1 014 010 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
KristinaRT skrev:
Problemet i FHMs/Tegnells resonemang är att han menar att sjv-personal har bra skydd, och att detta speciellt gäller IVA-personal. Därför behöver de ej vaccineras.
Der är ju inte det som är problemet (att personal smittas på jobbet) - problemet är att det finns för lite (utbildad) personal i förhållande till patienter och varje person av personalen som blir smittad (oavsett var det sker!) är en individ som svårligen kan ersättas och därmed riskerar man att IVA/IMA-vård inte räcker till. Ett utbrott bland personalen kan göra att hela IVA/IMA måste stängas ner eller kraftigt begränsas. Är det något vi vill riskera i dagsläget?
Om man bara skulle vaccinera den personal inom vården som är kritiska för IVA/Akutmottagning/infektion borde det väl inte blir så många att det har en större påverkan på riskgrupperna.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Även M-ledamoten Hans Wallmark har varit i Las Palmas under helgerna.
https://www.expressen.se/nyheter/co...as-palmas-over-jul-har-brustit-i-mitt-omdome/
Jag måste säga att jag är förvånad hur många av våra förtroendevalda som varit ute och ”slarvat”. Jag trodde nog ändå att coronaflygskamen var så stor i Sverige att detta skulle vi aldrig få se. Men ack så fel det var, de har verkligen ingen skam i kroppen.
https://www.expressen.se/nyheter/co...as-palmas-over-jul-har-brustit-i-mitt-omdome/
Jag måste säga att jag är förvånad hur många av våra förtroendevalda som varit ute och ”slarvat”. Jag trodde nog ändå att coronaflygskamen var så stor i Sverige att detta skulle vi aldrig få se. Men ack så fel det var, de har verkligen ingen skam i kroppen.
Redigerat av moderator:
BirgitS skrev:
Man har tydligen gått efter den normala principen i Sverige att de som är i störst behov av vård ska få den först.
Om Fohm hade bestämt sig för att vårdpersonalen skulle ha blivit vaccinerade först så hade det ju klagats på att de än en gång sviker de sköraste och låter dem dö för att medelålders ska vaccineras först. Vissa ska alltid klaga och det går förstås utmärkt att hitta argument för alla möjliga alternativ.
Men som Fohm också har sagt så kan de tänka sig att ompröva rekommendationerna om regionerna diskuterar saken med dem. De har också sagt att det är rekommendationer och enskilda regioner kan lokalt bestämma en annan prioritetsordning om de finner att det är bäst i den regionen.
Ja det kanske är bäst för vissa individer men vad är bäst för landet?
Troligen fungerande sjukvård.
Om en procent i hela landet är sjuk en viss vecka så är det förstås så att även många som jobbar inom sjukvården blir sjuka. Precis som det har varit utbrott bland lärarna så blir det utbrott på andra arbetsplatser som på sjukhusen.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Så vitt jag har förstått avråder man inte alla med allergier från att vaccinera sig utan just de som fått en anafylaktisk chock eller andra mycket kraftiga reaktioner eller vet om att de är allergiska för en beståndsdel i vaccinet. I detta fall gällde det en person som hade reagerat på antibiotika.Ulltand skrev:
Om man ska avråda alla som är t.ex. pollenallergiska så skulle en mycket stor andel av Sveriges befolkning inte kunna vaccineras, så stor att det blir problem att uppnå flockimmunitet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Hur man än vänder sig har man rumpan bak och oavsett vad Fohm hade rekommenderat så hade de fått kritik för det.KristinaRT skrev:
Problemet i FHMs/Tegnells resonemang är att han menar att sjv-personal har bra skydd (tillgång till skyddsutrustning), och att detta speciellt gäller IVA-personal. Därför behöver de ej vaccineras.
Der är ju inte det som är problemet (att personal smittas på jobbet) - problemet är att det finns för lite (utbildad) personal i förhållande till patienter och varje person av personalen som blir smittad (oavsett var det sker!) är en individ som svårligen kan ersättas och därmed riskerar man att IVA/IMA-vård inte räcker till. Ett utbrott bland personalen kan göra att hela IVA/IMA måste stängas ner eller kraftigt begränsas. Är det något vi vill riskera i dagsläget?
Jag vill inte bedöma vad som är värst, sjukvårdspersonal som är sjuk eller de sköraste avlider. Det är kanske bäst att det avgörs av regionerna som kan ta hänsyn till hur läget är just där.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
”Normal” allergi, typ snuva eller klåda i ögon vid exponering för ex katter eller pollen är ingen kontraindikation.
Om man däremot reagerat på något med en anafylaktisk chock eller liknande bör man inte vaccineras.
Om man däremot reagerat på något med en anafylaktisk chock eller liknande bör man inte vaccineras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag har inte sett något om hur den inlagda personen har reagerat tidigare utan bara att det gällde antibiotika.KristinaRT skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
BirgitS skrev:
Hur man än vänder sig har man rumpan bak och oavsett vad Fohm hade rekommenderat så hade de fått kritik för det.
Jag vill inte bedöma vad som är värst, sjukvårdspersonal som är sjuk eller de sköraste avlider. Det är kanske bäst att det avgörs av regionerna som kan ta hänsyn till hur läget är just där.
Om IVA-personal blir sjuk dör folk också, med säkerhet, eftersom de personer som vårdas på IVA redan är sjuka (till skillnad från äldre som kan bli sjuka), och så sjuka att de är i behov av den högsta vårdnivån vi har.BirgitS skrev:
Hur man än vänder sig har man rumpan bak och oavsett vad Fohm hade rekommenderat så hade de fått kritik för det.
Men den prioriteringen blir väl också en fråga för corona-kommissionen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Som sagt så uppger Fohm att de kan ändra sig om bara regionerna vill diskutera det med dem och de säger även att regionerna kan göra egna prioriteringar och inte behöver följa deras rekommendationer så nu är det upp till regionerna att bestämma prioritetsordningen.KristinaRT skrev:
Han är väl utanför Arlandabyggnaden på den bilden där det inte finns något krav på munskydd. Han kunde lika gärna tagit av sig det precis när han kom ut.optimum skrev: