BirgitS
Fohm har en sida som visar hur många vaccindoser som varje region har fått och hur många de beräknas få de närmaste två veckorna: https://www.folkhalsomyndigheten.se...accination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/

Nu när leveranserna verkar komma säkrare så rekommenderar Fohm att regionerna inte sparar hälften av de levererade doserna till andra vaccinomgången. Eftersom många regioner har haft problem med att överföra vaccindata till Fohm:s system blir det ingen statistik över antal vaccinerade idag.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...uari/statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/

optimum
På pressträffen idag

Löfven sade att det trots allt att det är ok att handla i gallerior om man gör som han gjorde.

"-Gå raka vägen till butiken och sedan raka vägen ut eller till nästa butik."

Nu gör vi som du Herr statminister.
Visst är han trovärdig.:p

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:
På pressträffen idag

Löfven sade att det trots allt att det är ok att handla i gallerior om man gör som han gjorde.

"-Gå raka vägen till butiken och sedan raka vägen ut eller till nästa butik."

Nu gör vi som du Herr statminister.
Visst är han trovärdig.:p
:D. Han ändrar rekommendationerna i efterhand, så att de anpassas efter honom. Är det sant? Kan han verkligen vara så korkad.
Ingen av er i kärntruppen som har något att invända?

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fohm har en sida som visar hur många vaccindoser som varje region har fått och hur många de beräknas få de närmaste två veckorna: [länk]

Nu när leveranserna verkar komma säkrare så rekommenderar Fohm att regionerna inte sparar hälften av de levererade doserna till andra vaccinomgången. Eftersom många regioner har haft problem med att överföra vaccindata till Fohm:s system blir det ingen statistik över antal vaccinerade idag.
[länk]

Enligt FHm-själva har de aldrig rekommenderat att spara vaccin för en andra dos, tvärt om.

"" Folkhälsomyndighetens rekommendation är dock att använda det vaccin som levereras och myndigheten anser inte att det är nödvändigt att spara en andra dos.

– Man ska definitivt använda det vaccin man har, det finns ingen anledning som det ser ut i dag, att spara vaccin för framtida bruk, utan allt talar för att vi kommer ha löpande leveranser, sade statsepidemiolog Anders Tegnell på tisdagens presskonferens.""

Möjligen har man inte varit tillräckligt tydlig tidigare eller vågat ta ställning i frågan.

Redigerat:
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det är tydligen på gång för det blir presskonferens kl. 15 för presentation av nya restriktioner som kan införas med hjälp av pandemilagen.
[länk] kl. 13.07
Nya restriktioner som ska minska trängseln i gym- och idrottsanläggningar, badhus, butiker och gallerior. Det får inte vara fler besökare än 1 per 10 kvm fri golvyta och om stället inte säkerställer det kan det leda till böter eller stängd verksamhet.

Gränsen på 8 personer utvidgas till hyrda festlokaler och liknande.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-restriktioner
https://www.folkhalsomyndigheten.se...h-kopcentrum-maste-begransa-antalet-besokare/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/hslf-fs-20212/

D
tusenett skrev:
Han sade i sitt tal till nationen den 22 november:
”Alla saker som du skulle vilja göra, men inte är nödvändiga:
Ställ in. Boka av. Skjut upp.”
Jo, men vi är smartare än så, bara för att man använder ALLA så förstår du nog att det gäller alla de som inte kan göras säkert, eller?

Annars skulle ju landet stannat med en handbromssväng.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Enligt FHm-själva har de aldrig rekommenderat att spara vaccin för en andra dos, tvärt om.

"" Folkhälsomyndighetens rekommendation är dock att använda det vaccin som levereras och myndigheten anser inte att det är nödvändigt att spara en andra dos.

– Man ska definitivt använda det vaccin man har, det finns ingen anledning som det ser ut i dag, att spara vaccin för framtida bruk, utan allt talar för att vi kommer ha löpande leveranser, sade statsepidemiolog Anders Tegnell på tisdagens presskonferens.""

Möjligen har man inte varit tillräckligt tydlig tidigare eller vågat ta ställning i frågan.
Det är ju regionerna som hamnar i blåsvädret om leveranserna inte kommer som de ska så jag förstår att de vill ha marginaler för att vara säkra på det går att ge dos 2 som det står.

D djac skrev:
Jo, men vi är smartare än så, bara för att man använder ALLA så förstår du nog att det gäller alla de som inte kan göras säkert, eller?

Annars skulle ju landet stannat med en handbromssväng.
Fast man kan handla med hemleverans eller "Click and Collect".

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D
a.o.f a.o.f skrev:
Fast man kan handla med hemleverans eller "Click and Collect".
Det är mycket man kan men om det inte är trängsel har jag fortfarande svårt att se problemet, jag handlar också saker så vore konstigt om jag hade en synpunkt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju regionerna som hamnar i blåsvädret om leveranserna inte kommer som de ska så jag förstår att de vill ha marginaler för att vara säkra på det går att ge dos 2 som det står.
Nej det hamnar inte i något blåsväder, det är inte deras fel om leveranserna inte kommer. Och det saknar större betydelse då en dos ger ett bra skydd.

Däremot betyder det att människor dör med säkerhet om man inte vaccinerar ut alla doser så snabbt man kan. Om det borde det vara ett jäkla blåsväder.

D
Ulltand Ulltand skrev:

Jag tror man måste arbeta på en region för att kunna uppleva dina citat som otydliga, regionerna har vi fått för våra synders skull.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Hoppas ni inte missade vad Stefan Löfven sade på presskonferensen.
Han berättade att han varit i flertalet butiker.
Dock hade han dragit ned på antalet besök.

Vad tycker nu om att vår Statsminister gör sin egen tolkning av råden om vad han tycker är rätt?
Lyssnade ni överhuvudtaget på vad de sade?

D djac skrev:
Det är mycket man kan men om det inte är trängsel har jag fortfarande svårt att se problemet, jag handlar också saker så vore konstigt om jag hade en synpunkt.
Enligt en undersökning i somras av BBC var butikspersonal den mest drabbade yrkesgruppen så man kan tänka på dom. Man lämnar också utrymme till de som inte kan handla på nätet och måste gå och handla.

Han är inte min statsminister:( De flesta gör ju sina egna tolkningar då det bara är rekommendationer tyvärr...

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det hamnar inte i något blåsväder, det är inte deras fel om leveranserna inte kommer.
Lätt för dig att säga för du lär ju inte behöva ta hand om alla telefonsamtal från folk som anser att de eller deras föräldrar har blivit lovade en andra dos och nu inte får någon eller svara på frågor från alla journalister.

Ulltand Ulltand skrev:
Och det saknar större betydelse då en dos ger ett bra skydd.
Finns ju alldeles för lite underlag för att säga det när det gäller 80+ med underliggande sjukdomar. Definitivt något som vuxna med föräldrar på äldreboendena inte kommer att tro på i första taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.