997 238 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Har du inte förstått att dubbelvaccinerade blir sjuka i mindre omfattning än ovaccinerade och att de dessutom är smittsamma kortare tid?optimum skrev:
Dessutom så har antalet bekräftade fall aldrig visat hur många som har varit sjuka utan det har alltid varit en delmängd. Men det har väl gått bra att se när förändringar sker ändå. Eller hur?
Varför tror du att den möjligheten nu försvinner bara för att man gör delmängden lite mindre?
Är det inte så att den tidpunkten just sammanfaller med när man slutar vara smittsam som dubbelvaccinerad?optimum skrev:
Smittsamheten börjar 1-2 dagar innan symtom och avtar typ dagen efter att symtomen kommer.
Ska du vara rädd för att bli smittad så är det betydligt bättre att vara rädd för de som har symtom i morgon än för de som just har slutat att ha symtom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Tvätta händerna är viktigt för att minska belastningen på sjukvården. Det brukar ju du gilla.optimum skrev:
Följt med dåligt på presskonferenserna?Ulltand skrev:
Forskning om det kom lite senare men varför berättar inte FHM nu att det är ett obsolet råd? I värd som genomsyras av vetenskap vore det ganska naturligt.
Istället finns rådet kvar, ofta högt upp på listan. Ganska uppenbart att man låtsas som ingenting för att skydda sig själv från kritik.
Tycker inte att medborgare skall föras bakom ljuset av myndigheter i det land jag lever i.
Det har sagts där att handtvätt framför allt är för att hålla nere smittspridningen av andra sjukdomar än covid.
Ska du klaga får du i så fall göra det på "alla" länders ledningar samt WHO eftersom det rekommenderas handtvätt överallt.
Var det inte Norge som dessutom inleder sina allmänna råd med handtvätt?
Nej det är småpengar på nationell nivå.S skogaliten skrev:Jo, ett lager med material kostar faktiskt en del. Det måste vårdas och omsättas, så att det inte är förtorkad och defekt skyddsutrustning i lagret.
Dessutom så måste någon/några inventera, beställa och hantera utrustningen.
Jag tycker att det är väl använda pengar, att ha olika former av beredskapslager, men det kostar på.
Vem tror du lyssnar på presskonferenserna numera?BirgitS skrev:
Hade man bytt ut handtvätt mot munskydd hade många liv sparats.
Men det går ju inte för Tegnell hade ju redan sagt att munskydd inte fungerar. Dock överkörd på senare tid i men i liten skala.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Det här har jag inte sett att någon har tagit upp.
När det gäller ansvarsfrågan så har ju inte kommissionen behandlat det än utan det kommer i februari.
TT t.ex. via https://www.gp.se/nyheter/sverige/carlson-om-kritiken-för-tidigt-att-säga-1.58154293
När det gäller ansvarsfrågan så har ju inte kommissionen behandlat det än utan det kommer i februari.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Om du inte lyssnar på vad Fohm säger så blir det ju också väldigt fel när du försöker uttala dig om vad de säger.Ulltand skrev:
Som sagt handtvätt som råd hittar du över hela världen.
Vad har du för underlag för att säga att Tegnell blev överkörd eller är det bara din gissning?
Ja den är ju komplex som Tegnell (budbäraren) brukar säga. Men i botten är regeringen ytterst ansvarig, Felet man gjorde var att lämna över ansvaret till FHM och inte tänkte själva eg. lyssnade på andra experter.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Som sagt det kommer i februari men visst får du gissa vad de kommer att säga.Ulltand skrev:
Jag tror inte att regeringen är ansvarig för att regionerna, kommunerna och privat äldreomsorg har struntat i att hålla beredskapslager.
BirgitS skrev:
Du verkar inte ha tagit in kritiken från kommissionen. Beredskapslager är en liten del i det som gått fel även om du vill försöka styra det dit.
Släpp politiken för ett ögonblick och se vad som inte fungerat.
Förutom covid-19 som härjar kan det vara klokt att vaccinera sig mot influensan. Den har varit i praktiken på obefintliga nivåer under två års tid. Det innebär att vårt immunförsvar är lågt mot detta virus och när den slår till så slår den till med full kraft. Jag brukar själv inte vaccinera mig mot detta men kommer att göra det i år.
Så du säger att de budskap som FHM basunerar ut i media är otillräckliga?BirgitS skrev:
Ja det stämmer men tyvärr är det vad majoriteten av befolkningen tar del av.
Mindre än någon procent av befolkningen var med på just den presskonferensen där JC sa att munskydd fungerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Jag tycker att det just inte har varit något nytt i det som media har skrivit om kommissionens rapport utan välbekanta saker.Ulltand skrev:
Det var ett exempel på där jag tror att regeringen inte är ytterst ansvarig och du verkade ju påstå att regeringen är ytterst ansvarig för allt.