optimum
Nissens Nissens skrev:
Eftersom de yngre som inte är i riskgrupper är de som återstår att vaccinera så är det inget problem i Sverige, right?
Hur ser du på drygt 10% ej fullt vaccinerade från 60 och uppåt?

Tycker du de lika gärna kan få dö eller?

Nej sådant är nog inte ditt problem. De får väl skylla sig själva bara du får leva som förr.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Eftersom de yngre som inte är i riskgrupper är de som återstår att vaccinera så är det inget problem i Sverige, right?
Eftersom bara 46 % av alla vuxna är färdigvaccinerade så är det väl lite mer än bara "de yngre" som återstår. Eller räknar du 55-åringar till de yngre?
De löper i alla fall relativt stor risk att hamna på sjukhus och även på IVA ibland.

I åldersgruppen 50-59 år är endast 57 % färdigvaccinerade enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/ och en del av dem vaccinerades med andra dosen för mindre än 2 veckor sen.

Av gruppen 60-69 år är det visserligen 83 % som är färdigvaccinerade men det betyder också att det finns en hel del i den åldersgruppen som inte är det och där är risken för att hamna på sjukhus och IVA större.

optimum
B b8q skrev:
Åja, @Staffans2000 och hans gelikar återstår också. Eller snarare - de kommer aldrig att låta sig vaccineras. Det är väl kanske 15-20% av befolkningen?
Vad jag läst är det rätt stor ovilja mot att vaccinera sig bland yngre.
Är det dessa du kalla Staffans gelikar?

Gå nu ut och få lite sol på dig så kanske din ångest försvinner.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

Nej sådant är nog inte ditt problem. De får väl skylla sig själva bara du får leva som förr.
Tycker du?
De människor som är över 60 och inte har vaccinerat sig vid det här laget har sannolikt valt det. Var och en har ju ett eget andvar för sig själv också.
För övrigt är 60 åringar rätt långt ifrån de åldrar som drabbats hårdast.

Så, om man blir erbjuden vaccinering och väljer att inte ta den, så tycker jag absolut att ansvaret gått över från myndigheterna till individen. Valet är fritt.

optimum
Nissens Nissens skrev:
Tycker du?
De människor som är över 60 och inte har vaccinerat sig vid det här laget har sannolikt valt det. Var och en har ju ett eget andvar för sig själv också.
För övrigt är 60 åringar rätt långt ifrån de åldrar som drabbats hårdast.

Så, om man blir erbjuden vaccinering och väljer att inte ta den, så tycker jag absolut att ansvaret gått över från myndigheterna till individen. Valet är fritt.
Många av de äldre och i riskgrupper kan troligen av medicinska själ inte ta vaccinet.
Det är dessa du vill offra eller?
Tror du hälsodeklarationen man gjorde inför vaccination var en bluff?

Redigerat av moderator:
optimum optimum skrev:
Vad jag läst är det rätt stor ovilja mot att vaccinera sig bland yngre.
Är det dessa du kalla Staffans gelikar?

Gå nu ut och få lite sol på dig så kanske din ångest försvinner.
Jag avsåg alla som inte vill eller kan vaccinera sig av en eller annan anledning. Det är som sagt rätt många, inte bara yngre. Som sagt är det bara ca 83% av de över 60 (en ålder som vid det här laget HAR haft möjlighet att bli fullvaccinerade) som tagit vaccin.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Jag avsåg alla som inte vill eller kan vaccinera sig av en eller annan anledning. Det är som sagt rätt många, inte bara yngre. Som sagt är det bara ca 83% av de över 60 (en ålder som vid det här laget HAR haft möjlighet att bli fullvaccinerade) som tagit vaccin.
Ja jag tycker det är synd att inte alla som kan ta vaccin gör det. Men det är deras fria vilja att göra det eller inte.

Dock tycker jag det skulle vara straffbart att sprida propaganda mot vaccinet. Massa påhitt som att man blir steril, att man kommer få framtida problem till galningar som tror det finns mikrochips i vaccinet för att kontrollera folk.

Staffans2000
optimum optimum skrev:
Ja jag tycker det är synd att inte alla som kan ta vaccin gör det. Men det är deras fria vilja att göra det eller inte.

Dock tycker jag det skulle vara straffbart att sprida propaganda mot vaccinet. Massa påhitt som att man blir steril, att man kommer få framtida problem till galningar som tror det finns mikrochips i vaccinet för att kontrollera folk.
Men hur skall det gå till utan att bryta mot yttrandefriheten.

Staffans

optimum
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men hur skall det gå till utan att bryta mot yttrandefriheten.

Staffans
Bra fråga.
Men kanske löser sig självt.
Det flesta vuxna inser att det inte finns mikrochip i vaccinet och då faller de andras propaganda också.

D
optimum optimum skrev:

Ja, hur gör man med sjuka som vägrar vård, det är ju ett dilemma som inte begränsas till denna behandlingen, det kan i vissa fall även omfatta barn till föräldrar som vägrar låta dessa vårdas, vad tycker du?

optimum
D djac skrev:
Ja, hur gör man med sjuka som vägrar vård, det är ju ett dilemma som inte begränsas till denna behandlingen, det kan i vissa fall även omfatta barn till föräldrar som vägrar låta dessa vårdas, vad tycker du?
Har ingen åsikt om hur andra vägrar vård. Deras beslut. Så länge de inte sedan påverkar andra varken till beslut eller som i detta fallet medverkar till smittspridning.
Men det är synd om de som vill ha vård men inte kan få det.
Varje vuxen och myndig ska väl få bestämma om sitt liv.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Har du någon speciell vana eller utbildning i att tolka lagen som du uttrycker dig om här i tråden? Utan att referera till några rättsfall?

I brist på kalla fakta måste man ju värdera källan.
Tror tu alltså att det går att sätta folk i koncentrationsläger med hjälp av smittskyddslagen?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Anekdoter från andra länder verkar inte särskilt relevant för Sverige. Har inte sett något om att folk har betett sig på det sättet i Sverige, dvs. vare sig att butiker, hårfrisörer mm. har desinficerat allt som andra kan ha tagit i eller att folk har förväntat sig att butikerna mm. gör det. Har du?
Mitt intryck är vi i Sverige inte har varit överdrivet besatta av att desinficera diverse ytor.
Tillägg:
Min upplevelse har varit att folk framför allt har varit angelägna att hålla avstånd, vilket också är det som har sagts först i uppmaningarna från myndigheter. Det har inte varit "Hands, face, space" utan avstånd, tvätta händerna och ta dig inte i ansiktet.
i början av pandemin trodde de flesta experter på virussmitta att covid-19 spreds via små droppar bland annat via hudkontakt, så rådet om att tvätta händerna var inte bara hittepå eller en konspiration från tvålindustrin.

Sen dess vet vi mera (precis som det brukar vara i vetenskapliga sammanhang).

PS. Länken till WHO ovan hittade jag i artikeln som länkades till i inlägg #11144.
DS.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Nyhetsnotis:

[bild]

[länk]
Det är dock få länder som har vaccinationstvång. Att en enskild arbetsgivare vill att dens anställda ska vara vaccinerade är inte riktigt samma sak.

För att råda bot på vaccinskepsis (och vaccintrots) tror jag inte att vaccinationstvång är en bra metod. Det är förmodligen effektivare att ha bättre medicinsk utbildning i grundskolan.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:

De allra flesta av dessa människor har väl ett val? Alla kan väl inte vara allergiska mot covid-vaccin?

Om de inte vill vaccinera sig har de valet att hålla sig så mycket ifrån andra människor som möjligt. Jag tycker inte att man kan skylla på Nissens om någon av dem dör.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.