Staffans2000
T tanaris skrev:
Missade du min länk?
Ja. Den här jag missat.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag har inte bestämt mig. Jag har sagt att jag för tillfället väljer att inte vaccinera mig. Ändras förutsättningarna, kan jag göra detsamma. Nu då?

Vad var det du ogillade? Jag är genuint intresserad. Upptäckte du några felaktigheter?

Staffans
Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt sunt att själv ta ställning till att först ta vaccination när man känner att man har fått/inhämtat så mycket information om den att man kan känna sig trygg med att ta den.

Om det finns informationsluckor som gör att människor tvekar eller väljer att inte ta vaccinet så är det myndigheternas och vårdens ansvar att, informera, ärligt besvara frågorna och ev ändra i vaccinationerna,

ex så verkar det som (utifrån frågor på pressträffarna) att många över 65 valt att fortfarande inte vaccinera sig pga att de tvingas ta Astras vaccin men vill ha annat,varför måste de straffas som de nu gör genom att inte få bli vaccinerade?, om flertalet av dessa vill vaccinera sig om de får ett annat vaccin så borde det väl vara en vinst för alla att de blir/får vaccineras med annat vaccin, vinst för personliga tryggheten, vinst mot smittspridning, vinst mot ökad belastning i sjukvården.

Att "tvingas" att sitta och få ett vaccin insprutat i sin kropp som man är rädd för/inte alls litar på önskar jag inte att någon ska behöva utsättas för.

Och så länge människorna här i Sverige köar och vaccineras för fullt, så spelar det nog ingen roll för solidaritetsvaccineringen om dessa personer som behöver mer tid för att ta ställning får den tiden.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Om jag minns rätt tog han med antalet vaccinerade. Men jag kan minnas fel.
Åtskilliga gånger har han givit rejäla kängor åt Fox news för deras rapportering. Googla!

Medvetet eller inte, vinklar alla, det de vill framföra. Så även Tucker naturligtvis. Men varför skall en av Amerikas största "debattörer" ignoreras så till den milda grad att en del inte vågar lyssna? Som i alla andra fall, är det klokt att ta in så mycket information som möjligt och utefter det, skapa sin egen uppfattning. Annars blir det som att försöka lägga ett pussel där vissa bitar saknas.
Lyssna har jag inte tid med utan jag började läsa artikeln och letade efter information som jag tyckte var väsentlig bakgrund till de siffror som han gav men kunde inte hitta något. Det handlar alltså inte om att våga eller inte våga men när han hej vilt jämför äpplen och päron kors och tvärs så blir det inte meningsfullt, typ det blir ingen pusselbit utan en trasselsudd som inte kan användas för att lägga pusslet.

Naturligtvis dör det folk efter vaccineringar, det finns ju rapporterat i Sverige också (inom 2 veckors om jag kommer ihåg rätt) men än så länge verkar det ju handla om folk som har dött av andra anledningar än vaccinet så när som på de två som dog av koagulationsrubbningen efter AZ-vaccinet.
 
Fairlane
Felet FoxsNews-kille gör är att han inte bryr sig om alternativet.

Om man blir biten av en svart mamba så kommer man dö om man inte får motgift snabbt. Vissa dör även efter de fått motgift. Säg att 1000 personer blir bitna av en svart mamba och får motgift. Trots det så dör 50 personer, då skulle samma FoxsNews-kille (och för all del en hel del andra) kunna säga "Det har dött 50 personer som fått motgift, är det verkligen så bra?"

Nu är inte Covid-19 jämförbart med att bli biten av en svart mamba, det påstår jag inte, men att bara titta på hur många som dött efter de tagit vaccinet och strunta i att titta på alternativet är inte lösningen.

Att denna person tittar på antal döda utan att jämföra med alternativet kan bero på att han antingen inte förstår att det är en felaktig tolkning av information, eller så vet han det och vill sprida misstro. Jag vet inte vilket som är sant, och bryr mig i ärlighets namn inte heller.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Felet FoxsNews-kille gör är att han inte bryr sig om alternativet.

Om man blir biten av en svart mamba så kommer man dö om man inte får motgift snabbt. Vissa dör även efter de fått motgift. Säg att 1000 personer blir bitna av en svart mamba och får motgift. Trots det så dör 50 personer, då skulle samma FoxsNews-kille (och för all del en hel del andra) kunna säga "Det har dött 50 personer som fått motgift, är det verkligen så bra?"

Nu är inte Covid-19 jämförbart med att bli biten av en svart mamba, det påstår jag inte, men att bara titta på hur många som dött efter de tagit vaccinet och strunta i att titta på alternativet är inte lösningen.

Att denna person tittar på antal döda utan att jämföra med alternativet kan bero på att han antingen inte förstår att det är en felaktig tolkning av information, eller så vet han det och vill sprida misstro. Jag vet inte vilket som är sant, och bryr mig i ärlighets namn inte heller.
Det han för fram, är den ensidiga informationen från myndigheterna. Där det bara upprepas att det skall vaccineras och inget om riskerna.

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det han för fram, är den ensidiga informationen från myndigheterna. Där det bara upprepas att det skall vaccineras och inget om riskerna.

Staffans
Då borde han vara intresserad av att föra fram riskerna, vilket han inte gör. Han för fram en siffra på antal döda utan att reflektera över vad personerna dog av. Om de dog av vaccinet så är det en risk att lyfta, om de istället dog av helt orelaterade saker så är det något helt annat. Som sagt, han kanske gör det medvetet eller omedvetet, illa är det iallafall eftersom folk riskerar att tro att samtliga de som han sagt dog efter vaccination dog pga vaccinationen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det han för fram, är den ensidiga informationen från myndigheterna. Där det bara upprepas att det skall vaccineras och inget om riskerna.

Staffans
Okej, men ska man göra det på ett trovärdigt sätt kan man inte hålla på och jämföra äpplen och päron hur som helst.

Jag vet inte hur det är i USA men i t.ex. Sverige tycker jag att vanliga media verkligen har tagit upp risker. Det har ju skrivits spaltmeter om koagulationsrubbningen efter AZ-vaccin så det har skrämt upp folk som har bra mycket större risk att bli smittade och avlida av covid än av vaccinet.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar se en tydlig trend här. Många i tråden som varit mest emot hur myndigheterna i Sverige hanterat pandemin, verkar OCKSÅ vara de som har minst förtroende för myndigheterna när det gäller att lita på vaccinet.

Med andra ord, det verkar mest handla om allmän myndighetsmisstro; man måste vara emot oavsett vad myndigheterna gör.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
man måste vara emot oavsett vad myndigheterna gör.
På inget sätt. Däremot ökar inte mitt förtroende med antalet snedsteg FHM gör.
Min uppfattning är att ingen ännu vet hur det går i framtiden med eller utan vaccin. Därför gör jag det jag tror för tillfället är minst dåligt.
Det som Nissens kallar för rädsla.

Staffans

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
På inget sätt. Däremot ökar inte mitt förtroende med antalet snedsteg FHM gör.
Min uppfattning är att ingen ännu vet hur det går i framtiden med eller utan vaccin. Därför gör jag det jag tror för tillfället är minst dåligt.
Det som Nissens kallar för rädsla.

Staffans

Staffans
Det är OK att vara rädd. Men allt pekar på att det är betydligt mer logiskt att vara rädd för Covid-19 än för vaccinet.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Det är OK att vara rädd. Men allt pekar på att det är betydligt mer logiskt att vara rädd för Covid-19 än för vaccinet.
Det får framtiden utvisa. Du gör din tolkning och jag gör min.
Rädd, är jag när det behövs. Vaccinet och Coronan
är inte av den kalibern.

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Dragit mitt strå till stacken för att vi ska komma ur skiten. Tagit första sprutan.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag börjar se en tydlig trend här. Många i tråden som varit mest emot hur myndigheterna i Sverige hanterat pandemin, verkar OCKSÅ vara de som har minst förtroende för myndigheterna när det gäller att lita på vaccinet.

Med andra ord, det verkar mest handla om allmän myndighetsmisstro; man måste vara emot oavsett vad myndigheterna gör.
Det är din sanning!

Det är skillnad på att vara rädd och ha kritiskt tänkande, vågar man inte lyfta problemen så är det svårare att de blir åtgärdade.
Dessutom är det inte fult att vara rädd, rädsla har många gånger fått människor att överleva både i nutid och dåtid.
 
D
B b8q skrev:
Det är OK att vara rädd. Men allt pekar på att det är betydligt mer logiskt att vara rädd för Covid-19 än för vaccinet.
Är inte rädd för Covid, inte rädd för vaccinet, men oerhört rädd för konsekvenserna av restriktionerna. Väldigt viktigt att folk vaccinerar sig så att dessa upphör.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här kommer lite uppgifter från USA om vaccinationen och antal döda i samband med den.

[länk]

Staffans
FOX news??? OMG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.