Nissens
J Jonobe skrev:
En amatörmässigt gissning var ordet ja. Även ett svårt influensa- eller rs-år är det inte närheten av covid 2020 (avseende vuxna).
Om du kollar fakta så ser du att du har fel.
Det har varit uppe många gånger, och finns att se på SCB:s siffror. Dödligheten var inte större 2020 än ett svårare influensaår.

Jag tror inte SCB:s siffror är felaktiga. Tror du?

Men du har rätt i att RS-virus inte drabbar vuxna speciellt hårt. :)

J
Nissens Nissens skrev:
Om du kollar fakta så ser du att du har fel.
Det har varit uppe många gånger, och finns att se på SCB:s siffror. Dödligheten var inte större 2020 än ett svårare influensaår.

Jag tror inte SCB:s siffror är felaktiga. Tror du?

Men du har rätt i att RS-virus inte drabbar vuxna speciellt hårt. :)
Du talade väl om svårt sjuka? Vad det nu innebär.

Det är för övrigt ett svårt rs-år i år, även bland vuxna.

BirgitS
DN har en artikel som handlar om skyddet av en tredje dos.
Enligt Läkemedelsverket visar data från kliniska studier att man i snitt får högre antikroppssvar efter den tredje dosen jämfört med den andra. Efter andra dosen Comirnaty var titern (ett mått på antikroppskoncentration) i genomsnitt 754 och efter den tredje 2 476, enligt data från Pfizer/Biontech.
Dock vet man inte var gränsen för en verksam skyddseffekt ligger.
Däremot visar erfarenheter från Storbritannien och Israel att skyddseffekten på befolkningsnivå ökar väldigt snabbt – på bara någon vecka – baserat på hur många som sedan testar positivt för sjukdomen, menar han.
I Israel kom man fram till att skyddet mot sjukdom återställdes till 95 %, detta dessutom med deltavarianten.

Efter första dosen tar det typ 3 veckor att få tillräckligt med antikroppar, efter andra typ 2 veckor och efter tredje ändå fortare.
Det har att göra med att immunförsvarets minnesceller, som producerar antikroppar när de aktiveras av vaccinet eller viruset, blir fler efter varje dos, menar vaccinforskaren Farshid Jalalvand, biträdande forskare i klinisk mikrobiologi vid Lunds universitet.
Men det finns en variation mellan olika människor, vissa kan få antikroppar efter tre dagar och andra efter sju, säger han.
https://www.dn.se/sverige/sa-stiger-skyddet-efter-tredje-vaccindosen/

Det har på andra ställen nämnts att denna väldigt höga antikroppsnivån som fås efter tredje dosen bör leda till att skyddseffekten blir långvarigare än efter den andra dosen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
20 miljoner är inte så stor del av jordens befolkning och typ en tiondel av alla bekräftade fall så här långt. Inte alls som antalet vaccindoser som har getts, vilket tydligen är drygt 7 miljarder.
Det är rimligt. Molnupiravir bör inte ersätta vaccinering. Det vore mycket dåligt.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
A Alfons3301 skrev:
[länk]
Det ser mycket lovande ut. Jag tror att jag har hört tala om det här pillret förr, och att det kliniska försöket avbröts på uppmaning av FDA när resultatet var så bra.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Extremt bra resultat för nytt läkemedel mot Covid-19. Minskade risken för sjukhusinäggning med nästan 90 % Oj blev en dubblepost men låter den ligga kvar.

In a trial that an outside monitoring group halted early because the treatment appeared so promising, the company’s experimental compound slashed hospitalizations by 89% among those treated within 3 days of symptom onset, and by nearly that much among people who started on the pills within 5 days. The Pfizer antiviral is a protease inhibitor, a well-studied class of drugs that revolutionized the fight against HIV and have a known safety record.

“All I’d say is, ‘Yahoo!’” says Mark Denison, a virologist at Vanderbilt University who has worked on developing drugs for SARS-CoV-2. “This is wonderful news.”

https://www.science.org/content/article/pfizer-antiviral-slashes-covid-19-hospitalizations

• Gilla
pmd
  • Laddar…
optimum
Så är det snart dags igen.
Problemet är bara att vi har svårt för att se utvecklingen av smittspridningen nu med bara testning av de som inte är vaccinerade som får symptom.

Dags för 5:e vågen

Rubrik med text "CORONAVIRUSET JUST NU: Tegnell varnar för nya restriktioner" över en röd bakgrund.

optimum optimum skrev:
Så är det snart dags igen.
Problemet är bara att vi har svårt för att se utvecklingen av smittspridningen nu med bara testning av de som inte är vaccinerade som får symptom.

[bild]
Höll just på att fråga om vi ens haft någon fjärde våg än, men jo, det kan man väl säga, även om andra och tredje flöt ihop och den fjärde bara var en tiondel av de tidigare, tack vare vaccinen.
Graf över COVID-19 fall och dödsfall i Sverige upp till november 2021, med markerad fjärde våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nej, det stämmer inte.

optimum optimum skrev:
Det har bara varit 3 vågor i Sverige hittills.

Fohm har pratat om att restriktioner kan införas igen om det behövs i typ två månader, liksom att ökad smittspridning och ökat antal på sjukhus är förväntat under vintern.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Höll just på att fråga om vi ens haft någon fjärde våg än, men jo, det kan man väl säga, även om andra och tredje flöt ihop och den fjärde bara var en tiondel av de tidigare, tack vare vaccinen.
[bild]
Jo vid har haft fyra och den femte kommer bli svår att se på antalet smittade då vi inte testar på samma sätt längre.
Motsvarande med första vågen där vi inte heller testade av annan orsak.

Precis som du skriver. Tredje och fjärde vågen såg betydligt trevligare ut och det är tack vara vaccinet.
Vi borde snabba på med en 3:e dos nu så vi slipper få en kraftigare femte våg.

optimum
B b8q skrev:
[bild]
Jag tycker de olika vågorna är enklare att se på denna

Diagram över dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige, med tydliga toppar som visar olika vågor av fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
optimum optimum skrev:
Jo vid har haft fyra och den femte kommer bli svår att se på antalet smittade då vi inte testar på samma sätt längre.
Motsvarande med första vågen där vi inte heller testade av annan orsak.

Precis som du skriver. Tredje och fjärde vågen såg betydligt trevligare ut och det är tack vara vaccinet.
Vi borde snabba på med en 3:e dos nu så vi slipper få en kraftigare femte våg.
Jag trodde att munskydd är den stora lösningen, men så är det inte längre?

• Haha
djac
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Jag trodde att munskydd är den stora lösningen, men så är det inte längre?
Med tanke på vad du nämnt om att du reser en del är du nog betydligt större användare av munskydd än vad jag är.
Stämmer det?

Senast jag använde munskydd vara 3:e juni då jag fick dos 2 av vaccinet.
Sedan får jag backa 6 veckor för dos 1 då det också vara krav på munskydd och sedan tillbaka till hösten 2020.

Nå hur har du det egentligen?
Är det du som är Mr. munskydd?

BirgitS
En brittisk studie som handlar om sjukdomsfall under den första vågen visar att "En del individer som ofta exponeras för många förkylningsvirus verkar ha ett naturligt skydd mot covid."
Man har sett att en del sjukvårdspersonal som exponerades för covid men bara hade negativa test för pågående infektion och för antikroppar ändå har T-celler som reagerar på det nya coronaviruset.

Observera att det gäller första vågen och man vet inte om personernas T-celler även skulle reagera på deltavarianten.

Från SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 9.37 som hämtat det från den låsta artikeln https://www.svd.se/nya-studien-kan-forklara-varfor-vissa-inte-far-covid och själva studien: https://www.nature.com/articles/s41586-021-04186-8

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.