2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag kikade lite på hur dödsfall i arbetet såg ut och där var det några liv som sparats. Men det var inga revolutionerande siffror. I övrigt så är det väl sån statistik vi kan börja se inom några månader. Lär ju inte vara någon som uppdaterar sånt lika snabbt som dödsfallen från SCB.MathiasS skrev:
Tack för förtydligandet kring ”vi”. Jag hade förövrigt ingen synpunkt på statistiken eller din slutsats annat än att man som vanligt får vara lite försiktig med slutsatserna från statistiken.
Edit: och det skulle vara intressant att se inom vilka områden vi kunnat påverka dödligheten positivt. Trafikolyckor, mord, narkotikarelaterade uppgörelser eller vad det nu kan vara, andra sjukdomar osv.
Jaså, så 0,2 i förhållande till 0,1 är 100 %? Men 0,6 är 600? Tror du missade några lektioner matematik.Ulltand skrev:
Det är jobbigt när man inte kommer undan med att tycka lite i matte.
Har det inte med statistik att göra är det en fördel att inte använda statistik för att förmedla sitt budskap.
Rätt svar var alltså att det är 500 %fler sett till ökningen.
Redigerat:
Nej. Ska man isolera folk med stöd av Smittskydslagen måste det ske på en vårdinrättning som drivs av en region. Vart alla dom som tycker att vi skulle ha isolerat +100 000 pers som reste in i Sverige runt sportloven får nog dom själva svara på.Fairlane skrev:
Finns det ens lagligt stöd att sätta folk i hemkarantän i två veckor baserat på att de varit på en viss plats, exempelvis i Alperna, en viss period?
Om inte känns det ju tveksamt att säga att det skulle man gjort?
Jag vet att det finns tvångsisolering i smittskyddslagen, men frågan är om det skulle vara aktuellt för Covid-19 och om man skulle ha möjlighet att tvångsisolera stora mängder människor. En uppmaning kan man alltid ge och jag har för mig att man delvis åtminstone gjort det och särskilt om man visat symptom.
Problemet är att vi inte hade kapacitet att testa ens en bråkdel av alla inresande. Därefter prioriteras tester till dom som uppsökte vården med symptom.Hyltran från Veglemyren skrev:
Du kan så klart önska att vi testat mer, men förklara gärna hur det skulle gått till.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Kan vara så men det är inte Sveriges strategi.tusenett skrev:
Jag är fortfarande av tron att vi gjort rätt med att inte stänga ned samhället utan kört hårt med råd och rekommendationer för hur vi ska minska smittspridningen.
Tycker du vi gjort fel? Du kanske är av linjen lockdown, eller?
Jag själv inte berörd men känner för alla som semestrar på så sätt då vi tidigare när barnen vara små också hade husvagn. Ett fantastiskt fint sätt att umgås med sin familj. Kabe Smaragd 540 med Isabella förtält -89
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nån som har tid och lust kan väl jämföra Sveriges vidöppna strategi med våra grannländers totala nedstängningar?
Finland stoppade resor till och från huvudstadsregionen under en kort period. Sverige har rekommenderat folk att inte resa. Även om det är frivilligt så var efterlevnaden nära 100% första tiden.
Danmark och Norge har stängt grundskolan, vilket de flesta experter hävdar inte har någon nämnvärd effekt. I övrigt verkar dom resa som vanligt till och från Sverige t ex trots att dom uppmanas till frivillig hemkarantän efteråt.
Vilja är dom avgörande skillnaderna som lockdownförespråkarna saknar i Sverige?
Finland stoppade resor till och från huvudstadsregionen under en kort period. Sverige har rekommenderat folk att inte resa. Även om det är frivilligt så var efterlevnaden nära 100% första tiden.
Danmark och Norge har stängt grundskolan, vilket de flesta experter hävdar inte har någon nämnvärd effekt. I övrigt verkar dom resa som vanligt till och från Sverige t ex trots att dom uppmanas till frivillig hemkarantän efteråt.
Vilja är dom avgörande skillnaderna som lockdownförespråkarna saknar i Sverige?
Säsongen 2018 dog väl ca 3000 i influensa och då var vi ändå förberedda och många var vaccinerade så covid-19 verkar bara vara mindre än 50% dödligare.J Jocke Best skrev:Det ser ju alltid saftigare ut att jämföra procent med varandra i just procent, så man förstår syftet men om dödligheten totalt sedan är tex 0,3%, kommer du då vara hederlig och erkänna att du hade 50%, eller 200% fel då eller kommer du flasha med att det fortfarande är 300% värre än en influensa?
Hur mycket dödligare är förresten 0,2 % än 0,1%? 200% enligt ditt sätt att redovisa.
Med statistik kan man få vad som helst sagt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Fast nu var det ju folk som bor i Sverige som tog med sig det nya coronaviruset från andra länder. Det är vanligare att folk i Sverige åker på tjänsteresor och nöjesresor till Belgien, Storbritannien och USA mm. än tvärtom. Ska man dessutom sprida viruset till andra så ska man ju vara kvar här tillräckligt länge för att hinna göra det, vilket också minskar risken för att det är boende i andra länder som orsakar smittspridning här.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja men de som du menar att vi tog in var ju folk som bodde i Sverige så vad ville du ha sagt? Du verkar inte ha läst tråden utan verkar köra med gamla one liners värre än en ståuppare med lånade skämt.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vart får du det ifrån?BirgitS skrev:
Fast nu var det ju folk som bor i Sverige som tog med sig det nya coronaviruset från andra länder. Det är vanligare att folk i Sverige åker på tjänsteresor och nöjesresor till Belgien, Storbritannien och USA mm. än tvärtom. Ska man dessutom sprida viruset till andra så ska man ju vara kvar här tillräckligt länge för att hinna göra det, vilket också minskar risken för att det är boende i andra länder som orsakar smittspridning här.
Det går utmärkt att bli smittad av även någon som besöker Sverige eller av någon som invandrar till Sverige eller passerar gränsen till Sverige av någon annan orsak.
Jag fattar att folk vill återförenas med sina anhöriga, komma hem, gå på en begravning eller vad man nu har för orsak till att flyga till Sverige.
Allt jag säger är att vi borde varit snabbare med att få igång testandet av folk som ”återvänder till sina hem” eller flyger in i Sverige av en annan orsak.
Jag känner en Rysk medborgare som berättade för mig att om hen hade velat inträda i Ryssland just nu så hade hen behöva sitta i karantän i två veckor innan hen fick röra sig fritt i landet.
Och en Norsk journalist som befann sig i Sverige sa något liknande på SVT för cirka en månad sedan. Alltså om han ville återvända till Norge så behövde han sitta i karantän i två veckor.
Och i Sverige var det mycket länge och är kanske fortfarande bara att traska in och säga
-Nej jag är inte sjuk!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
J Jocke Best skrev:
Förlåt att jag inte har läst hela tråden
Kan inte du som har gjort det ta och sammanfatta allt som har skrivits här med ett inlägg
Och jag menar inte bara folk som redan bor i Sverige.