1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Folkhälsomyndigheten har väl varit ganska bra på att främja folkhälsan?Ulltand skrev:
Jag tror dock att vi behöver en renodlad smittskyddsmyndighet (som det gamla Smittskyddsinstitutet).
I inlägg #11144 finns en länk till en artikel. I den artikeln finns en länk under en bild på en hand, iklädd en gul handske, som håller i en sprejflaska (inte i bildtexten utan i brödtexten som fortsätter under bilden). Den länken går till ett dokument som kanske ger ett svar på din fråga.Ulltand skrev:
Nej, så har de flesta inte resonerat. Men folk behöver ju handla på ett eller annat sätt.Ulltand skrev:
Jo om det får folk att tro det minskar risken för Covid-19. Då utsätter sig folk för större risker tex genom att vara ute och handla oftare. " Jag spritar ändå både händer och livsmedel noga så risken är rätt lite för mig"
När den i själva verkar var oförändrad.
Sedan kan man fråga sig om vilket vetenskapligt stöt FHM lutade sig emot när man rekommenderade handtvätt i tid och otid.
Svaret (tro jag) är att man inte alls trodde på handtvätt som en effektiv metod och man satsade på snabb flockimmnunitet så detta var bara en grej som skulle gälla någon månad.
Sedan fastnade man som bekant i att inget gick som FHM förutspådde och pandemin levde vidare. Likaså rekommendationerna. Svårt nu att säga att de var tyvärr fel då X människor avlidit.
Det är detta vi hela tiden haft diskussionen om, vi ska inte byta en risk mot en annan.
Om vi har munskydd ska vi inte minska avståndet, munskydd används då avståndet absolut inte kan hållas.
Att tvätta händerna tillhör normalt hyft och en miniminivå av hygien, nu kände säkert många att huden blev torr av allt tvättande och kanske tillförde handkräm eller kompletterade med återfettande handsprit.
Med eller utan Covid-19 vore en handtvättarkampanj behövligt och hade säkerligen sparat många liv oavsett.
Att en minoritet människor missförstått detta råd och fått för sig att det inte gick att bli infekterad ifall handtvättningen sköttes är nog inte mycket att göra åt tyvärr.
De kommer medverka till smittspridning och vi riskerar att en del blir allvarligt sjuka av de som inte är vaccinerade.Nissens skrev:
Det ställer även till det på arbetsplatser vilket du borde ha lärt dig nu hur det fungerar.
Du har uppenbarligen aldrig jobbat som chef som du påstår och varit ansvarig för leveranser.
Fortfarande finns kravet på testning för symptom och smittspårning mm eller hade du tänkt att vi ska skita i FHM:s råd och rekommendationer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Trots färre covidpatienter denna sommar:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/vardpersonalen-har-det-tuffare-nu-an-forra-sommaren
Företagen har haft över ett år på sig att planera och införa åtgärder som minimerar de effekter du talar om. Att ni inte har gjort det är ert problem, men ibland bedrar ju som bekant snålheten visheten.optimum skrev:
De kommer medverka till smittspridning och vi riskerar att en del blir allvarligt sjuka av de som inte är vaccinerade.
Det ställer även till det på arbetsplatser vilket du borde ha lärt dig nu hur det fungerar.
Du har uppenbarligen aldrig jobbat som chef som du påstår och varit ansvarig för leveranser.
Fortfarande finns kravet på testning för symptom och smittspårning mm eller hade du tänkt att vi ska skita i FHM:s råd och rekommendationer?
Förutsättning kunde då vara att ett stort antal är smittade av en samhällsfarlig sjukdom inom ett område men att det inte finns möjlighet att säkert testa dessa individer. Sannolikt har smittskyddslagen inte testats för detta men det vore en brist om den inte fungerade för ett sådant scenario. Smittskyddslagen är dock ett kraftigt verktyg och kan låsa ån folk på livstid om de inte samarbetar.P pmd skrev:
Jag har inte tillräckliga juridiska kunskaper i detta och har därför ingen egen uppfattning. Reagerade mer på att du sa dig ha det.
Artikeln skriver precis tvärt om, eller hur?D djac skrev:
Hygienteater- hur omfattande handtvätt ger oss en falk känsla av säkerhet.
Det betyder de facot att man tar större risker (utan att vet om dem) vilket leder till fler sjuka i Covid-19.
Och så en rättelse. Munskydd (även de allra enklase) fungerar väldigt bra i att begränsa samhällsmittan om de används av många
https://www.theguardian.com/society...z0ZrcrZW104ISU5n3v01l5U7-ff4nuhxuVNlOTnqNGuqk
så här såg vinterkräksjukan ut senaste säsongerna. Den har minskat ordentligt, jmf med Ulltands påstående… vil påstå att bättre handhygien, mer distans har gjort stor effekt.Ulltand skrev:
Jo om det får folk att tro det minskar risken för Covid-19. Då utsätter sig folk för större risker tex genom att vara ute och handla oftare. " Jag spritar ändå både händer och livsmedel noga så risken är rätt lite för mig"
När den i själva verkar var oförändrad.
Sedan kan man fråga sig om vilket vetenskapligt stöt FHM lutade sig emot när man rekommenderade handtvätt i tid och otid.
Svaret (tro jag) är att man inte alls trodde på handtvätt som en effektiv metod och man satsade på snabb flockimmnunitet så detta var bara en grej som skulle gälla någon månad.
Sedan fastnade man som bekant i att inget gick som FHM förutspådde och pandemin levde vidare. Likaså rekommendationerna. Svårt nu att säga att de var tyvärr fel då X människor avlidit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintrekräksjukan är ett helat annat virurs och det påverkas direkt av handtvätt. Men nu var det ju inte den sjukdomen FHM skulle begränsa med handtvätt utan Covid-19trähandtag skrev:
Covid 19 är ett luftvägsvirus och smittar knapp alls annat än genom att man andas i små vätskedropar med virus från någons utandningsluft.
Men det finns ett enklet skydd. Munskydd. I ett sådan fastnar vätskedropparna och viruset och når därmed inte lungorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Enligt vad som sas förra våren/sommaren så kan smittskyddslagen användas för att sätta ett litet område i karantän, typ kvarter, men inte en stadsdel, stad eller län.Ulltand skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
3 kapitlet 9 § - 11 §
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det har väl aldrig förekommit några rekommendationer, råd eller förslag om "hygienteater" i Sverige. Det är synnerligen vanskligt att överflytta ett beteende från ett land med vissa råd och rekommendationer till ett annat land med andra råd och rekommendationer.Ulltand skrev:
Om du vill hävda att det har varit ett problem i Sverige så behöver du just vissa på det, inte att det kanske har varit ett problem i ett annat land.
Edit: förtydligande om Sverige
Redigerat:
Om du citerar mitt inlägg, som handlade om vinterkräksjuka och postiva följder av bättre handhygien pga rekommendationerna och sedan svarar att det inte haft någon effekt, som du skrivit i mening 3 mitt i inlägget. Sedan när jag redovisar ett tydligt bevis, så handlar allt om något annat, blir så trött. För övrigt har vi i Sverige aldrig haft målet att få flokimmunitet genom smittspridning, vilket du envisas med att hävda. Blir så less på att höra denna konspirationsteori, den får du skriva o diskutera med någon annan.Ulltand skrev:
Vintrekräksjukan är ett helat annat virurs och det påverkas direkt av handtvätt. Men nu var det ju inte den sjukdomen FHM skulle begränsa med handtvätt utan Covid-19
Covid 19 är ett luftvägsvirus och smittan knapp alls annat än genom att man andas i små vätskedropar med virus från någons utandningsluft.