
Här är en analys av Jacob Gudiol som hävdar att Sverige satte in åtgärderna för sent och det bestämmer utfallet. Danmark, Norge och Finland stängde ner mellan 12-16:e Mars men då hade vi redan så många smittade att en lockdown hade inte gjort skillnad då.

Vi skulle ha behövt sätta in åtgärderna (lockdown el. motsv) redan vecka 10.

https://threadreaderapp.com/thread/1270074566476468231.html

Man kan se en tidslinje av vad som gjorts i de Nordiska länderna här: https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
I februari anlände det 644000 passagerare från utlandet bara till Arlanda. Det är cirka 21,500 om dagen. Nu har vi möjligen en testkapacitet på 100000 i veckan, dvs mindre än det anlände en vecka bara till Arlanda. Lägger vi alla tester där så räcker det inte till och då testar vi inte andra ställen folk kommer in i landet, vi testar inte på sjukhus eller liknande. I februari kunde vi testa många färre.

Om vi nu ändå ska kräva att Sverige ska göra saker som inte är eller var möjligt, varför inte då lika gärna kräva att alla i Sverige boende personer skulle vaccinerats mot Covid-19 någon gång i slutet av 2019?
Jag och frugan var två av dessa. Vi landade på Arlanda 23:e februari
Ingen brydde sig om ifall vi var sjuka.
Det påstås att det fanns anslag om att ifall man kände sig sjuk så skulle man kontakta 1177.
Inte om när , direkt eller när man kom hem.
Inget om att typ så här. Stanna kvar där du är, gå undan så du håller bra avstånd till andra om du känner dig sjuk. Kontakta sedan omgående 1177 för instruktioner hur du ska ta dig hem.
Och hemma ska du isolera dig i karantän och absolut inte träffa andra.
Nej nej nej. naiva svenska myndigheter.

När vi skulle resa från Thailand var man väldigt noga med att få kontakt med de som kände sig sjuka.
Hade man varit i Kina skulle man anmäla sig och man synade alla pass flera gånger väldigt noga efter stämplar från Kina.

I Sverige verkar det som man inte fattade att covid-19 smittade andra.
Men jävlar så smittsamt detta var bland de som hade rest till Italiens och Österrikes skidorter.
Jag har kollega bland 10 som reste till Österrike strax före det blev avrådan och ALLA blev sjuka.

Samma när de landade, ingenting om hur de skulle göra. Bara kontakta 1177 om du känner dig sjuk.
Ja någon timmes telefonkö så tänker de flesta att de kan fortsätta när de kommer hem.

Bara ta tåget hem från Arlanda.

Herre jösses. Vår beredskap var så nära 0 man kan komma. ok 0,001 då så är några säkert nöjda.

• Gilla
jigun och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Jag och frugan var två av dessa. Vi landade på Arlanda 23:e februari
Ingen brydde sig om ifall vi var sjuka.
Det påstås att det fanns anslag om att ifall man kände sig sjuk så skulle man kontakta 1177.
Inte om när , direkt eller när man kom hem.
Inget om att typ så här. Stanna kvar där du är, gå undan så du håller bra avstånd till andra om du känner dig sjuk. Kontakta sedan omgående 1177 för instruktioner hur du ska ta dig hem.
Och hemma ska du isolera dig i karantän och absolut inte träffa andra.
Nej nej nej. naiva svenska myndigheter.

När vi skulle resa från Thailand var man väldigt noga med att få kontakt med de som kände sig sjuka.
Hade man varit i Kina skulle man anmäla sig och man synade alla pass flera gånger väldigt noga efter stämplar från Kina.

I Sverige verkar det som man inte fattade att covid-19 smittade andra.
Men jävlar så smittsamt detta var bland de som hade rest till Italiens och Österrikes skidorter.
Jag har kollega bland 10 som reste till Österrike strax före det blev avrådan och ALLA blev sjuka.

Samma när de landade, ingenting om hur de skulle göra. Bara kontakta 1177 om du känner dig sjuk.
Ja någon timmes telefonkö så tänker de flesta att de kan fortsätta när de kommer hem.

Bara ta tåget hem från Arlanda.

Herre jösses. Vår beredskap var så nära 0 man kan komma. ok 0,001 då så är några säkert nöjda.
Hade du landat i Norge det datumet hade du väl inte heller behövt göra något? De började med sin karantän den 1:a mars. (Edit: eller var det 14:e mars, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429035?)

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Jag föreslår

Det Svenska folkmordet

och

Europas sista folkmord
Något sådant eller fler förslag.

"Vi såg det inte komma, vi blundade för det var otäckt"

"Vår beredskap är god, både nu och på 30-talet, när kommer tredje katastrofen?"

"Vi lyssnade på Greta Thunberg men blev tagna på sängen"

Till allvaret.
Hur Sverige kunde sänka sig så lågt med att förbereda sig inför en pandemi är ofattbart.
Knappast okänt att det fanns en stor risk för detta, fågelinfluensa, SARS, Ebola mm samt massa nissar som forskar på dödlig skit som krigföring och terror.
Ändå sitter man på sina feta bakar och gör inget.

Jo jag har läst det "fantastiska" dokumentet från FHM om pandemi och det är bara ett jävla luftslott.
Inga krav, inga handlingsplaner utan bara massa svammel. Lägre nivå än ett examensarbete av några som aldrig varit utanför skolans värld mer än på en skidresa till Italien.
Måtte ansvarets svärd svingas för de som inte gjorde vad folket förväntade sig av dem.

God natt på er som sitter hela dagarna framför detta forum och skapar massa inlägg.
Imorgon är en ny dag och förhoppningsvis bättre än idag och i förrgår

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Hade du landat i Norge det datumet hade du väl inte heller behövt göra något? De började med sin karantän den 1:a mars. (Edit: eller var det 14:e mars, [länk]?)
Skit i Norge, jag landade i Sverige, Arlanda. Svårt?

Vi på vårt företag hade karantän införd från slutet av januari för alla som varit ute och rest och kände symptom enligt 1177
23/2 (söndag) kontakta min chef mig och kollade att allt var ok.
Om inte hade 2 veckors hem karantän införts.
På vårt företag är många ute och reser över hela jorden och genom vårt agerande är fortfarande väldigt få sjuka.

Men var fanns Sveriges agerande för de som kom hem och var sjuka?
De fanns inte.
FHM?
Naiva stackare som inte skött sitt jobb.
Ja då drömde de väl som mest om flockimmunitet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.