BirgitS BirgitS skrev:
Molnupiravir kommer antagligen att så småningom tillverkas i stor skala eftersom men det tar ju tid att bygga upp produktionen.
Jag säger samma som jag gjorde angående vaccinet. Det kommer att gå *mycket* snabbare än normalt när trycket är stort. Och det gjorde det ju också.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag säger samma som jag gjorde angående vaccinet. Det kommer att gå *mycket* snabbare än normalt när trycket är stort. Och det gjorde det ju också.
Kors i taket…

P
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt notisen i SVT är det ett villkorat tillstånd i Storbritannien och som jag citerade tidigare en nationell studie. Det i sig innebär väl just att man inte vet säkert.

Molnupiravir kommer antagligen att så småningom tillverkas i stor skala eftersom men det tar ju tid att bygga upp produktionen.
Molnupiravir tycks vara klart användbart, men jag tror att det fortfarande finns oklarheter när det gäller risken för fosterskador. Just den risken kan man förhoppningsvis minska genom att avråda gravida från att använda molnupiravir, men det beror på hur länge en sådan effekt skulle vara kvar.

Det bör rimligen komma mer data om molnupiravir ju mer läkemedlet används i UK.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I DN står det att företaget självt räknar med ung. 10 miljoner doser i år och minst 20 miljoner nästa år.
https://www.dn.se/varlden/storbritannien-godkanner-piller-mot-covid-19/

20 miljoner är inte så stor del av jordens befolkning och typ en tiondel av alla bekräftade fall så här långt. Inte alls som antalet vaccindoser som har getts, vilket tydligen är drygt 7 miljarder.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
plats 50: john hopkins på Aftonbladet.

Nissens
optimum optimum skrev:
Tomten tror på en vit jul.
Ho hoho.
Global kurvorna pekar upp mot skyn.
Halleluja.

Vi som inte testar längre.
Vi spår i kaffesump.
"-Vi såg det inte komma"
Halleluja.

[bild]
[länk]
Haha, du tror att detta är ett problem? Typ 35 ligger sjuka i hela Sverige…

Så vad är det som går mot skyn??
Och för vem utan de ovaccinerade och redan väldigt sköra är detta ett problem?

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Typ 35 ligger sjuka i hela Sverige…
Nej, det var på IVA och sen fanns det 211 på andra sjukhusavdelningar igår. För att inte tala om alla sjuka som inte behöver sjukhusvård.

optimum optimum skrev:
Vi som inte testar längre.
Det är inte sant.

Någon myndighet i Norge har de senaste 10 dagarna sagt att de tror att de hittar ungefär hälften av alla som är smittade. Alla länder har ett mörkertal, även Danmark som testar så väldigt mycket.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Från Oxford University:
En särskild gen kan avgöra om du löper större risk att bli svårt sjuk i covid, enligt brittiska forskare.
Genen, som döpts till LZTFL1, gör lungorna extra känsliga för viruset, något som tros bero på att den viktiga skyddande hinnan på cellerna som normalt ska skydda lungorna fungerar sämre hos dem med genen och gör det lättare för viruset att fästa.
Ungefär 15 % av de med europeisk härstamning bär på genen.
Däremot påverkar inte genen immunförsvaret, vilket gör att man får effektivt skydd av vaccin, något som gör att forskarna hoppas kunna ta fram speciellt anpassade mediciner som fokuserar på lungornas funktion och inte bara immunsystemet som i dag.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/studie-gen-avslöjar-högre-risk-för-svår-covid-1.58572375
som hämtat informationen från https://www.bbc.com/news/health-59165157
som skriver att genen fördubblar risken av lungskador och död.

Rapporten från studien finns här: https://www.nature.com/articles/s41588-021-00955-3

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var på IVA och sen fanns det 211 på andra sjukhusavdelningar igår. För att inte tala om alla sjuka som inte behöver sjukhusvård
Ja, jag missade att skriva ”svårt” sjuka.
35 är väldigt lite oavsett. Och de flesta torde vara redan sköra eller ovaccinerade…

Vilken influensavåg som helst är sannolikt vätrre än det. RS viruset ställer sannolikt till med mer lidande just nu.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag missade att skriva ”svårt” sjuka.
35 är väldigt lite oavsett. Och de flesta torde vara redan sköra eller ovaccinerade…

Vilken influensavåg som helst är sannolikt vätrre än det. RS viruset ställer sannolikt till med mer lidande just nu.
Allvarligt sjuk brukar betyda all sorts sjukhusvård.
På IVA finns i princip inga sköra för deras kroppar orkar inte med det. Däremot är de flesta på IVA tydligen ovaccinerade som du skriver.

Jag har ingen aning om hur många som brukar ligga på IVA och sjukhus när influensa- och RS-vågen är som störst.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har ingen aning om hur många som brukar ligga på IVA och sjukhus när influensa- och RS-vågen är som störst.
Inte jag heller, men eftersom dödligheten i Sverige år 2020 var i paritet med ett svårare influensaår så kan man ju göra en högst amatörmässig gissning att antalet svårt sjuka också är i paritet.

En gissning så god som någon. :)

Redigerat:
  • Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Och DN tar upp tio läkemedel som är på gång utifrån en EU-lista. Sex av dem antingen redan granskas eller finns med på en ansökan om godkännande.
Läkemedlen är indelade i tre olika grupper: antivirala monoklonala antikroppar som bör tas tidigt efter infektionstillfället, orala antivirala medel som också ska tas de första dagarna av sjukdomen samt immunmodulerande medel som ges till patienter på sjukhus.
Med på EU:s lista finns bland annat Astra Zenecas antikroppscocktail Evusheld. Medlet passar personer med stor risk för att utveckla allvarlig covid-19, som nyss har eller misstänks ha blivit exponerade för sars-cov-2-viruset.
Bland de virushämmande medlen återfinns molnupiravir, som hämmar ett av virusets enzymer så att det får problem att föröka sig.
Här återfinns även Pfizers virushämmande medel Paxlovid, som enligt bolaget minskar risken för att läggas in på sjukhus och dö med 89 procent för vuxna patienter i riskgrupp.
EU listar fyra immunmodulerande läkemedel som är i pipelinen, bland annat svenska Swedish Orphan Biovitrums läkemedel Kineret.
Anders Sönnerborg menar att det är bra att det kommer ut fler läkemedel på marknaden, eftersom det finns risk för att sars-cov-2-viruset blir resistent mot de virushämmande medlen. Läkemedlen kan också ha olika biverkningsmönster och passar olika patienter olika bra.
https://www.dn.se/sverige/har-ar-de-tio-mest-lovande-lakemedlen-mot-covid-19/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Inte jag heller, men eftersom dödligheten i Sverige år 2020 var i paritet med ett svårare influensaår så kan man ju göra en högst amatörmässig gissning att antalet svårt sjuka också är i paritet.

En gissning så god som någon. :)
En amatörmässigt gissning var ordet ja. Även ett svårt influensa- eller rs-år är det inte närheten av covid 2020 (avseende vuxna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.