2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Modelleringar är inte kvalificerade gissningar. De är modeller av verkligheten, oftast förenklade Största bristen verkar inte vara modellerna i sig utan osäkerheter i ingångsvärden såsom dödlighet, smittsamhet, antalet redan smittade. Dessa värden har "gissats" och resultatet får då en viss osäkerhet.Ulltand skrev:
Du säger det ju själv: Osäkra ingångsvärden som gissats.P Pin skrev:Modelleringar är inte kvalificerade gissningar. De är modeller av verkligheten, oftast förenklade Största bristen verkar inte vara modellerna i sig utan osäkerheter i ingångsvärden såsom dödlighet, smittsamhet, antalet redan smittade. Dessa värden har "gissats" och resultatet får då en viss osäkerhet.
Resultatet blir då lika en kavilificerd gissning.
Man kan också välja att lyssna på det som sägs iställt för formen men det ligger helt klart utanför din förmåga.P Pin skrev:Tvärtom. Jag vill hålla mig till fakta, men det blir svårt när begreppen används fel
Och jag förundras över den självdiagnosticerade dyslexi du @Ulltand har som bara uppstår när det gäller facktermer. Min analys är att du inte har en ringasre aning om vad du pratar om utan bara försöker slänga dig med facktermer du inte ens kan stava till, än mindre begriper innebörden av.
Men jag axlar gärna rollen språkpolis och ställer allt till rätta![]()
Men fortsätt gärna att analysera mig om det tillför in begränsade värld något i egenintresse.
För egen det ser jag dina inlägg i tråden som helt meningsösa.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Det är det jag försöker göra trots att det är grumligt. Men som jag ser det är det inte främst formen utan innehållet där det brister i det du skrev. Jag ser att du inte alls tagit in det jag bemött dig i sak på.Ulltand skrev:
Spännande att du bemöter så många av mina meningslösa inlägg.
Låt oss båda släppa ömsesidig vidare analys
Visst kan det vara lite härskt och osakligt här men jag ger ändå alla att det som skrivs här skrivs nog ganska ärligt och utan perspektivet av egen vinning.
Det som kunde bevittnas igår på TV var nog bland det mest osmakliga jag sett, hade bestämt mig innan för att inte se men kunde inte låta bli att kika in lite iaf. En grupp människor som i huvudsak är helt ointresserade av hur medborgarna klarar Corononan, de flesta av de har varit eller är aktivt delaktiga i att skapa de problem som förvärrat situationen. Fortfarande inget intresse av att vare sig acceptera sin roll eller vända skutan för de delar de fortfarande styr över, utan står och försöker vända ord och begrepp de inte förstår innebörden av till sin fördel för att få sympatier och därmed makt åt sig och sin svans av intressenter.
Att det inte kan NÅGONTING om ämnet kan de vara förlåtna, men håll då åtminstone käften.
Att göra det i ett så allvarligt och aktuellt ämne vittnar om vilken svajig själslig grund dessa människor står på och förklarar mycket av den galenskap de initierar.
Vämjeligt och sorgligt och mitt förtroende för partiledare föll till en all time low.
Det som kunde bevittnas igår på TV var nog bland det mest osmakliga jag sett, hade bestämt mig innan för att inte se men kunde inte låta bli att kika in lite iaf. En grupp människor som i huvudsak är helt ointresserade av hur medborgarna klarar Corononan, de flesta av de har varit eller är aktivt delaktiga i att skapa de problem som förvärrat situationen. Fortfarande inget intresse av att vare sig acceptera sin roll eller vända skutan för de delar de fortfarande styr över, utan står och försöker vända ord och begrepp de inte förstår innebörden av till sin fördel för att få sympatier och därmed makt åt sig och sin svans av intressenter.
Att det inte kan NÅGONTING om ämnet kan de vara förlåtna, men håll då åtminstone käften.
Att göra det i ett så allvarligt och aktuellt ämne vittnar om vilken svajig själslig grund dessa människor står på och förklarar mycket av den galenskap de initierar.
Vämjeligt och sorgligt och mitt förtroende för partiledare föll till en all time low.
Man avskaffar det ena och det andra men samtidigt lägger man upp 126 miljoner per år för en jämnställdhetsmyndighet. Ändamålet är säkert godartat. Men det kan inte genomsyra allt utan man måste ta hänsyn till att arbeta på ett sätt som är praktiskt genomförbart på ett effektivt sätt. Att ens diskutera jämställdhet när det kommer till vilka som kan jobba hemifrån i en pandemi är ett kvitto på hur information och underlag från utredningar används på fel sätt. För att nå fram med ett budskap krävs enkla och tydliga incitament. Som ett exempel på detta så är det väldigt få som gått fram i strålkastarrns ljus och fördömt de demonstrationer som skett. Vill man nå ut med budskap i en pandemi så får man använda alternativa lösningar.A Anders_Nilsson skrev:
Det där är inte viktigt, kaffepengar, för det som rör Corona och vår brist på beredskap. Någon måste jobba med den långa utvecklingen och det görs bäst utan att vi hetsar mot dem.Silver78 skrev:
Man avskaffar det ena och det andra men samtidigt lägger man upp 126 miljoner per år för en jämnställdhetsmyndighet. Ändamålet är säkert godartat. Men det kan inte genomsyra allt utan man måste ta hänsyn till att arbeta på ett sätt som är praktiskt genomförbart på ett effektivt sätt. Att ens diskutera jämställdhet när det kommer till vilka som kan jobba hemifrån i en pandemi är ett kvitto på hur information och underlag från utredningar används på fel sätt. För att nå fram med ett budskap krävs enkla och tydliga incitament. Som ett exempel på detta så är det väldigt få som gått fram i strålkastarrns ljus och fördömt de demonstrationer som skett. Vill man nå ut med budskap i en pandemi så får man använda alternativa lösningar.
När man styr ett land måste man kunna ha många saker i huvudet samtidigt och jämställdhet är EN viktig sak, finns många. Rent krasst handlar det om att alla länder måste få fram sin talang i ljuset och i produktion, oavsett kön, hudfärg etc, det finns många studier som visar den ekonomiska förlusten om du inte lyckas med detta, och om Sveriga ska fortsätta vara ett framkantsland så måste vi ligga i täten även här. Varit på seminarier med ledande amerikanska politiker som bekräftar att under allt det dagliga tjafset så ser även de denna frågan som deras långsiktiga ödesfråga, de kan inte fortsätta med en samhällsmodell som bygger på att asiatiska länder villigt exporterar sin talang för att bygga USA, samtidigt som USA förvägrar sina egna begåvningar framgång och drömmar.
Visst är det småkrafs i den statliga budgeten. Men oavsett så är det en tydlig signal om att beredskapslager inte är viktigt bland annat. Vilket vi ha blivit varse om nu under pandemin.D djac skrev:Det där är inte viktigt, kaffepengar, för det som rör Corona och vår brist på beredskap. Någon måste jobba med den långa utvecklingen och det görs bäst utan att vi hetsar mot dem.
När man styr ett land måste man kunna ha många saker i huvudet samtidigt och jämställdhet är EN viktig sak, finns många. Rent krasst handlar det om att alla länder måste få fram sin talang i ljuset och i produktion, oavsett kön, hudfärg etc, det finns många studier som visar den ekonomiska förlusten om du inte lyckas med detta, och om Sveriga ska fortsätta vara ett framkantsland så måste vi ligga i täten även här. Varit på seminarier med ledande amerikanska politiker som bekräftar att under allt det dagliga tjafset så ser även de denna frågan som deras långsiktiga ödesfråga, de kan inte fortsätta med en samhällsmodell som bygger på att asiatiska länder villigt exporterar sin talang för att bygga USA, samtidigt som USA förvägrar sina egna begåvningar framgång och drömmar.
Det ironiska är att just hög arbetslöshet och låg utbildning är två saker som ökar skillnad mellan kön och etnicitet om man kollar på frågan internationellt. Då blir helt plötsligt jämnställdhetsfrågan om att arbeta hemifrån något som gagnar alla trots att det är bara vissa utvalda som kan göra det. Att man då får höra/läsa "orättvisor" från partiledardebatter eller ledare som behandlar ämnet innebär att man snabbt inser att de flesta som uttalat sig inte har en aning om ämnet utan vill att det skall låta bra. Oavsett så gör det bara situationen grumligare när det i själva verket krävs enkla och tydliga incitament som gemene man håller sig till så att vi alla kan återgå till det normala.