Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Silver78 Silver78 skrev:
Visst är det småkrafs i den statliga budgeten. Men oavsett så är det en tydlig signal om att beredskapslager inte är viktigt bland annat. Vilket vi ha blivit varse om nu under pandemin.
Det ironiska är att just hög arbetslöshet och låg utbildning är två saker som ökar skillnad mellan kön och etnicitet om man kollar på frågan internationellt. Då blir helt plötsligt jämnställdhetsfrågan om att arbeta hemifrån något som gagnar alla trots att det är bara vissa utvalda som kan göra det. Att man då får höra/läsa "orättvisor" från partiledardebatter eller ledare som behandlar ämnet innebär att man snabbt inser att de flesta som uttalat sig inte har en aning om ämnet utan vill att det skall låta bra. Oavsett så gör det bara situationen grumligare när det i själva verket krävs enkla och tydliga incitament som gemene man håller sig till så att vi alla kan återgå till det normala.
Bortse från vad politikerna säger i en debatt, de är där för att "vinna" debatten, oavsett kostnad, mycket handlar om ego. Det som är intressant är vad deras partiapparat producerar för konstruktiva förslag och åtgärder i det dagliga arbetet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Undrar om det finns någon koppling mellan de som vill ha en sk. lock-down och de som hyser förakt mot jämställdhetsarbete?

Är det helt enkelt så att det är samma grupp av människor som vill stänga ner samhället som tycker att kvinnans plats är framför spisen?

"Vi kan stänga ner samhället. Jag har det bra här i tv-soffan med en öl i handen medan frugan fixar mat och tar hand om barnen..."

Det är spännande att just jämställdhet är det första som ska läggas ner om finanserna är ansträngda.

Jag blir lite mörkrädd ibland...

• Gilla
  • Arg
Poxeman och 8 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Undrar om det finns någon koppling mellan de som vill ha en sk. lock-down och de som hyser förakt mot jämställdhetsarbete?

Är det helt enkelt så att det är samma grupp av människor som vill stänga ner samhället som tycker att kvinnans plats är framför spisen?

"Vi kan stänga ner samhället. Jag har det bra här i tv-soffan med en öl i handen medan frugan fixar mat och tar hand om barnen..."

Det är spännande att just jämställdhet är det första som ska läggas ner om finanserna är ansträngda.

Nu var det inte kvinnans position som Tegnell lyfte, det var "orättvisan" i att en del människor skulle vara mindre utsatta för viruset än andra bara för att de kune arbeta hemifrån. Det var inte jämställt.

Jag tycker att ditt sätt att angripa frågan säger mer om dig än de som du försöker angripa.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det inte kvinnans position som Tegnell lyfte, det var "orättvisan" i att en del människor skulle vara mindre utsatta för viruset än andra bara för att de kune arbeta hemifrån. Det var inte jämställt.

Jag tycker att ditt sätt att angripa frågan säger mer om dig än de som du försöker angripa.

Det där är en helt annan fråga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Det där är en helt annan fråga.
(y)
Dessutom uppfattar jag Tegnell som för jämlikhet och mot lockdown. Inte mot jämlikhet och för lockdown.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där har du nog fått om bakfoten, det är frugan som brukar slå mig.
Men vad har det med coronavirusdebatten att göra?
Oärliga påståenden som inte går att besvara utan att det blir fel.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det här är visserligen en källa som en del här anser vara icke trovärdig, men de tar fram många sanningar ändå:

[länk]
De tre rubrikerna är korrekta och det är så det ska vara.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pin skrev:
(y)
Dessutom uppfattar jag Tegnell som för jämlikhet och mot lockdown. Inte mot jämlikhet och för lockdown.
Det Tegnell kritiserade var att vissa företag skickade hem sina anställa för arbete hemifrån utan att FHM rekommenderat detta. Han kritiserade också att dessa företag satte de som rest i karantän. Sedan kan man fråga sig varför Tegnell/FHM hade problem med detta och hävdade att det inte var jämlikt.

I efterhand så kan man ju anta att detta ändå skyddat landet från ännu kraftigare smittspridning då det handlade om företag som exempelvis Volvo LV, Volvo PV, SKF, Ericsson, Skanska, H&M och många mer svenska storföretag (och mindre) som har många resenärer utomlands (både i jobbet och privat). Många av dessa företag hade (vad det verkar, jag vet att mitt företag visste mer än vad FHM förmedlade i alla fall och att de baserade sina beslut på den kunskap de fick från både FHM och från andra länder) bättre kunskap om den verkliga smittspridningen iom sina kontakter på plats i de olika länderna jämfört med FHM som tvingades förlita sig på de offentliga budskapen från sittskyddsmyndigheterna i länderna.

Efter detta så dröjde det ytterligare någon vecka innan det kom ett budskap om att alla svenskar som kunde skulle arbeta hemifrån.

Jämlikhetsarbete är viktigt, men det måste sättas i relation till de övriga målen. I exempelvis detta fallet så kan man inte låta en sådan fråga vara överordnad risken för smittspridning (enligt min mening i alla fall).

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:

D djac skrev:
Jo, de 8 bästa pandemiexperterna var alla där, imponerande!

Nu får ni ge er...

”Tegnell dyrkare” anklagar oss ”ofrälsta” för att vi vill gå vår egen väg och inte lyssna på expertis när det i själva verket är just det som vi vill göra.

”Tegnell dyrkare” tror att de har rätt och att hela världen har fel.

När kommer dödstalen i Norge och Finnland att skjut i höjden som vi blev utlovade att de skulle göra efter att de har hävt sina restriktioner?

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
I Västerbotten har bara 1,2% antikroppar mot Covid-19 enligt Norran.se.

Inte så bra...
Men inte förvånande när de bara har haft 532 bekräftade fall, dvs. 196 per 100 000 innevånare. Det är säkert motsvarande siffror i de andra regionerna som har haft så liten andel sjuka som Skåne, Blekinge, Gotland m.fl.

Det är ju som i den spanska antikroppsundersökningen där andelen varierar mellan ung. 1 och 14 % beroende på hur många som varit sjuka just i det området.

När det är få infekterade när restriktionerna träder ikraft så blir det få som insjuknar och därmed få som bildar antikroppar.

Här är länken till resultatet i Västerbotten men bara öppen för prenumeranter: https://norran.se/nyheter/artikel/tester-visar-fa-har-haft-covid-19-i-lanet/4jpp946j

pacman42 pacman42 skrev:
Det Tegnell kritiserade var att vissa företag skickade hem sina anställa för arbete hemifrån utan att FHM rekommenderat detta. Han kritiserade också att dessa företag satte de som rest i karantän. Sedan kan man fråga sig varför Tegnell/FHM hade problem med detta och hävdade att det inte var jämlikt.

I efterhand så kan man ju anta att detta ändå skyddat landet från ännu kraftigare smittspridning då det handlade om företag som exempelvis Volvo LV, Volvo PV, SKF, Ericsson, Skanska, H&M och många mer svenska storföretag (och mindre) som har många resenärer utomlands (både i jobbet och privat). Många av dessa företag hade (vad det verkar, jag vet att mitt företag visste mer än vad FHM förmedlade i alla fall och att de baserade sina beslut på den kunskap de fick från både FHM och från andra länder) bättre kunskap om den verkliga smittspridningen iom sina kontakter på plats i de olika länderna jämfört med FHM som tvingades förlita sig på de offentliga budskapen från sittskyddsmyndigheterna i länderna.

Efter detta så dröjde det ytterligare någon vecka innan det kom ett budskap om att alla svenskar som kunde skulle arbeta hemifrån.

Jämlikhetsarbete är viktigt, men det måste sättas i relation till de övriga målen. I exempelvis detta fallet så kan man inte låta en sådan fråga vara överordnad risken för smittspridning (enligt min mening i alla fall).
Jag håller med dig.
Det är även helt tokigt att förvägra vissa grupper något bara för att alla inte kan ta del av det. Då blir det minsta gemensamma nämnaren, och troligen väldigt låg nivå på allt.
I det här specifika fallet så hade dessutom de som inte kunde jobba hemma gynnats av att de som jobbar hemma inte trängs med dem i kollektivtrafiken. Fast vid det tillfället ansågs väl inte att åka kollektivt kunna smitta.

Men i ursprungsinlägget så tror jag också att det finns samband mellan att förminska jämställdhetsarbetet och att tycka allt regeringen och myndigheter gör är fel samt förespråka lockdown. Att Tegnell tycker tvärtom på båda punkterna förkastar inte påståendet.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu får ni ge er...

”Tegnell dyrkare” anklagar oss ”ofrälsta” för att vi vill gå vår egen väg och inte lyssna på expertis när det i själva verket är just det som vi vill göra.

”Tegnell dyrkare” tror att de har rätt och att hela världen har fel.

När kommer dödstalen i Norge och Finnland att skjut i höjden som vi blev utlovade att de skulle göra efter att de har hävt sina restriktioner?
Jag har inte märkt av en endaste "Tegnell dyrkare" i tråden så vem/vilka menar du?

Finlands motsvarighet till FHM har ju uttalat sig om att de är väldigt rädda för att det blir en stor andra våg till hösten. Men det är ingen som har lovat det men det är vanligt att det blir så när ytterst få har antikroppar och viruset finns kvar i samhället.

Sen förstår jag inte vad ditt indignerade inlägg har att göra med inläggen du citerade. Anser du att partiledarna är experter i hantering av epidemier?

Anna_H Anna_H skrev:
Oärliga påståenden som inte går att besvara utan att det blir fel.
Kvinnors våld mot män ska man inte underskatta eller skratta bort se bara på vad Amber Heard gjorde mot Johnny Depp och jävlar vad hon kommer att åka dit för det :devilish:

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men inte förvånande när de bara har haft 532 bekräftade fall, dvs. 196 per 100 000 innevånare. Det är säkert motsvarande siffror i de andra regionerna som har haft så liten andel sjuka som Skåne, Blekinge, Gotland m.fl.

Det är ju som i den spanska antikroppsundersökningen där andelen varierar mellan ung. 1 och 14 % beroende på hur många som varit sjuka just i det området.

När det är få infekterade när restriktionerna träder ikraft så blir det få som insjuknar och därmed få som bildar antikroppar.

Här är länken till resultatet i Västerbotten men bara öppen för prenumeranter: [länk]
Det jag känner till är att de sjuka i Västerbotten har uppkommit i flera kluster där Kågeskolan (där många lärare var sjuka och en dog) är ett exempel på ett sådant kluster.

Det jobbiga är att i praktiken så finns inget skydd i befolkningen i Västerbotten (och andra liknande områden) inför nästa omgång av smittspridning. Immuniteten som ändå är rätt stor i Stockholm gör att dessa områden har ett bättre skydd mot att få in smittan, men när den väl tagit sig dit så blir det problem. Det är stor risk för att man kommer att behöva lokala restriktioner framöver.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
JP-Morgan investingsbank. Kan förstås vara ett sammanträffande att man inte gillar lock down.

Är banken bra på epedimilogi?
Är det inte bättre att skjuta studien/artikeln än budbäraren?
Blir lite seriösare diskussion då.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.