D
BirgitS BirgitS skrev:
Det gällde vad som hände våren 2020. Då hade Skåne, Blekinge, Västerbotten och Norrbotten väldigt få på sjukhus och som avled jämfört med stora delar av området emellan. Det kan ju inte ha berott på att det var olika restriktioner i olika delar av landet utan måste bero på något annat, t.ex. hur många som var smittade just när restriktionerna infördes. På samma sätt kan man då fråga sig om skillnaden i utfall mellan de nordiska länderna t.ex. beror på hur många som var smittade just när restriktionerna infördes.
Nejdå, jag har lyssnat på den allsmäktige Sonesson (vår Svenonius) och allt är hans förtjänst, han begränsade nämligen biblioteken, vi är ju oerhört belästa här i Skåne, och det hade ett sådant genomslag att Skåne frälstes i hög grad.

*spår av ironi kan förekomma, men inte från Sonesson*
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
MaxHugo skrev:
Kanske missuppfattar det du skrev. Men Skåne klarande sig bättre pga att efter staten hävt besöksförbuden på äldreboenden, så valde flera kommuner i Skåne att återinföra det igen. Sen att det inte hade lagligt stöd är en annan diskussion.
Du talar om hösten 2020, jag talar om våren ett halvår innan. Den uppenbara förklaringen till varför Stockholm drababdes hårdare än Skåne var att Stockholm hade sportlov vecka 9. Ulltand verkar tro att skillnaden mellan Stockholm och Skåne beror på beslut tagna i Norge eller Danmark. Exakt vad han tror är svårt att veta eftersom han konstant duckar frågan.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Sverige på tredje plats.

[länk]
Verkar vara betalvägg…
 
B b8q skrev:
Från The Economist:
[bild]
Der ser mer ut som en lista på antalet döda?

Den enda studie jag känner till där man aktivt vägt in ländernas förutsättningar att hantera smittan kom Sverige sista plats i hela världen (industriländerna)


"""Ny coronarapport: Sverige är sämst
Publicerad: 22 november 2020
Uppdaterad: 22 november 2020
NYHETER

Sverige har varit det sämsta landet när det kommer till att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.

– Jag tycker det är jättebra att man har tagit fram underlaget, sedan behövs en fortsatt diskussion om vad det egentligen betyder, säger Anders Tegnell till journalisten Emanuel Karlsten som gått igenom rapporten.""

""Enligt organisationens statistik så sticker Sverige ut på ett flertal punkter för sin hantering av pandemin i våras – och det är inte på ett bra sätt.

Sverige har bland annat varit sämst på att få ner r-talet, alltså den siffra som anger hur många personer som en coronasmittad person beräknas föra vidare smittan till. Medan det tog Malta, som var bäst, elva dagar att få ner r-talet till under 1 tog det 58 dagar för Sverige.""


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvxgQ/ny-coronarapport-sverige-ar-samst
 
Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det gällde vad som hände våren 2020. Då hade Skåne, Blekinge, Västerbotten och Norrbotten väldigt få på sjukhus och som avled jämfört med stora delar av området emellan. Det kan ju inte ha berott på att det var olika restriktioner i olika delar av landet utan måste bero på något annat, t.ex. hur många som var smittade just när restriktionerna infördes. På samma sätt kan man då fråga sig om skillnaden i utfall mellan de nordiska länderna t.ex. beror på hur många som var smittade just när restriktionerna infördes.
Då tänkte jag på fel årstid. Det var på hösten kommuner i Skåne återinförde besöks förbjud igen.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Verkar vara betalvägg…
Fungerar för mig när diverse script och liknande är avstängt.
The speed of the economic bounce-back from the enormous recession of 2020 has taken many forecasters by surprise. Output across the 38 mostly rich OECD countries combined probably surpassed its pre-pandemic level a few months ago.
In order to assess these differences, The Economist has gathered data on five economic and financial indicators— GDP, household incomes, stockmarket performance, capital spending and government indebtedness—for 23 rich countries.
20220101_fnc250.png
https://www.economist.com/finance-a...e-best-and-worst-during-the-pandemic/21806917
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den enda studie jag känner till där man aktivt vägt in ländernas förutsättningar att hantera smittan kom Sverige sista plats i hela världen (industriländerna)
Jag frågar för tredje eller fjärde (?) gången varför länder som aktivt släpper in turister på ett sånt sätt att smittspridningen ökar är bättre på att hantera covid än länder som inte gör det?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Fungerar för mig när diverse script och liknande är avstängt.

[bild]
[länk]
Det kan inte vara möjligt!!!
@Ulltand : inte kan väl Sverige vara bättre än Norge??? Snälla förklara så att vi förstår att Sverige är sämst. :rofl:
:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.

Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.

Och än är det inte över.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.

Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.

Och än är det inte över.
Såklart man ska få prata om och dra lärdomar om varför det gått så bra, vi har tex en av de lägsta spädbarnsdödligheterna i världen men det dör ändå en massa spädbarn i Sverige varje år, skulle man inte få tala om detta heller ur ett positivt perspektiv?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.

Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.

Och än är det inte över.
Att Sverige klarat sig bättre ur pandemin än många länder är självklart bra. Du tillhör ju dem som ständigt länkar till diverse kvällstidningar med en massa siffror. Är det inte roligt för dig längre nu när Norge och Danmarks problem ökat kraftigt?

Du skall vara stolt över att FHM och regeringen hanterat pandemin på ett klokt sätt i Sverige, därför har dödligheten inte skiljt sig speciellt mycket från tidigare år i vårt land.

Självklart är det tråkigt att många blivit sjuka, och avlidit, och att vården varit ansträngd. Men hade våra myndigheter fallit för en massa populistiska åtgärder så hade det kunnat vara mycket värre.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Danmark har slutat att smittspåra kring alla bekräftade fall. De har alldeles för många så de 1500 smittspårarna har ingen chans att hinna med. Danskarna måste själva meddela folk som de har träffat.
- Vi har opgivet smitteopsporingen, men jeg er ikke utryg ved det, fordi folk ved godt, hvad det her drejer sig om, siger Eskild Petersen.
Nu er den opgave i stedet placeret hos danskerne.
20 december ändrades också villkoren för när man ska isolera sig till att omfatta mycket färre.
Tidligere skulle alle nære kontakter til en smittet med Omikron-varianten, som nu dominerer de danske smittestatistikker, gå i selvisolation og testes på første-, fjerde- og sjettedagen.
Nu skal kun personer, der bor sammen med en Omikron-smittet, følge den anvisning.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021...ivarbejdet-man-har-overladt-det-til-danskerne

Innan jul införde man också begränsningar på vilka som får PCR-testa sig eftersom analysförmågan slår i taket.
Anne Marie-Vangsted, der er direktør for Testcenter Danmark, opfordrer derfor til, at man kun tager en PCR-test, hvis man har symptomer, er nær kontakt til en smittet eller er testet positiv for corona i en hurtigtest.
Der er en grænse for, hvor mange test vi kan analysere om dagen.
https://ni.dk/ni-news/id/044700ae-b...est-er-kun-for-symptomramte-og-nære-kontakter
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag frågar för tredje eller fjärde (?) gången varför länder som aktivt släpper in turister på ett sånt sätt att smittspridningen ökar är bättre på att hantera covid än länder som inte gör det?

Hur skall jag veta det? Gissningsvis gör de något annat som är bra.

Du får nog gå på djupet i studien om du vill ha svar på specifika frågor.
 
optimum optimum skrev:
Jag tycker det är fruktansvärt att säga att Sverige har klarat sig bra och visa massa statistik om antalet avlidna. Visar ni ingen hänsyn till alla de som gått bort på grund av denna vidriga smitta och till deras anhöriga.

Möjligen man kan påstå att vi klarat oss mindre dåligt.

Och än är det inte över.

Du har väl sett att när man väger in ländernas förutsättningar så blev Sverige sämst i den rika delen av världen.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.