1 015 173 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jo det är ju en liten konflikt med patienternas integritet! Men alla andra fall som tas upp har också integritet heheD djac skrev:Antar att patienternas integritet stoppar detta och att det inte var så häpnadsväckande som kvällspressen ville göra det till (förvåning?), det går alldeles säkert in i banken med erfarenhet så snart de utvärderat.
Kvinnor kan lugnt fortsätta vaccinera sig men däremot verkar det som att de ska se upp för männen de har relationer med, större incidens på biverkningar.
I många fall gnäller jag på sensationslystnad i pressammanhang (i media över lag). Men detta var nog ett av få saker på sistone som väckte min nyfikenhet.. det hade varit lika intressant om det varit att alla tre dog av samma sorts cancer!
Det är inte så att den där nyheten får mig att tycka varken bättre el sämre om vaccinet för covid-19 .. men det är en utstickande händelse och det gör mig intresserad.
Sedan får man ju inte alltid veta det man vill..
Som maken sa, p-piller har lite samma bieffekter.. och det är de många kvinnor som äter.
Kontrade snabbt med (han var ju hm lite osmart som tog just det förslaget i diskussionen med just mig..) ..
”Ja det är därför jag inte äter p-piller och har aldrig gjort! ” (ville, men blev avrådd).
Han blev tyst..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Man ska bete sig precis som vanligt efter vaccinationen, dvs. stanna hemma och testa sig vid symtom, och det gäller ju inte bara dagarna direkt efteråt utan även när det har gått flera veckor.optimum skrev:
Jo, jag misstänker att vaccinera sig är bland det allra säkraste aktiviteten man kan göra, dessutom med en möjlig uppsida att man skyddas mot något.Snigla skrev:
Jo det är ju en liten konflikt med patienternas integritet! Men alla andra fall som tas upp har också integritet hehealla som haft någon form av biverkning - som det sedan skrivits om i media el offentliga papper/presentationer.
I många fall gnäller jag på sensationslystnad i pressammanhang (i media över lag). Men detta var nog ett av få saker på sistone som väckte min nyfikenhet.. det hade varit lika intressant om det varit att alla tre dog av samma sorts cancer!
Det är inte så att den där nyheten får mig att tycka varken bättre el sämre om vaccinet för covid-19 .. men det är en utstickande händelse och det gör mig intresserad.
Sedan får man ju inte alltid veta det man vill..
Som maken sa, p-piller har lite samma bieffekter.. och det är de många kvinnor som äter.
Kontrade snabbt med (han var ju hm lite osmart som tog just det förslaget i diskussionen med just mig..) ..
”Ja det är därför jag inte äter p-piller och har aldrig gjort! ” (ville, men blev avrådd).
Han blev tyst..![]()
Jag är nog mer skeptisk mot sådana artiklar i pressen, nästan inga är korrekta i de fallen där man själv vet hur det ligger till, och det är nog inte bättre i allmänhet. Att de inte fortsatt driva detta tar jag som intäkt för att de broderade ut det lite väl bra och att det nog var rätt bristfälligt.
Om det var så i detta fallet vet jag inte men jag anser att media har ett ännu större ansvar än i vanliga fall i sådana här tider. De har både skapat och vidarebefodrat mycket felaktig information under Coronatiden och bör nog tänka en extra gång innan de publicerar.
Lite noterat i min skalle 
AZ - känner jag nog bara en som tagit, inga biverkningar efter.. varken samma dag.. dagarna efter el 1.5 v efter (kan ha gått två.. minns inte vilken dag hon gjorde vaccinationen).
P - har nog alla andra jag känner fått.. där har det varit lite direkta symptom.. som ömhet i armen (ena kunde inte lyfta armen över axelhöjd, de andra var mer ömma kring stickmärket). En fick 39 graders feber efter det höll i ett par dagar .. flera kände sig hängiga efter sprutan.. inga verkar ha haft problem efter andra sprutan.. eller veckorna efter där
Som förväntat alltså.
AZ - känner jag nog bara en som tagit, inga biverkningar efter.. varken samma dag.. dagarna efter el 1.5 v efter (kan ha gått två.. minns inte vilken dag hon gjorde vaccinationen).
P - har nog alla andra jag känner fått.. där har det varit lite direkta symptom.. som ömhet i armen (ena kunde inte lyfta armen över axelhöjd, de andra var mer ömma kring stickmärket). En fick 39 graders feber efter det höll i ett par dagar .. flera kände sig hängiga efter sprutan.. inga verkar ha haft problem efter andra sprutan.. eller veckorna efter där
Som förväntat alltså.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Fråga:BirgitS skrev:
Om man tagit vaccin och gör en PCR test 1-3 dagar efter, tror testen att jag har Covid?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Till de som inte jobbar hemifrån:
Uppdaterad vägledning när det gäller snabbtester.
@optimum Nu har du något att föreslå så att företaget du jobbar på blir ändå bättre
Uppdaterad vägledning när det gäller snabbtester.
När det råder en omfattande smittspridning i samhället kan screening med antigentester vara ett komplement till de skyddsåtgärder som en arbetsgivare kan vidta på arbetsplatser där det inte är möjligt att distansarbeta. Syftet är att upptäcka smitta hos personer som inte upplever sig ha symtom och minska risken för smittspridning på arbetsplatsen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...m-antigentester-for-covid-19-har-uppdaterats/
@optimum Nu har du något att föreslå så att företaget du jobbar på blir ändå bättre
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Så vitt jag minns ska man ha symtom i 24 timmar innan man beställer ett test. Men man kan ju ha blivit smittad med covid några dagar innan vaccineringen så därför ska man betrakta det som en möjlig covid och därmed testa.optimum skrev:
Egen slutledning eller går det läsa någonstans om biverkningar på vaccinet och krav på test?BirgitS skrev:
AT skulle alltså testat sig då han fick feber.