P
D djac skrev:
Jo, men vi är smartare än så, bara för att man använder ALLA så förstår du nog att det gäller alla de som inte kan göras säkert, eller?

Annars skulle ju landet stannat med en handbromssväng.
Håller med. För mig är det nog dock den samlade bilden av julhandel, solresor, fjällresor, mellandagsshoppande och allt nu våra folkets representanter pysslat med som stör.

Själv har man ställt in allt och sitter man hemma och ugglar hela julhelgen för att dra sitt strå till stacken och så hör man hur de som kommit med mest förmaningar gör själva tvärtom. Men jag är inte bitter...alls...

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Fast man kan handla med hemleverans eller "Click and Collect".
Ja man men inte han.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lätt för dig att säga för du lär ju inte behöva ta hand om alla telefonsamtal från folk som anser att de eller deras föräldrar har blivit lovade en andra dos och nu inte får någon eller svara på frågor från alla journalister.

Finns ju alldeles för lite underlag för att säga det när det gäller 80+ med underliggande sjukdomar. Definitivt något som vuxna med föräldrar på äldreboendena inte kommer att tro på i första taget.

Ja det är lätt att säga.

Det som räddar flest liv väljer man.

Även om folk ringer och klagar.

Över 1200 dödsfall i Storbritannien på ett dygn.

Jag kommer ihåg Tegnell när han hyllade GB avslappnade strategi i våras.

Det visade sig senare att han argumenterat så väl för flockimmunitet vid ett besök i England att de ställde in sin planerade lock down.

Det man sår på våren får man skörda på hösten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
a.o.f a.o.f skrev:
Enligt en undersökning i somras av BBC var butikspersonal den mest drabbade yrkesgruppen så man kan tänka på dom. Man lämnar också utrymme till de som inte kan handla på nätet och måste gå och handla.
Verkar inte gälla i Sverige, de är inte speciellt drabbade här. Kan vara för att de samlar mycket smitta i maskerna ;)

D
tusenett skrev:
Håller med. För mig är det nog dock den samlade bilden av julhandel, solresor, fjällresor, mellandagsshoppande och allt nu våra folkets representanter pysslat med som stör.

Själv har man ställt in allt och sitter man hemma och ugglar hela julhelgen för att dra sitt strå till stacken och så hör man hur de som kommit med mest förmaningar gör själva tvärtom. Men jag är inte bitter...alls...
Jag är också ganska restriktiv men bittrast bör ju de bokstavstrogna vara, som tog honom på orden och sitter kvar i fåtöljen sen i våras!

• Gilla
1
  • Laddar…
D djac skrev:
Verkar inte gälla i Sverige, de är inte speciellt drabbade här. Kan vara för att de samlar mycket smitta i maskerna ;)
Ser på listan (nedan) att butiksbiträden inte är med på de mest drabbade yrkena.
Taxiförare, Pizzabagare, Buss- och spårvagnsförare, Översättare, tolkar och lingvister m.fl., Restaurang- och kökschefer, Övriga servicearbetare, Brandmän, Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare, Fastighetsskötare, Städare, Restaurang- och köksbiträden m.fl.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...0f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Här kom ju plexiglasskivorna upp i många butiker rätt snabbt i våras. Någon som vet om man har gjort så i England eller andra länder?

Vi vet att smittan sprids i huvudsak i hemmen, på arbetet och i skolan.

Varför tuffa restriktioner mot handeln och restaurangnäring? Eller mot resande?

Kör en så total lock down som möjligt i två veckor så det får någon effekt.

Jag har totalt missat att Danmark gått om Sverige i antal döda per 100 000 räknat på senaste tvåveckorsperioden:
Statistiklista över dödsfall per 100 000 invånare med Danmark och Sverige markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:

Ska jag tolka din önskan som:
  • Mingla på restaurang
  • Mingla på shoppingcentrum
  • Res var du vill (gärna till/från Storbritannien och Danmark)
Jag missar säkert något, men om man stänger restauranger shoppingcentra och trafik (ingen ska väl arbeta där?) så ser åtminstone jag ett problem, men jag kanske är ensam om det?!

P
Ulltand Ulltand skrev:

Ja, det har ju gått jättebra för de länder som testat det hittills...

Fairlane Fairlane skrev:
Ska jag tolka din önskan som:
  • Mingla på restaurang
  • Mingla på shoppingcentrum
  • Res var du vill (gärna till/från Storbritannien och Danmark)
Jag missar säkert något, men om man stänger restauranger shoppingcentra och trafik (ingen ska väl arbeta där?) så ser åtminstone jag ett problem, men jag kanske är ensam om det?!
Ja du yhar missar något.

Du behöver inte tolka. Min "önskan" står i klartext i inlägget om du läser det till slut. Hur är det ens möjligt att misslyckas med det?

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Här kom ju plexiglasskivorna upp i många butiker rätt snabbt i våras. Någon som vet om man har gjort så i England eller andra länder?
De kanske har mindre butiker, mer personal eller så kan det vara olika indelning i statistiken.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.