2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej hej. Jag är osäker på om hen är läskunnig? Min enda fråga var väl egentligen hur hen ställer sig till hens källor? Tycker hen att sina källor är bra? Go kvälltompax skrev:
Varför dessa personliga påhopp? Mäktar du inte med att kommunicera på ett mer moget sätt än att använda personangrepp?
Du som verkar gilla personangrepp, är du inte läskunnig?
Jag fick frågan: Kan väl likaväl vara så att de länderna gjort fel och Sverige gjort rätt?
Jag svarade: Ja, det kan mycket väl visa sig vara så.
Och det var dessutom i anknytning till samma diskussion som du gav mig replik på.
Jag har även tidigare beskrivit att vi först långt senare, när allt har lugnat sig och man har hunnit analysera all data, som vi verkligen (eller förhoppningsvis) kan komma få svar på om Sverige har agerat rätt eller fel.
Vad är det du inte förstår i det jag skriver? Du kanske i första hand bör bedöma dina egna kunskaper och din egen intellektuella nivå än att göra personliga påhopp på min?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Men du har väl i all sin dar inte varit flera dagar på vart enda äldreboende i hela landet?tompax skrev:
Du kan inte uttala dig i sådana ordalag om att du vet sanningen om alla boenden utan att ha varit på vartenda boende i flera dagar.
Självklart har jag inte varit på alla, men statistiken talar sitt tydliga språk. Det finns inte ett sjukhus, vårdcentral eller äldreboende jag har haft insyn i, där allt har skötts väl. Tvärtom, det sköts mindre väl, precis som jag har beskrivit tidigare, med misskötsel och vanvård, dagligen. Men till olika allvarlighetsgrad så att det inte nödvändigtvis syns utåt.BirgitS skrev:
Och rent teoretiskt skulle det kunna finnas en vårdinrättning där all hantering av patienter och brukare är 100%-ig eller nära, men det jag ser vittnar om att den chansen är minimal för att inte säga obefintlig. Fast det är väl inte konstigt heller eftersom människor är inblandade och människor är inte robotar.
Jag skrev inte att alla av dessa dog, eller ens de flesta. Jag skrev "i stor utsträckning".BirgitS skrev:
Det där är fortfarande inte sant, även av dem som insjuknar på äldreboende och bara får vård där så överlever en majoritet. I Region Stockholm har 2228 personer provtagits på SÄBO medan det är 901 personer som provtagits på SÄBO som avlidit. Det är fruktansvärt det som har hänt så det finns ingen anledning att hålla på och överdriva som du gör.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Egen erfarenhet från ett begränsat antal boende och vårdställen samt troligen från en begränsad del av landet är inte samma sak som statistik, om man inte med statistik menar det som benämns som "lögn, förbannad lögn och statistik".tompax skrev:
Halmgubbar är en så tråkigt låg retorisk nivå, kan du peka på någonstans, en enda gång, när jag har skrivit något som ger stöd för dem?tompax skrev:
Ja, jag vet att min bild av vården är korrekt, eftersom jag ser den med mina egna ögon. Men du får tycka och tro exakt som du önskar, och är du helt bekväm med att dina äldre får bra 100%-ig vård på äldreboende eller sjukhus, så är det bara till att gratulera. Så sover du gott om natten. Finns inte mer att tillägga, var glad för att det känns så för dig. För mig känns det annorlunda. Vi har båda rätt till att uppfatta saker och ting som vi ser olika.
Jag kan så klart inte gå in på specifika fall som kan vara avslöjande, och det hoppas jag att du har förståelse för.
Återigen, jag kan och får inte gå in på specifika fall. Du får hålla till godo med den generella beskrivning jag ger. Eller inte, det är upp till dig. Ingen tvingar dig att lita på det jag skriver, eller ens läsa det.
Självklart tolkar jag dina svar som att du inte förstår, eftersom du verkar försöka påvisa det motsatta till vad jag ser med egna ögon, vad gäller vården. Eller tycker du att jag skall lita mer på din "erfarenhet" än mina egna ögon? Något säger mig att du inte har någon vidare insyn i vården.
Du tycker att jag är oförstående, uppenbarligen, eftersom du anser att din bild av vården är mer korrekt än min. Jag anser det motsatta.
Vad för förslag vill du ha? Framkommer det inte tydligt nog vad jag anser är rätt? Jag har påpekat flera gånger att alla covid-19 patienter som behöver vård, skall också få fullgod vård! Och det innebär att alla äldre, som ligger på ett äldreboende och inte får fullgod vård, skall flyttas till sjukhus så att de får fullgod vård.
Men då höjs det röster för att Sverige inte har råd, Sverige har ingen kapacitet. Nej, men då kommer vi ju tillbaka till att Sverige var dåligt förbered, Sverige har en dålig kapacitet inom vården, Sverige har hanterat detta fel.
Med rätt hantering hade Sverige haft plats för alla smittade som behöver vård.
Om inte? Ja, då låter man inte samhället vara så öppet som man gör, då låter man inte sjukvårdspersonal gå runt utan skydd så länge man gjorde. Vet du om att det fortfarande finns många äldreboenden där man inte har skydd alls? Och det är flera månader efter virusutbrottet.
Skönt för dig att du är så nöjd med den svenska vården och äldrevården, så kan du med ett leende på läpparna ta in på ett äldreboende om det blir en nödvändighet för dig. Med lite tur så kanske man fortfarande hanterar smittade patienter på det sättet som de gör idag, så att du också får slut på ditt lidande på samma sätt som du menar man gör med de äldre idag. Du tycker det är bättre att de äldre får avlida, utan fullgod vård, så jag gissar att du anser samma öde vara en bra progression även i ditt eget fall.
@"tompax":
"Coronakrisen, liksom vissa andra kriser, verkar uppröra en hel del människor och vissa kan helt enkelt inte hantera en kris av den magnituden. Det blir för psykiskt påfrestande för vissa och de går runt oroliga och resonerar irrationellt. Och nu syftar jag inte på dig, utan beskriver bara hur det blir för vissa."
Är det inte snarare du och dina sanningssägande kompisar på jobbet och forumet som är mest upprörda?
Vi andra slackersarna verkar ju mest rycka på axlarna och konstaterar att det blev så här.
"Coronakrisen, liksom vissa andra kriser, verkar uppröra en hel del människor och vissa kan helt enkelt inte hantera en kris av den magnituden. Det blir för psykiskt påfrestande för vissa och de går runt oroliga och resonerar irrationellt. Och nu syftar jag inte på dig, utan beskriver bara hur det blir för vissa."
Är det inte snarare du och dina sanningssägande kompisar på jobbet och forumet som är mest upprörda?
Vi andra slackersarna verkar ju mest rycka på axlarna och konstaterar att det blev så här.
Nej, men vad menar du då? Om man bara kör bil kan man tycka att cykelbanor är en onödig kostnad, t ex. Och vice versa. Så vad menar du? Någon måste ju tycka att de är konstruktiva och icke-onödiga eftersom de lägger pengar på dem, så varför har du rätt och de fel? Och vilka belopp pratar vi om, är det en miljon eller åtskilliga miljarder?tompax skrev:
Och där kommer mina kollegor in och fyller i! Och nej, vi mer vår insyn täcker inte hela Sverige, och det har jag heller aldrig påstått.BirgitS skrev:
Men statistiken talar fortfarande sitt tydliga språk. Det är inte rimligt att tro att man får ett resultat av 10 av 10 eller 100 av 100 i en undersökning, eller ett uppmärksammande, men att just den specifika entiteten av utvalda enheter skulle skilja sig så markant från övriga enheter i samma kategori.
Det är som om ett stort antal slumpmässigt utvalda matvarubutiker undersöks och 100% av dessa fuskar med exempelvis datummärkning av kött, så är det rimligt att tro att ungefär så ser det ut i även resterande matvarubutiker.
Annars skulle exempelvis opinionsundersökningar också så totalt fel, alltså totalt fel! Och det gör de inte.
Snart blandar du väl in statistisk säkerställning också
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
"I stor utsträckning" innebär inte en bra bit mindre än hälften av fallen i den svenska som jag har fått lära mig.tompax skrev:
Nu skriver du ju också att det inte är bra vård på andra ställen än äldreboenden. Är du säker på att patienter verkligen får bättre vård på sjukhus än på äldreboendet när sjukhusen inte sköts väl?tompax skrev:
Jag vill påstå åtskilliga miljarder. Som utan vidare hade kunnat täcka kostnaden för att rädda de diskuterade äldre. Du får väl gå igenom regeringens budget för att se om du hittar några onödiga poster. Jag hittar en hel del som verkligen är onödigt och kontraproduktivt, men den diskussionen tar jag inte här, hur mycket än vill det. Tråden handlar om coronakrisen och det är därför inte lämpligt att diskutera andra ämnen för grundligt.T tanaris skrev:Nej, men vad menar du då? Om man bara kör bil kan man tycka att cykelbanor är en onödig kostnad, t ex. Och vice versa. Så vad menar du? Någon måste ju tycka att de är konstruktiva och icke-onödiga eftersom de lägger pengar på dem, så varför har du rätt och de fel? Och vilka belopp pratar vi om, är det en miljon eller åtskilliga miljarder?
Det är ju förvisso inte fel tänkt, risken är ju annars att man blir bannad...tompax skrev:
Jag vill påstå åtskilliga miljarder. Som utan vidare hade kunnat täcka kostnaden för att rädda de diskuterade äldre. Du får väl gå igenom regeringens budget för att se om du hittar några onödiga poster. Jag hittar en hel del som verkligen är onödigt och kontraproduktivt, men den diskussionen tar jag inte här, hur mycket än vill det. Tråden handlar om coronakrisen och det är därför inte lämpligt att diskutera andra ämnen för grundligt.
Men det räcker så, det går alldeles utmärkt att dra slutsatser av det du inte skriver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Nyckelordet där är just "slumpmässiga". Ska man anse sig ha någon statistik som gäller hela landet så måste man ha ett slumpmässigt urval från hela landet.tompax skrev:
Men man kan ändå inte dra slutsatsen att det som gäller 100 % av det slumpmässiga urvalet gäller 100 % av alla.
Alla opinionsundersökningar har med ett osäkerhetsintervall kring siffrorna samt föredrar att ta fram trender och inte enskilda siffror. Detta just för att det finns osäkerheter när man gör urval. Hur bra man än gör sitt urval är det inte sanningen man får fram.tompax skrev:
Det finns vad jag vet heller ingen definition för "i stor utsträckning" som skulle konstatera att det innebär "mer än hälften", fast du får gärna hänvisa till en sådan?BirgitS skrev:
Ja, om du läser vad jag har skrivit om detta tidigare, så förstår du alldeles utmärkt vad jag menar. Jag har beskrivit tidigare att värst är det på demensboenden, eftersom brukarna inte har något att sätta emot. Näst i tur står äldreboenden, och som bäst till ligger sjukhus, av dessa valda platser. Tar du även med vårdcentraler i beräkningen så ligger de kanske lite sämre till en sjukhus, om inte annat mellan sjukhus och äldreboenden.BirgitS skrev:
Detta betyder dock inte att sjukhusen är felfria, långt ifrån.