D
Snigla Snigla skrev:
Inget har nått mina snokande ögon än.. (”tystlåtet” som sagt)
Antar att patienternas integritet stoppar detta och att det inte var så häpnadsväckande som kvällspressen ville göra det till (förvåning?), det går alldeles säkert in i banken med erfarenhet så snart de utvärderat.

Kvinnor kan lugnt fortsätta vaccinera sig men däremot verkar det som att de ska se upp för männen de har relationer med, större incidens på biverkningar.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
.
Detta är ditt bästa inlägg på länge! :rofl:

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta är ditt bästa inlägg på länge! :rofl:
Jag tror det kanske blev lite för subtilt. :)
  • Övergiven av FHM men räddad av en Neandertalare för 30.000 år sedan.
Innehållet är att en del (som jag själv) i princip är immuna mot Covid19 pga av en genetisk variation. Så det är inte helt säkert att hedersamt leverne skyddat just dig. Eller att Brigit blev smittad på 5 meters avstånd osv.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror det kanske blev lite för subtilt. :)

Innehållet är att en del (som jag själv) i princip är immuna mot Covid19 pga av en genetisk variation. Så det är inte helt säkert att hedersamt leverne skyddat just dig. Eller att Brigitt blev smittad på 5 meters avstånd osv.
oj - nu börjar det lukta rasprofilering.
Tror du på allvar att du tillhör någon sorts övermänniska med gener som gör att du inte kan smittas????

Eller vad detta ironi som jag missar??

TT4F TT4F skrev:
Tror du på allvar att du tillhör någon sorts övermänniska med gener som gör att du inte kan smittas????

Han är fullt och fast övertygad om att han är genetiskt immun mot covid19, han grundar det på något han läst på internet.

Seems legit :D

• Haha
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:

Rasprofilering hur tänkter du :)

Det är känt sedan länge och har varit upp i tråden ett flertal gången. Vetenskapen söker och hittar gener som ökar eller minskar risken för Covid19 och en massa andra sjukdomar.

En del av dessa gener är en rest från av neandertalare som många bär på.

Den absolut mest skyddande SNP:n ger 70 % lägre riska att smittas. 91% lägre risk att bli svårt sjuk och 95 % mindre risk att behöva respiratirvård. (nyligen oublicerad i Nature)

En annan gen ökar risken med 300% att drabbas av andningsbesär, Svante Päbos forskning om jag minns rätt.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eller att Brigit blev smittad på 5 meters avstånd osv.
Det är bara troligast men det kan också ha varit på 1 m håll under den sekund som det tog för servitrisen att ställa ned maten på bordet (samtidigt och en stund efteråt som jag håller andan) eller på apoteket där då viruset lyckades ta sig förbi plexiglasskivan mellan mig och den anställde (men tre dagar är lite väl kort inkubationstid). Men i alla fallen bör det ha varit få viruspartiklar som jag andades in. Sen om jag (eller sambon) hade någon nytta av någon gen är en okänd faktor.

G gaidin skrev:
Han är fullt och fast övertygad om att han är genetiskt immun mot covid19, han grundar det på något han läst på internet.

Seems legit :D

Ja de vetenskapliga tidskrifterna publiceras ju där, på internet.

Eller får hem en papperskopia av Nature?

Väntar med spänning på att vetenskapen hittar den gen som ökar risken för att trolla på webbforum...

• Gilla
  • Haha
Disktrasan och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Väntar med spänning på att vetenskapen hittar den gen som ökar risken för att trolla på webbforum...
Det är bara att du låter testa dig!

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det är känt sedan länge och har varit upp i tråden ett flertal gången. Vetenskapen söker och hittar gener som ökar eller minskar risken för Covid19 och en massa andra sjukdomar.

En del av dessa gener är en rest från av neandertalare som många bär på.

Den absolut mest skyddande SNP:n ger 70 % lägre riska att smittas. 91% lägre risk att bli svårt sjuk och 95 % mindre risk att behöva respiratirvård. (nyligen oublicerad i Nature)

En annan gen ökar risken med 300% att drabbas av andningsbesär, Svante Päbos forskning om jag minns rätt.
Jag minns artikeln och jag minns att du undrade hur man skulle tolka 0,95, men det har du tydligen fått veta nu, men hur har du gjort för att snabbt analysera dina gener för att upptäcka om du har den genen?
Jag vill också veta, så hur kollar jag det?

optimum
AT vaccinerad, bra. Gjort
Får vi hoppas fler gör samma och inte struntar i vaccin bara för de blir erbjudna AZ

Artikel om vaccination med bild av AstraZeneca COVID-19-vaccin och leende person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag minns artikeln och jag minns att du undrade hur man skulle tolka 0,95, men det har du tydligen fått veta nu, men hur har du gjort för att snabbt analysera dina gener för att upptäcka om du har den genen?
Jag vill också veta, så hur kollar jag det?

Jag ville dubbelkolla då det var ett så extremt bra skydd. Frågan som inte riktigt har landat är hur man skall tolka ett GG? Vi vet AG splicar OAS1 genen till ett annat protein som skyddar mot covid19 men vad händer för det som har GG? Vanligare i Afrika?

Tror inte det finns något snabbt sätt att få svar på en gentest.

Jag gjorde familjens fentest från 23andme för flera år sedan och det tog ett par månader, hela loppen.

Sedan presenterar inte 23andme mer ett hundratal resultat men man kan spara hem rawdatan och kolla själv eller köra den i tredjepartsprogram.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Fundering, är inte feber ett av symptomen på covid-19

Alltså då ska man väl vara hemma och gå och testa sig och invänta negativt resultat.
Inget anklagande åt AT utan hur gör de som får feber efter vaccinet?

Från artikel där AT fått vaccin

Man i glasögon och tröja som ler och står vid talarstol, antyder inga anklagelser om feber efter vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Sverige har ett av de högsta smittotalen i Europa under de senaste två veckorna. Men när det gäller nya dödsfall på grund av covid-19 är Sverige ett av de länder som har lägst siffror.
Vad det beror på att Sverige så effektivt lyckats få ner dödstalen är inte säkert. Cecilia Magnusson, chef vid Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, säger att det kan bero på att de covidrelaterade dödsfallen har varit så koncentrerade till specifika miljöer.
15,1 nya covidrelaterade dödsfall har rapporterat per 100.000 invånare i Sverige under samma period. (14 dagar, min kommentar)
Endast sex länder har lägre dödstal:
Finland: 10,3
Portugal: 7,3
Norge: 5
Danmark: 4,8
Island: 0
Liechtenstein: 0
https://www.dn.se/sverige/vaccineringen-tycks-ha-storre-effekt-i-sverige/
statistik från ECDC

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.