Hundar kan upptäcka coronasmitta både bättre och tidigare än PCR-test! Försök pågår i Australien och i Finland med goda resultat:
Skärmdump av en diskussionstråd gällande användning av hundar för att upptäcka COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
På Sputnik V sidan, en hyllning till Ryska framgångssagan..., står det att alla skyddades mot infektion. Det blir 100% med mina mattekunskaper. Antar de syftar på de två registrerade fas 1 studierna.
Sputnik V värdens första registrerade [icke fas 3 testade, min anm] covid-19 vaccin.

Lästips, inget nytt, men kanske lugnande [PREVIOUS VACCINES]
Since the 1980s, the Gamaleya Center led the effort to develop a technological platform using adenoviruses...

En Fas 3 studie har iaf registrerats och startats 7 Sep och väntas bli klar 1 Maj (ClinicalTrials.org)
[ Clinical Trial of Efficacy, Safety, and Immunogenicity of Gam-COVID-Vac Vaccine Against COVID-19 (RESIST)]

Gräver man vidare i nyhetsflödet så hittar man...
Russia claims 92% efficacy for Sputnik COVID-19 shot, [Pharmaphorum, November 11, 2020]
20’000 har fått första sprutan och 16000 andra. Inga oväntade eller skadliga händelser, bara förkylningssymptom.
Har inte sett någon info om de länder som skulle testa vaccinet utanför Ryssland är med i det som redovisats.
Svenska vaccinsamordnaren har intervjuats i DN om det ryska vaccinet och dess godkännande: https://www.dn.se/varlden/samordnaren-ryska-vaccinet-godkant-pa-for-losa-grunder/
Hittills har Ryssland bara säkerhetsdata på 15.000 personer, även om fas 3-studien med 40.000 personer pågår. Richard Bergström menar att det är otänkbart att ett vaccin skulle godkännas i EU på så lösa grunder.
– Processen är väldigt underlig, så jobbar vi inte i EU. Vi hade inte godkänt vaccinet bara på fas 1 och 2-studierna. det är som att vi hade utfärdat ett godkännande för de andra bolagen i september. Vi väntar tills studierna är färdiga, det får ta sin tid.
Det var meningen att det ryska forskningsinstitutet skulle ha varit med på ett expertmöte under senaste veckan men de flyttade fram det till kommande vecka. Bergström tolkar det som att de behöver mer förberedelsetid för att klara den grillning det blir.

Det är enligt Bergström inte uteslutet att EU kommer att köpa in Sputnik V men med tanke på de produktionsproblem de har och den stora ryska befolkningen är det tveksamt om det går.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Svenska vaccinsamordnaren har intervjuats i DN om det ryska vaccinet och dess godkännande: [länk]
Det var meningen att det ryska forskningsinstitutet skulle ha varit med på ett expertmöte under senaste veckan men de flyttade fram det till kommande vecka. Bergström tolkar det som att de behöver mer förberedelsetid för att klara den grillning det blir.

Det är enligt Bergström inte uteslutet att EU kommer att köpa in Sputnik V men med tanke på de produktionsproblem de har och den stora ryska befolkningen är det tveksamt om det går.
Det ryska vaccinet är klart intressant och grundtekniken är samma som i andra vacciner, så det borde inte finnas några fler risker med det jämfört med liknande vacciner.
Det bara synd att man strulat till det med att inte följa normala rutiner för kliniska studier.

Idén med att basera vaccinet på två olika ”snälla” (vektor)virus borde minska riken för att andra sprutans vaccindos ”förstörs” av stark antikropps-immunitet mot det ”snälla” (vektor)viruset från första sprutan.

Man får visserligen risken med två nya vaccin i ett, men grundtekniken är ju inte ny eller oprövad

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Frystorkat vaccin kan bli nya vapnet mot viruset, [DN]
Frystorka vacciner för att slippa lagra och transportera vaccinen i frysta i -70˚ låter intressant.
Även ryssarna tror de kan gå över till frystorkad variant av Sputnik V för att inte behöva frysa sitt till -18˚ utan klara sig med 2-8˚ vanlig kylskåpskyla.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
engs
Inte bara hundars näsor är av intresse för att minska smittspridningen utan även människors, fast på ett helt annat sätt.

Modeling the effectiveness of olfactory testing to limit SARS-2-CoV transmission [MedRxiv]
Man testar luktsinnets förmåga att känna dofter. 3/4 delar av covid-19 drabbade får störningar på luktsinnet och även de som är infekterade men inte har symptom kan upptäckas på detta sätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi kan väl konstatera att just nu går Centraleuropa sämst. Och notera att länder som hade mycket initial smitta, som Italien, Österrike och Belgien, fortfarande har höga dödstal.
Karta över Centraleuropa med olika nyanser av grått som visar antal döda per 100 000 invånare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B b8q skrev:
Vi kan väl konstatera att just nu går Centraleuropa sämst.
Det kan vi men det är ju ett Maratonlopp så värdet av snapshots under pandemin är nog högst begränsat.

Ett tag var Kina sämst men ackumulerat ser det lite annorlunda ut.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Detta är ingen bra nyhet.
Dessa jävla minkfarmer. (min åsikt)

"Danmark tvärbromsar för att vända virusvågen"

Muterad minkcorona ökar i takt med nya rekordsiffror.
Nu stänger Danmark ned stora delar av landet – för resten av året.
– Vi riskerar att epidemin löper vilt, säger statsminister Mette Frederiksen.

"Minksmittan visar sig nu vara större bland människor än man tidigare trott. Bland de personer som konstaterats smittade av corona i Nordjylland exempelvis, hade andelen fall med minkcorona ökat från 17 procent vecka 44 till 31 procent vecka 47.

I södra Danmark har andelen minksmitta hos coronapositiva människor ökat från 11 procent vecka 46 till 21 procent vecka 47."

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Detta är ingen bra nyhet.
Dessa jävla minkfarmer. (min åsikt)

"Danmark tvärbromsar för att vända virusvågen"

Muterad minkcorona ökar i takt med nya rekordsiffror.
Nu stänger Danmark ned stora delar av landet – för resten av året.
– Vi riskerar att epidemin löper vilt, säger statsminister Mette Frederiksen.

"Minksmittan visar sig nu vara större bland människor än man tidigare trott. Bland de personer som konstaterats smittade av corona i Nordjylland exempelvis, hade andelen fall med minkcorona ökat från 17 procent vecka 44 till 31 procent vecka 47.

I södra Danmark har andelen minksmitta hos coronapositiva människor ökat från 11 procent vecka 46 till 21 procent vecka 47."
Jag har inte fått uppfattningen att deras nya åtgärder är pga. just minkvarianten utan för att smittspridningen rent generellt har ökat kraftigt i de större städerna Köpenhamn, Odense och Århus.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/danmark-stanger-barer-och-restauranger

• Gilla
tergo
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte fått uppfattningen att deras nya åtgärder är pga. just minkvarianten utan för att smittspridningen rent generellt har ökat kraftigt i de större städerna Köpenhamn, Odense och Århus.
[länk]
Jag anser det vara en stor nyhet att mink varianten sprider sig.
Väldigt allvarligt om vi får mutationer som vaccin kanske inte tar hand om.
Men du såg nog inte det men nu har du fått förklaring.
I länken du angav finns inget om denna katastrof med mink variant som sprider sig.

Var tredje smittar på Nordjylland är mink varianten.
Skrämmande utveckling.
Jag och troligen många fler trodde de fått grepp om mink varianten.

Hade jag fått bestämma så hade det varit total lockdown av Danmark tills man utrotat mink varianten.
I Sverige har vi fortfarande ett antal minkfarmer som borde säkras upp. Oklart om man fixat det eller om det är en "tickande bomb" det också?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag anser det vara en stor nyhet att mink varianten sprider sig.
Väldigt allvarligt om vi får mutationer som vaccin kanske inte tar hand om.
Men du såg nog inte det men nu har du fått förklaring.
I länken du angav finns inget om denna katastrof med mink variant som sprider sig.

Var tredje smittar på Nordjylland är mink varianten.
Skrämmande utveckling.
Jag och troligen många fler trodde de fått grepp om mink varianten.

Hade jag fått bestämma så hade det varit total lockdown av Danmark tills man utrotat mink varianten.
I Sverige har vi fortfarande ett antal minkfarmer som borde säkras upp. Oklart om man fixat det eller om det är en "tickande bomb" det också?
Naturligtvis är det en nyhet att minkvarianten sprider sig och det har jag sett andra rapporter om också. Det var inte det jag hade en invändning mot.

Har du sett något sorts bevis för att vaccinerna inte skyddar mot minkvarianten?
Det jag har sett har nog varit mer av typen att det kanske är så.

Nåja, även i Danmark lär de ha grundlagsskyddade rättigheter så att det inte går att införa vilka sorters restriktioner som helst. Med stor allmän smittspridning så har det väl visat sig att det är rätt omöjligt att utrota coronaviruset med västeuropeiska lagar.

Minkfarmar finns på många håll i världen och där har minkar smittats utan att det har blivit någon särskild minkvariant som skulle vara extra "farlig" på något sätt så det ska nog vara väldigt liten sannolikhet för att det ska uppstå en sån variant. Man håller extra koll på minkarna och de som sköter dem i Sverige.

BirgitS
Trots de dåliga sanitära förhållandena och att det är extremt tätbefolkat för en stor andel av befolkningen i Indien så har dödligheten visat sig vara låg. Att medianåldern är låg och betydligt färre har vällevnadssjukdomar än i Europa är en del av förklaringen men nu forskas det på om det kan ha samband med att de som lever i den sämsta miljön också har ett ovanligt starkt immunsystem eftersom de utsätts för så mycket virus och bakterier hela tiden.
Sammanfattning av https://www.svt.se/nyheter/utrikes/indien-3

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.