optimum optimum skrev:
Det Anders Tegnell gör nu är farligt.
Han invaggar svenskarna att tro det är lugnt och ingen mer våg kommer och att vi slipper oroa oss för deltan.

Istället kunde han sagt att det finns risk för en fjärde våg precis som flera andra länder i Europa som tidigare legat före oss och därför är det viktigt att folk fortsätter hålla distans mm mm.
Tillsammans kan vi kanske slippa den men vi vet inte.

Nu släpper folk på råden och vi öppnar upp för ny smittspridning. Försiktighetsprincipen är bra när man inte har helt klart på vart det är på väg.

Mönstret borde de flesta kunna följa nu när vi upplevt 1:a vågen, 2:a och 3:e och bara se på utveckling i länder som öppnat upp och har igång sin 4:e våg.
Ja men denna våg kommer inte att skörda en massa liv eller ställa till det på IVA och är därför rätt harmlös. . AT må ha haft fel första, andra och tredje gången men nu tror jag han faktiskt har rätt!

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var lite udda och oväntat. Visst kan man få problem, rent allmänt, om man har vätskebrist, men vad är mekanismen som gör att risken ökar att svimma vid vaccinering?
Stillastående köande ute i värmen utanför vaccinationscentralen kombinerat med lite personlig stress över situationen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödligheten har aldrig varit något problem.
För de som dog kan det kanske ha varit ett problem.
Nissens Nissens skrev:
Det måste vara första gången i världshistorien som en grymt dödlig pandemi härjat i landet som gett en lägre dödlighet än de flesta åren 20 år tillbaka. :crysmile::crysmile::crysmile::rofl:
Den (i stort sett) stadigt nedåtgående trenden bröts dock. Jag har inte ditt fina (ej ironi!) stapeldiagram till hands, men ligger inte 2020 ungefär i nivå med hur det såg ut för tio år sen?

Hur det kommer att se ut de närmaste cirka fem åren kan bli intressant.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
2 miljoner total, "Inte när det var som värst" Tror inte jag skrivit det men ifall att, så var det fel.
Prescis, citatet av ditt inlägg var för att visa Nisses källinfo och hur han misstolkat den, inte för att det var fel,på dina siffror. Kanske skulle varit tydligare med det.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Låter inte sunt.
Varför är det osunt att ha antikroppar?

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Stillastående köande ute i värmen utanför vaccinationscentralen kombinerat med lite personlig stress över situationen?
Ja, det låter inte orimligt, men då har det inte så mycket med själva vaccineringen att göra, vilket man kunde få intrycket var fallet av den citerade P4-rapporteringen.

Läget är som vanligt vid en värmebölja, alltså. Move along, nothing to see here.

E
P pmd skrev:
Varför är det osunt att ha antikroppar?
Vet inte, teoretiskt är det säkert jättebra att ha antikroppar mot så mycket som möjligt.

Men det känns för mig att vi inte behöver ha höga mängder av detta ifall det inte finns något hot.

Men ett bra kom-ihåg för att snabbt kunna mobilisera är säkert sunt.

Borde vara så det är tänkt men exakt vilka biverkningar som fås av att springa runt med stora mängder antikroppar i onödan vet jag inte.

Men att vaccinera sig flera gånger per år för att kunna mäta att det finns ett försvar låter knasigt, vaccinet har säkerligen några slags biverkningar.

I länder som haft stor smittspridning kan kroppens försvar komma att bli väldigt starkt, konfirmerar mätningarna detta räcker det för mig.

Så kan vaccinet blandas i den vanliga cocktailen vid behov, det kan säkert kvarstå några år.

P
E El-Löken66 skrev:
Vet inte, teoretiskt är det säkert jättebra att ha antikroppar mot så mycket som möjligt.

Men det känns för mig att vi inte behöver ha höga mängder av detta ifall det inte finns något hot.
När det inte längre finns ett hot har vi uppnått flockimmunitet. Flockimmunitet får vi genom att tillräckligt många människor har antikroppar.
I länder som haft stor smittspridning kan kroppens försvar komma att bli väldigt starkt, konfirmerar mätningarna detta räcker det för mig.
Ja, i dessa fall är kroppens försvar är väldigt starkt för att kroppen har utvecklat antikroppar för att bekämpa infektionen.

optimum
P pmd skrev:
Vilka tecken på en tredje våg i Sverige fanns 2021-02-11?
Vilka tecken finns på deltaspridning i Sverige nu?
Vad använder FOHM för definition av smittspridning? Syftar Tegnell på samhällsspridning eller på lokala kluster?
Du får gå tillbaka till tidigare inlägg men vi såg hur den alfa utvecklade sig i Storbritannien och inget direkt gjordes för att hindra den för att spridas hit. Jo vi stoppade lite sent vissa flyg men den fanns redan här och var smittsammare vilket följer vanliga teorierna om att den troligen skulle bli dominant, vilket den sedan blev och vi fick den tredje vågen här.

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men denna våg kommer inte att skörda en massa liv eller ställa till det på IVA och är därför rätt harmlös. . AT må ha haft fel första, andra och tredje gången men nu tror jag han faktiskt har rätt!
Nej jag tror inte heller den kommer bli så allvarlig med sjukhusinläggningar mm men den kommer ställa till det med frånvaro och trassel på företagen. Det går ju att följa hur den redan är i flera länder som jag beskrev tidigare.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Lite lustigt att du skriver så. Med din definition på dödlighet måste ju dödligheten öka. :D
Men nu var det inte just dödligheten som riskerar öka så mycket, utan smittspridningen.

Jag har heller inte uppfattat @Staffans2000 som speciellt rädd för att dö av covid.
Är det då inte lite oroande att nya varianter av viruset inte längre hoppar över stora delar av familjen, utan det är vanligare att hela familjen blir sjuk med nya smittsamma varianter? Att yngre drabbas mer?

Hur kan du veta det? Pandemibekämpning har gjort fler framsteg än bara penicillinet?
Vet vi mer om smittspridning idag så vi tillåter inte en smitta att spridas så mycket om den är farlig, eller tja...vi har ju en viss vänta och se mentalitet i väst.
Vissa länder klarar sig bättre, andra har haft logistikproblem på grund av dödligheten.

Nu blev det jobbigt med procenträkningen igen Nisse. En sån där jobbig textuppgift som innefattar läsförståelse och kräver kunskap i ämnet. Källan angav...
Nej Nisse, det var inte 2 miljoner som var sjuka när det var som värst. Det är den totala siffran. Om du provar att sätta in de kända siffror som saknas borde du inse att det är genomsnittet för hela pandemin..

Annars kan man titta på CFR (OWID). Det var ett dåligt mått (för Sverige) innan vi kom igång ordentligt med testningen, men nu är den nere i 1.3%
Var inte överlevnaden värre när vi låg på 7% eller 12% CFR?
[bild]
Ljusår är ett längdmått medan spanska sjukan inträffade för läng länge sedan. ;)

Ja, det är lite extra kul att du upprepar dessa ”fakta”.
Du kanske kunde plocka fram en mattebok och läsa på lite hur man räknar ut medelvärde.
Jag tycker det är mest pinsamt.
Det behöver inte vara fel på indatat, det kan vara korrekt statistik och eventuellt betraktas som fakta, men när du gör logiska kullerbyttor och räknar fel kan du inte kalla dina beräkningar och slutsater för fakta.

Edit; förtydligande.
Du blandar och ger friskt, jag tar de värsta snaggarna. Det var @Ulltand som sade att 0,8% var dödligheten i Covid tidigare, men att den blev lägre när vården lärt sig hantera den. En väldigt låg dödlighet alltså, dessutom var det de sköraste som drabbades. Jag har ALDRIG sagt att det var 2 miljoner när det var som värst, det var % siffran jag syftade på.

Pandemier stoppas inte med antibiotika när de är virus, men just i Spanska sjukan dog inte människorna av viruset, det var en bakteriell lunginflammation som tog livet av dem. Lunginflammationen fick det som en följd av att viruset försvagat lungorna. Eftersom det var innan penicillinets tid så hade de inget bra botemedel.

Hur mam beräknar dödlighet är knappast något jag hittat på. Hur stor del av befolkningen som dör håller våra myndigheter reda på och gör tillgängligt för oss. Att 12 av de föregående 20 åren hade högre dödlighet än 2020 i Sverige är fakta. Om SCB har fel i det så kan du väl redovisa det på något begripligt sätt. Det är lite lustigt hur vissa klamrar sig fast vid sin egen lilla verklighet för att man bestämt sig för att den är rätt.

Jag har inte räknat ut något medelvärde, så jag kan inte ha räknat ut något medelvärde felaktigt. Grafen visar endast hur stor andel av befolkningen som dog varje år, det är väl mest pinsamt att du trodde att det var något medelvärde i den presentationen. Så beskriv gärna vad som är fel i den mycket enkla beräkningen.

Dödlighet beräknas genom att man delar antal döda med den befolkningsmängd landet har, i detta fallet per kalenderår baserat på SCB:s uppgifter.
Om den enkla beräkningen är fel så kan du ju upplysa oss om hur man gör.
Jag förstår att det kan vara jobbigt när den riktiga verklighetenn inte stämmer med den fabricerade bilden skapad av vissa media och några soffepidemiologer…

Jag har aldrig sagt att @Staffans2000 är rädd att dö av covid, inte heller är han orolig för postcovid, men för vaccinet däremot…

Och nej, viruset är i Sverige inte speciellt oroande numera eftersom både tidigare infekterade och vaccinerade har bra skydd även mot varianterna enligt det som rapporterats på sistone. Bara vaccinationsprogrammet för sig har ju gett skydd åt de som riskerade livet för Covid. Därmed är inte heller smittspridningen ett stort problem, inte större än för många andra sjukdomar.

Så det var mycket du missförstått och en del direkta felaktigheter.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
optimum
Aktuella fakta om smittspridning i Storbritannien som deltan är resultatet av.
Även Nederländerna och Danmark
Trots sommar och stängda skolor mm som vi gissat skulle påverka så sprider sig nu deltan kraftigt.
Sista bilden så ser vi utvecklingen i Spanien
Sverige har hittills legat ett par månader efter och troligen blir det så med en fjärde våg också eftersom vi också öppnar upp nu och deltan finns redan här.

Kurva som visar dagliga nya COVID-19-fall i Storbritannien med tidsaxel från februari 2020 till juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Nederländerna från februari 2020 till juli 2021, med ökningar och minskningar.
Skapa konto

Linjediagram som visar dagliga nya COVID-19 fall i Danmark från februari 2020 till juni 2021 med en topp i december.
Skapa konto

Graf över dagliga nya COVID-19 fall i Spanien från februari 2020 till juli 2021.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
När det inte längre finns ett hot har vi uppnått flockimmunitet. Flockimmunitet får vi genom att tillräckligt många människor har antikroppar.

Ja, i dessa fall är kroppens försvar är väldigt starkt för att kroppen har utvecklat antikroppar för att bekämpa infektionen.
Med din logik ska vi vaccinera oss varje halvår för att ha höga mätbara antikroppar oavsett smittspridning.

Jag tror ju att denna "sjukdom" inte kommer försvinna (de gör mycket sällan det när de väl dykt upp i samhället). Fortsätter troligen mutera lite över tid och kommer att vara ett "normalt" virus i vårt samhälle framöver.

Det ör ju först nu, när stora delar av befolkningen faktiskt har vaccinerat, som de kan börja våga släppa på restriktionerna vi haft ...så att folk faktiskt börjar bli sjuka!

De vill ju att folk ska bli sjuka, men de vill inte ha den ökade pressen på vården/samhället. Vaccinet har ju aldrig varit en mirakelkur som ska "bota oss", det har bara varit ett medel för att underlätta för samhället att fungera..

Förhoppningen är ju att många ska få det.. men på en nivå med vanlig influensa (eller lindrigare ändå, typ en förkylning bara) och därmed bygger vi upp ett naturligare försvar med tiden..

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.