optimum
P pmd skrev:
Det där var dagens andra goddag-yxskaft-svar.
Visste du inte att AT fyllde 65 i våras och Johan Carlsson 67 år väntar på sin efterträdare som snart ska komma då han kör på övertid.

Läs på för katten innan du skriver här på forumet. Lita fakta borde du kunna ta till dig.

Visst det finns aktiva pensionärer som kan tänka klart men knappast dessa två herrar som kör på övertid.
 
P
optimum optimum skrev:
Jag kan göra bra förutsägelser i förhand.
Jag förutspådde tredje vågen med hjälp av fakta från UK.
Nu med stor sannolikhet fjärde vågen med fakta från UK
Vilka (och hur många) förutsägelser har du gjort som inte slog in?
Vad åstadkommer du?
Hösten 2015 förutsåg jag att Donald Trump skulle vinna presidentvalet i november året därpå.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
De levererar bara massa råd som få följer.
Det finns inget lagstöd för FOHM att tvinga folk att göra någonting så den har därmed inget ansvar för att alla inte följer dess råd.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
optimum och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag följde deras råd men lade till viktiga moment då jag insåg att de inte hade tillräckliga råd.
Det har jag också gjort.
optimum optimum skrev:
Precis som jag och min familj fortfarande är friska genom rätt metoder.
Nej, du kunde ha haft otur och blivit smittad av taxichauffören, personal på restaurang, på jobbet osv. Var du inte hos frisören också?
Att du inte har blivit det beror inte på skicklighet eller erfarenhet utan bara på turen att just de personerna inte råkade vara smittsamma just då.

optimum optimum skrev:
Birgit, om du öppenhjärtigt tagit till dig erfarenheter och råd så hade du kanske också klarat dig från att bli sjuk.
Jag hade tagit till mig erfarenheter och råd. Det är inte det som det handlar om. Jag har hela tiden tyckt att det är väldigt dumt och onödigt att åka taxi och gå till frisörer, optiker, tandläkare (och därför inte gjort det innan jag blev sjuk), samt vetat att det naturligtvis inneburit en risk att hämta take-away osv.

optimum optimum skrev:
Denna gången gick det bra men som för mig gäller det alla situationer.
Det har du ju själv skrivit att det inte alls gör för dig, du har ju betett dig på riskfyllda sätt flera gånger.

optimum optimum skrev:
Din trovärdighet är rätt så låg när du inte ens kan ge dig rätt skydd själv.
Trams, det har ju inte du heller med tanke på de riskfyllda beteenden du har ägnat dig åt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Läs på för katten innan du skriver här på forumet. Lita fakta borde du kunna ta till dig.
Nu kastar du spjut i radhus…

Det finns några här som är fullständigt faktaresistenta och skapar en pseudoverklighet som de själva verkar tro på. Rätt märkligt… och @pmd hör inte till dem…

Oavsett, så är det väl fritt fram för alla att påstå vad som helst utan stt ha koll på fakta!

Varför skall bara vissa ha det privilegiet menar du?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Jag tror med hög sannolikhet att vi får en fjärde våg.
Jag vågar mig inte på en tvärsäker gissning om det, men att de allmänna råden om undvikande av smittspridning lättas oroar mig. Vi bör under alla omständigheter ha beredskap för en fjärde våg.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Med hjälp av vaccin har "vi" (personligen har jag inte varit så mycket inblandad utom att bli vaccinerad) lyckats utrota smittkoppor. Det tycker jag är en av mänsklighetens största bedrifter. Det finns inte mycket som är i närheten.

Men …
"It worked!"
[media]
Håller med, möjligen kan Polio vara nr 2. :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Visste du inte att AT fyllde 65 i våras och Johan Carlsson 67 år väntar på sin efterträdare som snart ska komma då han kör på övertid.
Jo, det visste jag. Det är ganska välkänt.
Läs på för katten innan du skriver här på forumet. Lita fakta borde du kunna ta till dig.
Vilka fakta tycker du alltså att jag inte har tagit ill mig?
Visst det finns aktiva pensionärer som kan tänka klart men knappast dessa två herrar som kör på övertid.
Jag tror att du möjligen fortsätter att argumentera mot något jag inte har hävdat.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror inte det finns någon enskild sak som räddat så många liv som vaccin. Så även om det finns okända risker med vaccin är det jävligt svårt att tro att de skulle överskrida nyttan med 100 års facit.
Du skrev ”tror”, och det var ju tur det, för du är ute och cyklar igen.

Det finns något som räddat livet på många miljoner människor, och även mååånga djur.

Penicillinet lär ha räddat många fler än något vaccin. Hade de haft penicillin när spanska sjukan härjade tex så hade den kunnat bli lika harmlös som Covid-19 och man hade räddat många miljoner människoliv.

Detta eftersom de flesta som dog i Spanska sjukan dog av lunginflammation som en efterverkan av virusets framfart.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Trots att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden och kunde gått ut pandemin med en underdödlighet.
Intressant slutsats. Hur vet vi att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden?
Är det för att vi har olika lagrum, olika resmönster (alperna/inomlands), olika ledigheter (sportlov?), olika upplägg av vården, olika resultat av tidigare års influensa, olika andel av befolkningen som bor tätt, olika andel av befolkningen som åker kommunalt, olika andel av befolkningen som är invandrad? Är det alla de olikheterna som gör att vi med säkerhet kan säga att vi hade lika bra förutsättningar, eller är det något annat?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Gammelnörden och 6 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Håller med, möjligen kan Polio vara nr 2. :)
Vi får se. Polio finns tyvärr fortfarande, men utrotningskampanjen fortsätter.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag följde de råd och rekommendationer som fanns i början av oktober. Men att jag blev smittad handlade ju bara om otur, att just den dagen vid just det tillfället där jag råkade befinna mig så råkade en smittad person också befinna sig. Du har haft tur men kunde ha haft otur och blivit smittad när du åkte taxi, hämtade take-away osv. Du inser väl att även om de på ditt jobb som måste jobba nära varandra har munskydd så kan de smitta varandra för munskydd är inget 100 % skydd.
Nån gång sent våren 2020 bestämde jag mig för att inte ha otur. Jag slutade handla i butiker och kunde lyckligtvis fortsätta att arbeta hemma (där var det många som hade otur). Fram till vaccineringen träffade jag ingen människa förutom min familj, förutom ett fåtal tillfällen då jag hämtade paket på utlämningsställen. Dessa ärenden gjorde jag vid tillfällen då det var glest med andra människor som gjorde samma sak och höll ordentligt avstånd till dessa. Det fungerade.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Vi får se. Polio finns tyvärr fortfarande, men utrotningskampanjen fortsätter.
Jo, men utan vaccinet så hade mååånga fler människor haft ett h-vete…
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant slutsats. Hur vet vi att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden?
Är det för att vi har olika lagrum, olika resmönster (alperna/inomlands), olika ledigheter (sportlov?), olika upplägg av vården, olika resultat av tidigare års influensa, olika andel av befolkningen som bor tätt, olika andel av befolkningen som åker kommunalt, olika andel av befolkningen som är invandrad? Är det alla de olikheterna som gör att vi med säkerhet kan säga att vi hade lika bra förutsättningar, eller är det något annat?
Av allt det du räknar upp, är det väldigt lite som stämmer överens med Belgien, iallafall. Så varför knorrar det inte om den undanflykter?

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Av allt det du räknar upp, är det väldigt lite som stämmer överens med Belgien, iallafall. Så varför knorrar det inte om den undanflykter?

Staffans
Varför tar du upp Belgien så ofta? Tror att det nästan bara är du som nämner det landet.

Och vad har det med de Nordiska länderna att göra?

Skulle tro att Belgien har minst lika stora skillnader mot Sverige som de Nordiska länderna har…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.