1 015 158 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Sverige på tredje plats.
https://www.economist.com/finance-a...e-best-and-worst-during-the-pandemic/21806917
https://www.economist.com/finance-a...e-best-and-worst-during-the-pandemic/21806917
Nejdå, jag har lyssnat på den allsmäktige Sonesson (vår Svenonius) och allt är hans förtjänst, han begränsade nämligen biblioteken, vi är ju oerhört belästa här i Skåne, och det hade ett sådant genomslag att Skåne frälstes i hög grad.BirgitS skrev:
Det gällde vad som hände våren 2020. Då hade Skåne, Blekinge, Västerbotten och Norrbotten väldigt få på sjukhus och som avled jämfört med stora delar av området emellan. Det kan ju inte ha berott på att det var olika restriktioner i olika delar av landet utan måste bero på något annat, t.ex. hur många som var smittade just när restriktionerna infördes. På samma sätt kan man då fråga sig om skillnaden i utfall mellan de nordiska länderna t.ex. beror på hur många som var smittade just när restriktionerna infördes.
*spår av ironi kan förekomma, men inte från Sonesson*
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Du talar om hösten 2020, jag talar om våren ett halvår innan. Den uppenbara förklaringen till varför Stockholm drababdes hårdare än Skåne var att Stockholm hade sportlov vecka 9. Ulltand verkar tro att skillnaden mellan Stockholm och Skåne beror på beslut tagna i Norge eller Danmark. Exakt vad han tror är svårt att veta eftersom han konstant duckar frågan.MaxHugo skrev:
Der ser mer ut som en lista på antalet döda?B b8q skrev:
Den enda studie jag känner till där man aktivt vägt in ländernas förutsättningar att hantera smittan kom Sverige sista plats i hela världen (industriländerna)
"""Ny coronarapport: Sverige är sämst
Publicerad: 22 november 2020
Uppdaterad: 22 november 2020
NYHETER
Sverige har varit det sämsta landet när det kommer till att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.
– Jag tycker det är jättebra att man har tagit fram underlaget, sedan behövs en fortsatt diskussion om vad det egentligen betyder, säger Anders Tegnell till journalisten Emanuel Karlsten som gått igenom rapporten.""
""Enligt organisationens statistik så sticker Sverige ut på ett flertal punkter för sin hantering av pandemin i våras – och det är inte på ett bra sätt.
Sverige har bland annat varit sämst på att få ner r-talet, alltså den siffra som anger hur många personer som en coronasmittad person beräknas föra vidare smittan till. Medan det tog Malta, som var bäst, elva dagar att få ner r-talet till under 1 tog det 58 dagar för Sverige.""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvxgQ/ny-coronarapport-sverige-ar-samst
Redigerat:
Då tänkte jag på fel årstid. Det var på hösten kommuner i Skåne återinförde besöks förbjud igen.BirgitS skrev:
Det gällde vad som hände våren 2020. Då hade Skåne, Blekinge, Västerbotten och Norrbotten väldigt få på sjukhus och som avled jämfört med stora delar av området emellan. Det kan ju inte ha berott på att det var olika restriktioner i olika delar av landet utan måste bero på något annat, t.ex. hur många som var smittade just när restriktionerna infördes. På samma sätt kan man då fråga sig om skillnaden i utfall mellan de nordiska länderna t.ex. beror på hur många som var smittade just när restriktionerna infördes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Fungerar för mig när diverse script och liknande är avstängt.Nissens skrev:
https://www.economist.com/finance-a...e-best-and-worst-during-the-pandemic/21806917
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag frågar för tredje eller fjärde (?) gången varför länder som aktivt släpper in turister på ett sånt sätt att smittspridningen ökar är bättre på att hantera covid än länder som inte gör det?Ulltand skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.
Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.
Och än är det inte över.
Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.
Och än är det inte över.
Såklart man ska få prata om och dra lärdomar om varför det gått så bra, vi har tex en av de lägsta spädbarnsdödligheterna i världen men det dör ändå en massa spädbarn i Sverige varje år, skulle man inte få tala om detta heller ur ett positivt perspektiv?optimum skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.
Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.
Och än är det inte över.
Att Sverige klarat sig bättre ur pandemin än många länder är självklart bra. Du tillhör ju dem som ständigt länkar till diverse kvällstidningar med en massa siffror. Är det inte roligt för dig längre nu när Norge och Danmarks problem ökat kraftigt?optimum skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.
Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.
Och än är det inte över.
Du skall vara stolt över att FHM och regeringen hanterat pandemin på ett klokt sätt i Sverige, därför har dödligheten inte skiljt sig speciellt mycket från tidigare år i vårt land.
Självklart är det tråkigt att många blivit sjuka, och avlidit, och att vården varit ansträngd. Men hade våra myndigheter fallit för en massa populistiska åtgärder så hade det kunnat vara mycket värre.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Danmark har slutat att smittspåra kring alla bekräftade fall. De har alldeles för många så de 1500 smittspårarna har ingen chans att hinna med. Danskarna måste själva meddela folk som de har träffat.
Innan jul införde man också begränsningar på vilka som får PCR-testa sig eftersom analysförmågan slår i taket.
20 december ändrades också villkoren för när man ska isolera sig till att omfatta mycket färre.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021...ivarbejdet-man-har-overladt-det-til-danskerne
Innan jul införde man också begränsningar på vilka som får PCR-testa sig eftersom analysförmågan slår i taket.
https://ni.dk/ni-news/id/044700ae-b...est-er-kun-for-symptomramte-og-nære-kontakter
BirgitS skrev:
Hur skall jag veta det? Gissningsvis gör de något annat som är bra.
Du får nog gå på djupet i studien om du vill ha svar på specifika frågor.
optimum skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.
Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.
Och än är det inte över.
Du har väl sett att när man väger in ländernas förutsättningar så blev Sverige sämst i den rika delen av världen.