1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det finns fortfarande inga biologiska studier på om den Brittiska varianten, nedan kallad B.1.1.1, är mer smittsam eller om den bara råkar spridas mer i denna vinters ”förväntade våg”.
Beror ”spridningen” på att samma mutationerna uppstår på flera ställen spontant eller på att vi reser och sprider nya varianter?
Kommer vaccinen att fungera?
Vi vet inte säkert än, men även Pfizer/Biontec och Modernas vacciner som riktat in sig på enbart spikeproteinet ska generera flera olika antikroppar mot olika delar av spikeproteinet, så sannolikheten att virus ska klara sig undan vaccinen helt är mycket liten.
Enligt artikeln nedan borde det ta flera år innan viruset mutera så mycket att vaccinet inte fungerar och om det sker kan man utveckla ett nytt mRNA vaccin på 6 veckor. Godkännandeprocessen borde kunna göras förenklat som med säsongsinfluensavaccinen.
Värsta hotet är nog sydafrikanska varianten 501Y.V2 med mutationen E484K.
How the new Covid-19 variants could pose a threat to vaccination, [VOX, Updated Jan 7, 2021]
Beror ”spridningen” på att samma mutationerna uppstår på flera ställen spontant eller på att vi reser och sprider nya varianter?
Vi vet inte säkert än, men även Pfizer/Biontec och Modernas vacciner som riktat in sig på enbart spikeproteinet ska generera flera olika antikroppar mot olika delar av spikeproteinet, så sannolikheten att virus ska klara sig undan vaccinen helt är mycket liten.
Enligt artikeln nedan borde det ta flera år innan viruset mutera så mycket att vaccinet inte fungerar och om det sker kan man utveckla ett nytt mRNA vaccin på 6 veckor. Godkännandeprocessen borde kunna göras förenklat som med säsongsinfluensavaccinen.
Värsta hotet är nog sydafrikanska varianten 501Y.V2 med mutationen E484K.
How the new Covid-19 variants could pose a threat to vaccination, [VOX, Updated Jan 7, 2021]
- Jag har aldrig handlat på nätet, jag tillhör den generationen möjligtvis. Men så här efteråt skulle jag kanske tidigarelagt min inhandling
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Häromdagen skrev jag ett lite skämtsamt inlägg här i tråden om Stefan Löfven och Morgan Johansson som shoppat runt jul och att regeringen kanske inte har internet. Nu visar det sig att åtminstone för statsministern stämde detta!
Pandemin har pågått snart ett år, och de flesta av oss har successivt anpassat oss med hemarbete, näthandel, avstått från resor, avstått från aktiviteter, genomfört saker på annat sätt pga pandemin. Och statsministern har under denna tid inte ens förstått att det nu var dags och ett bra tillfälle att lära sig och förstå nyttan med näthandel. Det hade varit mer "folkligt" i rådande situation att shoppa på nätet än att göra det i gallerian. Dessutom hade två säpovakter inte behövts, bara en - som hjälpte Stefan hitta en dator, logga in, surfa fram till en webshop, hitta produkten, knappa in kortuppgifter och personuppgifter och klicka på beställ-knappen.
Kanske Ulla har handlat på Ellos någon gång för länge sedan och kan förklara för maken att detta är samma sak, fast katalogen är inte på papper och man måste inte skicka in ett brev med beställningen?
Är det jag eller regeringen som lever i en parallell verklighet?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Häromdagen skrev jag ett lite skämtsamt inlägg här i tråden om Stefan Löfven och Morgan Johansson som shoppat runt jul och att regeringen kanske inte har internet. Nu visar det sig att åtminstone för statsministern stämde detta!
Är det jag eller regeringen som lever i en parallell verklighet?
Ja kan hålla med. Samtidigt så hoppas man att han lagt all sin tid på pandemibekämpning och allt annat som ligger på en statsministers bord.P Pin skrev:- Jag har aldrig handlat på nätet, jag tillhör den generationen möjligtvis. Men så här efteråt skulle jag kanske tidigarelagt min inhandling
[länk]
Häromdagen skrev jag ett lite skämtsamt inlägg här i tråden om Stefan Löfven och Morgan Johansson som shoppat runt jul och att regeringen kanske inte har internet. Nu visar det sig att åtminstone för statsministern stämde detta!Pandemin har pågått snart ett år, och de flesta av oss har successivt anpassat oss med hemarbete, näthandel, avstått från resor, avstått från aktiviteter, genomfört saker på annat sätt pga pandemin. Och statsministern har under denna tid inte ens förstått att det nu var dags och ett bra tillfälle att lära sig och förstå nyttan med näthandel. Det hade varit mer "folkligt" i rådande situation att shoppa på nätet än att göra det i gallerian. Dessutom hade två säpovakter inte behövts, bara en - som hjälpte Stefan hitta en dator, logga in, surfa fram till en webshop, hitta produkten, knappa in kortuppgifter och personuppgifter och klicka på beställ-knappen.
Kanske Ulla har handlat på Ellos någon gång för länge sedan och kan förklara för maken att detta är samma sak, fast katalogen är inte på papper och man måste inte skicka in ett brev med beställningen?
Är det jag eller regeringen som lever i en parallell verklighet?![]()
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Tillhör inte generationen... Så gammal är han ändå inte. Mina föräldrar (82 repektive 79 år) handlar mat via nätet, julklappar via nätet, beställer saker till hemmet på Biltema och får levererat till bilen. Jag tycker nog att även någon som är 62 borde klara det och inte skylla på "generationen".P Pin skrev:
jag kan inte försvar Löven, men har viss förståelse. Att känna, få uppfattning om storlek mm är viktigt vid handel.
EN ANEKOT: Nu för några dagar sedan gav vår 12 år gamla diskmaskin upp från Ikea. Vi hade tidigare prata med Ikea-personal om vilka alternativ det fanns (innan coronan) och de uppgav att alla diskmaskiner passar till vårt kök som är modellen innan dagens "kökstyp" - vi har Faktum idag är det metod (om jag inte blandar ihop allt). Vi hade kunnat valt att köpa på nätet och var väldigt nära, men kände att vi ville dubbelkolla. Fick då reda på att de senaste diskmaskinerna inte passade till Faktum, vilket inte framgick på nätet- så långt vi kunde se.
kram på Er
EN ANEKOT: Nu för några dagar sedan gav vår 12 år gamla diskmaskin upp från Ikea. Vi hade tidigare prata med Ikea-personal om vilka alternativ det fanns (innan coronan) och de uppgav att alla diskmaskiner passar till vårt kök som är modellen innan dagens "kökstyp" - vi har Faktum idag är det metod (om jag inte blandar ihop allt). Vi hade kunnat valt att köpa på nätet och var väldigt nära, men kände att vi ville dubbelkolla. Fick då reda på att de senaste diskmaskinerna inte passade till Faktum, vilket inte framgick på nätet- så långt vi kunde se.
kram på Er
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Min tolkning av denna mening:P Pin skrev:
är att 100 % är de 963 utbrott som ägt rum i vad Fohm kallar för miljöer för allmänheten.
När smittspårning görs blir man bl.a. tillfrågad var man tror att man har blivit smittad och då har smittspåraren antagligen en lista framför sig att välja på med olika alternativ att välja på. Det man vill veta är ju i vilka sammanhang som de största smittspridningarna sker så man vet vilken sorts restriktion man vill införa.
Är det stor smittspridning på gymnasier så vill man stänga dem och för att ta reda på om det är stor smittspridning där vill man inte klumpa ihop lärarna med hantverkare mm. och särredovisa eleverna. Har man blivit smittad under en religiös sammankomst så har man det oavsett vilken roll man hade under sammankomsten, har man blivit smittad på en grundskola så gäller det oavsett om man är lärare, rektor, vaktmästare, måltidspersonal eller elev.
När det gäller skolor så vet man ju dessutom:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
SVT rapporterade i morse att AP rapporterade att en ny studie har visat att Pfizer-vaccinet fungerar på varianterna från Storbritannien och Sydafrika. Däremot framgår det inte vad för sorts studie eller med vilken säkerhet det gäller.blackarrow skrev:
Det finns fortfarande inga biologiska studier på om den Brittiska varianten, nedan kallad B.1.1.1, är mer smittsam eller om den bara råkar spridas mer i denna vinters ”förväntade våg”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 06.42
30% av näthandeln går i retur läste jag någonstans. Antar iofs att det gällde skor och kläder.
En bekant ringde för att ta reda på vart hans leverans var någonstans och fick höra att han inte varit hemma och tagit emot leveransen så den hade gått i retur till kina.
Min diskmaskin pajade före Jul, ringde en firma, reservdelen var framplockad när jag kom, betalade genom värsta plexiglaset, tog inte många minuter. Diskmaskinen fixad samma kväll.
Jag menar att frågan om att handla lokalt måste uppmuntras så att ” bra affärer med bra service” överlever denna pandemi.
Frågan om Måste alla handla på nätet är lite komplex. Butiker går i konkurs!
En bekant ringde för att ta reda på vart hans leverans var någonstans och fick höra att han inte varit hemma och tagit emot leveransen så den hade gått i retur till kina.
Min diskmaskin pajade före Jul, ringde en firma, reservdelen var framplockad när jag kom, betalade genom värsta plexiglaset, tog inte många minuter. Diskmaskinen fixad samma kväll.
Jag menar att frågan om att handla lokalt måste uppmuntras så att ” bra affärer med bra service” överlever denna pandemi.
Frågan om Måste alla handla på nätet är lite komplex. Butiker går i konkurs!
Nu är pandemilagen klubbad, så nu får regeringen möjlighet att t.ex. införa maxgräns på besökare i olika verksamheter, möjlighet att ge böter mm.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/pandemilagen-aer-godkaend.JyvFya1SN
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/pandemilagen-aer-godkaend.JyvFya1SN
Det är dåligt kommunicerat när vi måste sitta och tolka eller gissa. Kanske inte behöver gräva till botten i detta, det är uppenbart att diagrammet är väldigt svårt att tolka och sätta i ett större sammanhang. Hur stor andel av en större helhet med utbrott utanför det allmänna ser vi tex i diagrammet.BirgitS skrev:
Min tolkning av denna mening: är att 100 % är de 963 utbrott som ägt rum i vad Fohm kallar för miljöer för allmänheten.
När smittspårning görs blir man bl.a. tillfrågad var man tror att man har blivit smittad och då har smittspåraren antagligen en lista framför sig att välja på med olika alternativ att välja på. Det man vill veta är ju i vilka sammanhang som de största smittspridningarna sker så man vet vilken sorts restriktion man vill införa.
Är det stor smittspridning på gymnasier så vill man stänga dem och för att ta reda på om det är stor smittspridning där vill man inte klumpa ihop lärarna med hantverkare mm. och särredovisa eleverna. Har man blivit smittad under en religiös sammankomst så har man det oavsett vilken roll man hade under sammankomsten, har man blivit smittad på en grundskola så gäller det oavsett om man är lärare, rektor, vaktmästare, måltidspersonal eller elev.
När det gäller skolor så vet man ju dessutom:
Vad är då ”arbetsplatser”? Om helheten utgörs av allmänna platser är det i så fall bara arbetsplatser som också är ”allmänna arbetsplatser”. Min arbetsplats är definitivt inte allmän. Vad skulle räknas in där i så fall, tex de idrottsplatser som numera är stängda?