1 012 535 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu är det ju inte jag som "tror" det.BirgitS skrev:
Nu är det ju just så att många skolor rapporterar att de har problem med att hålla skolorna öppna därför att det är många lärare som är sjukskrivna. Medan smittspårningen i flera länder visar att det är sällan barnen som tar med sig coronavirus till en familj (se inlägg i stängda coronatråden). Om du vill fortsätta med att tro att det är barnen som smittar sina föräldrar så får du komma med någon ny forskning eller liknande som visar det.
Lyssna på den här cellbiologen 3 minuter in i TV4 inslaget.
https://www.tv4.se/klipp/va/1330513...1WwcHJJOVG24-4w_5bWkdOiYqMH2493A9y2TEC3GV2ajA
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
OTUlltand skrev:
Jag kan inte höra att hon tror som du:
Ulltand skrev:
Förekomst av covid-19 i olika yrkesgrupper inom skolanUlltand skrev:
Större risk att vara ett bekräftat fall om man är rektor än om man är lärare.
Tillägg: Nu är det slut på mina inlägg i denna off-topic-diskussion.
Redigerat:
Nyhet om Tegnell som ändrar sig om invandrare. eller om det är ett annat sätt att mena samma sak.
Läs själva.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW3E1A/tegnell-om-uttalandet-det-var-olyckligt
"Anders Tegnell sa i SVT att bland annat ”invandrare har varit väldigt drivande” gällande de höga dödstalen i Sverige.
Uttalandet har väckt reaktioner – nu säger statsepidemiologen att det var olyckligt.
– Det var inte så att jag menade att de driver smittspridningen, säger Anders Tegnell."
Läs själva.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW3E1A/tegnell-om-uttalandet-det-var-olyckligt
"Anders Tegnell sa i SVT att bland annat ”invandrare har varit väldigt drivande” gällande de höga dödstalen i Sverige.
Uttalandet har väckt reaktioner – nu säger statsepidemiologen att det var olyckligt.
– Det var inte så att jag menade att de driver smittspridningen, säger Anders Tegnell."
Så hårda är de väl inte, jag tycker dock att det visar på vikten av att de restriktioner som införs verkligen är de mest verksamma. Krävs inte mycket för att folk ska tappa förtroendet och lätt att en sådan reaktion sprider sig som en löpeld.B b8q skrev:
Nej, jag tycker inte heller att det är särskilt hårt - men vissa i Göteborg tycker visst det.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Är det någon felskrivning? V.47 är inte med.harry73 skrev:
de senaste veckorna var antalet nya smittofall:
v44: 24648 fall (84 döda)
v45: 31786 fall (100 döda)
v46 31132 fall (284 döda)
v48 35230 fall (275 döda)
v49: 24066 fall (386 döda)
Så efter att det legat på en platå under 3 veckor fick vi i veckan lägre antal nya smittade.
Jag vet inte om man testade mindre i veckan, men har svårt att tänka mig det.
I veckorapporten som omfattar t.o.m. v.48 kan man se att det varierar mycket mellan regionerna, en del hade en platå v.46 - 48 medan andra hade en uppgång alla veckorna och några hade en nedgång v.48.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...19/2020/veckorapport-covid-19-v48-final_2.pdf
Ryssland drar ingång massvaccinering med Sputnik V. Enligt uppgift med över 90% effektivitet
Programmet har fått kritik för att det ännu inte är färdigtestat i fas 3. Å andra sidan har man sedan tidigare vaccinerat 40.000 personer så det är nog inte helt i blindo.
Eftersom det just är Ryssland är det kanske inte så konstigt att man vill vara först. Och Brittland startar ju i nästa vecka.
Programmet har fått kritik för att det ännu inte är färdigtestat i fas 3. Å andra sidan har man sedan tidigare vaccinerat 40.000 personer så det är nog inte helt i blindo.
Eftersom det just är Ryssland är det kanske inte så konstigt att man vill vara först. Och Brittland startar ju i nästa vecka.
En anledning till den högre sjukfrånvaron bland lärare är antagligen fhm:s rekommendationer kring när man har förkylningssymptom. Har man lätta symptom i två dagar så blir man nu hemma en vecka efter första symptom, där man normalt inte hade varit borta ö.h.t. Iallafall om man ska generalisera utifrån den förskoleverksamhet jag har insyn i.
Svenskar, invandrare, äldrevården, regionerna. Alla gjorde vi fel. FHMs enda fel var att man inte förutsåg hur fel alla andra skulle göra. Läsvärd ledare men som sådan politisk och därmed tveksamt för denna tråden.
https://www.dn.se/ledare/amanda-sok...gen-bra-det-var-svenskarna-som-var-problemet/
https://www.dn.se/ledare/amanda-sok...gen-bra-det-var-svenskarna-som-var-problemet/
På Sputnik V sidan, en hyllning till Ryska framgångssagan..., står det att alla skyddades mot infektion. Det blir 100% med mina mattekunskaper. Antar de syftar på de två registrerade fas 1 studierna.Ulltand skrev:
Ryssland drar ingång massvaccinering med Sputnik V. Enligt uppgift med över 90% effektivitet
Sputnik V värdens första registrerade [icke fas 3 testade, min anm] covid-19 vaccin.
Lästips, inget nytt, men kanske lugnande [PREVIOUS VACCINES]
Since the 1980s, the Gamaleya Center led the effort to develop a technological platform using adenoviruses...
En Fas 3 studie har iaf registrerats och startats 7 Sep och väntas bli klar 1 Maj (ClinicalTrials.org)
[ Clinical Trial of Efficacy, Safety, and Immunogenicity of Gam-COVID-Vac Vaccine Against COVID-19 (RESIST)]
Gräver man vidare i nyhetsflödet så hittar man...
Russia claims 92% efficacy for Sputnik COVID-19 shot, [Pharmaphorum, November 11, 2020]
20’000 har fått första sprutan och 16000 andra. Inga oväntade eller skadliga händelser, bara förkylningssymptom.
Har inte sett någon info om de länder som skulle testa vaccinet utanför Ryssland är med i det som redovisats.
Ptja alla skyddas mot sjukdom kanske dom egentligen menar? Infektion kan ju vara subklinisk.blackarrow skrev:
På Sputnik V sidan, en hyllning till Ryska framgångssagan..., står det att alla skyddades mot infektion. Det blir 100% med mina mattekunskaper. Antar de syftar på de två registrerade fas 1 studierna.
Sputnik V värdens första registrerade [icke fas 3 testade, min anm] covid-19 vaccin.
Lästips, inget nytt, men kanske lugnande [PREVIOUS VACCINES]
Since the 1980s, the Gamaleya Center led the effort to develop a technological platform using adenoviruses...
En Fas 3 studie har iaf registrerats och startats 7 Sep och väntas bli klar 1 Maj (ClinicalTrials.org)
[ Clinical Trial of Efficacy, Safety, and Immunogenicity of Gam-COVID-Vac Vaccine Against COVID-19 (RESIST)]
Gräver man vidare i nyhetsflödet så hittar man...
Russia claims 92% efficacy for Sputnik COVID-19 shot, [Pharmaphorum, November 11, 2020]
20’000 har fått första sprutan och 16000 andra. Inga oväntade eller skadliga händelser, bara förkylningssymptom.
Har inte sett någon info om de länder som skulle testa vaccinet utanför Ryssland är med i det som redovisats.
Visst är det märkligt att med så många smittade världen över att man inte kommer iland med studien?