BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Eftersom alla riskgrupper vid det här laget sedan länge blivit erbjudna vaccineringar och i övriga grupper är det väldigt få som blir sjuka så borde det i stor utsträckning vara de som valt bort vaccinering som blir svårt sjuka.
Största åldersgruppen som skrev in vecka 25 var 30-39 år (37 st) och den åldersgruppen är verkligen inte fullvaccinerade och de är tillräckligt gamla för att bli allvarligt sjuka utan att tillhöra en riskgrupp. I fredags och i Stockholm hade 81 % av åldersgruppen 50-54 år vaccinerats minst en gång men bara 66 % var fullvaccinerade. Det är en åldersgrupp där risken för att hamna på IVA finns trots att de inte tillhör någon riskgrupp.

Det är alldeles för tidigt att leva utan restriktioner.
Tänk också på de som får postcovid i onödan bara för att folk lever nästan som vanligt och bidrar till att andra insjuknar.

Sjukvården är inte alls anpassad för att det ska insjukna folk i virussjukdomar som influensa så här års och i år ändå mindre än vanligt eftersom det är vårdpersonal som håller på och vaccinerar i stället för att jobba på sjukhus.

Källor:
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/juli/16-juli-femte-rapporten-om-sommarens-vard/

• Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det var just det som jurister förra våren ansåg vara ett litet område typ kvarter. Man behöver nog läsa förarbetena etc. för att förstå mer om vad som avses med ett visst område.
Har man fått samhällsspridning så blir det ju svårt eller meningslöst att spärra av bara vissa områden. Lagen säger inget om större åtgärder vid samhällsspridning.
BirgitS BirgitS skrev:
Ang. 8§ så medför ju den att det inte går att genomföra tvångsmässiga PCR-tester som gränskontroll.
”Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.”
Det är väl bra att vi inte får föra bort och isolera personer hur som helst, men får man inte ens svabba näsan eller ta ett blodprov ens i fingret? Så IR-termometer i pannan är det mest avancerade kontroll man får göra, förutom fråga då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Största åldersgruppen som skrev in vecka 25 var 30-39 år (37 st) och den åldersgruppen är verkligen inte fullvaccinerade och de är tillräckligt gamla för att bli allvarligt sjuka utan att tillhöra en riskgrupp. I fredags och i Stockholm hade 81 % av åldersgruppen 50-54 år vaccinerats minst en gång men bara 66 % var fullvaccinerade. Det är en åldersgrupp där risken för att hamna på IVA finns trots att de inte tillhör någon riskgrupp.

Det är alldeles för tidigt att leva utan restriktioner.
Tänk också på de som får postcovid i onödan bara för att folk lever nästan som vanligt och bidrar till att andra insjuknar.

Sjukvården är inte alls anpassad för att det ska insjukna folk i virussjukdomar som influensa så här års och i år ändå mindre än vanligt eftersom det är vårdpersonal som håller på och vaccinerar i stället för att jobba på sjukhus.

Källor:
[länk]
[länk]
Om man går på dödstalen, vilket borde ha någon korrelering till antalet svårt sjuka så är det väldigt få som blir svårt sjuka i de åldersgrupperna.

Postcovid är otrevligt, men åter igen, det finns andra sjukdomar som är otrevliga också… vilka skall man välja att ha restriktioner för? Kanske är någon annan mer otrevlig än Covid?

Nissens Nissens skrev:
Postcovid är otrevligt, men åter igen, det finns andra sjukdomar som är otrevliga också… vilka skall man välja att ha restriktioner för? Kanske är någon annan mer otrevlig än Covid?
Duger inte smittskyddslagens
Bilaga 1 om Allmänfarliga sjukdomar,
Bilaga 2 om Samhällsfarliga sjukdomar
eller vill du ändra lagen?

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Spot on!

Staffans
Var på båtmässan förra året och det var en måndag. På torsdagen skulle jag åka till Holland och då hade man temperaturkoll på Arlanda. Säkerhetsbågen pep när jag skulle gå igenom. Blev en koll av mina händer och över magen innan jag fick gå vidare. Under helgen i Holland fick jag lite ont i halsen men efter några koppar hett kaffe var jag åter pigg. Inga problem i säkerhetskollen när jag skulle hem. När jag kom hem fick jag lite rethosta men bara när jag sjönk ner i läsfåtöljen. Så jag tror inte man har stenhård koll på passagerarna i alla fall när man ska åka hem. Var flera passagerare som skulle lämna Holland och som hostade och verkade vara ganska dåliga. Dessa passagerare fick kliva på först och sitta längst bak i planet. På hemresan fick jag sitta ensam i en rad på tre stolar så jag misstänker att det kanske blev en plump i protokollet eftersom temperatur mätaren pep när jag skulle lämna Arlanda?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
N nallepu skrev:
Var på båtmässan förra året och det var en måndag. På torsdagen skulle jag åka till Holland och då hade man temperaturkoll på Arlanda. Säkerhetsbågen pep när jag skulle gå igenom. Blev en koll av mina händer och över magen innan jag fick gå vidare. Under helgen i Holland fick jag lite ont i halsen men efter några koppar hett kaffe var jag åter pigg. Inga problem i säkerhetskollen när jag skulle hem. När jag kom hem fick jag lite rethosta men bara när jag sjönk ner i läsfåtöljen. Så jag tror inte man har stenhård koll på passagerarna i alla fall när man ska åka hem. Var flera passagerare som skulle lämna Holland och som hostade och verkade vara ganska dåliga. Dessa passagerare fick kliva på först och sitta längst bak i planet. På hemresan fick jag sitta ensam i en rad på tre stolar så jag misstänker att det kanske blev en plump i protokollet eftersom temperatur mätaren pep när jag skulle lämna Arlanda?
Liknande slapphet fanns redan i början av pandemin. När vi skulle hem från Thailand var det kontroller på flygplatsen på Phuket men obefintligt på Arlanda. Inte ens ett anslag om något. Sådant kom senare.
Kollega som var i Österrike och de kom hem där samtliga 10 var sjuka och ingenting mer än ett anslag om att kontakta 1177 om de hade symptom.
De försökte ringa men var fullständigt hopplöst att komma fram. Så de åkte hem och ringde när de kom hem.
Till vilken nytta då? De fick inte ens testa sig. En i gänget hade blivit sjuk i Österrike och testades där positivt till covid och de andra förstod att det var samma. Feber, hosta mm.
De testade sig några månader senare och hade samtliga antikroppar.

Vår slapphet måste vara unikt dålig och att vi inte ens kunde testa de med klara symptom.
Som tur är detta gäng på 10 personer förståndiga och tog egna bilar hem och satte sig i egen karantän.
Min kollega var hemma drygt 2 veckor. Då visste vi inte hur länge man smittade och fick vara hemma till symptomfri + 48 timmar.

Ja troligen kommer vi få hem resenärer från Cypern och andra ställen som kan föra med mer smitta hit.
Lite tråkigt då vi har en väldigt bra trend med minskad smitta här.

engs
B b8q skrev:
Full fart på smittspridningen på Cypern, och svenskar vallfärdar förstås dit:
[länk]

Men jag får inte ihop det; man ska ha ett vaccinpass (även om ingen kollar det), men ändå har ”alla” på hotellet blivit smittade, står det. Trodde att vaccinpasset skulle visa att man hade antikroppar, antingen från genomgången sjukdom eller vaccin? Och så blir alla sjuka ändå? En och annan kan man förstå, men alla?

"Aftonbladet har varit i kontakt med ett flertal svenskar som befinner sig på ön. Alla beskriver liknande upplevelser: trängsel, kaos och en smittspridning som skjuter i höjden.

– Det är en väldigt kaotisk situation. När man ska in på klubbar är det inga restriktioner alls. "

Vilka stolpskott, så de uppmärksammar bristerna men måste ändå in på klubbarna? Står nån med pistol och tvingar in dem?

Skulle aldrig åka ner själv just nu men om man nu gör det, håller sig på stranden och äter / dricker uteslutande på ställen med sittplats utomhus och mycket "luft". Torde man kunna minska riskerna rejält.
Knö sig in på en trång nattklubb? Då hoppas jag de får betala all ev. sjukvård och transport själva. Noll ersättning från försäkringsbolag etc.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
"Aftonbladet har varit i kontakt med ett flertal svenskar som befinner sig på ön. Alla beskriver liknande upplevelser: trängsel, kaos och en smittspridning som skjuter i höjden.

– Det är en väldigt kaotisk situation. När man ska in på klubbar är det inga restriktioner alls. "

Vilka stolpskott, så de uppmärksammar bristerna men måste ändå in på klubbarna? Står nån med pistol och tvingar in dem?

Skulle aldrig åka ner själv just nu men om man nu gör det, håller sig på stranden och äter / dricker uteslutande på ställen med sittplats utomhus och mycket "luft". Torde man kunna minska riskerna rejält.
Knö sig in på en trång nattklubb? Då hoppas jag de får betala all ev. sjukvård och transport själva. Noll ersättning från försäkringsbolag etc.
Man måste ju få valuta för pengarna, eller något. Ny definition på paketresa, Covid & Fun.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Om man går på dödstalen, vilket borde ha någon korrelering till antalet svårt sjuka så är det väldigt få som blir svårt sjuka i de åldersgrupperna.
Inte särskilt korrelerat eftersom dödsfallen till så stor del (90 %?) varit bland 70+ men vanligast på IVA har varit 60-69 år.

Jag länkade tidigare idag till Socialstyrelsens uppgifter om vilka som skrivs in på sjukhus så du kan själv se att även 20-29 år skrivs in, dvs. är allvarligt sjuka.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Alfavarianten gjorde yngre vuxna och tonåringar sjukare än tidigare varianter och medförde, enligt en utredning av Socialstyrelsen, att risken för att hamna på sjukhus ökade från 2 % till drygt 3 %. Även i England sa man att risken för att bli allvarligt sjuk (=sjukhus) hade ökat med kring 60 % med alfa. Nu har vi delta som också verkar göra folk sjukare.

Nissens Nissens skrev:
Något förslag?
Det finns redan restriktioner kring HIV.

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl bra att vi inte får föra bort och isolera personer hur som helst, men får man inte ens svabba näsan eller ta ett blodprov ens i fingret? Så IR-termometer i pannan är det mest avancerade kontroll man får göra, förutom fråga då.
Det är just så jag har uppfattat det som sagts.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Vår slapphet måste vara unikt dålig och att vi inte ens kunde testa de med klara symptom.
Nej, det var inte unikt och det var stor brist på testkit, testreagenser, labbkapacitet och labbpersonal i hela Europa i början.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Man måste ju få valuta för pengarna, eller något. Ny definition på paketresa, Covid & Fun.
verkligen ALL inclusive! :rofl:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Några som kämpar tappert för att vi verkligen ska få vår 4:e våg så tidigt som möjligt.
Stockholm ökar för tredje veckan i rad.

Skärmdump av en nyhetsrubrik som anger att coronaviruset ökar, med tredje vågen kopplad till utlandsresor.

Skärmbild av ett foruminlägg som diskuterar ökande Covid-19-fall i Stockholm och nämner oro över uteserveringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag förstår inte ens vad man ska utomlands att göra - vi har ju haft en rekordvarm och -solig sommar här i Stockholm!

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Några som kämpar tappert för att vi verkligen ska få vår 4:e våg så tidigt som möjligt.
Stockholm ökar för tredje veckan i rad.

[bild]

[bild]
Vet inte var du har hämtat det där men det verkar vara någon journalist som halvsover.
6-12 juli är för en vecka sen och dessutom i stort sett samma sak som vecka 27.

Det kommer en rapport senare idag från regionen men än så länge är den senaste rapporten den som kom i fredags där det står:
Antalet fall idag jämfört med föregående fredag visar på 606 fall av konstaterad covid-19 infektion.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/juli/16-juli-femte-rapporten-om-sommarens-vard/
Det är det som bäst motsvarar den tredje veckan än så länge. Mycket stor ökning alltså.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.