2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag håller med om att det borde finnas rättslig prövning av myndigheternas ansvar. Om ingen personligt kan ställas till svars finns i Sverige ett instrument som heter företagsbot.
Brottsrubriken torde lyda framkallande av fara eller vållande av annans död.
att förskansa sig bakom det vanliga "våra beslut var grundade på det rådande kunskapsläge" duger inte. Varje straffrättsjurist vet att okunskap om straffvärdet skyddar inte från att dömas.
att förskansa sig bakom det vanliga "våra beslut var grundade på det rådande kunskapsläge" duger inte. Varje straffrättsjurist vet att okunskap om straffvärdet skyddar inte från att dömas.
Nähä, nu duger plötsligt inte Norge som föregångsland plötsligt.optimum skrev:
Skit i Norge, jag landade i Sverige, Arlanda. Svårt?
Vi på vårt företag hade karantän införd från slutet av januari för alla som varit ute och rest och kände symptom enligt 1177
23/2 (söndag) kontakta min chef mig och kollade att allt var ok.
Om inte hade 2 veckors hem karantän införts.
På vårt företag är många ute och reser över hela jorden och genom vårt agerande är fortfarande väldigt få sjuka.
Men var fanns Sveriges agerande för de som kom hem och var sjuka?
De fanns inte.
FHM?
Naiva stackare som inte skött sitt jobb.
Ja då drömde de väl som mest om flockimmunitet.
Island, 26 feb
Finland 20 mars?
Inte mycket hade hänt om du landat där heller den 23.e feb gissningsvis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Kunde Sverige gjort saker bättre? Absolut, det tror jag också.optimum skrev:
Jag och frugan var två av dessa. Vi landade på Arlanda 23:e februari
Ingen brydde sig om ifall vi var sjuka.
Det påstås att det fanns anslag om att ifall man kände sig sjuk så skulle man kontakta 1177.
Inte om när , direkt eller när man kom hem.
Inget om att typ så här. Stanna kvar där du är, gå undan så du håller bra avstånd till andra om du känner dig sjuk. Kontakta sedan omgående 1177 för instruktioner hur du ska ta dig hem.
Och hemma ska du isolera dig i karantän och absolut inte träffa andra.
Nej nej nej. naiva svenska myndigheter.
När vi skulle resa från Thailand var man väldigt noga med att få kontakt med de som kände sig sjuka.
Hade man varit i Kina skulle man anmäla sig och man synade alla pass flera gånger väldigt noga efter stämplar från Kina.
I Sverige verkar det som man inte fattade att covid-19 smittade andra.
Men jävlar så smittsamt detta var bland de som hade rest till Italiens och Österrikes skidorter.
Jag har kollega bland 10 som reste till Österrike strax före det blev avrådan och ALLA blev sjuka.
Samma när de landade, ingenting om hur de skulle göra. Bara kontakta 1177 om du känner dig sjuk.
Ja någon timmes telefonkö så tänker de flesta att de kan fortsätta när de kommer hem.
Bara ta tåget hem från Arlanda.
Herre jösses. Vår beredskap var så nära 0 man kan komma. ok 0,001 då så är några säkert nöjda.
Mitt text var ett svar på Hyltrans inlägg om att alla borde testats vid gränsen och att Sverige var ett undantag som inte gjorde det. Jag skulle nog inte tro att något land testade alla vid gränsen då och det är väl tveksamt om något land gör det nu.
Billigt trick att blanda in annat när dina argument inte håller.tusenett skrev:
Försök håll dig till fakta istället.
Vad gjorde vi? Sverige alltså?
Detta är texten jag tog upp vår ankomst till Arlanda som Fairlaine skrev om som du sedan kommenterad vad jag skrev och börjar blanda in andra länder.
Billigt trick.
"I februari anlände det 644000 passagerare från utlandet bara till Arlanda. Det är cirka 21,500 om dagen. Nu har vi möjligen en testkapacitet på 100000 i veckan, dvs mindre än det anlände en vecka bara till Arlanda. Lägger vi alla tester där så räcker det inte till och då testar vi inte andra ställen folk kommer in i landet, vi testar inte på sjukhus eller liknande. I februari kunde vi testa många färre.
Om vi nu ändå ska kräva att Sverige ska göra saker som inte är eller var möjligt, varför inte då lika gärna kräva att alla i Sverige boende personer skulle vaccinerats mot Covid-19 någon gång i slutet av 2019?"
Nej jag tror inte många testade vid gränsen utan fokuserade på de som hade symptomFairlane skrev:
Kunde Sverige gjort saker bättre? Absolut, det tror jag också.
Mitt text var ett svar på Hyltrans inlägg om att alla borde testats vid gränsen och att Sverige var ett undantag som inte gjorde det. Jag skulle nog inte tro att något land testade alla vid gränsen då och det är väl tveksamt om något land gör det nu.
Då (slutet februari) såg vi inget sådant varken i Phukets eller på Doha flygplats eller Arlanda
Däremot före vi åkte hem så testade man med temperaturmätare på Phukets flygplats.
Det var en period då många från övriga Asien reste hem, alltså strax efter kinesiska nyåret då många rest till Thailand för att fira den. Däremot 100% kolla i våra pass var vi hade varit och extra hantering om vi besökt Kina enligt de skyltar de hade i kön vi incheckning där en kontrollant stod och kontrollerade våra pass.
De med symptom uppgavs att de skulle kontakta en speciell plats på flygplatsen. Vad som hände där vet vi inte då vi inte hade symptom. Test eller karantän eller annat.
Kollega som kom hem sjuk från Österrike med flyg, testades inte och enda beskedet var via anslag på flygplatsen i Sverige då (mars) var att kontakta 1177 om man hade symptom.
Inget om att ta kontakt med någon på flygplatsen för vidare hantering.
Kollegan kontaktade givetvis 1177 när de var hemma igen efter resa från flygplatsen. Alltså där många reser med buss eller tåg. Där gjorde vi fel enligt mig. De borde tagits åt sidan och informerats mer på plats och inte fått använda allmänna kommunikationer. Även då de klev på flyget sjuka i Österrike. Helt vansinnigt med folk med klara symptom (feber) som kunde kliva ombord.
Att se på utvecklingen genom att studera antalet nya fall i Sverige verkar inte vara lätt då vi ökat testningen och nu hittar fler som vi inte såg förut utan test. Men att se på antalet döda borde vara mer kvalitetsmässigt rätt även om döda är tragiskt och fruktansvärt.
Aktuella siffror ger denna graf och det måste väl ses som positivt. Det verkar som antalet går ned och förhoppningsvis kan folk sköta sig nu i sommar så kanske detta går över snart. Åtminstone att folk inte avlider på det sätt vi sett senaste månaderna.
Aktuella siffror ger denna graf och det måste väl ses som positivt. Det verkar som antalet går ned och förhoppningsvis kan folk sköta sig nu i sommar så kanske detta går över snart. Åtminstone att folk inte avlider på det sätt vi sett senaste månaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
T tanaris skrev:
BirgitS skrev:
Finns på många ställen t.ex. CNBC: [länk]
"We have a number of reports from countries who are doing very detailed contact tracing," she said. "They're following asymptomatic cases. They're following contacts. And they're not finding secondary transmission onward. It's very rare.""
"To be sure, asymptomatic and presymptomatic spread of the virus appears to still be happening, Van Kerkhove said but remains rare."
T tanaris skrev:
Om ni missat detta: https://edition.cnn.com/2020/06/09/health/who-coronavirus-asymptomatic-spread-bn/index.htmlpacman42 skrev:
Jag har nu läst detta flera gånger och är lite osäker på om jag tolkar det rätt, men WHOs rapport säger enligt min tolkning att de patienter som helt saknar symtom inte sprider smittan särskilt mycket. Sedan blir det otydligare vad det gäller presymptomatic spread där jag inte riktigt blir klok på vad de menar, men min tolkning är att denna fortfarande anses förekomma. Då har vi ju den tidigare rapporten som hävdade att man är som mest smittsam 0,7 dagar innan man själv får symtom, vilken då inte är emotsagd av denna rapporten och i så fall så betyder inte denna rapporten särskilt mycket i alla fall. Eller?
Hur tolkar ni detta?
Van Kerkhove added that she was referring to reports from WHO member states when she made her comments on Monday.
"What I was referring to yesterday in the press conference were very few studies -- some two or three studies that had been published that actually try to follow asymptomatic cases, so people who are infected, over time, and then look at all of their contacts and see how many additional people were infected," Van Kerkhove said.
"And that's a very small subset of studies. So I was responding to a question at the press conference. I wasn't stating a policy of WHO or anything like that," she said. "Because this is a major unknown, because there are so many unknowns around this, some modeling groups have tried to estimate what is the proportion of asymptomatic people that may transmit."
...
Liam Smeeth, professor of clinical epidemiology at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, said that he was "quite surprised" by Van Kerkhove's original comments.
"It goes against my impressions from the science so far that suggest asymptomatic (people who never get symptoms) and pre-symptomatic people are an important source of infection to others," Smeeth said In a written statement distributed by the UK-based Science Media Centre on Tuesday.
"This is the main basis for steps such as self-isolation and lockdown -- steps we know, from yesterday's two Nature papers have massively reduced the numbers of people infected and have prevented millions of deaths globally," he said. He was referring to research that estimates shutdown measures through early April prevented more than 500 million coronavirus infections across six countries.
"There remains scientific uncertainty, but asymptomatic infection could be around 30% to 50% of cases," Smeeth said. "The best scientific studies to date suggest that up to half of cases became infected from asymptomatic or pre-symptomatic people."
...
https://www.cnbc.com/2020/06/09/who...coronavirus-spread-much-is-still-unknown.html
The World Health Organization walked back comments made Monday when one of its top scientists said transmission of the coronavirus by people who never developed symptoms is “very rare,” which drew skepticism from physicians and others across social media.
That admission sent shock waves throughout the world, much of which has been locked down for months for fear of spreading the virus by people who show no signs of illness.
Dr. Maria Van Kerkhove, head of the WHO’s emerging diseases and zoonosis unit, said Tuesday that asymptomatic spread is a “really complex question” and much is still unknown. “We don’t actually have that answer yet,” she said.
“I was responding to a question at the press conference. I wasn’t stating a policy of WHO or anything like that. I was just trying to articulate what we know,” she said on a live Q&A streamed across multiple social media platforms. “And in that, I used the phrase ‘very rare,’ and I think that that’s misunderstanding to state that asymptomatic transmission globally is very rare. I was referring to a small subset of studies.”
Jag är särskilt intresserad av vad @tanaris har att säga om Tegnells träffsäkerhet när det nu visat sig att WHO-kvinnan uttalade sig på ett sätt som var felaktigt i sammanhanget och inte representerade organisationen.
Redigerat:
Men fakta är väl just att våra grannländer inte heller hade några karantänsregler den 23:e februari? Har du funderat på varför?optimum skrev:
Billigt trick att blanda in annat när dina argument inte håller.
Försök håll dig till fakta istället.
Vad gjorde vi? Sverige alltså?
Detta är texten jag tog upp vår ankomst till Arlanda som Fairlaine skrev om som du sedan kommenterad vad jag skrev och börjar blanda in andra länder.
Billigt trick.
"I februari anlände det 644000 passagerare från utlandet bara till Arlanda. Det är cirka 21,500 om dagen. Nu har vi möjligen en testkapacitet på 100000 i veckan, dvs mindre än det anlände en vecka bara till Arlanda. Lägger vi alla tester där så räcker det inte till och då testar vi inte andra ställen folk kommer in i landet, vi testar inte på sjukhus eller liknande. I februari kunde vi testa många färre.
Om vi nu ändå ska kräva att Sverige ska göra saker som inte är eller var möjligt, varför inte då lika gärna kräva att alla i Sverige boende personer skulle vaccinerats mot Covid-19 någon gång i slutet av 2019?"
Kan det vara en bedömning som ansågs av de nordiska länderna vara korrekt just då?
Var det sett i backspegeln en felaktig bedömning? Ja, mycket möjligt.
Var det fel av mig att i oktober 2019 boka en utlandssemester med avresa i juli 2020? Ja, sett i backspegeln borde jag inte gjort det. Ångrar jag det? Inte mycket, jag hade just då ingen anledning att tro att det skulle bli problematiskt att resa.
Redigerat av moderator:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Ja att alla som vandaliseriar och kastar gatsten mot polis ska fördömas öppet av svetsarnFairlane skrev:
Du skrev "vi hade haft en stark ledare som visar att regler och lagar ska följas."
Vad menar du då med en stark ledare som visar det? Någon som sätter in militären, vattenkanoner eller liknande? Eller ska vi låta polisen hantera det på det sätt som du tycker är bäst lämpat baserat på hur situationen ser ut där och då?
Men istället så hyllar de demonstranterna
Detta gör våra myndigheter varje dag, de tar kalkylerade risker inom de flesta områden och med detta kommer det skador ibland, sedan länge en accepterad global samhällsmodell. Alternativet vore värre än döden.T Thomas_Blekinge skrev:Jag håller med om att det borde finnas rättslig prövning av myndigheternas ansvar. Om ingen personligt kan ställas till svars finns i Sverige ett instrument som heter företagsbot.
Så, som trygghetsknarkare vill du genomgående att vi ska göra som andra, oavsett om det passar situationen eller ej?optimum skrev:
Japp, och därför ser man oss som knepiga och med den nivå på döda så är vi "pestförklarade" hos många andra.
Då spelar det ingen roll om vi ändå anser vi gjort rätt. Vi är avvikande och det märker de.
Då hjälper det inte om du eller jag eller andra på forumet tycker vi gjort rätt.
Detta kommer det säkert skrivas böcker om.
"Om svenskarna som valde en egen väg och blev ensamma."
"Där de offrade de äldre och tyckte att det fick vara värt priset."
"Där flockimmuniteten skulle prisas"
OBS bara exempel på boktitlar
Ni får gärna hitta på era egna.
Det är sådan ängslig hållning som gör att barn dras med i mobbning fast att de känner att det de gör är fel, -nej, jag föredrar agerande med eftertänksamhet och integritet före flockbeteende.
Fan vad jobbigt med fakta, tänk om man bara kunde bortse från den någon gång så man kunde få till en riktig gnälldiskussion.tusenett skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Har vi fortfarande flest döda i världen per dag och capita eller har någon gott om oss nu?
Och i så fall vem?
Och i så fall vem?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Spelar det någon roll om alla länder rapporterar på ett liknande sätt för dig?Hyltran från Veglemyren skrev:
Annars så ligger vi klart sämre till än Turkmenistan som i april åtminstone hade 0 fall av Corona efter att man förbjudit sjukdomen...