1 016 320 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
FoHM har inget ansvar och kan fortsätta leverera sin drömmar med scenarier och har inte sagt ett skit om kommande fjärde vågen och inte heller levererat några råd om hur vi ska undvika nya problem.P pmd skrev:
Och inte så konstigt. Deras chef, generaldirektör Johan Carlsson kör på övertid.
Även hustomten Anders Tegnell kör på övertid och båda borde gått i pension och släppt fram nya begåvade människor som haft lite mer livskraft än att leva på gamla meriter.
Staffans2000 skrev:
Ptja men vad är alternativen?
Fullt pådrag med smittkoppor, tbc, polio, gula febern, covid19, difteri, stelkramp mfl.
Jag tror inte det finns någon enskild sak som räddat så många liv som vaccin. Så även om det finns okända risker med vaccin är det jävligt svårt att tro att de skulle överskrida nyttan med 100 års facit.
Det är tydligt att Nissens inlägg, hur dumma eller avvikande från ämnet, de än är, aldrig kritiseras av hans beskyddare.optimum skrev:
En ren björntjänst.
Kom därför att tänka på denna.
https://www.moviezine.se/movies/moss-och-manniskor-1940
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Så du har aldrig hört dem säga att alla ska hålla avstånd och inte träffa en massa nya människor?optimum skrev:
Du är nog rätt ensam om det.
Vilket avstånd?BirgitS skrev:
Vilket ansvar har de?
De levererar bara massa råd som få följer.
Jag gör det men långt ifrån alla.
Nå Birgit, vilket ansvar har de?
Och vilket avstånd är det som är säkert enligt FoHM?
Inte ens du följer råden uppenbarligen för du har fått smittan och varit sjuk vilket inte jag varit.
Jag blir förvirrad - du är rätt säker på att vi får en fjärde våg, och Ulltand är lika säker på att det är över nu - men ÄNDÅ gillar han ditt inlägg?optimum skrev:
Vad säger det när det gäller hur många som dog av covid-19? Att någon dör med covid-19 är alltså inte samma sak som att någon dör av covid-19. Det är det förra som redovisas i FOHMs statistik.Ulltand skrev:
För att kunna jämföra med andra länder måste vi veta hur dessa länders statistik är uppbyggd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Fohm har ett ansvar för att komma med råd och rekommendationer till allmänheten, verksamheter etc., att informera om vad som gäller, att diskutera med regeringen, andra myndigheter, motsv. till Fohm i andra länder, ECDC, WHO m.fl.optimum skrev:
Vilket avstånd?
Vilket ansvar har de?
De levererar bara massa råd som få följer.
Jag gör det men långt ifrån alla.
Nå Birgit, vilket ansvar har de?
Och vilket avstånd är det som är säkert enligt FoHM?
Inte ens du följer råden uppenbarligen för du har fått smittan och varit sjuk vilket inte jag varit.
Varför ska Fohm komma med ett avstånd som är säkert?
De har ett ansvar för att komma med råd och rekommendationer som gör att Sverige fortfarande kan fungera och folk inte dör av svält i stället. För du inser väl att om de hade sagt att ingen får gå utanför dörren så hade det varit väldigt smittsäkert men då hade folk dött av annat än covid i stället?
De ska alltså inte komma med råd och rekommendationer som förhindrar att någon blir smittad utan komma med en kompromiss som håller nere risken att bli sjuk på en rimlig nivå.
Jag följde de råd och rekommendationer som fanns i början av oktober. Men att jag blev smittad handlade ju bara om otur, att just den dagen vid just det tillfället där jag råkade befinna mig så råkade en smittad person också befinna sig. Du har haft tur men kunde ha haft otur och blivit smittad när du åkte taxi, hämtade take-away osv. Du inser väl att även om de på ditt jobb som måste jobba nära varandra har munskydd så kan de smitta varandra för munskydd är inget 100 % skydd.
Jag tror med hög sannolikhet att vi får en fjärde våg. Men som tur är med färre som blir allvarligt sjuka då många äldre och i riskgrupper som är vaccinerade, dock inte alla.B b8q skrev:
Vi har åldersbandet 18-40 som är få som är vaccinerade plus 0-18 som inte alls är planerade för vaccin.
Kan bli en väldigt intressant höst vi får efter en öppen sommar.
Att jag "gillar" andras inlägg är inte enbart för att jag delar deras inlägg till 100% utan även att man vågar tänka själv.
Ingen vore mer glad än jag om jag hade fel och det hela vore över nu.
Jag skulle mycket gärna skriva här att jag hade fel i mina antaganden om en fjärde våg.
Vad tror du själv?
Tänker du själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Visst var det bra för då behövde jag inte skjuta upp behövliga men inte nödvändiga besök hos optiker, tandläkare och vårdcentral mer.E El-Löken66 skrev:
Det visade sig att jag inte hade några antikroppar i februari. Men numera är jag vaccinerad.
Det där var dagens andra goddag-yxskaft-svar.optimum skrev:
FoHM har inget ansvar och kan fortsätta leverera sin drömmar med scenarier och har inte sagt ett skit om kommande fjärde vågen och inte heller levererat några råd om hur vi ska undvika nya problem.
Och inte så konstigt. Deras chef, generaldirektör Johan Carlsson kör på övertid.
Även hustomten Anders Tegnell kör på övertid och båda borde gått i pension och släppt fram nya begåvade människor som haft lite mer livskraft än att leva på gamla meriter.
Jag följde deras råd men lade till viktiga moment då jag insåg att de inte hade tillräckliga råd.BirgitS skrev:
Jag följde de råd och rekommendationer som fanns i början av oktober. Men att jag blev smittad handlade ju bara om otur, att just den dagen vid just det tillfället där jag råkade befinna mig så råkade en smittad person också befinna sig. Du har haft tur men kunde ha haft otur och blivit smittad när du åkte taxi, hämtade take-away osv. Du inser väl att även om de på ditt jobb som måste jobba nära varandra har munskydd så kan de smitta varandra för munskydd är inget 100 % skydd.
Tur och otur finns inte inom vissa kulturer utan handlar om erfarenhet och kunskap.
Se exemplet med eskimån som ger sig ut på jakt och överraskas av snöstorm.
När han/hon kommer hem säger han/hon knappast att det var tur att han/hon överlevde utan skicklighet.
Nej de har inte begreppet tur utan handlar om erfarenhet och skicklighet.
De får som barn lära sig hur man överlever en snöstorm genom att gräva ned sig i snön.
Precis som jag och min familj fortfarande är friska genom rätt metoder.
Birgit, om du öppenhjärtigt tagit till dig erfarenheter och råd så hade du kanske också klarat dig från att bli sjuk. Denna gången gick det bra men som för mig gäller det alla situationer.
Jag år inte upp på taket utan livlina och någon som kan hjälpa mig om det går fel.
Jag använder skyddsglasögon och hörselskydd före jag drar igång vinkelslipen om jag kapar stenplattor.
osv.
Din trovärdighet är rätt så låg när du inte ens kan ge dig rätt skydd själv. En basal egenskap för en överlevare.
Vi reste till Thailand februari 2020 och det var inte tur som gjorde att vi behöll oss friska utan rätt metoder.
Tur är något drömmare håller på med som spelar på travet, bingolotto och annat skräp.
Med hjälp av vaccin har "vi" (personligen har jag inte varit så mycket inblandad utom att bli vaccinerad) lyckats utrota smittkoppor. Det tycker jag är en av mänsklighetens största bedrifter. Det finns inte mycket som är i närheten.Ulltand skrev:
Men …
"It worked!"
