BirgitS
optimum optimum skrev:
Nyheter på AB. Lena Mellin sammanfattar på ett enkelt sätt.
Tolka råden som du själv vill.
Inte länge sedan vi fick en uppläxning via ett SMS från MSB (ja från Dan Eliassons gäng)

[bild]

[bild]

[bild]

[länk]
Eller så tar man och läser vad det verkligen står i råden i stället för att hålla på och gissa.
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../skydda-dig-och-andra/jul-och-andra-hogtider/
T.ex.:
Du bör undvika platser som exempelvis butiker, köpcentrum och kollektivtrafik, om det är trängsel där. Du bör om möjligt handla ensam och inte vistas i t.ex. butiker under längre tid än nödvändigt.
Det har alltså aldrig varit förbjudet att besöka butiker.
Motsvarande om resor:
Du bör resa på ett sätt som minimerar risken för smitta.
Det som pågår i vissa media verkar mest vara en storm i ett vattenglas som utgår från att saker är förbjudna fast de inte är det.

Det har alltid varit så att många råd behöver tolkas av var och en eftersom det gäller en avvägning mellan att hålla nere smittspridning, ha ett samhälle som överlever utan att hamna i en långvarig lågkonjunktur (som ju kommer att slå mot sjukvård och dödlighet) och folks hälsa på andra sätt osv.

SMS:et var ju verkligen ingen uppläxning utan information.

• Haha
optimum
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så tar man och läser vad det verkligen står i råden i stället för att hålla på och gissa.
[länk]
T.ex.:Det har alltså aldrig varit förbjudet att besöka butiker.
Motsvarande om resor:

Det som pågår i vissa media verkar mest vara en storm i ett vattenglas som utgår från att saker är förbjudna fast de inte är det.

Det har alltid varit så att många råd behöver tolkas av var och en eftersom det gäller en avvägning mellan att hålla nere smittspridning, ha ett samhälle som överlever utan att hamna i en långvarig lågkonjunktur (som ju kommer att slå mot sjukvård och dödlighet) och folks hälsa på andra sätt osv.

SMS:et var ju verkligen ingen uppläxning utan information.
Självklart för många men i dagens polariserade tidevarv funkar bara extremt förenklade budskap, helt svart eller helt vitt, tillåtet/otillåtet, ond/god, osv.

Jag tycker det är ett mirakel att folk med krav på sådan enkelhet kan klara sig igenom en vardag.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Detta är självklarheter. Helt olika mot svininfluensan, vad jag minns var inte IVA fullbelagt med barn då så personal behövde ställas mot barn vad gäller vaccin.

Em plan kan inte bara vara generell och sedan anpassas ad hoc, då är det inte en plan. En plan värd namnet tar höjd för olika scenarion. Att de som redan är gamla och sjuka riskerar drabbas torde vara scenario 1A.
Där kom ju vaccinet i tid så det blev aldrig en epidemi i Sverige.

Det vanligaste vid virusepidemier är att de äldsta klarar sig rätt bra eftersom de har en viss immunitet kvar från tidigare sjukdomar. Så vitt jag vet gällde det under spanskan, asiaten, hongkong och svininfluensan. Planer måste anpassas efter verkligheten.

Man kan göra riskanalyser och planer i det evinnerliga i industrin men när det väl blir en kris så har man i alla fall missat något och behöver justera planerna.

Satsuki
Nu hittar jag inte artikeln (tror det var i Sydsvenskan i mellandagarna) där konstaterades att det finns gott om skyddsutrustning nu, det finns gott om respiratorer. Bristen är personal, och då personal som vet hur man vårdar en person i respirator eller Opti-flow (högflödessyrgas genom näsan, kan hålla patienter från respirator).

Personal på IVA (inkl THIVA), IMA, och avdelningar m Opti-Flow (på SUS är det lungavdelningarna och infektion) är en ”ändlig resurs”. Blir dessa sjuka finns inga ersättare att kalla in - de kvarstående får täcka upp.....

Att dödstalen ser mycket bättre ut nu än i våras beror till största delen på att vi är bättre på att vårda patienterna idag. Utan personal är vi tillbaka där vi var i våras. Konstigare än så är det inte.....

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Kunde vi inte anställt någon bläckfisk att fatta dessa beslut annars, borde ge bra utdelning också.
Är det inte det vi redan gjort?

Staffan

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Mer nyheter om Dan Eliasson

Min gissning är att han kommer få efterträda Johan Carlsson på FoHM när han slutar i höst.
Vore en perfekt plats för honom. :rofl: En spark åt sidan i stället för en i baken.

[bild]

[länk]
Du tänker "rätt man" på rätt plats? ;):p

Satsuki
Var han inte med och bidrog till haveriet på regeringskansliet under tsunamikatastrofen 2004?

P
D djac skrev:
Självklart för många men i dagens polariserade tidevarv funkar bara extremt förenklade budskap, helt svart eller helt vitt, tillåtet/otillåtet, ond/god, osv.

Jag tycker det är ett mirakel att folk med krav på sådan enkelhet kan klara sig igenom en vardag.
Grejen är väl att massor med människor (jag är en av dessa) har suttit hemma och funderat på hur de ska göra i jul. Många har nog tänkt att de skulle kunnat fira jul på ett säkert sätt, t.ex. självhushåll i fjällstuga eller eget boende på Kanarieöarna men har ändå valt att avstå bara för att bidra med det där lilla extra. Detsamma gäller människor som varit lite sena med julklappar eller haft trasiga rakapparater men som tänkt att ”vi får ta det sen” för att också bidra lite extra till att få ner smittspridningen.

Alla dessa blir fullständigt p****de på av statsministern, finansministern, MSB-chefen och andra. Dessa våra företrädare kanske funderade i liknande banor om hur de skulle göra men fattade i slutänden ett motsatt beslut än alla oss som avstått. Det är klart det sticker i ögonen.

• Gilla
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
En "nyhet", inte från media utan från mig personligen.
Jag var under eftermiddagen inne i Stockholms innerstad för att hämta ett skrivbord på företagets kontor. Jag såg såklart en del människor ute och jag uppskattar det till att någonstans mellan 30 och 50% bar munskydd och jag såg ingen med munskyddet runt halsen eller bara mun och inte näsa. Jag vet ju inte om de sattes på korrekt etc. Lite oklart också hur bra dessa tygskydd är jämfört med "riktiga" munskydd. Det är den största andel munskydd jag har sett hittills.

Själv åkte jag bil och kontoret var helt tomt på folk en söndag om någon tycker jag var dum som åkte in till stan.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Var han inte med och bidrog till haveriet på regeringskansliet under tsunamikatastrofen 2004?
Då var han statssekreterare på justitiedepartementet..

BirgitS BirgitS skrev:
Där kom ju vaccinet i tid så det blev aldrig en epidemi i Sverige.

Det vanligaste vid virusepidemier är att de äldsta klarar sig rätt bra eftersom de har en viss immunitet kvar från tidigare sjukdomar. Så vitt jag vet gällde det under spanskan, asiaten, hongkong och svininfluensan. Planer måste anpassas efter verkligheten.

Man kan göra riskanalyser och planer i det evinnerliga i industrin men när det väl blir en kris så har man i alla fall missat något och behöver justera planerna.
En plan är alltid till för att improvisera kring när förutsättningarna ändras. Utan någon plan alls blir det helt vind för våg. Frågan är vad för planer som finns, och hur man improviserar. Nu verkar FHM återigen skjuta ut sig och låta regionerna bestämma och ta ansvaret. Kanske är det planen från början. Det har ju funnits flera månader att planera vad vi ska göra med vaccinet när det kommer. Jag tycker att frågan borde varit utredd för länge sedan. Skulle något radikalt ha ändrats så är det bara att justera planeringen nu.

Min poäng är fortfarande att några dagars fördröjning av vaccinering av de gamla knappast kan påverka något. Att vi redan nu har vaccinet är ju en positiv överraskning, det kunde tagit några månader till.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
En plan är alltid till för att improvisera kring när förutsättningarna ändras. Utan någon plan alls blir det helt vind för våg. Frågan är vad för planer som finns, och hur man improviserar. Nu verkar FHM återigen skjuta ut sig och låta regionerna bestämma och ta ansvaret. Kanske är det planen från början. Det har ju funnits flera månader att planera vad vi ska göra med vaccinet när det kommer. Jag tycker att frågan borde varit utredd för länge sedan. Skulle något radikalt ha ändrats så är det bara att justera planeringen nu.

Min poäng är fortfarande att några dagars fördröjning av vaccinering av de gamla knappast kan påverka något. Att vi redan nu har vaccinet är ju en positiv överraskning, det kunde tagit några månader till.
Fohm har ju tagit ansvar och tagit fram en prioritetsordning för vaccineringarna efter diskussioner under några månader, problemet är ju nu att det finns de som ogillar vad de har kommit fram till. Eftersom Fohms rekommendationer inte är en lag kan de ju inte tvinga regionerna att följa dem.

Det är i alla fall så jag har uppfattat det och själv har jag inte all kunskap om sjukvårdsläget i samtliga regioner, läget på alla äldreboenden och allt annat som behövs för att säga vad som är bäst så jag tänker avstå. Jag hoppas att andra med bestämda åsikter om vad som är bäst har all denna kunskap.

Men just för att läget inom sjukvården, storleken på smittspridning, risk för äldreboendena varierar över landet kan det ju vara bra med mer lokala beslut och lokal anpassning. Det finns ju faktiskt några små kommuner i Norrlands inland där det just inte förekommer några bekräftade fall alls under de senaste månaderna medan det är riktigt illa i andra delar av landet.

När det gäller sjukvården så har jag uppfattat det som att det inte bara är på IVA som det är svårt att få fram tillräckligt med personal inom hårt belastade regioner utan det gäller en massa andra avdelningar också och då är det inte så få sjukvårdanställda det gäller längre utan typ en halv miljon, vilket väl är ung. så många som ska vaccineras i fas 1 enligt planen.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fohm har ju tagit ansvar och tagit fram en prioritetsordning för vaccineringarna efter diskussioner under några månader, problemet är ju nu att det finns de som ogillar vad de har kommit fram till. Eftersom Fohms rekommendationer inte är en lag kan de ju inte tvinga regionerna att följa dem.

Det är i alla fall så jag har uppfattat det och själv har jag inte all kunskap om sjukvårdsläget i samtliga regioner, läget på alla äldreboenden och allt annat som behövs för att säga vad som är bäst så jag tänker avstå. Jag hoppas att andra med bestämda åsikter om vad som är bäst har all denna kunskap.

Men just för att läget inom sjukvården, storleken på smittspridning, risk för äldreboendena varierar över landet kan det ju vara bra med mer lokala beslut och lokal anpassning. Det finns ju faktiskt några små kommuner i Norrlands inland där det just inte förekommer några bekräftade fall alls under de senaste månaderna medan det är riktigt illa i andra delar av landet.

När det gäller sjukvården så har jag uppfattat det som att det inte bara är på IVA som det är svårt att få fram tillräckligt med personal inom hårt belastade regioner utan det gäller en massa andra avdelningar också och då är det inte så få sjukvårdanställda det gäller längre utan typ en halv miljon, vilket väl är ung. så många som ska vaccineras i fas 1 enligt planen.
Jag tänkte precis fråga dig vad du tycker själv, men avstår när du redan skriver att du inte vill ta ställning utan överlåter till expertisen.

Förutom prioritering av grupper får ditt svar mig att undra hur vaccinet fördelas mellan de olika regionerna. Proportionellt mot antalet människor i varje region, antalet konstaterat smittade, eller antalet i den grupp som ska vaccineras först...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Förutom prioritering av grupper får ditt svar mig att undra hur vaccinet fördelas mellan de olika regionerna. Proportionellt mot antalet människor i varje region, antalet konstaterat smittade, eller antalet i den grupp som ska vaccineras först...
Så som jag har förstått det är huvudprincipen i förhållande till folkmängd men med någon sorts anpassning till antalet som är över 70 år (äldre befolkning fler doser), allt för att få det enkelt och inte beroende av vad som händer med smittläget varje vecka så att regionerna kan förutse hur mycket som kommer varje vecka. Man vill ju att det ska gå fort att få ut vaccinerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.