D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att ett företag eller liknande har rätt stora möjligheter att bestämma vilka som får komma in i deras lokal etc. så länge som det inte räknas som som någon av de sorters diskriminering som uttryckligen är förbjudna. Jag har ingen aning om hur den där festivalen gjorde för att verifiera det eller hur Dreamhacks har tänkt att göra.

Observera att jag inte är särskilt förtjust i tanken på covidpass eller liknande och hoppas att smittspridningen ska gå ner så mycket att det inte behövs.
Jag är ganska neutral, svårt se både nytta och skada, men jag tror att en del har starka åsikter åt något av hållen.

Sen vilka urvalskriterier man kan sätta på sitt etablissemang vet jag inte men det brukar ju kunna bli upprört när tex ICA-affären sätter upp en skylt som förbjuder skolungdomar etc. Kan nog tro att en del som övertygat valt bort vaccinet, på vad de tycker är goda grunder, kan komma att reagera om de i ökande omfattning blir portade i samhället.

Plötsligt har den lokala ICA-handlaren coronafobi och kräver vaccinpass, den lokala antivaxxaren kan inte köpa mat och då vet vi alla hur kvällstidningarnas löp ser ut.

Igår var det nåt sånt här ”Ring in och prata om det här ämnet” i radion och ämnet var ”hår”. Där ringde en man i dryga 40-årsåldern som börjat få grått hår, men efter covidvaccinationen blev håret sin vanliga mörka färg igen!
Troligen bara bluff, men OM det vore sant skulle det nog få en hel del medelålders att gå och vaccinera sig!;)

• Haha
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
DN har intervjuat Johan Carlson i en låst lång artikel: https://www.dn.se/sverige/fhms-johan-carlson-ovaccinerade-kan-inte-leva-som-vanligt/
Han ser hur skyddet för de som vaccinerades först börjar mattas av och som kan inge oro.
"- Många äldre har dålig immunitet från början och dessutom ger vaccinet inte ett hundraprocentigt skydd, så det är angeläget att man kommer igång med att ge en tredje spruta före vintern, säger Johan Carlsson."
Fohm tittar därför på om det går att kombinera covidvaccineringen med influensavaccineringen.

Han ser en risk med att restriktioner tas bort i slutet av månaden eftersom pandemin inte är över. Det är de vaccinerade som kan leva mer som vanligt då medan de som är ovaccinerade ska leva mer återhållsamt, hålla distans och se till att inte riskera att smitta äldre och de i riskgrupper säger han. Ett tungt ansvar ligger på de ovaccinerade. Men även vaccinerade behöver fortsätta att tänka på att vara försiktiga eftersom stora samlingar av människor fortfarande innebär vissa risker.

Angående covidpass säger han att om det blir så att t.ex. unga ovaccinerade samlas på discon etc. och smittspridningen ökar kan det kanske bli läge för det. Riktade insatser just där smittspridningen skenar.

Gällande framtida pandemier säger han att erfarenheterna säger att varje ny sjukdom, pandemi eller annat utbrott, har sett annorlunda ut än tidigare utbrott. Därför måste man ha ett brett register med alternativ, en hel verktygslåda och en bredare lagstiftning för att kunna införa mer träffsäkra åtgärder än att använda t.ex. ordningslagen som slår så brett.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
""Frågan om att vaccinera barn mot covid-19 är både etiskt och epidemiologiskt komplicerad. ”Jag är hundra procent säker på att Folkhälsomyndigheten inte kommer att säga att vi ska vaccinera barn”, säger Agnes Wold. Per Kudo Publicerad 2021-05-31"

Som jag och många med mig sa då. Nej det är inte komplicerat barn blir sjuka av Covid-19 och vaccinet skyddar mot det. Det är bara en tidsfråga innan vi vaccinerar också barnen.

Ulltand Ulltand skrev:
""Frågan om att vaccinera barn mot covid-19 är både etiskt och epidemiologiskt komplicerad. ”Jag är hundra procent säker på att Folkhälsomyndigheten inte kommer att säga att vi ska vaccinera barn”, säger Agnes Wold. Per Kudo Publicerad 2021-05-31"

Som jag och många med mig sa då. Nej det är inte komplicerat barn blir sjuka av Covid-19 och vaccinet skyddar mot det. Det är bara en tidsfråga innan vi vaccinerar också barnen.
Agnes får nog rätt hur det än blir, för Fohm lär inte använda ordet ”ska”, utan snarare ”vi rekommenderar att”…

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nu har jag kollat lite mer vad gäller vaccinationsintyg, och appen som kollar qr-koden är gratis:

The CovPassCheck-App

Den fungerar tydligen i offline-läge också, vilket är en tydlig indikation på att inga databasuppslagningar görs.

Om någon har ett vaccinationsintyg så prova gärna. Appen borde visa vilken information som finns i qr-koden. Annars kanske jag skaffar ett intyg själv och testar, men det får isf bli vid ett annat tillfälle.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
B bakterie skrev:
Nu har jag kollat lite mer vad gäller vaccinationsintyg, och appen som kollar qr-koden är gratis:

The CovPassCheck-App

Den fungerar tydligen i offline-läge också, vilket är en tydlig indikation på att inga databasuppslagningar görs.

Om någon har ett vaccinationsintyg så prova gärna. Appen borde visa vilken information som finns i qr-koden. Annars kanske jag skaffar ett intyg själv och testar, men det får isf bli vid ett annat tillfälle.
Jag får ett meddelande att appen för ios inte är tillgänglig i mitt land… testade du den inte först?

T tergo skrev:
Beskedet: Barn från 12 år erbjuds vaccin mot covid-19 | SVT Nyheter
Äntligen.

Nu är det bara att ta nya tag med nästa potentiella surdeg. Börja vaccinera äldre med en tredje dos.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag får ett meddelande att appen för ios inte är tillgänglig i mitt land… testade du den inte först?
Nix, testade inte. Får göra ett försök vid annat tillfälle. Borde gå att få tag på APK:n och installera utan att gå via Play.

Region Stockholm frångår planen att vaccinera barn from 8 november och börjar vaccinera direkt läst jag nyss.

Vet inte vem som kommit på en så dum idé att vänta tills november men det brukar vara FHM när något verkar riktigt knas.

Edit

Så var det mycket riktigt även denna gång....

"– Vi har säkra och effektiva vacciner och insatser går nu in i en ny fas. Även yngre riskerar att drabbas av svår sjukdom, även om det är mindre sannolikt, sa Johan Carlson.

– Vi har gjort en samlad bedömning och funnit att fördelarna överväger för de unga. Vaccinationen ska börja efter höstlovet i början av november.""

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Fler nyheter från Fohm idag gällande vad som gäller efter 29 september:
De nya allmänna råden innebär att vuxna personer som ännu inte har vaccinerat sig även fortsättningsvis bör hålla avstånd till andra människor när det är möjligt. Det är särskilt viktigt i kontakten med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre.
– Det blir en tydlig begränsning för ovaccinerade personer eftersom de löper en större risk att smittas av covid-19 och att smitta andra.
Folkhälsomyndigheten påminner också om att det enligt smittskyddslagen vilar ett stort ansvar på individen att inte sprida smittsamma sjukdomar.
– Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad och hur du kan undvika att smitta andra. Vaccin är den bästa åtgärden, och fler behöver vaccinera sig i alla åldrar. Särskilt bland yngre vuxna och medelålders och i andra grupper där vaccinationstäckningen är låg, säger Johan Carlson.
För alla så kommer även fortsättningsvis gälla:
Var och en bör vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 bör du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar även fortsättningsvis att testa sig vid symtom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...satta-vara-forsiktiga-efter-den-29-september/

P
D djac skrev:
Sen vilka urvalskriterier man kan sätta på sitt etablissemang vet jag inte men det brukar ju kunna bli upprört när tex ICA-affären sätter upp en skylt som förbjuder skolungdomar etc. Kan nog tro att en del som övertygat valt bort vaccinet, på vad de tycker är goda grunder, kan komma att reagera om de i ökande omfattning blir portade i samhället.
Det kan nog bli upprört, ja, men nu har vi halkat iväg en bit från frågan om lagligheten.

D
P pmd skrev:
Det kan nog bli upprört, ja, men nu har vi halkat iväg en bit från frågan om lagligheten.
För det mesta kommer man undan med olagligheter, det krävs ju lite energi för att lagföra någon och i de flesta fall saknas denne både hos den som ska anmäla och den som ska utreda. Något säger mig att energin ganska snabbt skulle infinna sig hos någon i denna frågan, så därför tror jag att det måste vara helt säkert om det ska kunna införas.

Att ha en regering och myndigheter som agerar utanför lagens ramar är helt enkelt inte tänkbart i en rättsstat som Sverige, då har vi plötsligt inte ett legitimt styre längre.

P
B bakterie skrev:

The CovPassCheck-App

Den fungerar (offline). Man får veta att den man ska verifierad är vaccinerad, namn och födelsedatum, samt att verifieringen bara är giltig tillsammans med en legitimation.

Appen gör en timeout några minuter efter en verifiering.

Jag har provat att läsa QR-koden "rått" också och det finns mer data i den än vad man skulle kunna tro av det man får ut av verifieringsappen, men rätt mycket av det är nog verifieringsnyckeln.

Redigerat:
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.