P
Nissens Nissens skrev:
Jag hade det förbehållet, så länge inte någon ny motståndskraftig mutation dyker upp… men det är nog inte så väldigt sannolikt. Vaccinen verkar ju bita tillräckligt på de som finns hittills.
Det vore ju bra om vi slapp få veta hur allvarligt det skulle bli med en mer smittsam och farligare mutation.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det vore ju bra om vi slapp få veta hur allvarligt det skulle bli med en mer smittsam och farligare mutation.
De som kan något i ämnet brukar säga att mutationer vanligtvis försvagar virusen. Vi får hoppas på att det går åt det hållet i så fall.
Med tanke på hur långsamt vaccineringarna går globalt och att en del tomtar inte vill vaccinera sig så kommer det väl nya varianter så småningom antar jag..

Nissens
E El-Löken66 skrev:
Lite bekymrad över att det hela bara var en test inför vad som komma skall. Inte alltför svårt att skapa och sprida motsvarande, eller varför inte 10- eller 100-falt värre i ideologiska syften. Vi har IT-virus och biologiska virus, resistenta bakterier mm.

Har du kommit långt på din bunker?
Förhoppningsvis lärde de väl sig att även avsändaren blir drabbad… det kan ju vara hämmande… kanske…

Bunker??

E
Nissens Nissens skrev:
Förhoppningsvis lärde de väl sig att även avsändaren blir drabbad… det kan ju vara hämmande… kanske…

Bunker??
Men avsändaren är väl de enda som klarat sig.

Ja, in i en bunker kan inget virus ta sig.

Nissens
E El-Löken66 skrev:
Men avsändaren är väl de enda som klarat sig.

Ja, in i en bunker kan inget virus ta sig.
Bunker behövs inte, håller man avstånd så…

Nja, det var ju ett ståhej i Wuhan ett tag. Både patienter o läkare strök ju med…

P
Nissens Nissens skrev:
De som kan något i ämnet brukar säga att mutationer vanligtvis försvagar virusen.
Ja, det har jag också hört/läst. Det förvånade mig att det inte gick åt det hållet med SARS-CoV-2. Därför tycker jag att det är en dålig idé att slappna av nu.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Ja, det har jag också hört/läst. Det förvånade mig att det inte gick åt det hållet med SARS-CoV-2. Därför tycker jag att det är en dålig idé att slappna av nu.
Nja, den blev väl mer smittsam, men inte dödligare, och vaccinerna biter ju…
Vi får hålla tummarna. Man kan ju inte ha en massa restriktioner för något som inte finns.

Mutationer kan ju dyka upp för alla virus ju, så man får ju anpassa efter situation…

Självklart är det rätt att lyfta restriktionerna nu. :)

optimum
Nissens Nissens skrev:
Nja, den blev väl mer smittsam, men inte dödligare, och vaccinerna biter ju…
Vi får hålla tummarna. Man kan ju inte ha en massa restriktioner för något som inte finns.

Mutationer kan ju dyka upp för alla virus ju, så man får ju anpassa efter situation…

Självklart är det rätt att lyfta restriktionerna nu. :)
Du gissar bara nu.
Har inte sett någon fakta som anger att deltan är "snällare".
Återkom gärna med sådan fakta.

Nederländerna minskade sina restriktioner och nu ser vi effekten av detta i kombination med deltan.
Troligen kommer de införa sina restriktioner igen.

Stapeldiagram över dagliga nya COVID-19-fall i Nederländerna från februari 2020 till juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känsligt ämne… är covid-19 nu en ”vanlig” förkylning?
blackarrow blackarrow skrev:
122 vetenskapsmän i UK protesterar mot att ta bort alla restriktioner , ”Freedom Day 17/7”
Om man ska tro de 122 vetenskapsmänens upprop i Storbritannien så riskerar de 100’000 smittade och 10’000 fall av långtidscovid — per dag — om man tar bort alla restriktioner nu.

Det är väl en överdrift, men om vi släpper lös deltavarianten i Sverige nu innan vi vaccinerat tillräckligt många, så kanske inte så många dör, men vi har fortfarande ganska många ovaccinerade som kan få postcovid. Hur många är acceptabelt? Hur många månader tar det innan man vet?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Du gissar bara nu.
Har inte sett någon fakta som anger att deltan är "snällare".
Återkom gärna med sådan fakta.

Nederländerna minskade sina restriktioner och nu ser vi effekten av detta i kombination med deltan.
Troligen kommer de införa sina restriktioner igen.

[bild]
Vad pratar du om???
Jag har ALDRIG sagt att den är snällare. Jag har sagt att den smittar mer, men är inte dödligare.

Så varför skulle jag ta fram information om något jag aldrig har påstått???

Bättre du förklarar varför de skulle ta fram restriktioner igen??? Inför nästa influensa??

Du bara hittar på saker, sanningen är att VANLIGTVIS blir mutationer av virus snällare än den ursprungliga versionen, men vet gör ingen, inte du heller.

Nä, FHM och regeringen gör helt rätt som öppnar upp nu. De går på fakta och vetenskap, inte tyckande, och det är fantastiskt bra. :)

optimum
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om???
Jag har ALDRIG sagt att den är snällare. Jag har sagt att den smittar mer, men är inte dödligare.

Så varför skulle jag ta fram information om något jag aldrig har påstått???

Bättre du förklarar varför de skulle ta fram restriktioner igen??? Inför nästa influensa??

Du bara hittar på saker, sanningen är att VANLIGTVIS blir mutationer av virus snällare än den ursprungliga versionen, men vet gör ingen, inte du heller.

Nä, FHM och regeringen gör helt rätt som öppnar upp nu. De går på fakta och vetenskap, inte tyckande, och det är fantastiskt bra. :)
Enkelt. Om fler blir smittade (mer smittsam) och den är lika allvarlig kommer det bli mer som avlider och då är den knappast snällare.

De mutationer vi hittills sett är mer smittsamma och då knappast snällare.
Hoppas du förstår innebörden.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Gissar att några här går i spinn nu eftersom de tror att smittspridningen fortfarande har någon betydelse…
I England påverkar smittspridningen belastningen på sjukvården, allt fler på sjukhus.

Nissens Nissens skrev:
Så länge det inte dyker upp någon helt ny mutation som vacinerna inte biter på så…
Vaccinerna biter sämre på delta, och Israel ser ju nu bara 64 % skyddseffekt efter två doser av Pfizers eftersom det är många som vaccinerades i januari och februari som nu insjuknar.

Nissens Nissens skrev:
De som kan något i ämnet brukar säga att mutationer vanligtvis försvagar virusen. Vi får hoppas på att det går åt det hållet i så fall.
Så har det ju inte varit. Det var större risk att hamna på sjukhus under tredje vågen med alfa än under andra vågen. Socialstyrelsen räknade fram att risken hade gått från 2 % till drygt 3 %. Engelsmännen kom också fram till något liknande. Med delta är det väl fortfarande lite oklart men jag har sett en del om att risken verkar ha ökat jämfört med delta (rättat).

Redigerat:
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Känsligt ämne… är covid-19 nu en ”vanlig” förkylning?

Om man ska tro de 122 vetenskapsmänens upprop i Storbritannien så riskerar de 100’000 smittade och 10’000 fall av långtidscovid — per dag — om man tar bort alla restriktioner nu.

Det är väl en överdrift, men om vi släpper lös deltavarianten i Sverige nu innan vi vaccinerat tillräckligt många, så kanske inte så många dör, men vi har fortfarande ganska många ovaccinerade som kan få postcovid. Hur många är acceptabelt? Hur många månader tar det innan man vet?
Ja det är nog känsligt men mest för de politiker som nu är beroende av Covid-åtgärder för att profilera sig, i övrigt tror jag att vi nu definitivt är i ett läge där skadorna av restriktionerna vida överstiger de eventuella positiva effekterna av dessa.

Vi ska såklart fortsätta utvecklingen av träffsäkra vacciner och får nog acceptera att detta program kommer fortgå en långre tid.

Objektivt sett kan man inte försvara kostnaden av restriktioner för denna åkomma, det måste ju ställas mot andra sjukdomar som är långt dödligare och som isf skulle bekämpas med ännu mer drakoniska åtgärder.

Gällande långtidscovid så tror jag inte sista ordet är sagt i den frågan, det verkar ju som de flesta redan tillfrisknat från detta så det beror väl på vad man menar med lång tid.

En studie om röda och vita blodceller och covid-19.
Tyskarna fick utveckla ett nytt instrument för att effektivt kunna mäta cellerna.

Long-term changes to blood cells triggered by Covid-19 infection
https://www.fau.eu/2021/06/21/news/...-blood-cells-triggered-by-covid-19-infection/
Using real-time deformability cytometry, researchers from the Max Planck Center for Physics and Medicine and FAU were able to prove for the first time that a Covid-19 infection causes significant changes in the size and stiffness of red and white blood cells, sometimes lasting several months. These findings may help to explain why some patients still suffer symptoms long after first contracting the virus (long Covid).
Their findings showed that the size and malleability of red blood cells varied considerably more in those suffering from the disease than in the healthy volunteers. This indicates that the disease damages blood cells and may explain the increased risk of blood vessel congestion and blood clots in the lung. It may also explain why oxygen supply is impaired in those who have contracted the virus, as this is one of the main tasks carried out by erythrocytes.
The biophysicists from Erlangen were able to investigate more than four million blood cells from 17 patients currently in the acute phase of a Covid-19 infection, 14 individuals who have recovered from an infection and 24 healthy individuals.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Beta, sydamerikanska B.1.351, var väl dödligare och mer smittsam bland yngre, men inte så smittsam att den spreds och tog över.
Kanske beror det på mindre resande till och från Sydamerika?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.