optimum
Undrar om den prognosen stämmer lika dåligt som de prognoser SMHI brukar ge ute.
Oklart om vad prognosen bygger på men troligen inte att spå i kaffesump

Folkfest på gata med konfetti i luften och vårdpersonal i skyddsutrustning, rubrik om coronaprognos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
optimum optimum skrev:
Undrar om den prognosen stämmer lika dåligt som de prognoser SMHI brukar ge ute.

[bild]
Det kommer från en låst DN-artikeln https://www.dn.se/sthlm/nytt-varstascenario-5-400-fler-doda-i-covid-19-till-sommaren/ och det är ingen prognos utan ett scenario "av värsta tänkbara utfall från Region Stockholm" som det står där.
"Men om vi räknar med att alla som varken haft sjukdomen eller vaccinerat sig blir smittade så blir det 5 400 dödsfall i hela landet, säger Stefan Fors, handläggare på Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin"

Det är en överskattning att alla kvarstående verkligen blir smittade men det är å andra sidan en underskattning eftersom en del vaccinerade kan bli allvarligt sjuka.

"Enligt forskarna finns det fortfarande tid att förhindra scenariot."
Men det förutsätter att vaccinationstäckningen går upp och/eller att restriktioner införs.

Tillägg:
Här är själva rapporten: https://www.ces.sll.se/globalassets...et-i-covid-19-vintern-och-varen-2021-2022.pdf

Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

[bild]
Det står ju ”värstascenario” tydligt och klart.

Hur kan du kalla det för prognos??

H
Låt mig hjälpa dig. Om du kikar på det lilla inringade området, vad står det?

Skärmdump av nyhetsartikel med rubriken "CORONAVIRUSET", inringad text "Prognos: 5 400 döda i Sverige till sommaren", folkmassa och vårdpersonal.
Skapa konto

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
H Huspappan skrev:

[bild]
Det är troligen Aftonbladets rubriksättare som kallar det prognos, hellre än "värsta tänkbara scenario". Man kan inte skylla ALLT på regionerna.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Det står ju ”värstascenario” tydligt och klart.

Hur kan du kalla det för prognos??
Hahaha
Du är inte ens läskunnig.
Det stod "Prognos" med stor stil under bilden.

Hade ditt munskydd hamnat framför ögonen?

• Haha
Huspappan
  • Laddar…
optimum
Nu vill man ställa in Tomten också.
Se upp Nisse du åka med du också
(nej det stod inget direkt om Tomten)
Femte vågen verkar vara på gång.

Bildcollage med två bilder; till vänster en närbild på en självtestning för COVID-19, till höger FHM-representant som talar under presskonferens.
Skapa konto

Nissens
optimum optimum skrev:
Hahaha
Du är inte ens läskunnig.
Det stod "Prognos" med stor stil under bilden.

Hade ditt munskydd hamnat framför ögonen?
Om du tar på dig läsglasögonen och läser raden under den raden, vad sttår det där?
Det står ”Nytt värstascenario”…

Det var uppenbarligen inte jag som hade problem att läsa. Att aftonbladet älskar skandalrubriker är en sak, men att du läser det så okritiskt är bedrövligt.

• Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Nu funderar FHM på att kanske ändra sig om testningen som mer eller mindre upphörde från och med 1:a november.

Men det blir väl som vanligt, för lite och för sent.

Hahaha
"-Vi såg det aldrig komma"

Nyhetsartikel med rubriken "Kritiken mot stoppade testningen: 'Djärvt'" och bilder på två män och en coronavaccination.
Skapa konto

Skärmdump av en artikel om FHM:s övervägande att återinföra bredare Covid-19 testning.
Skapa konto

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-stoppade-testningen-djarvt/

Nissens
H Huspappan skrev:

[bild]
Om jag hjälper dig lite; vad står det två rader längre ned?

• Haha
Huspappan
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu vill man ställa in Tomten också.
Se upp Nisse du åka med du också
(nej det stod inget direkt om Tomten)
Femte vågen verkar vara på gång.
För att man ska förstå sammanhanget så är det där citatet en del av en mening som var en del av flera meningar som var ett svar på en fråga som handlade om hur man ska tänka inför eventuella resor man planerar att göra, alltså man ska vara beredd att ställa in om någon får symtom.

Nissens
optimum optimum skrev:
Nu funderar FHM på att kanske ändra sig om testningen som mer eller mindre upphörde från och med 1:a november.

Hahaha

[bild]

[bild]

[länk]
Fina källor du har. Du måste ha ett rikt inre liv om du tror allt de skriver i kvällspressen…

BirgitS
optimum optimum skrev:

Hahaha

[länk]
Du kanske inte har förstått det men läget ändras hela tiden och vad som kan vara aktuellt när det är en låg smittspridning kan behöva ändras vid en hög smittspridning och tvärtom. Det gäller förstås inte bara testning utan alla andra restriktioner som har tagits bort kan återkomma om behovet finns.

Man kan naturligtvis inte hela tiden under flera år ha mycket hårda restriktioner som lamslår arbetsmarknaden, orsakar stor arbetslöshet mm. för då lär det inte finnas några pengar till t.ex. sjukvård längre.

Jag tycker inte senario är så mycket bättre ord än prognos. Vilka andra scenarion presenteras?

En teoretisk beräkning ger att 5400 personer av de återstående ovaccinerade kommer att dö om alla ovaccinerade blir smittade.

Vad bygger den beräkningen på? Har man tagit hänsyn till att de flesta i riskgrupp är vaccinerade?
Hur många av de ovaccinerade löper stor risk att bli svårt sjuka?

Jag antar siffror framtagna för att motivera fler att vaccinera sig och då passar väl den valda rubriken i den tidningen. :oops:

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker inte senario är så mycket bättre ord än prognos. Vilka andra scenarion presenteras?

En teoretisk beräkning ger att 5400 personer av de återstående ovaccinerade kommer att dö om alla ovaccinerade blir smittade.

Vad bygger den beräkningen på? Har man tagit hänsyn till att de flesta i riskgrupp är vaccinerade?
Hur många av de ovaccinerade löper stor risk att bli svårt sjuka?

Jag antar siffror framtagna för att motivera fler att vaccinera sig och då passar väl den valda rubriken i den tidningen. :oops:
Du hittar rapporten som DN har utgått ifrån i inlägg #13593

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.