Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Medelåldern för de som las in på IVA var förra veckan 47 år vilket är stor skillnad mot de 61 år som gäller för hela pandemin. Dessutom ökade antalet till 14 medan det för de tre föregående veckorna var 9 i genomsnitt.

Antalet fall ökade i alla åldersgrupper upp till 79 år. Antalet fall ökade med 33 % och har ökat i fyra veckor.
77 % av alla fall var under 40 år.

Även medelåldern för de som avlider har gått ner och var för vecka 26-29 73 år medan den är 82 år sett över hela pandemin.
[länk]
Ganska ointressanta uppgifter när inte försvårande omständigheter tas med.
För var de flesta av fyrtiåringarna i någon riskgrupp? Eller var de vältränade med ett bmi under tjugo. Helt avgörande information som iallafall jag inte fann.

Staffans

P
Framförallt vill man ju veta hur många av dem som var vaccinerade.

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För var de flesta av fyrtiåringarna i någon riskgrupp? Eller var de vältränade med ett bmi under tjugo. Helt avgörande information som iallafall jag inte fann.

Staffans
Är det?
Det beror väl på om man bara är intresserad av sin egen risk eller om man ser till samhället i stort.

14 st är inte tillräckligt antal för att dra några slutsatser och det var som sagt stor åldersspridning.
Dessutom finns det rapporter om vältränade idrottare som har hamnat på IVA.

För hela pandemin gäller för män 20-39 år, 316 st, att 16 % har haft extrem fetma, 14 % ej specificerad risk, 10 % diabetes och ett antal mer ovanligare risker. En del tillhör förstås flera riskgrupper, t.ex. är det ju stor samvariation mellan extrem fetma, diabetes och högt blodtryck. Alltså en stor andel har inte tillhört någon riskgrupp, sen var i spannet 30-80 % det ligger vet i alla fall inte jag och det är inte heller viktigt för mig utan för mig räcker det att veta att även fullt friska vältränade människor ibland hamnar på IVA så man kan aldrig vara säker på vad som händer en själv.

P pmd skrev:
Framförallt vill man ju veta hur många av dem som var vaccinerade.
Jag hittar i alla fall inte vad som gäller för vaccinerade en viss vecka utan då får man gå på vad regionerna rapporterar typ:
Enligt överläkare Karin Frisell är det främst personer i yngre medelåldern som inte har vaccinerat sig, och hon är orolig för att man inte lyckas nå alla grupper i samhället.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/ovaccinerade-patienter-pa-covid-iva
- Flertalet av dem som läggs in är ovaccinerade eller vaccinerade med en dos enbart.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/augusti/10-augusti-lagesrapport-om-covid-19/
Jag har sett liknande uttalanden från andra regioner.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D

Staffans
BMI under 20=ganska smala, om man är 180cm och 40 år så är det under 65kg

Men jag håller med, rent praktiskt så kan ju detta vara individer som knappt kan andas i vanliga fall heller.

BirgitS
D djac skrev:
Mycket vältränade människor har ju oftast stor muskelmassa och därmed rätt högt BMI. Däremot är kraftiga ben- och armmuskler knappast något problem när det gäller covid.

BirgitS
Forskarna: Trots vaccin – därför bör smittspridningen hållas nere
Bedömningen av vad som kan anses vara en ”acceptabel” nivå av smittspridning kan göras utifrån flera faktorer, säger Fall. Förutom belastningen på sjukvården spelar även risken för långsiktiga problem efter sjukdom roll.

Men det faktum att vaccinen inte ger ett hundraprocentigt skydd och att vissa människor av medicinska skäl inte kan vaccinera sig ger anledning till att hålla smittan i schack.

Staffans2000
D djac skrev:

Men jag håller med, rent praktiskt så kan ju detta vara individer som knappt kan andas i vanliga fall heller.
Jodå. Det kan de. Källa på det? Självklart! Jag själv: inte riktigt det bmi:t, men i närheten och har under mina 61 år aldrig haft några andningsproblem, eller andra med för den delen.
Så om de i riskgrupp vaccinerar sig och vaccinet är så bra som tillverkarna påstår, vilket kan betvivlas, när vi ser hur det går i Israel, är det rent vansinne att vaccinera den övriga befolkningen.

Staffans

Staffans2000
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur går det i Israel? Jag är otroligt dåligt påläst.
Dåligt. Väldigt många vaccinerade som blir sjuka. Fler än de ovaccinerade i samma åldersgrupp, om jag minns rätt.
Har ett diagram från israeliska myndigheter. Skall se om jag kan hitta det.

Staffans

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
BirgitS
Antalet fall just nu verkar vara rätt nära toppen på andra vågen i september - oktober, 600 fall/dag och miljon innevånare jämfört med 700 då.
Men antalet som läggs in på sjukhus är mycket lägre, 90 nya patienter/dag och miljon innevånare medan det vid toppen i förra hösten var 200.
Samma ska med IVA-inläggningarna.
Antalet som dör ligger på 1,6 avlidna/dag och miljon innevånare nu och var över 4 då.

Så nog ser det ut som att de har nytta av vaccineringarna när det gäller antal patienter och avlidna.

Däremot är det ju bara 62 % som är fullvaccinerade, dvs. mycket långt från flockimmunitet och med hög smittspridning pga. för mycket lättade restriktioner har ju inte viruset något problem med att hitta fram till de personer som vaccinerades för länge sen eller av andra anledningar inte har så höga halter antikroppar.

De har nyligen återinfört en del restriktioner med tanken att få ner smittspridningen.

Alla data härifrån: https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~ISR
Bara att välja olika diagram i rullgardinsmenyn där det nu står "Confirmed deaths".

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Dödsfall Corona 7-dagars genomsnitt, 0

Diagram över COVID-19 dödsfall i Sverige med ett 7-dagars genomsnitt, visar noll dödsfall den 13 augusti 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn blir både sjukare av Delta och kan dubdbelsmittas med RS enligt amerikansk studie. Dags att vaccinera imo.

""Early versions of COVID-19 largely spared children but the delta variant proved to be much less discriminating, and has led to more child hospitalizations. Now, health care workers on the front lines say there is another frightening prospect looming: a surge in children diagnosed with a combination of COVID-19 and respiratory syncytial virus.

Pediatric hospitals in Texas — and around the country — are reporting unseasonably early outbreaks of RSV, a respiratory virus that mostly manifests as a mild illness with cold-like symptoms in adults but that can cause pneumonia and bronchiolitis in very young children. The CDC reports it can be life-threatening in infants and young adults."

https://www.npr.org/2021/08/14/1027663917/rsv-covid-children?t=1629011615852

Nissens
Jodå. Det kan de. Källa på det? Självklart! Jag själv: inte riktigt det bmi:t, men i närheten och har under mina 61 år aldrig haft några andningsproblem, eller andra med för den delen.
Så om de i riskgrupp vaccinerar sig och vaccinet är så bra som tillverkarna påstår, vilket kan betvivlas, när vi ser hur det går i Israel, är det rent vansinne att vaccinera den övriga befolkningen.

Staffans
Ja, du har aldrig varit svårt sjuk, och du har aldrig dött.
Alltså kan det inte hända framöver heller.. :rolleyes:

Man tar sig för pannan…

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Dödsfall Corona 7-dagars genomsnitt, 0

[bild]
Bra att en av dina gissningar stämde för de andra har ju inte gjort det.
Ulltand Ulltand skrev:
Men from nu kommer alla kurvor att peka nedåt och i en accelererande takt.
Ulltand Ulltand skrev:
Smittan försvinner nästan exakt som jag förutspått.
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har räknat R-talet för den indiska mutationen och vi hamnar under 1.
Ulltand Ulltand skrev:
. Kriterie no 2 inga allvarligt sjuka på sjukhus håller också på att inträffa.
Ulltand Ulltand skrev:
Det är över nu i den meningen att vi kan slopa alla restriktioner och att coronan självdör var sig vi vill eller inte.
Ulltand Ulltand skrev:
Men för att ta ett gammat citat. Nu är det över!
Alla kurvor pekar nedåt , sjukdomsfall, sjukhusvårdade, IVA-vårdade och dödsfall.
Och för varje dag ökar immuniteten genom vaccin och sjukdom. Sedan kommer värmen och luftfuktigheten att att hjälpa till.

Så länge det inte uppstår någon ny mutation är vi hemma nu.
Linjediagram som visar antal COVID-19-patienter på IVA i Sverige över den senaste månaden.
Skapa konto

Antal på andra sjukhusavdelningar:
Diagram som visar en nedåtgående trend för antalet på intensivvårdsavdelningar över tid från april till juli.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Histogram över bekräftade fall av covid-19 per vecka från 2020 vecka 40 till 2021 vecka 32.
Skapa konto

https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-31-final.pdf

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nu har jag hittat den. Det ser ut som att det är ungefär jämt skägg mellan de vaccinerade och de ovaccinerade.

Skärmdump av datatabell som jämför COVID-fall mellan vaccinerade och ovaccinerade per åldersgrupp.
Skapa konto

Staffans

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.