2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
40-talisterna har varit en stor väljargrupp under många år och därför haft stort inflytande på politiken och hur skattepengar ska fördelas. Det är lite lustigt t.ex. att pensionsåldern höjs ungefär *efter* att många 40-talister gått i pension trots att man har vetat om problemet under många många år. Väljargruppen 40-talister skulle helt enkelt inte godkänt att *de* skulle behöva jobba längre, men så fort de pensionerades gick det plötsligt väldigt bra att höja pensionsåldern för efterkommande generationer.D djac skrev:Jag förstår vad du menar och såklart finns det inte enfrågepartier för varje fråga MEN, vi ser att engagemanget i politiken minskar på det sätt att allt färre vill offra tid och engagemang på riktigt, samtidigt som engagemanget att gnälla och sprida extrem kritik och milt uttryckt förvanskade fakta är rekordstort.
Demokrati innebär ju inte att om du lägger en röst vart fjärde år så har du gjort ditt, man kan aktivera sig i politiken och driva sina frågor inom befintliga partier. Tex omvårdnad är en kommunal fråga och jag lovar att om någon brinner för detta så kommer det att gå snabbt att "komma in i matchen" lokalt, de saknar folk och tar tacksamt emot någon med driv.
Återigen, många av de som gnäller, till och med riksdagsledamöter, lyfter i ärlighetens namn inte ett finger för att det ska bli bättre, i riksdagen finns det tvärtom rätt så många som i partiets färger går mot landets bästa och obstruerar av olika skäl.
Så nä, jag tycker inte "vi" har tagit tillräckligt ansvar och lagt manken till, detta inkluderar 40-talisterna.
Detsamma kanske gäller sjukvården och äldreomsorgen. Den stora väljargruppen 40-talister tyckte inte under sin mest friska tid att pengar skulle läggas på äldrevård och sjukvård så det prioriterades ner av politikerna.
Tyvärr (för dem) visade det sig att 40-talisterna nu var de som drabbades värst av pandemin. Just de neddragningarna kanske visade sig vara skillnaden mellan liv och död för just den gruppen som har haft mycket att säga till om den saken under många år.
Det får bli mitt enda politiska inlägg i den här tråden (hoppas jag).
Det skulle ju inte vara överraskande med tanke på hur t ex Stockholm sitter ihop med London och NYC via Arlanda. Särskilt London är det ju en jäkla flängande till. Alltid någon kompis, livskamrat eller släkting som bor där och måste besökas eller besöker Sverige. Till detta jobbresandet.pacman42 skrev:
Tycker inte man ska vara rädd för att acceptera att en diskussion om resurser inom vården naturligt innefattar de beslut och planer som lett till detta och då kommer politiken med på ett hörn.tusenett skrev:40-talisterna har varit en stor väljargrupp under många år och därför haft stort inflytande på politiken och hur skattepengar ska fördelas. Det är lite lustigt t.ex. att pensionsåldern höjs ungefär *efter* att många 40-talister gått i pension trots att man har vetat om problemet under många många år. Väljargruppen 40-talister skulle helt enkelt inte godkänt att *de* skulle behöva jobba längre, men så fort de pensionerades gick det plötsligt väldigt bra att höja pensionsåldern för efterkommande generationer.
Detsamma kanske gäller sjukvården och äldreomsorgen. Den stora väljargruppen 40-talister tyckte inte under sin mest friska tid att pengar skulle läggas på äldrevård och sjukvård så det prioriterades ner av politikerna.
Tyvärr (för dem) visade det sig att 40-talisterna nu var de som drabbades värst av pandemin. Just de neddragningarna kanske visade sig vara skillnaden mellan liv och död för just den gruppen som har haft mycket att säga till om den saken under många år.
Det får bli mitt enda politiska inlägg i den här tråden (hoppas jag).
Den har nog även kommit från Italien, Österrike, Iran, Frankrike mm. Svenskar reser väldigt mycket utomlands - kanske betydligt mer än norrmän, danskar och finländare.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Med de 149 virusprover som har RNA-sekvensierats och kommit in på https://nextstrain.org/ncov/global?d=tree,map&f_country=Sweden&l=radial så ser det ut som att största inflödet är från Belgien och USA, Men visst kommer det att ändra sig allt eftersom fler virusprover undersöks och när bara 100 virusprover hade undersökts hade man väl knappt hittat något med italienskt ursprung.B b8q skrev:
Man kan också se där att det troligen förekom spridning i Europa (Österrike, Belgien) i mitten av januari.
Jag tycker att man framförallt lätt inser att det har kommit in från alla möjliga håll, och alla möjliga tidpunkter.
Så det går åtminstone att släppa tanken på att det hade löst sig bara man varit stenhård mot alla ifrån Italien.
Och jag tror också att en av anledningarna till att det finns ganska lite av Italien-gen-varianten är att just Italien-inflödet var det som det lades energi på att smittspåra. Hade inte det gjorts så hade vi troligen haft en betydligt större andel av den varianten här. Men som sagt, det hade inte spelat någon större roll ifall vi lyckats stoppa det från Italien till 100%, men det var säkert bra att vi stoppade det till stora delar.
Att följa/kolla/sätta i karantän alla 50000/dag som kom in i landet hade i vilket fall som helst varit omöjligt.
Så det går åtminstone att släppa tanken på att det hade löst sig bara man varit stenhård mot alla ifrån Italien.
Och jag tror också att en av anledningarna till att det finns ganska lite av Italien-gen-varianten är att just Italien-inflödet var det som det lades energi på att smittspåra. Hade inte det gjorts så hade vi troligen haft en betydligt större andel av den varianten här. Men som sagt, det hade inte spelat någon större roll ifall vi lyckats stoppa det från Italien till 100%, men det var säkert bra att vi stoppade det till stora delar.
Att följa/kolla/sätta i karantän alla 50000/dag som kom in i landet hade i vilket fall som helst varit omöjligt.
Absolut inte, jag kan fortsätta denna diskussion, men uppenbarligen är den dels inte uppskattad för den är verklig och hård (ingen vill egentligen höra sanningen) för det andra driver den bort från ämnet corona, därför anser jag inte att det är lämpligt att fortsätta diskutera. Men du bara kör vidare.mathiash77 skrev:
Nu missförstår du mig totalt, jag hoppas inte du gör det medvetet. Jag har väl aldrig skrivit att jag, internt med mina kollegor, diskuterar det jag skriver här på forumet? Varför skulle vi diskutera det om jag får fråga?mathiash77 skrev:
Jag med mina kollegor diskuterar självfallet vår arbetsmiljö och vad som pågår inom vården, sjukhusvård såväl som äldrevård, internt. Och det är det jag skriver, inte att vi diskuterar byggahus.se-inlägg
Va? Jag förstår inte vad du menar överhuvudtaget.mathiash77 skrev:
Jag gör en liknelse mellan mig och en budbärare. Jag vidarebefordrar information, och det är mig man ger sig på, på grund av informationens innehåll.
Det finns, som du kanske vet, ett talesätt som låter följande: "Att skjuta budbäraren".
Och det betyder i korthet att vissa människor blir mer provocerade och upprörda av personen som påpekar att något är fel och därmed belyser ett problem, än av personerna som är orsaken till problemet.
Tycker du att en person som resonerar på det sättet har en klok och korrekt inställning till saker och ting? Är det en högintellektuell person som resonerar och agerar så? Jag vill påstå att det är tvärtom.
Om du läser en hemsk nyhet på Aftonbladet till exempel, om en jättehemsk person. Går du sedan bärsärkagång på Aftonbladets redaktion på på så sätt "skjuter budbäraren"? Eller är du mer förbannad på den hemska personen som omskrivs i artikeln?
Det finns dock en tendens att folk faktiskt beter sig på detta vis mot viss typ av media och vissa informationskällor idag, och då oaktat sanningshalten i nyheten. Det spelar ingen roll om nyheten i sig är bekräftad och det finns polisanmälningar upprättade och det har gått till åklagare, det är ändå budbäraren som skall skjutas. Så det finns vissa som helt enkelt resonerar så konstigt, och därför kan det finnas ett talesätt som låter: "Att skjuta budbäraren" - det talesättet är så att säga inte taget ur tomma intet.
Coronakrisen, liksom vissa andra kriser, verkar uppröra en hel del människor och vissa kan helt enkelt inte hantera en kris av den magnituden. Det blir för psykiskt påfrestande för vissa och de går runt oroliga och resonerar irrationellt. Och nu syftar jag inte på dig, utan beskriver bara hur det blir för vissa.
Varför dessa personliga påhopp? Mäktar du inte med att kommunicera på ett mer moget sätt än att använda personangrepp?T tobbbias skrev:
Du som verkar gilla personangrepp, är du inte läskunnig?T tobbbias skrev:
Jag fick frågan: Kan väl likaväl vara så att de länderna gjort fel och Sverige gjort rätt?
Jag svarade: Ja, det kan mycket väl visa sig vara så.
Och det var dessutom i anknytning till samma diskussion som du gav mig replik på.
Jag har även tidigare beskrivit att vi först långt senare, när allt har lugnat sig och man har hunnit analysera all data, som vi verkligen (eller förhoppningsvis) kan komma få svar på om Sverige har agerat rätt eller fel.
Vad är det du inte förstår i det jag skriver? Du kanske i första hand bör bedöma dina egna kunskaper och din egen intellektuella nivå än att göra personliga påhopp på min?
Ja, absolut! Jag är definitivt för att man hjälper svältande och krigsskadade människor världen över! Jag personligen är dessutom beredd att avstå "lyxigheter" som man absolut inte behöver, för att kunna göra detta, förutsatt att alla andra med mig, i detta land, får göra likadant.Mikael_L skrev:
Eller är det någon tveksamhet i att jag skulle vilja hjälpa människor i nöd? Jag tycker snarare att jag är en av de få här som verkligen visar på att jag är av den inställningen, till skillnad från många andra som sätter ekonomin i centrum, trots att dessa personer mycket väl vet (eller borde veta om de är normalt fungerande vuxna) att det finns väldigt mycket onödigt som de hade kunnat avvara här i livet, för att frigöra ekonomiska resurser till bättre behövande. Det är trots allt inte jag som är bekväm med att vi skall släcka livet på coronasmittade äldre på våra äldreboenden, utan det är återigen vissa andra här inne.
Jag menar att dessa personer snarare skall ges en chans till ett fortsatt liv genom att få fullgod sjukhusvård, något som tydligt bekräftas är möjligt av flera experter på området. Så får det hellre kosta lite mer. Jag tror Sverige tveklöst har råd med det. Tror inte du det?
Det där är knepigt. Jag anser att om man har gett dessa personer fullgod hjälp och de ändå inte kan omskolas i sina tankar, så bör det inte läggas oändliga resurser på sådana personer.Mikael_L skrev:
För med det resonemanget skulle man i så fall behövt försörja alla människor som inte vill arbeta heller, för att de "mår dåligt" av att arbeta. Man måste kämpa till en viss nivå här i livet, och även om vi lever i västvärlden så finns det ändå en miniminivå för vad som anses som skäligt kämpande med skäliga ansträngningar, som exempelvis att behöva gå till arbetet trots att man hellre vill ligga kvar i sängen.
Men då är vi överens om dubbelmoral i alla fall. Så klart samma med dubbla måttstockar.Mikael_L skrev:
Sen stod det lite om dubbelmoral i inlägget också.
Och det lider nog alla av, mer eller mindre. Jag har också en hel del dubbelmoral, lite jobbigt ibland när man upptäcker det i områden man inte visste.
Förutom dubbelmoral har alla även dubbla måttstockar. Vad jag än skrev här ovan, så är jag mycket mer mån om mina egna barn än några andra barn på gatan, sen ännu mindre för de på andra sidan staden, och de stackare som sitter hopkrupna med hungriga magar medan bomberna faller runt om dom bryr jag mig märkligt nog allra minst om. Fast det är allra mest synd om dem.
(Det lilla jag skänker i välgörenhet brukar få gå till Läkare utan gränser, jag borde pytsa i lite till)
Vad gäller barnen som du ger som exempel så gör jag inte skillnad på avstånd. Mina egna barn kommer självfallet först, oavsett. Och ju närmre släktingar, desto ...ja du förstår.
Men när det kommer till barn som jag inte känner, som kanske bor en mil från mig, så bryr jag mig betydligt mer om barn på andra sidan jordklotet som kanske kämpar för sina liv.
För mig är inte avstånd ett hinder för att se var mer hjälp behövs och var vi behöver mer rättvisa. Jag hjälper hellre ekonomiskt ett svältande barn i Indien än "min svinrika grannes bortskämda unge" som kommer och tigger godis "bus eller godis". Och nu pratar jag inte bokstavligen om min grannes barn
@tompax
”Det är trots allt inte jag som är bekväm med att vi skall släcka livet på coronasmittade äldre på våra äldreboenden, utan det är återigen vissa andra här inne.”
Har verkligen någon skrivit här det du påstår? Snarare har väl flera (även jag) tagit upp det faktum att yngre drabbas om man går för långt för att skydda de äldre.
Som du resonerar så skulle man kunna påstå att du är bekvämare med att släcka livet på barn till förmån för att gamla ska få leva.
”Det är trots allt inte jag som är bekväm med att vi skall släcka livet på coronasmittade äldre på våra äldreboenden, utan det är återigen vissa andra här inne.”
Har verkligen någon skrivit här det du påstår? Snarare har väl flera (även jag) tagit upp det faktum att yngre drabbas om man går för långt för att skydda de äldre.
Som du resonerar så skulle man kunna påstå att du är bekvämare med att släcka livet på barn till förmån för att gamla ska få leva.
Hur skall man annars tolka försvarandet av att ca. 90% av de äldre på äldreboenden inte får fullgod vård på sjukhus och därför i stor utsträckning avlider på plats på äldreboendet?tusenett skrev:
Jag är emot det förfarandet, för jag vill spara liv, även äldres liv, och i detta fall de som har slitit för att göra Sverige bättre.
Det är du som påstår detta. Inte jag. Jag anser att det finns gott om pengar till både och! Det finns ju hur gott om pengar som helst till olika meningslösa och ibland rent kontraproduktiva projekt, så varför skulle det inte kunna finnas pengar till att vårda vårda äldre så de får leva?tusenett skrev:
Kan du nämna ett enda projekt som det finns hur gott om pengar som helst till?tompax skrev:
Ja, jag vet att min bild av vården är korrekt, eftersom jag ser den med mina egna ögon. Men du får tycka och tro exakt som du önskar, och är du helt bekväm med att dina äldre får bra 100%-ig vård på äldreboende eller sjukhus, så är det bara till att gratulera. Så sover du gott om natten. Finns inte mer att tillägga, var glad för att det känns så för dig. För mig känns det annorlunda. Vi har båda rätt till att uppfatta saker och ting som vi ser olika.T tanaris skrev:Du behöver inte specifikt påstå det, du ger ju hela tiden exempel på att det är din bild som är den korrekta. Som t ex i stycket ovan. Sedan förklarar du för mig att att jag har en felaktig verklighetsuppfattning och svårt att förstå. Som att jag var korkad. Du gör det dessutom utifrån din bild av min verklighetsuppfattning.
Jag kan så klart inte gå in på specifika fall som kan vara avslöjande, och det hoppas jag att du har förståelse för.T tanaris skrev:
Återigen, jag kan och får inte gå in på specifika fall. Du får hålla till godo med den generella beskrivning jag ger. Eller inte, det är upp till dig. Ingen tvingar dig att lita på det jag skriver, eller ens läsa det.T tanaris skrev:Från min synvinkel så ser det ut som att du kommer med många svepande, generella och grova påståenden om sakers tillstånd, utan några faktiska bevis, och tolkar varje avvikande åsikt eller motargument som att motståndaren är just det, en motståndare som inget förstår och inget ser. Eventuella egna erfarenheter om motsatsen viftas bort som undantag eller rena felaktigheter.
Självklart tolkar jag dina svar som att du inte förstår, eftersom du verkar försöka påvisa det motsatta till vad jag ser med egna ögon, vad gäller vården. Eller tycker du att jag skall lita mer på din "erfarenhet" än mina egna ögon? Något säger mig att du inte har någon vidare insyn i vården.
Du tycker att jag är oförstående, uppenbarligen, eftersom du anser att din bild av vården är mer korrekt än min. Jag anser det motsatta.T tanaris skrev:
Vad för förslag vill du ha? Framkommer det inte tydligt nog vad jag anser är rätt? Jag har påpekat flera gånger att alla covid-19 patienter som behöver vård, skall också få fullgod vård! Och det innebär att alla äldre, som ligger på ett äldreboende och inte får fullgod vård, skall flyttas till sjukhus så att de får fullgod vård.T tanaris skrev:
Men då höjs det röster för att Sverige inte har råd, Sverige har ingen kapacitet. Nej, men då kommer vi ju tillbaka till att Sverige var dåligt förbered, Sverige har en dålig kapacitet inom vården, Sverige har hanterat detta fel.
Med rätt hantering hade Sverige haft plats för alla smittade som behöver vård.
Om inte? Ja, då låter man inte samhället vara så öppet som man gör, då låter man inte sjukvårdspersonal gå runt utan skydd så länge man gjorde. Vet du om att det fortfarande finns många äldreboenden där man inte har skydd alls? Och det är flera månader efter virusutbrottet.
Skönt för dig att du är så nöjd med den svenska vården och äldrevården, så kan du med ett leende på läpparna ta in på ett äldreboende om det blir en nödvändighet för dig. Med lite tur så kanske man fortfarande hanterar smittade patienter på det sättet som de gör idag, så att du också får slut på ditt lidande på samma sätt som du menar man gör med de äldre idag. Du tycker det är bättre att de äldre får avlida, utan fullgod vård, så jag gissar att du anser samma öde vara en bra progression även i ditt eget fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det där är fortfarande inte sant, även av dem som insjuknar på äldreboende och bara får vård där så överlever en majoritet. I Region Stockholm har 2228 personer provtagits på SÄBO medan det är 901 personer som provtagits på SÄBO som avlidit. Det är fruktansvärt det som har hänt så det finns ingen anledning att hålla på och överdriva som du gör.tompax skrev:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Men som framkommit så har olika regioner hanterat sjuka på äldreboenden på olika sätt så det kommer troligen statistik framöver om eventuella skillnader i överlevnad beroende på om de från äldreboenden får bo kvar eller om de skickas till sjukhus.