BirgitS
Det finns en risk för att smittspridningen tar fart igen under hösten och vintern, enligt Folkhälsomyndigheten som tagit fram tre möjliga scenarier för framtiden åt regeringen.
Oavsett, beroende på hur stor smittan blir, utesluter inte Folkhälsomyndigheten möjligheten att återinföra en rad rekommendationer för att dämpa virusets påverkan på samhället, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-risk-for-okad-smitta-i-vinter-utesluter-inte-atgarder

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Bästa vaccinet nu? 90% effektivitet (testar januari-mars i USA och Mexico).
Fast vid den tidpunkten fick man väl ändå bättre skydd med t.ex. Pfizers vaccin?
Det är ju pre-delta.

tycker det ändå är värt att fira, då 80 % av de som är äldre än 16 år har vaccinerat sig med 2 doser. Snart 85 % med en dos.
Just nu plats 48 i dödslistan (John Hopkins)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En rapport från Fohm gällande smittspridning bland minderåriga.
Rapporten visar också att de ungdomar, 13-19 år, som helt eller delvis omfattats av distansundervisning under våren haft en högre förekomst av fall än de yngre åldersgrupperna som haft närundervisning.
Det vetenskapliga underlaget visar till exempel att ovaccinerade barn i grundskolan skyddas om lärare och övrig personal är vaccinerad. Hur vaccinationstäckningen ser ut generellt och i olika grupper av befolkningen har därför stor betydelse för hur smittspridningen utvecklas bland barn och unga, både på samhällsnivå och lokalt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...omar-mot-covid-19-skyddar-aven-barn-och-unga/

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
J Jonobe skrev:
[länk]
Modernas vaccin pausas för personer som är 30 år eller yngre, meddelar Folkhälsomyndigheten.

Anledningen är en ökad risk för att drabbas av inflammation på hjärtmuskeln eller hjärtsäcken.

De som fått en första dos av vaccinet erbjuds inte en andra dos i nuläget.
Nu efter två veckor är det bestämt att de under 30 som fick Modernas vaccin som första dos i stället ska få Pfizers.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-comirnaty-till-alla-fodda-1991-och-senare/

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast vid den tidpunkten fick man väl ändå bättre skydd med t.ex. Pfizers vaccin?
Det är ju pre-delta.
Fast Pfizer mfl fas-3 testades väl före Alfa?
I UK har det här vaccinet fas2b/fas3 tester vart klara ett tag, men vet inte när och vilken variant som var vanlig då? Tycker man borde fått med delta i UK.

Jag syftade på att vaccinet skulle vara bäst för att det är ett mer klassiskt vaccin utan genetiskt material i vaccinet. (Visserligen är sars-cov-2 viruset i sig en liten boll med RNA, men ändå),

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Fast Pfizer mfl fas-3 testades väl före Alfa?
I UK har det här vaccinet fas2b/fas3 tester vart klara ett tag, men vet inte när och vilken variant som var vanlig då? Tycker man borde fått med delta i UK.

Jag syftade på att vaccinet skulle vara bäst för att det är ett mer klassiskt vaccin utan genetiskt material i vaccinet. (Visserligen är sars-cov-2 viruset i sig en liten boll med RNA, men ändå),
Enligt Wikipedia så redovisades UK-studien i januari och verkar ha fått med en blandning av alfa och tidigare varianter.
On 12 March 2021, Novavax announced their vaccine candidate was 96.4% effective in preventing the original strain of COVID-19 and 86% effective against the Alpha variant.
Wikipedia har denna tabell:
Tabell som visar effektiviteten av NVX-CoV2373-vaccinet mot olika virusvarianter, med procentandelar och fotnoter.
Eftersom delta är något mellan alfa och beta kan man nog misstänka att skyddet mot delta är sämre än för alfa.

Jag kommer inte ihåg Pfizers resultat för alfa men jag hade för mig att de var rätt lika pre-afa och att minskningen skedde först i och med delta. Men jag kan minnas fel.

Men visst är det bra med vaccin som är tillverkade på andra sätt :)

Har flera ”anti-vaccin” bekanta och två ggr har jag nu sett denna (har inte orkat kolla siffrorna själv) men är det någon som sett bilden / statistiken innan.. och vet om siffrorna är korrekta?

Tabell med statistik över antal avlidna och IVA-intagna i Sverige från år 2000 till 2020 från SCB och SIR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum
Snigla Snigla skrev:
Har flera ”anti-vaccin” bekanta och två ggr har jag nu sett denna (har inte orkat kolla siffrorna själv) men är det någon som sett bilden / statistiken innan.. och vet om siffrorna är korrekta?

[bild]
Ja vilket påhitt. Pandemin har aldrig funnits.
Har hört att Bil Gates skulle vara inblandad.
Och de här (se grafen nedan) låg på IVA för att sängarna är så sköna och de får frukost serverad till sängen.
Adam Alsing precis som Elvis lever fortfarande men ville slippa undan paparazzi.

Graf över dagligen intensivvårdade patienter med Covid-19 mellan 2020-10-22 och 2021-10-22, med två toppar.

optimum
Snigla Snigla skrev:

[bild]
Nej jag litar inte på siffrorna du fått

Infograf som visar jämförelse av antal vårdtider i intensivvården mellan 2017 och 2020 med procentuella förändringar.
Skapa konto

https://www.svt.se/datajournalistik/sa-paverkades-intensivvarden-av-corona-ar-2020/

Edit.
Lite extra

Infografik som visar förändring i antal intensivvårdade patienter 2017–2020 med procentsatser och antal dagar på sjukhus.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:

[bild]
Det kan nog stämma, för överdödligheten förra året ansågs väl vara något typ 6-8000 av SCB.

När det gäller IVA så har problemet varit att vanliga IVA-patienter ligger där några enstaka dagar nästan jämnt medan covidpatienter ligger där i över en veckan i snitt och flera veckor ibland. Därför är det felaktigt att jämföra antalet som har skrivits in på IVA (din tabell) utan man behöver kolla på antalet som ligger på IVA varje dag (eller antal vårddygn). Socialstyrelsen brukar visa en bra graf över antalet på IVA per vecka på presskonferenserna. Om du är intresserad så gissar jag att du bör kunna hitta det på deras webbplats någonstans och det går ju även att se presskonferenserna på Fohm:s Youtube-kanal.

Du kan även kolla antalet inlagda covidpatienter/dag t.ex. på sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ och då tänka på att kring 500 platser är vad som finns totalt i normala fall och folk har ju fortsatt att behöva IVA-vård pga. olyckor, hjärtattacker osv. även under pandemin.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja vilket påhitt. Pandemin har aldrig funnits.
Har hört att Bil Gates skulle vara inblandad.
Och de här (se grafen nedan) låg på IVA för att sängarna är så sköna och de får frukost serverad till sängen.
Adam Alsing precis som Elvis lever fortfarande men ville slippa undan paparazzi.

[bild]
Haha, jodå Elvis lever säkert!
.. MEN - det var bara siffrorna jag undrade över :)

(kikar på dina bilder/stat)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Snigla Snigla skrev:
Haha, jodå Elvis lever säkert!
.. MEN - det var bara siffrorna jag undrade över :)

(kikar på dina bilder/stat)
Det jag uppfattar det som är att andelen som ligger inne längre har ökat vilket ger en hög beläggning.
Gör man som de som vill skriva ned pandemin så räknar man bara personer som varit inlagda.
Alltså man kan förvränga statistiken men den är ändå rätt. Antalet personer har minskat något.

Jo Elvis och många fler lever kvar i minnet hos många.:heart:

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Det jag uppfattar det som är att andelen som ligger inne längre har ökat vilket ger en hög beläggning.
Gör man som de som vill skriva ned pandemin så räknar man bara personer som varit inlagda.
Alltså man kan förvränga statistiken men den är ändå rätt. Antalet personer har minskat något.

Jo Elvis och många fler lever kvar i minnet hos många.:heart:
Och vilka är det som ”vill skriva ner pandemin”?

Det är väl snarare vissa som inte förstått att det är över i Sverige för de som vaccinerats om inget helt nytt dyker upp.

optimum
Nissens Nissens skrev:
Och vilka är det som ”vill skriva ner pandemin”?

Det är väl snarare vissa som inte förstått att det är över i Sverige för de som vaccinerats om inget helt nytt dyker upp.
Hej Nisse,
Kul att se att du lever.

Jo antivaxxers som det handlade om brukar vränga statistiken så det passar deras syfte. Men nu är ju du inte en antivaxxers så du behöver inte ta åt dig.

Jag hoppas verkligen du har rätt att det är över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.