997 225 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, jag märkte knappt att jag hade det, hade jag inte fått följdsjukdom så hade jag aldrig märkt den. Precis som du tydligen inte gjort.optimum skrev:
Svårt att hålla dig till tråden ämne coronan, uppenbarligen.
Dåligt trick att försöka leda över diskussionen till annat.
Du misslyckas med det också. hahaha
Det vi sett hittills är att fullvaccinerade oftast inte blir allvarligt sjuka. Vi får hoppas det fortsätter så även när vaccinet minskar i effekt.
Ja för många lindrigt men en del jäkligt sjuka och en del avlider.
3:e dosen kommer väl som vanligt för sent för många.
Jag har en kollega som fick covid i Österrike. Var sjuk rätt så mycket under två veckor och sedan ett antal veckor jäkligt trött. Kallar jag knappast lindrigt.
Hade du den lindrigt? Som en lätt förkylning?
Jag hittills frisk och kommer fortsätta så.
Om det skulle visa sig att vaccinets effekt avtar så blir det ju bara en spruta till sedan.
Du får väl läsa något annat än kvällspressen så kan du hitta fakta som visar en annan verklighet.
Snart skall jag ut o resa igen, härligt!
Så är det globalt, och har varit hela pandemin, stora företag influeras från många håll, arbetar själv i ett amerikanskt bolag och i stort så agerar detta efter förutsättningarna där borta, med någon lokal variation. Även svenska multinationella företag har fortfarande restriktioner runt besök osv, utan att detta har införts i landet.snuttjulle skrev:
Hospitalisation among vaccine breakthrough COVID-19 infections, USA,
Av totalt 969 personer inlagda på sjukhus med covid-19 i USA, så var bara 54 av dem som var fullvaccinerade.
797 var ovaccinerade. Bland de fullvaccinerade var 25 asymptomatiska! Det fanns alltså någon annan anledning till att de hamnade på sjukhus.
Hospitalisation among vaccine breakthrough COVID-19 infections, 7 september 2021
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00558-2/fulltext
Figurer/Appendix https://www.thelancet.com/cms/10.10...f3705d65-46e0-4ff6-b54e-347daaa452cc/mmc1.pdf
Av totalt 969 personer inlagda på sjukhus med covid-19 i USA, så var bara 54 av dem som var fullvaccinerade.
797 var ovaccinerade. Bland de fullvaccinerade var 25 asymptomatiska! Det fanns alltså någon annan anledning till att de hamnade på sjukhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hospitalisation among vaccine breakthrough COVID-19 infections, 7 september 2021
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00558-2/fulltext
Figurer/Appendix https://www.thelancet.com/cms/10.10...f3705d65-46e0-4ff6-b54e-347daaa452cc/mmc1.pdf
Ja, kanske men min farhåga är att bägge sidor av politiken, sittande och opposition, kommer att plocka ut taktiska småsaker som egentligen inte gör så stor skillnad, förstora dessa och ha en debatt runt detta. Gärna om det kan användas som vapen i den större fajten.P pmd skrev:
De större strategiska frågorna kräver ju block (om det nu kan sägas existera idag) -överskridande samsyn för att förändra och det kommer av naturliga skäl sitta långt inne. Exempel är organisatoriska förändringar av vårdapparaten och andra relevanta instanser, driftsformer av äldreboende osv, detta är mycket jobbiga saker att förändra och därför tror jag de kommer sidsteppas.
Min förhoppning däremot är att tjänstemän kan snappa upp godbitar och, innanför de ramar som politiken och lagar ger, justera det de kan och på så sätt förbättra.
Storbritannien blir först i världen med att godkänna det antivirala läkemedlet molnupiravir,
skriver tillverkaren Merck and Ridgeback Biotherapeutics i ett pressmeddelande.
Läkemedlet ges i tablettform och skulle kunna minska risken för att bli svårt sjuk i covid-19.
Läkemedlet skall tas så tidigt som möjlig efter Covid-19 diagnos och senast inom 5 dagar.
Effektiv testning är alltså avgörande för effekten. Något som ser ut att bli svårare när FHM drar ner på testning av vissa grupper.
skriver tillverkaren Merck and Ridgeback Biotherapeutics i ett pressmeddelande.
Läkemedlet ges i tablettform och skulle kunna minska risken för att bli svårt sjuk i covid-19.
Läkemedlet skall tas så tidigt som möjlig efter Covid-19 diagnos och senast inom 5 dagar.
Effektiv testning är alltså avgörande för effekten. Något som ser ut att bli svårare när FHM drar ner på testning av vissa grupper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nåja, det kommer att dröja innan det blir godkänt i Sverige för det är ju trots allt inom en studie i Storbritannien det görs enligt SVT kl. 13.08.Ulltand skrev:
De har alltså doser som motsvarar mindre än 1 % av befolkningen och bara avsett för riskgrupper. Den dag det blir aktuellt i Sverige räcker det ju då att göra ett litet undantag och säga att vaccinerade som är i riskgrupp får testa sig om de vill.
Det är absolut en risk. Vi och EU är ju inte kända för att vara snabbast så långt i pandemin. Och det är ju synd för om det fungerar som tänkt kommer det att rädda liv.BirgitS skrev:
Det vore också synd om läkemedlet begränsades till riskgrupper då vi i förväg inte vet vilka som genetisk tillhör en riskgrupp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Förutom det som pmd skriver så finns det ju inte mängder av doser på en gång utan det är ju begränsat och då får man ge till dem som man tror har störst risk att bli allvarligt sjuka eller dö.Ulltand skrev:
Studien i Storbritannien kommer ju just att visa om det fungerar som tänkt. Man ska inte utsätta alltför många för biverkningsrisker utan att veta att nyttan överväger så en stor studie är definitivt bra innan andra länder går vidare med användningen.
P pmd skrev:
Det beror helt på hur dyrt det är. En inte helt obetydlig andel vaccinerade får svår genombrottsinfektion. Skyddet är ju trots allt "bara" 90%
Man kunde ju också tillåta att den som vill ha det kan få det om hen betalar själv.
Så klart att man inte kan ge doser som inte finns men när det gör det är det viktigt hur vi agerar.BirgitS skrev:
Förutom det som pmd skriver så finns det ju inte mängder av doser på en gång utan det är ju begränsat och då får man ge till dem som man tror har störst risk att bli allvarligt sjuka eller dö.
Studien i Storbritannien kommer ju just att visa om det fungerar som tänkt. Man ska inte utsätta alltför många för biverkningsrisker utan att veta att nyttan överväger så en stor studie är definitivt bra innan andra länder går vidare med användningen.
Då läkemedlet godkänts i England vet man rimligen att det gör tillräcklig nytta.
Om jag minns rätt från Svininfluensan så gick det i Sverige inte att få läkemedlet Tamlfu utan att det skrivits ut av en läkare. I Norge gjorde man undantag under pandemin och det kunde hämtas ut på apotek av sjuk/anhörig utan läkarkontakt. Samma sak med Tamiflu, tiden var helt avgörande för behandlingsresultaten.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Enligt notisen i SVT är det ett villkorat tillstånd i Storbritannien och som jag citerade tidigare en nationell studie. Det i sig innebär väl just att man inte vet säkert.Ulltand skrev:
Molnupiravir kommer antagligen att så småningom tillverkas i stor skala eftersom
men det tar ju tid att bygga upp produktionen.