2 357 027 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ser att ni diskuterat att man borde stängt ner skolorna i Sverige som de gjorde i Danmakr och Norge. Fast där pratar de ju om att det var fel att stänga dem. Det hade väldigt begränsad inverkan på smittspridningen, och det kostade alldeles för mycket.
Tänk på att det är i gruppen 70+ vi haft de flesta dödsfallen, 75% av de döda har bott i äldreboende eller haft hemtjänst. Deras utsatthet riskerar att öka om barn inte är i skolan. Analyserna av vad som är rätt och fel måste tas grupp för grupp och det vi ser nu är att den nedmontering av ädlreomsorgen som påbörjades för 30 år sedan i och med Ädelreformen har satt sina spår.
Kombinerat med en mycket stor dos av "Jag följer bara mina direktiv" och några portioner "det där är inte mitt bord", och obefintliga beredskapslager och rutiner för hur man skalar upp hygienen när smitta kommer så är katastrofen ett faktum.
Att det är så ser vi ju på att många boenden haft mycket lägre dödlighet den här våren, boenden där man haft krisberedskap och trappat upp allt eftersom smittrisken ökat. Medan tex boenden som Krongården i Karlstad haft ökad dödlighet utan att ens få in smittan....
Någon politisk debatt om privatisering behövs inte, det är många bra boenden på båda "sidor", och många med mycket smitta och dödsfall på båda sidor.
Tänk på att det är i gruppen 70+ vi haft de flesta dödsfallen, 75% av de döda har bott i äldreboende eller haft hemtjänst. Deras utsatthet riskerar att öka om barn inte är i skolan. Analyserna av vad som är rätt och fel måste tas grupp för grupp och det vi ser nu är att den nedmontering av ädlreomsorgen som påbörjades för 30 år sedan i och med Ädelreformen har satt sina spår.
Kombinerat med en mycket stor dos av "Jag följer bara mina direktiv" och några portioner "det där är inte mitt bord", och obefintliga beredskapslager och rutiner för hur man skalar upp hygienen när smitta kommer så är katastrofen ett faktum.
Att det är så ser vi ju på att många boenden haft mycket lägre dödlighet den här våren, boenden där man haft krisberedskap och trappat upp allt eftersom smittrisken ökat. Medan tex boenden som Krongården i Karlstad haft ökad dödlighet utan att ens få in smittan....
Någon politisk debatt om privatisering behövs inte, det är många bra boenden på båda "sidor", och många med mycket smitta och dödsfall på båda sidor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Japp, så är det i de områdena, precis som i områden i andra länder där det har varit låg smittspridning.pacman42 skrev:
Det jobbiga är att i praktiken så finns inget skydd i befolkningen i Västerbotten (och andra liknande områden) inför nästa omgång av smittspridning. Immuniteten som ändå är rätt stor i Stockholm gör att dessa områden har ett bättre skydd mot att få in smittan, men när den väl tagit sig dit så blir det problem. Det är stor risk för att man kommer att behöva lokala restriktioner framöver.
Göttingen i Tyskland har ju nu stängt skolorna mm. igen efter ett utbrott efter en privat fest. Sydkorea har ju gjort samma sak i Seoul där barer mm. stängdes efter att det funnits en smittspridare på en nattklubb, en person smittade minst 70 andra om jag inte missminner mig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...n-micke-hamnade-i-respirator--tappade-30-kilo
Innan Micael Sköldqvist insjuknade var han i sitt livs form och han styrketränade nästan varje dag i veckan. Nu har han tappat över 30 kilo, kan inte längre gå själv och hans hår har på bara sex veckor blivit grått.
– Han ser ut som sin pappa som är 80 år nu. Han har blivit så mager och är bara skinn och ben. Han blev väldigt chockad när han fick se sig själv igen. Tänk bara, om någon ryckt bort nästan sex veckor av ens liv?
...
– Han har varit oerhört sjuk. Han har bland annat fått njursvikt, leverproblem, gulsot, körtelfeber, blodförgiftning. Alla hans inre organ höll på att svikta. Han tillhörde inte någon riskgrupp utan han hade bara lite högt blodtryck. Så varför just han blev så sjuk vet man inte.
Innan Micael Sköldqvist insjuknade var han i sitt livs form och han styrketränade nästan varje dag i veckan. Nu har han tappat över 30 kilo, kan inte längre gå själv och hans hår har på bara sex veckor blivit grått.
– Han ser ut som sin pappa som är 80 år nu. Han har blivit så mager och är bara skinn och ben. Han blev väldigt chockad när han fick se sig själv igen. Tänk bara, om någon ryckt bort nästan sex veckor av ens liv?
...
– Han har varit oerhört sjuk. Han har bland annat fått njursvikt, leverproblem, gulsot, körtelfeber, blodförgiftning. Alla hans inre organ höll på att svikta. Han tillhörde inte någon riskgrupp utan han hade bara lite högt blodtryck. Så varför just han blev så sjuk vet man inte.
Jag har gjort det redan. Studien är en modellering med en massa antaganden. Oäskerheten i den här typen av studier är mycket stor. Som exemple på det kan vi titta på alla modelleringar som FHM gjort och jämföra dem med utfallet. I princip undantagslöst har de vari fel, mycket fel.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag tror att högstadierna hade varit vettiga att stänga baserat på smittspridning. Hörde igår från en av sonens vänner att det gått Covid-19 på högstadieskolan där de går (sonen har dock ingen koll på något, men eftersom kompisen hade haft det så hade han bättre koll- sonen har ju troligen haft det utan några symtom, men det får vi snart veta). Sedan är ju frågan om en stängning av högstadierna hade lett till större problem än vad de hade löst, där är jag mycket tveksam dock. Och detta trots att det verkar som om en hel del skolelever smittats där jag bor. Hur mycket de smittat vet jag dock inte...Anna_H skrev:
Ser att ni diskuterat att man borde stängt ner skolorna i Sverige som de gjorde i Danmakr och Norge. Fast där pratar de ju om att det var fel att stänga dem. Det hade väldigt begränsad inverkan på smittspridningen, och det kostade alldeles för mycket.
Att du citerade min ironiska kommentar antyder att du såg något som ingen annan såg, en lovande smittskyddsläkare i rummet, blir nyfiken, -vem?Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu får ni ge er...
”Tegnell dyrkare” anklagar oss ”ofrälsta” för att vi vill gå vår egen väg och inte lyssna på expertis när det i själva verket är just det som vi vill göra.
”Tegnell dyrkare” tror att de har rätt och att hela världen har fel.
När kommer dödstalen i Norge och Finnland att skjut i höjden som vi blev utlovade att de skulle göra efter att de har hävt sina restriktioner?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag ser inte mycket av modellering i artikeln https://www.dailymail.co.uk/news/ar...r-course-pandemic-JP-Morgan-study-claims.html utan det verkar mest handla om faktiskt utfall efter att restriktioner har tagits bort i olika länder och amerikanska delstater.Ulltand skrev:
Svarar du utan att ens ha tittat på vad länken i inlägget handlar om?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Varför "Tegnell dyrkare" och "ofrälsta"?Hyltran från Veglemyren skrev:
Varför inte "De som tror på expertkunskap" och "De som har en bild av Tegnell på darttavlan"?
Eller kanske "De som tror att FHM i stort gjort rätt, baserat på informatoin vid varje enskilt tillfälle"* och "De som är skeptiska till mycket att FHMs tankar"? Fast det senare är ju inte lika laddat "vi de goda mot er de onda"
* Ett beslut kan vara korrekt baserat på befintlig information, men visa sig fel i efterhand.
Är det klart med tester på covid-19 för allmänheten på vårdcentraler, om man har nått sympton? ...eller kommer vc ducka, som vanligt. Kanske negativt antagande, men har sådana erfarenheter av vc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nja. Det är ju hittills väldigt försiktigt sagt för man är så rädd att trampa någon på tårna. Det logiska hade varit ett tydligt budskap till folket framfört av statsministern istället har det blivit lite mummel och knyt handen i fickan mentalitet. Min åsikt är att demonstrera får man göra digitalt dessa tider annars är man bara en egoist med noll medkänsla för andra medmänniskor.BirgitS skrev:
Vetenskapspodden i P1 hade i fredags ett avsnitt som borde intressera de som skriver i denna tråd:
I Vetenskapspodden fördjupar vi oss, med hjälp av Ekots grävgrupp, i vad [Tegnell] sa, vad som ledde fram till Sveriges strategi och vad som gick fel. Varför landade vi i just den strategi vi gjorde, som skiljer sig så från de flesta andra länder?
Ska jag killgissa lite själv så tror jag att vi var körda i.o.m. att vi missade fallen som kom från Storbrittanien, USA, Frankrike, m.fl. Hade det bara varit fallen från Alperna, så hade vi inte varit här idag. De missade fallen fick sprida sig under radarn alldeles för länge, och när det upptäcktes var det för sent. Ingen hård lockdown i världen hade hjälpt (jmfr t.ex. Belgien). Detta i kombination med senfärdiga kommuner, som i sin tur jag tror beror på dålig krisberedskap.
Att i dagsläget införa hårdare restriktioner tror jag skulle ha försumbar effekt.
När det här summeras tror jag det landar i att de länder som hade hade tur och fick liten spridning under radarn innan restriktioner infördes är de som klarat sig bäst. De länder som fick stor spridning under radarn innan restriktioner infördes klarade sig sämre. Graden av lockdown kommer ha spelat mindre roll.
I Vetenskapspodden fördjupar vi oss, med hjälp av Ekots grävgrupp, i vad [Tegnell] sa, vad som ledde fram till Sveriges strategi och vad som gick fel. Varför landade vi i just den strategi vi gjorde, som skiljer sig så från de flesta andra länder?
Ska jag killgissa lite själv så tror jag att vi var körda i.o.m. att vi missade fallen som kom från Storbrittanien, USA, Frankrike, m.fl. Hade det bara varit fallen från Alperna, så hade vi inte varit här idag. De missade fallen fick sprida sig under radarn alldeles för länge, och när det upptäcktes var det för sent. Ingen hård lockdown i världen hade hjälpt (jmfr t.ex. Belgien). Detta i kombination med senfärdiga kommuner, som i sin tur jag tror beror på dålig krisberedskap.
Att i dagsläget införa hårdare restriktioner tror jag skulle ha försumbar effekt.
När det här summeras tror jag det landar i att de länder som hade hade tur och fick liten spridning under radarn innan restriktioner infördes är de som klarat sig bäst. De länder som fick stor spridning under radarn innan restriktioner infördes klarade sig sämre. Graden av lockdown kommer ha spelat mindre roll.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag tror inte det är rädslan för att trampa någon på tårna utan rädslan att om man går ut hårt så slår det tillbaks och blir mycket värre. Man kan ju inte säga att det har blivit bättre i USA fast det har förekommit hot om att ta till militärer för att få bort demonstranterna, så att vara hård kan lätt leda till att demonstrationerna fortsätter och blir värre.Silver78 skrev:
Nja. Det är ju hittills väldigt försiktigt sagt för man är så rädd att trampa någon på tårna. Det logiska hade varit ett tydligt budskap till folket framfört av statsministern istället har det blivit lite mummel och knyt handen i fickan mentalitet. Min åsikt är att demonstrera får man göra digitalt dessa tider annars är man bara en egoist med noll medkänsla för andra medmänniskor.
På ett ställe i Stockholm lugnade ju demonstranterna ner sig efter att en polis visade att hen inte hade något emot själva budskapet. Då gick det ju plötsligt att tala med demonstranterna och få dem att tänka efter lite mer än innan.
Man fångar fler flugor med honung än med vinäger