Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
SVT har en graf som visar andel avlidna/1 000 000 invånare där x-axeln som är gjord så att varje lands kurva börjar den dag då landet hade 1 avliden/1 000 000 invånare:
[länk] rubrik Utvecklingen av dödsfall och sen får man välja Andel döda
Där kan man även klicka upptill på linjen Dag 1 och välja t.ex. Dag 15 för att se hur det ser ut tidigt i förloppet innan några restriktioner har hunnit få någon effekt.
Då kan man ju se hur Spanien väldigt fort sticker iväg och på bara en vecka når 10 döda/miljon medan det gick 2 veckor innan Norge hade nått samma värde (och Finland ändå längre tid). För mig så tyder ju sånt på att det finns grundläggande skillnader i hur smittspridningen började i länderna eftersom restriktionerna då inte hade hunnit få någon betydelse.
Kan det vara det sociala livet med allt kindpussande? Dessutom på båda kinder.
Italienarna kindpussas också, medan vi nordbor håller distansen i vardagen.

Ja, utom i tunnelbanan och på vissa arbetsplatser, där man har många anställda som har närkontakt med mycket människor i värsta riskgruppen. Arbetet var också organiserat så många träffar många och man fick jobba utan skyddsutrustning. Ja det det var till och med så illa att ett generellt förbud mot att arbeta med smittade utan andningsskydd och visir upphävdes.

Kunde inte låta bli att ironisera lite över äldrevården. Det är nog inte unikt för Sverige. Läste om en läkare i USA som fick sparken för att han oroade personalen genom att dela ut andningsskydd till personal som jobbade med smittade eller misstänkt smittade, utan att detta var förankrat i organisationen.

Kunde man inte simulera eller räkna på hur smittspridningen skulle sett ut i Sverige om alla som jobbar i äldrevården haft skyddsutrustning och även haft andningsskydd mm, rätt hanterade, när de reser till och från jobbet?

Det är inte värdigt ett högteknologiskt land som Sverige att stänga ute anhöriga och låta personalen smitta vårdtagarna.
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis är det en modulering eftersom man inte kan studera alternativa utvecklingar i ett land i verkligheten och precis som när du ansåg att det går utmärkt att jämföra Sverige/Stockholm med våra grannländer och deras huvudstäder, vilket ju inte stämmer alls eftersom det är helt olika förlopp i början av smittspridningen i Sverige jämfört med Norge och Finland, alltså innan restriktionerna hade haft effekt.
Det hade varit intressant med statistik för Sverige utom Stockholm och jämföra med övriga nordiska länder.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag gissar på att totalt 9509 svenskar dör av covid19.

Hur många gissar ni på?
Osmakligt :sick: spela Jeopardy om du har tråkigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Kan det vara det sociala livet med allt kindpussande? Dessutom på båda kinder.
Italienarna kindpussas också, medan vi nordbor håller distansen i vardagen.
Det spelar stor roll om det i stort sett samtidigt kommer in 2 infekterade eller om det kommer in 2000 samt om det råkar bli några superspridningshändelser i början.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det hade varit intressant med statistik för Sverige utom Stockholm och jämföra med övriga nordiska länder.
Det är väl isf fler regioner än Stockholm som bör tas bort? Stockholm har ju inte haft högst antal fall per capita.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
Här har några skapat en Sveriges ”dubbelgångare” som de gjorde lockdown på och jämförde smittspridningen med ”originalet” där vi har frivilliga åtgärder med social distansering.

”In sum, we find that a lockdown would not have helped much in Sweden.”

[länk]
Utan att vi vet exakt vad som driver smittspridningen så är det svårt att veta.

Jag tror dock att kopplingen till spridning i exempelvis kollektivtrafiken gör att Stockholm kommer att sticka ut. Man kan kan inte jämföra med Danmark, Norge m.fl. då dessa inte har samma egenskaper som Stockholm har. Om badvattnet är 60 grader på ena sidan karet och 20 grader på andra sidan karet så innebär det inte att det är behagligt att ligga i det bara för att det är 40 grader i genomsnitt...

De kan dock mycket väl ha rätt, men jag tror att Stockholm är annorlunda och gör att inte en sådan jämförelse låter sig göras.

Som man konstaterat I andra studier så verkar närheten I kollektivtrafiken, inne på restauranger osv vara drivande för vilka städer som drabbades hårt (efter att de haft en snabb initial spridning).

Jag tror inte att man kan jämföra smittspridning över hela länder, även om åtgärderna lättast låter sig göras i hela länder.

Jag som bor i Göteborgsområdet ser ju att det inte är helt logiskt vart smittan sprids mycket (där jag bor bland annat) och litet (på andra platser där man tycker spridningen också borde vara stor).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur fungerar den här karensersättningen från försäkringskassan när jag har jobbat en del av dagen? Åkte till jobbet som vanligt fastän jag egentligen inte borde det för jag hade symptom. Men man är van vid att jobba även om man är lite dålig. Hur som helst så var jag där en timme innan jag blev bortkörd. Kan jag då ansöka om ersättning för karens från försäkringskassan? Länge sedan jag var sjuk så dålig koll på hur det fungerar men karens.

tusenett skrev:
Du syftar på den modellering där Sverige skulle ha 80 000 döda vid det här laget om vi inte gjorde lockdown, ja den var katastrofal dålig. Tur vi inte lyssnade på dem.
Precis modelirngar är kvaliciferade gissningar och inte mycket att hänga upp sig på som erfarenheten har visat.

Faktiska data i backspegeln är bättre.

Vad tog ni med er från debatten på SVT-2 nyss?

Själv fick jag upp ögonen för att det finns fler experter i Sverige än Tegnell.

Jag tycker att det är intressant att lyfta detta här därför får intrycket att många i den här tråden tror att han är en enda experten på detta område som vi har i Sverige.

D

Jag tycker att det är intressant att lyfta detta här därför får intrycket att många i den här tråden tror att han är en enda experten på detta område som vi har i Sverige.
Jo, de 8 bästa pandemiexperterna var alla där, imponerande!

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nästa alla tror jag förstår att en 100%-ig lock down utrotar smittan i området på 4-6 veckor. Träffas man inte smittar man inte.

Så varför kan en lock down då ha olika effekt i olika länder? Svaret är givetvis för att en lock down inte är 100%-ig. Begreppet lock down är ingen standard som är lika över världen. Vilka omfattas? Hur ofta får man gå ut? Hur stor är följsamheten? Etc.

En lock down i Sibiren har också ringa effekt av förklaiigla skäl men en lock down i Stockolm ger mångfallt större utdelning

Effekten av en lockdown är alltså beroende av hur hårt man stänger ner. Men alla lockdowner minskar givetvis smittspridningen om de ens är i närheten av ordets subjektiva betydelse

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
  • Ledsen
patst577
  • Laddar…

Ingen är expert på denna pandemi. Smittskydd är basic och här handlar det att tänka utanför skolböckerna som har Spanska sjukan som senaste pandemi att relatera till.

Det är FHM exeptionellt dåliga på.

I Västerbotten har bara 1,2% antikroppar mot Covid-19 enligt Norran.se.

Inte så bra...

sunnis
Nyfniken Nyfniken skrev:
DN har en intressant artikel om rapportering av antalet döda.

[länk]

I Sverige motsvarar våra rapporterade döda 80% av överdödligheten. Förmodligen har vi alltså 25% fler döda än vad som rapporterats.

I UK är samma siffra 75%, Spanien 63% och Italien 59%. En trolig förklaring är naturligtvis att länder har olika bra statistik på hur många som dör i Covid-19 och det belyser också problemen med att jämföra vem som har "högst dödlighet i världen". Det blir lätt en tävling om vem som har bäst koll på sina siffror.
Rent politiskt hade det såklart varit bättre att tillhöra botten av den listan. Det kommer såklart inte efterjusteras PGA glapp i överdödligheten, möjligen i Sverige kommer skriva upp schablonmässigt antal döda. Italien hade redan för 1 månad sedan konstaterade att de troligen har missat ca 19 000 dödsfall.

Statistiskt kommer vi alltid att leda ligan.

Det är redan en tävling internationellt sätt och Sverige är det absolut värsta corona-härden i världen, läget är mycket värre än Italien, Iran, Kina och Spanien. Det är så extremt illa i Sverige att andra länder med lätthet använder som Sverige som slagpåse för att påvisa sin egna lyckade strategi. Det märkliga är att vår sjukvård som är absolut i botten i EU per IVA verkar inte ens vara i närheten av att överansträngd, fältsjukhusen packas ihop eftersom de inte används. Kan ju jämföras med länder som har större sjukvårdsapparater som blev totalt överbelastad trots förre döda?

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Lockdowns failed to alter the course of pandemic and are now destroying millions of livelihoods worldwide, JP Morgan study claims”

[länk]
Träffas man inte så smittar man inte.

Under tiden kan man bygga upp testkapacitet, smittspårningssytem och sjukvårdsresurser.

Inget som JP morgan verka har ha med i sin sk analys.

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.