Ulltand Ulltand skrev:
Lättläst om arvet från Neandertalarna.

Nya behandlingsmetoder förutspås med de proteiner från Neandertalgener som kan ge ett extremt bra skydd mot Covid-19.

[länk]
Du kanske kan ställa upp och donera lite DNA? :cool:

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
Här är ännu en rapport som talar om att det är feta personer som är en stor riskgrupp. Varför mörkas det av FHM? Är det för att de har noll koll? Inte osannolikt. Eller, är det för att det anses okorrekt att utpeka tjockisar som en grupp som ytterligare belastar samhället? Inte osannolikt, det heller. Eller är det för att vilseleda och på så vis öka motivationen hos den stora gruppen av befolkningen som löper en väldigt liten risk, att trots det vaccinera sig, genom att skrämmas med i grunden falsk statestik? Vad jag tror, är nog uppenbart. Men, man kan iallafall konstatera att myndigheten inte haft något att vinna på att publicera mer detaljerad statestik.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...en-chockad-over-att-myndigheterna-inte-agerar

Staffans

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här är ännu en rapport som talar om att det är feta personer som är en stor riskgrupp. Varför mörkas det av FHM? Är det för att de har noll koll? Inte osannolikt. Eller, är det för att det anses okorrekt att utpeka tjockisar som en grupp som ytterligare belastar samhället? Inte osannolikt, det heller. Eller är det för att vilseleda och på så vis öka motivationen hos den stora gruppen av befolkningen som löper en väldigt liten risk, att trots det vaccinera sig, genom att skrämmas med i grunden falsk statestik? Vad jag tror, är nog uppenbart. Men, man kan iallafall konstatera att myndigheten inte haft något att vinna på att publicera mer detaljerad statestik.

[länk]

Staffans
Eller är det så att risken framför allt är förknippad med kombinationen övervikt/fetma och högt blodtryck eller diabetes?
För i så fall fångar man ju upp de som det gäller via den andra diagnosen.
Eller är det så att åldern är mycket viktigare i alla fall, dvs. att en normalviktig 50-åring löper större risk än en överviktig 25-åring?
Det står i artikeln att risken ökar redan vid ett BMI på 23 men hur mycket står inte. Är risken vid 25 i BMI 25 % högre men att vara 10 år äldre ökar risken med 50 %?
Det saknas ju så mycket information så det går ju inte att dra några slutsatser över huvud taget.
Man kan också fråga sig om det är meningsfullt att prioritera hälften av befolkningen (eller hur stor andel som har ett BMI på över 23)?
Det kommer ju att sänka vaccinationstakten.

Tillägg: Det finns alltså inte tillräckligt med information för kunna bygga en teori på det och försöker man i alla fall blir det bara en konspirationsteori, ett luftslott. Så om du vill bygga en teori kring det hela måste du först ta reda på en massa fakta.

Redigerat:
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
jag kanske minns fel! Har för mig att risken ökade vid normalviktig eller kanske man i så fall borde utrycka det som att risken är lägre för dem som är underviktiga eller så får vi definiera om vad som är normalvikt. Kanske vi är skapta för att vara trådsmala, springande, jagande folkslag, likt man ser i bland från ursprungsbefolkningen i delar av Afrika.

D
emmschen skrev:
Är det högst normalt att man nödgodkänner läkemedel innan det är färdigtestat? De använder oss alltså som försökskaniner. Ställ du upp. Jag hoppar. Om det ser bra ut 2023, så ska jag fundera på saken om den här flunsan fortfarande är ett överhängande problem.
Nu har de vaccinerat så många och det har gått så långa tid att du tryggt kan ta det som erbjuds, case closed.

• Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
SR P1 "Medierna" idag. Värt att lyssna på

Om hur FHM avvecklat offentlighetsprincipen. Lämnar inte ut material, svara inte och hemligstämplar utan skälig grund. Till och med att beslut saknas så det går inte att överklaga.

Ett flertal journalister från olika mediebolag har JO-anmält myndigheten och utredning pågår.

Jag tycke mig se utvecklingen redan i våras när man aktivt började hemligstämpla såväl e-post som möten.

Det är extra tråkigt att vår offentlighetsprincip inte håller när det är som viktigast och FHM har ett enormt inflytande.
Bra att det granskas, det här är däremot ganska viktiga saker, sen får det väl utredas om det finns substans. Det är för sådana här saker som jag är extra glad över den svenska hanteringen, vill inte förringa allvaret om det visar sig vara riktigt men vi upplever säkert bara en bris jämfört med de flesta andra länder.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är dock helt riktigt att vi idag inte vet hur detta vaccin kommer påverka oss om 20-30 år. Det kommer vi inte få veta förrän om 20-30 år, om studier fortsätter att göras tills dess, annars kanske aldrig. Det är därför jag är tveksam till att vaccinera barnen, i kombination med att de troligen kommer klara sig väldigt bra ändå. Själv kanske jag inte överlever så länge utan vaccin, vem vet?!
Vad jag har förstått så finns det ingen som på allvar tror att det finns några "långtidseffekter" av vaccinen, det är beprövade tekniker så ingen stor gissning, utan nu har vi upplevt det hela, det blir inte mer än så här.

• Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:

[länk]

Staffans
Det har sagts hela tiden att fetma är en riskfaktor, de får också vaccin om de bokar, däremot har prioriteringarna i de flesta länder utgått från i huvudsak ålder eftersom det på det stora hela är effektivast.

Är man fetmadoktor så blir ju detta centralt så att hon känner så är knappast någon nyhet att slå upp, tvärtom vore däremot lite smaskigt, -fetmadoktor medveten om de ökade riskerna kritisk till att tjocka får vaccin, den hade ju lyft en del ögonbryn.

Sen ökar ju fetma risken för så mycket annat dåligt så det är en god idé att ta tag i detta ändå, corona eller inte.

D djac skrev:
Bra att det granskas, det här är däremot ganska viktiga saker, sen får det väl utredas om det finns substans. Det är för sådana här saker som jag är extra glad över den svenska hanteringen, vill inte förringa allvaret om det visar sig vara riktigt men vi upplever säkert bara en bris jämfört med de flesta andra länder.
Så som vi jobbar inom det offentliga (Jobbar på region) så handlar det inte om hemligstämpling.
Det är ett ganska starkt ord som används av andra typer av myndigheter, polis, försvar, MSB o s v.

Det jag skulle tro att det handlar om i detta fallet är att de klassar en del material som Arbetsmaterial. D v s förarbeten till själva beslutet. Sådant behöver man inte dela med sig av.
När de har sin jargong med sina likar i sina diskussioner så kan det nog ganska snabbt missuppfattas av den som inte är så insatt, vilket ju vi har sett exempel på här i tråden, och då väljer man att inte dela med sig av detta material.
För FHM har detta knappast ens varit ett samtalsämne tidigare och det är först nu i den mediala hysterin kring myndigheten som de haft anledning att se över sin policy.

Som sagt; Detta är vad jag tror. Om sedan media skriker hemligstämpel o s v för att skapa rubriker må det väl vara hänt, men man får nog försöka förstå hur en myndighet fungerar innan man dömer för hårt.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
trähandtag trähandtag skrev:
jag kanske minns fel! Har för mig att risken ökade vid normalviktig eller kanske man i så fall borde utrycka det som att risken är lägre för dem som är underviktiga eller så får vi definiera om vad som är normalvikt. Kanske vi är skapta för att vara trådsmala, springande, jagande folkslag, likt man ser i bland från ursprungsbefolkningen i delar av Afrika.
Tycker jag har läst något om ett BMI vid 40, då är man inte trådsmal iaf.

D
G gaidin skrev:
Så som vi jobbar inom det offentliga (Jobbar på region) så handlar det inte om hemligstämpling.
Det är ett ganska starkt ord som används av andra typer av myndigheter, polis, försvar, MSB o s v.

Det jag skulle tro att det handlar om i detta fallet är att de klassar en del material som Arbetsmaterial. D v s förarbeten till själva beslutet. Sådant behöver man inte dela med sig av.
När de har sin jargong med sina likar i sina diskussioner så kan det nog ganska snabbt missuppfattas av den som inte är så insatt, vilket ju vi har sett exempel på här i tråden, och då väljer man att inte dela med sig av detta material.
För FHM har detta knappast ens varit ett samtalsämne tidigare och det är först nu i den mediala hysterin kring myndigheten som de haft anledning att se över sin policy.

Som sagt; Detta är vad jag tror. Om sedan media skriker hemligstämpel o s v för att skapa rubriker må det väl vara hänt, men man får nog försöka förstå hur en myndighet fungerar innan man dömer för hårt.
Jag är ganska övertygad om att det är något åt det hållet men hur som helst så tycker jag att det är bra att journalister granskar, det leder säkert till klargöranden och det känns alltid bra.

Journalister idag förefaller rätt dåligt utbildade så sannolikheten att de har fel är ganska stor, men ibland snubblar de över något.

D
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
Jag fnissar lite för jag blev lite nyfiken på hur kvällstidningsjournalisterna skulle prestera på mattedelen av högskoleprovet, det skulle nog kunna bli ett manus till en revy på Fredriksbergsteatern, en kväll i lyteskomikens tecken.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är ganska övertygad om att det är något åt det hållet men hur som helst så tycker jag att det är bra att journalister granskar, det leder säkert till klargöranden och det känns alltid bra.

Journalister idag förefaller rätt dåligt utbildade så sannolikheten att de har fel är ganska stor, men ibland snubblar de över något.
Ja, granskas tycker jag absolut att det skall göras.
Det jag ser som risk är nog att det gärna vinklas för att det skall se ut som att de mörkar vad de sysslar med.

harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Jag fick min första spruta med Pfizers igår. Nu är jag vad jag vet fullt frisk i övrigt, bara lite överviktig. Om jag blir påkörd av bussen imorgon så kommer det vara 181 döda som fått Pfizers? Eller dog jag inte av vaccinet utan av bussen?
Intressant fråga, både för statistiken och för verkligheten. För varför blev du påkörd av bussen?
Om man nu reagerar snett på ämnen i vaccinet är det många olika saker som kan hända. Säg nu att det skulle orsaka ångest som gör att man inte orkar med och hoppar framför bussen, är det då bussen eller vaccinet som var orsaken/anledningen, eller så svimmar man när man går över vägen och bussen hinner inte bromsa?

Nu vill jag såklart inte säga att detta är biverkningar av Pfizers vaccin, och inte heller att det är vanligt att folk öht får dessa reaktioner, men om man inte undersöker, vet man inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.