Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, Sverige har hittat en väg som är mindre dålig. :)
Snubblat över, menar du alltså?
Men, att vi tog Coronan med en klackspark innan vi hade en susning om vad det var, fick en bra bieffekt. Nämligen att vi har många som blivit immuna genom sjukdom.

Staffans

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då är det ju bra att så många i Sverige redan haft Covid-19, jämfört med andra länder där nu Deltan slår hårt.
Ja visst betyder det att vi har ett bättre utgångsläge nu. Men priset är så klart +14.000 döda.

Allra bäst hade det varit om alla haft corona i den aspekten med 150.000 döda. ???

Det är alltså inget "bra" i att folk haft corona alls.

@nissen

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Ja visst betyder det att vi har ett bättre utgångsläge nu. Men priset är så klart +14.000 döda.

Allra bäst hade det varit om alla haft corona i den aspekten med 150.000 döda. ???

Det är alltså inget "bra" i att folk haft corona alls.

@nissen
Nja. Nu skulle det sannolikt inte blivit så många. För de flesta pallade sjukdomen utan större problem och som bonus blev man immun. Men det visste man inte då.

Staffans

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Snubblat över, menar du alltså?
Men, att vi tog Coronan med en klackspark innan vi hade en susning om vad det var, fick en bra bieffekt. Nämligen att vi har många som blivit immuna genom sjukdom.

Staffans
Visst, det är en slump att Sverige manövrerat så bra. Du borde skaffa dig lite erfarenheter hur det är i andra länder.

Jag har ofta gäster i Sverige från många platser i världen. Deras kommentarer om Sverige är betydligt mer positiva än vad många Svenskars åsikter är. Sannolikt för att man inte vet bättre.

Många länder hade gärna haft den sitsen Sverige har nu, men pga korruption, inkompetenta ledningar mm sitter de i skiten nu.

Det är mer än naivt att tro att det är en slump att det gått såpass bra hittills.

• Haha
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nja. Nu skulle det sannolikt inte blivit så många. För de flesta pallade sjukdomen utan större problem och som bonus blev man immun. Men det visste man inte då.

Staffans
Nej, dödligheten har aldrig varit något problem. 99,2% av de som insjuknade klarade sig ur det när det var som värst, nu är siffran ännu bättre. Och de som trillade av pinn var på tröskeln redan innan. Enstaka undantag finns alltid.

Nu kommer väl några faktaresistenta att flina åt detta nedan, men det säger mer om dem än de inser. :)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödligheten har aldrig varit något problem.
Du får sluta att röka på när du svarar, så skall du se att det går bättre.

Staffans

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödligheten har aldrig varit något problem.
Inte är det för maten som folk är inlagda på sjukhus...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Du får sluta att röka på när du svarar, så skall du se att det går bättre.

Staffans
Eller så kan du ta till dig fakta, och sluta ta till dig kvällspressens rubriker…

Det måste vara första gången i världshistorien som en grymt dödlig pandemi härjat i landet som gett en lägre dödlighet än de flesta åren 20 år tillbaka. :crysmile::crysmile::crysmile::rofl:

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Eller så kan du ta till dig fakta, och sluta ta till dig kvällspressens rubriker…

Det måste vara första gången i världshistorien som en grymt dödlig pandemi härjat i landet som gett en lägre dödlighet än de flesta åren 20 år tillbaka. :crysmile::crysmile::crysmile::rofl:
Nu, är tillfället då du skall byta ämne och prata om din vurm, för av katter, dödade utrotningshotade fågelungar.

Övriga tättingar,:D samt moderatorer får ha överseende, men ibland måste forumets pajas snäppas på näsan.

Staffans

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödligheten har aldrig varit något problem. 99,2% av de som insjuknade klarade sig ur det när det var som värst, nu är siffran ännu bättre. Och de som trillade av pinn var på tröskeln redan innan. Enstaka undantag finns alltid.

Nu kommer väl några faktaresistenta att flina åt detta nedan, men det säger mer om dem än de inser. :)
Dödlighet är alltid ett problem för den som drabbas. Och för dess vänner,´familj och nära och kära. Det är ett stort lidande helt enkelt-

På 15.000 döda har vi kanske 150.000 berörda och 200.000 med långtidscovid.

Pg av den stora belastningen på sjukvården har vi också en vårdskuld och ett okänt antal dödsfall beroenden på den,

Saken är den att dessa dödstal är helt onödiga och beror till största det av en inkompetent ledning.

Som Aftonbladet skriver i sin analys. Så blev svenskarna försökskaniner. Läs den, det är en bra summering av hur det gick till,

https://special.aftonbladet.se/coronastrategin

Redigerat:
T
Ulltand Ulltand skrev:
Pg av den stora belastningen på sjukvården har vi också en vårdskuld och ett okänt antal dödsfall beroenden på den
Var kan man läsa mer om vårdskulden? Det är inte så att jag inte tror på den, jag har bara inte märkt av den. Alls.

T tanaris skrev:
Var kan man läsa mer om vårdskulden? Det är inte så att jag inte tror på den, jag har bara inte märkt av den. Alls.
Men om du inte är i behov av operation och dylikt så ska du nog inte märka av den heller. Det är ändå inte så ologiskt att när maxkapacitet är nådd så måste saker omprioriteras. Inte direkt nytt, men läsvärt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men om du inte är i behov av operation och dylikt så ska du nog inte märka av den heller. Det är ändå inte så ologiskt att när maxkapacitet är nådd så måste saker omprioriteras. Inte direkt nytt, men läsvärt.
Tvärtom, jag har haft fler vårdkontakter än någonsin tidigare i år, inklusive en stor, elektiv operation. Allt har varit mycket smidigt, varför jag undrar lite varför det är helt tvärtom för många andra.

Gammelnörden
OT
Det är så himla tröttsamt att bevittna denna verbala pajkastning i ett diskussionsforum och dessutom i en tråd avsedd för "nyheter". Om ni inte håller med beskriv sakligt varför och i bästa fall backa upp det med fakta!

Jag har full förståelse för att personer i denna tråd, som oroar sig för någon närstående eller är över 65 år och definitionsmässigt befinner sig i "riskgruppen" och kanske har andra sjukdomar, inte tar så lätt på ett påstående som att "dödligheten inte är ett problem".
Det är inte för inte som denna grupp förra året skulle isolera sig. Det var och är fortfarande för vissa ett stort lidande att ha förlorat ett helt år med vänner och familj. Jag tycker inte att det är rättvist att glömma bort det nu bara för att vi har vaccinerat och "siffrorna" ser bättre ut.

MEN det är samtidigt så att "dödligheten inte är det främsta problemet" för de som inte är över 65 år och inte har andra sjukdomar som gör att de är extra känsliga för att bli sjuka. I alla fall just nu med de varianter som finns. I synnerhet nu i ett senare skede när IVA har kunnat utvecklas i takt med ökad kunskap om sjukdomen och förbättrat oddsen påtagligt för sina patienter.

Påståendet att "dödligheten inte är ett problem" är ett hårddraget sätt att se på det men tekniskt sätt gäller det väl i och för sig för de som drabbas av långtidcovid också eftersom det tillståndet primärt inte är dödligt...

Det är så vitt jag vet heller ingen ökad dödlighet på grund av vårdskulden eftersom de operationer som skjuts på framtiden är elektiva operationer dvs "Kirurgiska ingrepp som kan senareläggas eller inte genomföras alls utan fara för patienten. Hit hör ingrepp för att avhjälpa icke livshotande medicinska problem eller tillstånd som ger psykisk stress eller leder till ev. annan risk för patienten, som t ex kosmetisk kirurgi eller sterilisering."
https://mesh.kib.ki.se/term/D017558/elective-surgical-procedures

På tal om vårdskulden finns just nu datajournalistik på https://www.svt.se/datajournalistik/vardskulden-fran-installda-operationer/
"I den här artikeln gör vi en uppskattning av antalet operationer som skjutits upp och blivit en vårdskuld och hur lång tid det kan ta att arbeta bort den. Titta hur det ser ut på ditt sjukhus."

edit: Jag har lagt till ett "så vitt jag vet" eftersom jag tydligen har uttryckt mig alldeles för kategoriskt utifrån den information jag har...

Redigerat:
  • Gilla
Tabors39 och 7 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Tvärtom, jag har haft fler vårdkontakter än någonsin tidigare i år, inklusive en stor, elektiv operation. Allt har varit mycket smidigt, varför jag undrar lite varför det är helt tvärtom för många andra.

Var du kan läsa mer dom vårdskulden? Bred fråga men jag gissar att det iaf finns några bedömningar om hur den den ser ut. Lite enklare att berömma på kort sikt, uteblivna ledoperationer osv,

Svårare att få ett bra grepp om försenad cancerdiagonstik som i sig leder till dödlighet. Problemet finns men jag kan inte skatta volymen just nu.

När det gäller egna upplevelser från vården brukar man kallade dessa för anekdotiska. För att att framhålla att de inte har någon vetenskaplig bäring. Men det är br att höra att du haft en bra resa i vården!

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.