Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Om Tegnell har koll på detta med att symtomfria smittar vid vissa aktiviteter (jag vet att även Agnes Wold har viss koll på det då hon sagt en del i GP om detta tidigare, bland annat att körsång är bland det farligaste som finns) så är det ju konstigt att FHM inte stoppar alla aktiviteter som innebär stor smittspridning av även symtomfria personer.
Det beror nog på vilka FHM är och vilket lagligt stöd de har. Jag tror du kan likställa dem med Transportstyrelsen eller Jämställdhetsverket.

Som du förstår så kan inte Jämställdhetsverket förbjuda herrmiddagar eller Transportstyrelsen förbjuda gång. Det är demokratiska rättigheter.

Börjar man tumma på dem så är man snart Ungern.

• Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett högre inflöde av smittade till Sverige än till Norge och Finland. Osv.

Du nämner ett bra exempel på en av de saker som vi valde att göra annorlunda.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dödlighet Covid19 vs influensa

WHO

"While the true mortality of COVID-19 will take some time to fully understand, the data we have so far indicate that the crude mortality ratio (the number of reported deaths divided by the reported cases) is between 3-4%, the infection mortality rate (the number of reported deaths divided by the number of infections) will be lower. For seasonal influenza, mortality is usually well below 0.1%. However, mortality is to a large extent determined by access to and quality of health care. "

[länk]

Dölighet influensa wiki 0,1%

[bild]

Kan vi enas om att dödligheten i Covid19 inte är i närheten av en influensa?

Den är som bäst 600% dödligare men mer troligt över 1000% dödligare

Jag försökte spåra de där siffrorna, wikipedia refererar till en WHO rapport som refererar till en annan WHO rapport som refererar till "European Centre for Disease Prevention and Control, Pandemics of the 20th Century". Inte så snyggt av varken wikipedia eller WHO rapporterna. Wikipedia har överhuvudtaget ingen källa till antalet infekterade i ex. Asiaten vad jag kan se, då det inte nämns i den källa de refererar till.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ingen begär mirakel men om man gång på gång väljer att gå sin egen väg jämfört med nästan hela världen och får ett klart sämre resultat än jämförbara länder.

Så ska man tänka om tycker jag.
Det är just där som alternativmediakonsumenter svänger av sanningens väg, Sveriges åtgärder har inte varit speciellt annorlunda än andra länders (verksamma) åtgärder. Så länge man köper den starkt vinklade, politiserade, fake news, så kommer detta bli omöjligt att förstå.

• Gilla
patst577 och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Du nämner ett bra exempel på en av de saker som vi valde att göra annorlunda.
Vad menar du att vi valde att göra annorlunda än andra när det gäller inflödet av smittade under februari, t.ex. från USA, Storbritannien och Belgien?

• Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju samma rapport som jag länkade till förut och som är från 6 mars. Det har hänt väldigt mycket sen 6 mars och det finns numera data från betydligt fler länder. Typ från New York som jag tog upp i inlägg #16800.

Dessutom är den siffra på 3-4 % som står där antalet avlidna / antalet bekräftade fall och bekräftade fall vet vi ju är en bråkdel av det totala antalet fall.

Så varifrån kommer siffran 1-3 % som du har skrivit om flera gånger under dagen?

Även om dödligheten är några få % så är det fortfarande långt ifrån den höga dödlighet som SARS och MERS har.

Så här skriver FHM om säsongsinfluensan: [länk]
Jag är absolut ingen statistiker men om inte vet hur många som är smittade och heller inte hur många som dör av Corona (inte med utan av), hur ska man då kunna veta hur många procent som dör, antar att räknesättet blir division här?

Vi vet ju inte hur många smittade vi har, framförallt inte med milda symtom, sen behöver ju inte dödsorsaken vara Corona för att man ska räknas i den kolumnen så dödstalet är förmodligen väsentligt lägre.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Våra grannländer är inte direkt jämförbara av olika orsaker, Stockholm är inte särskilt likt Köpenhamn, Oslo och Helsingfors vare sig till befolkningstäthet eller användning av kollektivtrafik. Det var ett högre inflöde av smittade till Sverige än till Norge och Finland. Osv.
Du skrev ju nyss att karantän för alla hemkommande inte hjälpte.
(fetad text)
Hur ska du ha det?

Gäller ditt inlägg 16790 där du hävdade att de 200.000 hemvändande som Ulltand skrev.

Har du hittat något om campingplatser ännu så ska jag ta med det till kollegan på jobbet?
Du utgav dig då för att ha fakta som kan användas. Ja för servicebyggnader mm.

BirgitS
D djac skrev:
Jag är absolut ingen statistiker men om inte vet hur många som är smittade och heller inte hur många som dör av Corona (inte med utan av), hur ska man då kunna veta hur många procent som dör, antar att räknesättet blir division här?

Vi vet ju inte hur många smittade vi har, framförallt inte med milda symtom, sen behöver ju inte dödsorsaken vara Corona för att man ska räknas i den kolumnen så dödstalet är förmodligen väsentligt lägre.
Precis så därför är jag väldigt förvånad över att Ulltand kan uppge en så precis siffra som 1-3 % och att den dessutom skulle komma från WHO.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Agnes Wold sade att körsång troligen är något av det värsta man kan göra då de är tränade i att slunga luften långt.
De har väl iofs mest tränat på att sjunga, men såklart spelar avstånd in och det finns väldigt många körer i Sverige. Att ta en händelse som bevis på detta känns lite tunt. Nej, jag tror de tappade sin vaksamhet och kom för nära, och då tror jag att sång (som ju är en utandning) kan göra att man sprider det längre.

Men bara min spekulation, folk brukar inte vara så sugna på att erkänna fel.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Du skrev ju nyss att karantän för alla hemkommande inte hjälpte.
(fetad text)
Hur ska du ha det?

Gäller ditt inlägg 16790 där du hävdade att de 200.000 hemvändande som Ulltand skrev.
Jag förstår inte vad inkonsekvensen mellan att karantän av en del smittade inte är särskilt verkningsfullt och att man inte kan jämföra Sverige med Norge och Finland är.

optimum optimum skrev:
Har du hittat något om campingplatser ännu så ska jag ta med det till kollegan på jobbet?
Du utgav dig då för att ha fakta som kan användas. Ja för servicebyggnader mm.
Jag har inte letat. Det är ju de allmänna råden om avstånd som gäller om inget annat har sagts.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du att vi valde att göra annorlunda än andra när det gäller inflödet av smittade under februari, t.ex. från USA, Storbritannien och Belgien?
Vad jag menar? är inte det ganska uppenbart?

Vi tog in en massa folk i landet från covid19 drabbade platser och vi gjorde inledningsvis nästan inga tester på dem.

D
Vad jag menar är inte det ganska uppenbart?

Vi tog in en massa folk i landet från covid19 drabbade platser och vi gjorde inledningsvis nästan inga tester på dem.
"Tog in"? Svenskar är ett lite mer kosmopolitiskt folk, -svenska medborgare återvände från utlandsresor, som är tillåtna i Sverige. Konstigt språk tycker jag.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad jag menar? är inte det ganska uppenbart?

Det var väl inget land som höll på och göra något särskilt med inresande från USA, Storbritannien och Belgien i februari. Så inget annorlunda som jag ser det.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hur rapporterar man oegentligheter till FHM?

BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur rapporterar man oegentligheter till FHM?
Vad för oegentligheter är det du tänker på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.