1 014 053 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Än är det nog ingen fara, men att få ut viruset i en djurart så att det kan förändras och på sikt muteras och smitta tillbaka till människa är väl det värsta som kunde hända.optimum skrev:
Jag anser det vara en stor nyhet att mink varianten sprider sig.
Väldigt allvarligt om vi får mutationer som vaccin kanske inte tar hand om.
Men du såg nog inte det men nu har du fått förklaring.
I länken du angav finns inget om denna katastrof med mink variant som sprider sig.
Var tredje smittar på Nordjylland är mink varianten.
Skrämmande utveckling.
Jag och troligen många fler trodde de fått grepp om mink varianten.
Hade jag fått bestämma så hade det varit total lockdown av Danmark tills man utrotat mink varianten.
I Sverige har vi fortfarande ett antal minkfarmer som borde säkras upp. Oklart om man fixat det eller om det är en "tickande bomb" det också?
(Ursäkta upprepning. Jag tror jag skrivit det förut. Bidrar med en gammal länk också).
Någon dansk forskare ansåg att nya varianten inte smittade mellan människor utan att människan var en ”dead end”. Det var tydligen fel.
Enligt Nature så har cluster-5 viruset ett antal förändringar varav 2 st på spike-proteinet.
COVID mink analysis shows mutations are not dangerous — yet, [Nature 13-16/11 november]
Kenya är intressant.
12 November — The mystery of one African nation’s low COVID death toll, Nature
Kenya har lika stor befolkning som Spanien. Antikroppstester av donerat blod indikerar ca 4% smittade i landet i Juli, samma som i Spanien.
Kenya 314 döda i juli. Spanien 28’000 döda vid samma tidpunkt.
Även om Kenya har en medellivslängd på 63 år för män så har de en ung befolkning.
Befolkningen är ung då medianåldern ligger på knappt 20 år och mer än 40 % av kenyanerna är under 15 år. Medellivslängden för kenyanska män är drygt 63 år och för kvinnor nästan 66 år.
Enligt Kenya.se
Förklaringen tycks vara en extremt ung befolkning.
12 November — The mystery of one African nation’s low COVID death toll, Nature
Kenya har lika stor befolkning som Spanien. Antikroppstester av donerat blod indikerar ca 4% smittade i landet i Juli, samma som i Spanien.
Kenya 314 döda i juli. Spanien 28’000 döda vid samma tidpunkt.
Även om Kenya har en medellivslängd på 63 år för män så har de en ung befolkning.
Befolkningen är ung då medianåldern ligger på knappt 20 år och mer än 40 % av kenyanerna är under 15 år. Medellivslängden för kenyanska män är drygt 63 år och för kvinnor nästan 66 år.
Enligt Kenya.se
Förklaringen tycks vara en extremt ung befolkning.
Flera av landets tyngsta nationalekonomer är kritiska mot den svenska coronastrategin, där flera hävdar att mer restriktiva åtgärder inte bara hade kunnat räddat liv utan även varit bättre för ekonomin.
https://www.svd.se/ekonomernas-dom-total-felbedomning
https://www.svd.se/ekonomernas-dom-total-felbedomning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Iofs ingen nyhet i mitt inlägg, men jag hörde nyligen ett inslag på radio att även utan pandemi så registreras inte hälften av alla dödsfall överhuvudtaget, så man ska kanske ta siffrorna med en nypa salt, även om det är intressanta, och kanske korrekta, hypoteser.BirgitS skrev:
Trots de dåliga sanitära förhållandena och att det är extremt tätbefolkat för en stor andel av befolkningen i Indien så har dödligheten visat sig vara låg. Att medianåldern är låg och betydligt färre har vällevnadssjukdomar än i Europa är en del av förklaringen men nu forskas det på om det kan ha samband med att de som lever i den sämsta miljön också har ett ovanligt starkt immunsystem eftersom de utsätts för så mycket virus och bakterier hela tiden.
Sammanfattning av [länk]
Stor nyhet
Man ska ta fram en handbok med vägledning med krav om att man jobbar hemifrån.
Den ska vara presenteras om två månader
Hahahahahaha




Detta måste vara ett skämt eller så är det Aftonbladet som driver med oss om att detta kom nu.
Att det inte funnits klara regler för långe sedan vet vi då rutiner för att hantera en pandemi var bristfälliga..
Men detta är väl galet.
Hade vi haft något vett i skallen på dessa myndigheter så hade de gett regeringen förslag på att de infört krav om att jobba hemifrån i våras då man betalade ut bidrag för korttidsarbete. Alltså den som vill ha bidraget skulle förbinda sig att alla som kan jobba hemifrån gör det under hela pandemin för annars inget bidrag och den som sedan bryter mot detta får betala tillbaka bidraget.
Omvärlden skrattar troligen åt vårt slappa sätt att hantera denna pandemi.
Från Aftonbladets nyheter
"Många har arbetat hemifrån, i någon form, sedan i mars. För att minska smittspridningen skärper regeringen tonen och kräver att ännu fler ska utföra sina arbetsuppgifter hemma i stället för på arbetsplatsen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
– Vi behöver se till att alla som kan verkligen jobbar hemifrån och att arbetsgivarna tar sitt ansvar, säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) till Ekot.
Regeringen har därför bett Arbetsmiljöverket och Folkhälsomyndigheten att sammanställa en handbok över vilka krav som ställs på arbetsgivarna när det gäller hemarbete.
– Med en sådan här vägledning blir det väldigt konkret vad som förväntas av arbetsgivarna och ytterst kan det innebära att om man trotsar detta kan man få betala skadestånd, säger Eva Nordmark (S), till radion.
Vägledningen ska presenteras om två månader. (TT)"
Man ska ta fram en handbok med vägledning med krav om att man jobbar hemifrån.
Den ska vara presenteras om två månader
Hahahahahaha
Detta måste vara ett skämt eller så är det Aftonbladet som driver med oss om att detta kom nu.
Att det inte funnits klara regler för långe sedan vet vi då rutiner för att hantera en pandemi var bristfälliga..
Men detta är väl galet.
Hade vi haft något vett i skallen på dessa myndigheter så hade de gett regeringen förslag på att de infört krav om att jobba hemifrån i våras då man betalade ut bidrag för korttidsarbete. Alltså den som vill ha bidraget skulle förbinda sig att alla som kan jobba hemifrån gör det under hela pandemin för annars inget bidrag och den som sedan bryter mot detta får betala tillbaka bidraget.
Omvärlden skrattar troligen åt vårt slappa sätt att hantera denna pandemi.
Från Aftonbladets nyheter
"Många har arbetat hemifrån, i någon form, sedan i mars. För att minska smittspridningen skärper regeringen tonen och kräver att ännu fler ska utföra sina arbetsuppgifter hemma i stället för på arbetsplatsen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
– Vi behöver se till att alla som kan verkligen jobbar hemifrån och att arbetsgivarna tar sitt ansvar, säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) till Ekot.
Regeringen har därför bett Arbetsmiljöverket och Folkhälsomyndigheten att sammanställa en handbok över vilka krav som ställs på arbetsgivarna när det gäller hemarbete.
– Med en sådan här vägledning blir det väldigt konkret vad som förväntas av arbetsgivarna och ytterst kan det innebära att om man trotsar detta kan man få betala skadestånd, säger Eva Nordmark (S), till radion.
Vägledningen ska presenteras om två månader. (TT)"
Tillägg till ovanstående inlägg om att man om två månader ska ha framme en vägledning för att jobba hemifrån.
Nej det var inte ett skämt utan man menar att göra så för att det ska bli mer konkret.
Man ska ta fram en vägledning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7618955
Ja jösses vilket skämt det ändå är, för de företag som har personal som kan jobba hemifrån har nog redan infört det.
Nej det var inte ett skämt utan man menar att göra så för att det ska bli mer konkret.
Man ska ta fram en vägledning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7618955
Ja jösses vilket skämt det ändå är, för de företag som har personal som kan jobba hemifrån har nog redan infört det.
Tydligen inte, var åttonde skulle kunna men får inte enligt denna undersökning https://via.tt.se/pressmeddelande/v...givaren?publisherId=1565293&releaseId=3287910optimum skrev:
Tillägg till ovanstående inlägg om att man om två månader ska ha framme en vägledning för att jobba hemifrån.
Nej det var inte ett skämt utan man menar att göra så för att det ska bli mer konkret.
Man ska ta fram en vägledning.
[länk]
Ja jösses vilket skämt det ändå är, för de företag som har personal som kan jobba hemifrån har nog redan infört det.
Nu handlar väl en sådan här vägledning om vilka krav en anställd kan ställa på ett företag för att jobba hemifrån, eller på vilka grunder en anställd kan begära att få jobba hemifrån.optimum skrev:
Stor nyhet
Man ska ta fram en handbok med vägledning med krav om att man jobbar hemifrån.
Den ska vara presenteras om två månader
Hahahahahaha
Detta måste vara ett skämt eller så är det Aftonbladet som driver med oss om att detta kom nu.
Att det inte funnits klara regler för långe sedan vet vi då rutiner för att hantera en pandemi var bristfälliga..
Men detta är väl galet.
Hade vi haft något vett i skallen på dessa myndigheter så hade de gett regeringen förslag på att de infört krav om att jobba hemifrån i våras då man betalade ut bidrag för korttidsarbete. Alltså den som vill ha bidraget skulle förbinda sig att alla som kan jobba hemifrån gör det under hela pandemin för annars inget bidrag och den som sedan bryter mot detta får betala tillbaka bidraget.
Omvärlden skrattar troligen åt vårt slappa sätt att hantera denna pandemi.
Från Aftonbladets nyheter
"Många har arbetat hemifrån, i någon form, sedan i mars. För att minska smittspridningen skärper regeringen tonen och kräver att ännu fler ska utföra sina arbetsuppgifter hemma i stället för på arbetsplatsen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
– Vi behöver se till att alla som kan verkligen jobbar hemifrån och att arbetsgivarna tar sitt ansvar, säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) till Ekot.
Regeringen har därför bett Arbetsmiljöverket och Folkhälsomyndigheten att sammanställa en handbok över vilka krav som ställs på arbetsgivarna när det gäller hemarbete.
– Med en sådan här vägledning blir det väldigt konkret vad som förväntas av arbetsgivarna och ytterst kan det innebära att om man trotsar detta kan man få betala skadestånd, säger Eva Nordmark (S), till radion.
Vägledningen ska presenteras om två månader. (TT)"
T.ex. om arbetsgivaren är skyldig att förse den anställde med samma saker som på kontoret, t.ex. dubbla skärmar, höj- och sänkbart arbetsbord, ergonomisk kontorsstol, bra internetuppkoppling, programvaror och mjukvarulicenser osv. - eller om den anställde kan ordna det själv och skicka en räkning till arbetsgivaren.
Det är nog sådan vägledning som avses.
På min arbetsplats får t.ex. de anställda ta med sig kontorsstol och monitorer hem om man anser att det behövs under pandemin - för företaget vill förstås inte bekosta dubbla uppsättningar; en på kontoret och en hemma. Samtidigt vill kanske många jobba på kontoret en dag i veckan - och man vill ju inte släpa stolar med sig fram och tillbaka till jobbet.
Redigerat:
Mitt företag införde det redan i mars, men uppenbarligen behövs det bättre styrning eftersom många företag fortfarande tvingar folk till arbetsplatser helt i onödan. Det finns också en hel del som skulle kunna och får jobba hema men åker till arbetsplatsen ändå av olika, ofta egoistiska, skäl.optimum skrev:
Tillägg till ovanstående inlägg om att man om två månader ska ha framme en vägledning för att jobba hemifrån.
Nej det var inte ett skämt utan man menar att göra så för att det ska bli mer konkret.
Man ska ta fram en vägledning.
[länk]
Ja jösses vilket skämt det ändå är, för de företag som har personal som kan jobba hemifrån har nog redan infört det.
Sedan handlar det förmodligen, som någon annan skrev, mycket om vad som gäller för utrustning och annat, där finns det stora skillnader.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Financial TImes rapporterar att Astra Zeneca har tillverkningsproblem och bara kommer att leverera 4 miljoner doser i stället för 30 miljoner i år till Storbritannien.
Via SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.47
Via SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.47
Nu gäller ju den undersökningen fackförbundet Vision (tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden) i den typen av verksamhet finns ju inga krav på prestation utan arbete mäts i tid spenderad på arbetsplatsen.tusenett skrev:
Klart att det inte funkar att låta folk jobba hemmifrån då!
Nejdå, så är det inte alls. Jag jobbar själv inom Visions område på en region och sitter hemma och jobbar.mnils skrev:
Att man mäter tiden på plats är bara båg, vi mäts i detalj på vad vi gör och vad vi levererar.
Intressant från SOM
Personer som hamstrar ängsligare och mindre välvilliga
Publicerad 8 december 2020 vid SOM-institutet
21 procent av svenskarna svarade i april-juni att de hade hamstrat mat och dagligvaror som ett resultat av coronapandemin. 13 procent svarade att de inte undvikit sociala kontakter som restaurangbesök eller resor. Nu granskas personlighetsmönstren bakom dessa konsumentbeteenden
En femtedel har hamstrat mat eller dagligvaror
Under mars och april gapade toalettpappershyllorna tomma i många svenska butiker. Även konserver och fryst mat var på många håll en bristvara. Enligt SOM-undersökningen om coronaviruset hade mer än en femtedel av svenskarna köpt på sig mer än vanligt i pandemins inledande skeden. Utöver detta svarade en tydlig majoritet att de följt myndigheternas rekommendationer kring social distansering. Båda dessa faktorer anses leda till förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster.
Lägre välvilja men mer ängslighet bland hamstrare
När John Magnus Roos, konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet, studerar de 21 procent som säger att de hamstrat matvaror utifrån fem personlighetsdimensioner framkommer att denna grupp präglas av en lägre grad av välvilja och en högre grad av ängslighet än snittsvensken. För de andra tre dimensionerna – öppenhet, målinriktning och utåtriktning – finns inga säkerställda samband.
På samma sätt utmärks de 13 procent som i april-juni sade sig inte ha undvikt sociala miljöer av lägre grad av välvilja (i likhet med de som hamstrat) men även lägre grad av målinriktning.
En slutsats blir att ängslighet som personlighetsdrag alltså tenderar att leda till att vi i samband med kris köper på oss mer förnödenheter medan målinriktning gör att vi lättare följer rekommendationer från auktoriteter. Välvilja gentemot andra är emellertid den personlighetsdimension som i alla fall i samband med coronapandemin i högst utsträckning spelat roll för dessa konsumtionsbeteenden.
https://www.gu.se/nyheter/personer-som-hamstrar-angsligare-och-mindre-valvilliga
Personer som hamstrar ängsligare och mindre välvilliga
Publicerad 8 december 2020 vid SOM-institutet
21 procent av svenskarna svarade i april-juni att de hade hamstrat mat och dagligvaror som ett resultat av coronapandemin. 13 procent svarade att de inte undvikit sociala kontakter som restaurangbesök eller resor. Nu granskas personlighetsmönstren bakom dessa konsumentbeteenden
En femtedel har hamstrat mat eller dagligvaror
Under mars och april gapade toalettpappershyllorna tomma i många svenska butiker. Även konserver och fryst mat var på många håll en bristvara. Enligt SOM-undersökningen om coronaviruset hade mer än en femtedel av svenskarna köpt på sig mer än vanligt i pandemins inledande skeden. Utöver detta svarade en tydlig majoritet att de följt myndigheternas rekommendationer kring social distansering. Båda dessa faktorer anses leda till förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster.
Lägre välvilja men mer ängslighet bland hamstrare
När John Magnus Roos, konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet, studerar de 21 procent som säger att de hamstrat matvaror utifrån fem personlighetsdimensioner framkommer att denna grupp präglas av en lägre grad av välvilja och en högre grad av ängslighet än snittsvensken. För de andra tre dimensionerna – öppenhet, målinriktning och utåtriktning – finns inga säkerställda samband.
På samma sätt utmärks de 13 procent som i april-juni sade sig inte ha undvikt sociala miljöer av lägre grad av välvilja (i likhet med de som hamstrat) men även lägre grad av målinriktning.
En slutsats blir att ängslighet som personlighetsdrag alltså tenderar att leda till att vi i samband med kris köper på oss mer förnödenheter medan målinriktning gör att vi lättare följer rekommendationer från auktoriteter. Välvilja gentemot andra är emellertid den personlighetsdimension som i alla fall i samband med coronapandemin i högst utsträckning spelat roll för dessa konsumtionsbeteenden.
https://www.gu.se/nyheter/personer-som-hamstrar-angsligare-och-mindre-valvilliga
