BirgitS
optimum optimum skrev:
Att vi hade problem med tester i början är lätt att förstå men att nu sluta testa trots att det inte är över ännu är återigen beviset för dålig hantering av pandemin. Vi kommer inte se om vi får en ökad smittspridning före det är för sent.
Har du inte förstått att dubbelvaccinerade blir sjuka i mindre omfattning än ovaccinerade och att de dessutom är smittsamma kortare tid?
Dessutom så har antalet bekräftade fall aldrig visat hur många som har varit sjuka utan det har alltid varit en delmängd. Men det har väl gått bra att se när förändringar sker ändå. Eller hur?
Varför tror du att den möjligheten nu försvinner bara för att man gör delmängden lite mindre?

optimum optimum skrev:
Från och med måndag kan man komma tillbaka efter några dagar om man själv känner sig frisk.
Är det inte så att den tidpunkten just sammanfaller med när man slutar vara smittsam som dubbelvaccinerad?
Smittsamheten börjar 1-2 dagar innan symtom och avtar typ dagen efter att symtomen kommer.
Ska du vara rädd för att bli smittad så är det betydligt bättre att vara rädd för de som har symtom i morgon än för de som just har slutat att ha symtom.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men tvätta händerna var viktigt även om det är tveksamt om det ger något påtagligt resultat.
Tvätta händerna är viktigt för att minska belastningen på sjukvården. Det brukar ju du gilla.

Ulltand Ulltand skrev:
Forskning om det kom lite senare men varför berättar inte FHM nu att det är ett obsolet råd? I värd som genomsyras av vetenskap vore det ganska naturligt.

Istället finns rådet kvar, ofta högt upp på listan. Ganska uppenbart att man låtsas som ingenting för att skydda sig själv från kritik.

Tycker inte att medborgare skall föras bakom ljuset av myndigheter i det land jag lever i.
Följt med dåligt på presskonferenserna?
Det har sagts där att handtvätt framför allt är för att hålla nere smittspridningen av andra sjukdomar än covid.

Ska du klaga får du i så fall göra det på "alla" länders ledningar samt WHO eftersom det rekommenderas handtvätt överallt.
Var det inte Norge som dessutom inleder sina allmänna råd med handtvätt?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jo, ett lager med material kostar faktiskt en del. Det måste vårdas och omsättas, så att det inte är förtorkad och defekt skyddsutrustning i lagret.

Dessutom så måste någon/några inventera, beställa och hantera utrustningen.

Jag tycker att det är väl använda pengar, att ha olika former av beredskapslager, men det kostar på.
Nej det är småpengar på nationell nivå.

B b8q skrev:
Det där ser vi ju fortfarande; att Sveriges annorlunda vägval att inte utestänga ovaccinerade från restauranger, resor och arbetsplatser, är ett värde på frihet som många anser värt att försvara.
Frihet är inte mycket värld när den kostar andra människoliv.

BirgitS BirgitS skrev:
Följt med dåligt på presskonferenserna?
Det har sagts där att handtvätt framför allt är för att hålla nere smittspridningen av andra sjukdomar än covid.
Vem tror du lyssnar på presskonferenserna numera?

Hade man bytt ut handtvätt mot munskydd hade många liv sparats.

Men det går ju inte för Tegnell hade ju redan sagt att munskydd inte fungerar. Dock överkörd på senare tid i men i liten skala.

BirgitS
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vem tror du lyssnar på presskonferenserna numera?

Hade man bytt ut handtvätt mot munskydd hade många liv sparats.

Men det går ju inte för Tegnell hade ju redan sagt att munskydd inte fungerar. Dock överkörd på senare tid i men i liten skala.
Om du inte lyssnar på vad Fohm säger så blir det ju också väldigt fel när du försöker uttala dig om vad de säger.

Som sagt handtvätt som råd hittar du över hela världen.

Vad har du för underlag för att säga att Tegnell blev överkörd eller är det bara din gissning?

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller ansvarsfrågan så har ju inte kommissionen behandlat det än utan det kommer i februari.
Ja den är ju komplex som Tegnell (budbäraren) brukar säga. Men i botten är regeringen ytterst ansvarig, Felet man gjorde var att lämna över ansvaret till FHM och inte tänkte själva eg. lyssnade på andra experter.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja den är ju komplex som Tegnell (budbäraren) brukar säga. Men i botten är regeringen ytterst ansvarig, Felet man gjorde var att lämna över ansvaret till FHM och inte tänkte själva eg. lyssnade på andra experter.
Som sagt det kommer i februari men visst får du gissa vad de kommer att säga.

Jag tror inte att regeringen är ansvarig för att regionerna, kommunerna och privat äldreomsorg har struntat i att hålla beredskapslager.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte lyssnar på vad Fohm säger så blir det ju också väldigt fel när du försöker uttala dig om vad de säger.
Jag läser deras buskap på FB och en massa andra platser där de köpt reklam. Precis som majoriteten av alla svenskar.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att regeringen är ansvarig för att regionerna, kommunerna och privat äldreomsorg har struntat i att hålla beredskapslager.

Du verkar inte ha tagit in kritiken från kommissionen. Beredskapslager är en liten del i det som gått fel även om du vill försöka styra det dit.

Släpp politiken för ett ögonblick och se vad som inte fungerat.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag läser deras buskap på FB och en massa andra platser där de köpt reklam. Precis som majoriteten av alla svenskar.
Inte undra på att du missar så mycket.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Förutom covid-19 som härjar kan det vara klokt att vaccinera sig mot influensan. Den har varit i praktiken på obefintliga nivåer under två års tid. Det innebär att vårt immunförsvar är lågt mot detta virus och när den slår till så slår den till med full kraft. Jag brukar själv inte vaccinera mig mot detta men kommer att göra det i år.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte undra på att du missar så mycket.
Så du säger att de budskap som FHM basunerar ut i media är otillräckliga?

Ja det stämmer men tyvärr är det vad majoriteten av befolkningen tar del av.

Mindre än någon procent av befolkningen var med på just den presskonferensen där JC sa att munskydd fungerar.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du verkar inte ha tagit in kritiken från kommissionen. Beredskapslager är en liten del i det som gått fel även om du vill försöka styra det dit.

Släpp politiken för ett ögonblick och se vad som inte fungerat.
Jag tycker att det just inte har varit något nytt i det som media har skrivit om kommissionens rapport utan välbekanta saker.

Det var ett exempel på där jag tror att regeringen inte är ytterst ansvarig och du verkade ju påstå att regeringen är ytterst ansvarig för allt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.