1 016 686 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det gör det antagligen.Staffans2000 skrev:
Mikael Nordfors är förvisso inte läkare längre, men han var klart emot vaccinering mot covid-19, och var en av organisatörerna av demonstrationerna mot covidrestriktionerna i mars i år.
https://www.expressen.se/gt/lakaren-mikael-nordfors-stoppas-grovt-oskicklig/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikael_Nordfors
Redigerat:
Du kan skanna den men för att du ska få reda på vad den innebär så måste man ju öppna databasen med patientdata för läsning och om det ska spridas utanför vårdens nätverk ser jag stora risker. Ansvaret för patientdata flyttas inte för att någon vill att det ska användas.P pmd skrev:Covidbeviset har en QR-kod. Det duger väl att skanna den?
Det är bara de som vill använda sitt covidbevis som kan råka ut för någonting integritetskränkande, men risken är nog inte så stor.
Ja, det har vi. Smittskyddslagen säger att personer som konstaterats bära på en samhällsfarlig sjukdom får tvångsisoleras. Ett vaccinbevis är inte en lika allvarlig uteslutning ur samhället.
(Smittskyddslagen måste förstås revideras för användning av vaccinbevis).
Nu är ju inte influensan samhällsfarlig så det funkar liksom inte här.
Jag är uppriktigt nyfiken på om någon sett ett förslag som gör detta till en bra och genomförbar idé, eller bara ännu en grej som sägs sista timmen på en urspårad kräftskiva?
Här är om inte en läkare så iaf en biomedicinsk analytiker som är skeptisk mot vaccinering. Fast även mot influensavaccin, och de vaccinen sa du väl att du litar mer på, om jag minns rätt?Staffans2000 skrev:
https://nt.se/nyheter/norrkoping/dags-att-folk-blir-kritiska-mot-vaccin-7576533.aspx
Covidbeviset innehåller väl alla relevanta data?D djac skrev:
Enligt Folkhälsomyndigheten klassas covid-19 som samhällsfarlig av smittskyddslagen.
Min referens till smittskyddslagen var dock bara ett svar på din undran om vi har rätt att utesluta en grupp ur samhället baserat på hälsostatus, vilket "vi" alltså har.
Regeringen har meddelat att man ska (eller redan har) skicka(t) ut ett förslag om vaccinbevis på remiss så förslaget går förmodligen snart att läsa (eller kanske redan nu).
Lappen eller PDFen har ju text ja, men QR-koden kan länka dig till databasen och verifiera uppgifterna.P pmd skrev:Covidbeviset innehåller väl alla relevanta data?
Enligt Folkhälsomyndigheten klassas covid-19 som samhällsfarlig av smittskyddslagen.
Min referens till smittskyddslagen var dock bara ett svar på din undran om vi har rätt att utesluta en grupp ur samhället baserat på hälsostatus, vilket "vi" alltså har.
Regeringen har meddelat att man ska (eller redan har) skicka(t) ut ett förslag om vaccinbevis på remiss så förslaget går förmodligen snart att läsa (eller kanske redan nu).
Ja vi får väl se vad som kommer tillbaks men att skicka något på remiss kan ju också vara ett sätt att skjuta upp en fråga som redan vet svaret på.
Skulle vara intressant om någon på riktigt vet hur det är tänkt att funka.
Nej, sådär fungerar det inte. Ingen databas behöver öppnas för att verifiera ett covid-bevis. Det är inte helt enkelt att hitta information om detta på en någorlunda teknisk nivå, men NyTeknik har lite info:D djac skrev:
Kan vem som helst läsa av QR-koden för att verifiera vaccinpassets äkthet?
Den som läser av QR-koden måste ha tillgång till speciell programvara och utrustning samt den nyckel som informationen är signerad med – detta för att kontrollera dess äkthet. Nycklarna kommer EU:s medlemsstater tillhandahålla genom en gemensam ”gateway”.
Vaccinpass för corona – här är allt du behöver veta
Nu kommer lite kvalificerade gissningar från mig som vid det här laget har hyggligt mycket erfarenhet av att jobba med utveckling av programvara för datorsäkerhet.
Vaccinpasset på papper innehåller personuppgifter, information om vaccin samt datum för vaccinering. QR-koden innehåller antagligen precis samma information, samt en digital signatur som är beräknad utifrån den övriga informationen och en privat (hemlig) nyckel. En QR-kod kan innehålla upp till 7kB med data, så all denna information ryms rimligen. Den som ställer ut passet har tillgång till vaccin-databasen, samt den privata nyckel som används för att signera informationen. Denna information kan sedan verifieras av en publik nyckel (eller i praktiken antagligen ett certifikat), och det är är denna publika nyckel som lagras i den "gateway" som NyTeknik beskriver.
När någon skannar QR-koden så kan denne ladda ner den publika nyckeln från gateway:en och matematiskt bekräfta att den övriga informationen i QR-koden inte har ändrats sedan passet skapades. Detta då skannaren litar på gatewayen, som i sin tur litar på den som ställt ut den publika nyckeln. Antagligen är det en hel certifikat-kedja inblandad här.
Bortsett från precis när vaccinpasset skapas så behövs ingen åtkomst till någon vaccin-databas.
Så det rätta svaret är egentligen ”Nej, det har vi inte rätt till”?P pmd skrev:
Den där artikeln är från 2012, men det verkar ju finnas en stark association mellan negativitet mot vaccin och tro på annat fuffens.B b8q skrev:
Jag är I Frankrike nu, bor på en segelbåt.D djac skrev:Du kan skanna den men för att du ska få reda på vad den innebär så måste man ju öppna databasen med patientdata för läsning och om det ska spridas utanför vårdens nätverk ser jag stora risker. Ansvaret för patientdata flyttas inte för att någon vill att det ska användas.
Nu är ju inte influensan samhällsfarlig så det funkar liksom inte här.
Jag är uppriktigt nyfiken på om någon sett ett förslag som gör detta till en bra och genomförbar idé, eller bara ännu en grej som sägs sista timmen på en urspårad kräftskiva?
Varenda krog man skall in på, uteservering eller ej, scannar dit covidbevis. Det längre tid för mig att leta upp beviset än själva scanningen. Det funkar bra rent tekniskt.
Dock blev jag sjuk för några dagar sedan. Tappade smak och lukt. (Bra smak har jag väl kanske aldrig haft och alltid luktat lite dåligt men... )
Hjärtklappning i två dygn, tungt att andas i ett dygn. Lukt och smak har återhämtat sig lite men inte helt.
Man har munskydd överallt, mestadels under hakan.
Anekdotiskt, visst. Men jag är fullt vaccinerad. Vågar knappt tänka på vad som skulle hänt annars. Bor ensam i en segelbåt i Normandie, vet inte ens om någon skulle hitta till mig ens om jag ringde vården...
Behövs det en databasuppslagning?D djac skrev:
Ja, jag är snart tillräckligt nyfiken för att ta reda på hur regeringsförslaget ser ut, om inte någon annan i tråden hinner före mig …
Redigerat:
Jag tror att djacs fråga var av mer principiell art. Smittskyddslagen visar att staten kan stifta lagar som utesluter folk ur samhället av medicinska skäl.tusenett skrev:
För obligatorisk användning av ett vaccinbevis för vissa sorters evenemang måste förstås riksdagen stifta en ny lag. Det behövs en riksdagsmajoritet för det men det finns knappast några principiella skäl mot att en sådan slags skulle kunna stiftas.
För en privat aktör behövs det inga lagändringar. Det går utmärkt för en restaurang, en sportarena, eller liknande att kräva att ställa krav på vaccinering som villkor för insläpp.
Huruvida man bör införa krav på ett vaccinbevis är mer en etisk fråga. Jag är ingen varm förespråkare av ett statligt sanktionerat krav på vaccinbevis, men utvecklingen under kommande höst kan få mig att ändra uppfattning.
Jag tycker att @bakterie s svar verkar ganska rimligt, så kan det mycket väl lösas tror jag. Det kräver ju såklart lite apputveckling och tjänster för det men vi får väl se.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Det har redan varit en festival i Stockholm som krävde något av de här intygen som används vid resor till andra länder eller ett negativt antigentest taget just utanför festivalområdet. Dreamhacks kräver fullvaccinering av alla över 16 år som får vaccinera sig resp. negativt antigentest för den andra gruppen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ravs-nar-dreamhack-slar-upp-portarna-i-vinterP pmd skrev:
Att någon gör något behöver inte betyda att det är lagligt, sen tycker jag att om man inte har möjlighet att verifiera uppgifterna så blir det lite som att leka affär. Men vi får väl se, jag kan ju tycka att om man redan lättat på restriktionerna så är det lite sent att komma dragandes med en sån här sak.BirgitS skrev:
Det har redan varit en festival i Stockholm som krävde något av de här intygen som används vid resor till andra länder eller ett negativt antigentest taget just utanför festivalområdet. Dreamhacks kräver fullvaccinering av alla över 16 år som får vaccinera sig resp. negativt antigentest för den andra gruppen: [länk]
Det riskerar också att göda de oroligas oro, det bekräftar liksom deras fobi, det är väl inte bara jag som ser folk lägga ut de mest häpnadsväckande historier om hur svårt de har att gå till arbetet, pga sin coronafobi, det är förbluffande och skrämmande men tydligen är många oerhört sköra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag tror att ett företag eller liknande har rätt stora möjligheter att bestämma vilka som får komma in i deras lokal etc. så länge som det inte räknas som som någon av de sorters diskriminering som uttryckligen är förbjudna. Jag har ingen aning om hur den där festivalen gjorde för att verifiera det eller hur Dreamhacks har tänkt att göra.D djac skrev:Att någon gör något behöver inte betyda att det är lagligt, sen tycker jag att om man inte har möjlighet att verifiera uppgifterna så blir det lite som att leka affär. Men vi får väl se, jag kan ju tycka att om man redan lättat på restriktionerna så är det lite sent att komma dragandes med en sån här sak.
Observera att jag inte är särskilt förtjust i tanken på covidpass eller liknande och hoppas att smittspridningen ska gå ner så mycket att det inte behövs.