Nissens
optimum optimum skrev:
Håller med, men...
Problemet är att de som ännu inte vet att de är sjuka, alltså inte ännu fått symptom, men är smittade och smittar redan ca 48 timmar före.
Det är de som är luriga.
Dessutom har avståndet varit för kort och beror även på miljön.
Budskapet är HÅLL AVSTÅND.
Det är världens enklaste instruktion som verkar väldigt svår för vissa att ta till sig.

Och de som är lurigast är de som bara smittar utan att någonsin få symtom...
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Budskapet är HÅLL AVSTÅND.
Det är världens enklaste instruktion som verkar väldigt svår för vissa att ta till sig.

Och de som är lurigast är de som bara smittar utan att någonsin få symtom...
Japp... Influensa har i 50 år varit osynlig...inget nytt under solen där ..

Så då uppstår ju ett intressant dilemma. .
Hur ska vi ändra hur vi lever framöver...?
Eftersom det inte tar slut... Vi ska hju bara välja konsekvens nu...

Kanske den gamla klyschan kommer till liv.

Only the strongest will survive...
Resten blir collateral damage... Hmm
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B Besiman skrev:
Japp... Influensa har i 50 år varit osynlig...inget nytt under solen där ..

Så då uppstår ju ett intressant dilemma. .
Hur ska vi ändra hur vi lever framöver...?
Eftersom det inte tar slut... Vi ska hju bara välja konsekvens nu...

Kanske den gamla klyschan kommer till liv.

Only the strongest will survive...
Resten blir collateral damage... Hmm
Helt rätt. Problemet med denna pandemin är att den belastar sjukvården så hårt.vissa verkar tro att den är väldigt dödlig. Den är lika dödlig som en svårare influense, varken värre eller bättre vad gäller dödlighet.
När man läser om Spanska sjukan blir man mörkrädd däremot...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Jag har erfarenhet av munskydd i olika andra situationer .Jag skulle nog säga att ett munskydd kan förhindra lite granna spridning, om bäraren är sjuk.
Det är logiskt, då vi hela tiden passerar ut vätska när vi pratar..nära varann. Då pratar vi enkelt tyg eller papperslapp för munnen..dvs munskydd, inte andningsskydd..
Sen pratar man inte med näsan eller sällan nyser genom näsan... Så för utandningen är jag inte så orolig om inte näsan är täckt.
Samt att luftriktningen är nedåtgående.

Men som skydd mot inandning är munskydd ett dåligt skydd, om det inte är supertätt mot ansiktet, då luften alltid vill gå lättaste vägen. Hårbeväxta ansikten har alltid sämre skydd
Sen är det ju alltid mängden virus man andas in som avgör ändå..dvs hur sjuk du blir. .

Det enda "säkra" är ju avstånd.

Då detta virus är nåt vi får leva med på ett eller annat sätt fortsättningsvis, är det ju bara att anpassa sig efter konsekvenserna man kan acceptera. Precis som med "gamla influensor" som folk dött av varje år...

Börjar man då men vanor o falsk trygghet, som munskydd (dvs inte andningsskydd)
Så vet man inte när man ska sluta.. dvs det blir som i Japan där de bär munskydd i vardagen, men många vet säkert inte varför...
Man gör det säkerligen för att andra gör det...då japaner respekterar "gruppen" och nordbor är mer individer...
Tittar jag på ungdomar 15-25 så skiter väldigt många i detta med avstånd också när de träffas i större grupper... munskydd vet de inte vad det är...det spelar ju ingen roll om det är grupper på 3,5,10 eller 20... det räcker ju att EN är sjuk... O kramas öppet är en vanlig syn här...
Så klart att smittspridningen ökar då...OM nån av dem är sjuka... Än är det ju inte så hög procent...

Det vi nu väntar på är att platserna på intensiven minskar, sen tror många så att det är över...och börjar träffas som förr igen... Och sen är det igång igen...

vi kommer inte kunna utrota influensan.. vi har inte lyckats på 50 år tidigare... Bara lärt oss att acceptera den..och hantera den i viss mån... Skillnaden är bara att vi inte har pratat om den så intensivt förut, trots att den funnits där hela tiden.

Influensan kommer fortsätta ta liv under lång tid framöver... Munskydd eller ej...
Sen kan man kalla det för falsk trygghet om man vill...
"Skyddar" gör det inte.. det är enkel logik..men kanske minskar mängden virus något, om en sjuk person pratar med en frisk..

Bästa åtgärden kommer alltid att vara:
Prata inte med någon som är sjuk...
O
måste du..se till att hålla avståndet..
Egentligen borde diskussionen om munskydd tagga upp ett steg då det numera säljs relativt billiga och bekväma FFP2 munskydd. Här talar vi munskydd som är anpassade för just Covid19 och är betydligt bättre än oklassade kirurgskydd.

Men vi talar fortsatt om vanliga enkla stänkskydd och det är dessa som forskningen fokuserat på. Och vissa så är det enda alternativet i stora delar av världen.

Men jag vill påpka att vi vet att även ett sådant skydd har viss effekt på en frisk bärare. I ett större perspektiv handlar det om effekten av om "alla" bär munskydd på offentlig plats och på jobbet. Det skulle enligt den forskning som finns minska R-talet med mellan 10 och 40 %. Det är mycket.

I ett I-land kunde man höja ambitionsnivån och kräva FFP2. Förmodligen tillräckligt som enda åtgärd att helt släcka pandemin.

Jag drar mig till minnes hur vi i äldreomsorgen istället rekommenderade visir :(
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Egentligen borde diskussionen om munskydd tagga upp ett steg då det numera säljs relativt billiga och bekväma FFP2 munskydd. Här talar vi munskydd som är anpassade för just Covid19 och är betydligt bättre än oklassade kirurgskydd.

Men vi talar fortsatt om vanliga enkla stänkskydd och det är dessa som forskningen fokuserat på. Och vissa så är det enda alternativet i stora delar av världen.

Men jag vill påpka att vi vet att även ett sådant skydd har viss effekt på en frisk bärare. I ett större perspektiv handlar det om effekten av om "alla" bär munskydd på offentlig plats och på jobbet. Det skulle enligt den forskning som finns minska R-talet med mellan 10 och 40 %. Det är mycket.

I ett I-land kunde man höja ambitionsnivån och kräva FFP2. Förmodligen tillräckligt som enda åtgärd att helt släcka pandemin.

Jag drar mig till minnes hur vi i äldreomsorgen istället rekommenderade visir :(
Både Frankrike och Tyskland har väl ökat kraven och kräver numera FFP2 då hemgjorda tygmunskydd och engångsskydd inte är tillräckliga.

Det kan kanske av vissa tolkas som att de ursprungliga rekommendationerna om munskydd var otillräckliga och inte hjälpte nämnvärt mot smittspridning trots att det fanns vissa studier om att munskydd eventuellt skulle minska smittspridningen något.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Trots att halva befolkningen i Chile fått minst en dos vaccin så har smittspridningen tagit ny fart i landet. Intensivvården är överbelastad, landet har stängt ner på nytt och gränserna är inte längre öppna för turism.

Kontrasten är stor till Israel där smittspridningen minskat dramatiskt genom vaccineringen som snart också kan starta om landets reseindustri. Men mycket tyder på att det är typen av vaccin som förklarar att Chile fått ett bakslag.

[länk]
Det fanns väl förhoppningar om att de kinesiska vaccinerna baserarde på det "riktiga viruset" skulle stå emot mutationer bättre, att de skulle ge en bredare immunitet.

Problemen med smittspridningen i Chile bror nog på strandparty, hemliga ungdomsfester, att man började slappna av och tex resa långt innan man börjat få immunitet pga vaccinationerna, så visst har världen mycket att lära av Chile, men kanske inte just att kinesiska vaccin är dåliga.
Kanske det faktiskt bara har 50,4% effektivtet med de virus som finns där eller så är effektiviteten som tidigare studier visat 72% resp 78%, eller tom 83%
Men liksom AstraZ vaccinet har det 100% skydd mot svår sjukdom.

Chile's vaccination rollout was fast and broad. So why are Covid-19 cases spiking? CNN

Chile, a country of 19 million on the Pacific coast of South America, had gotten a head start on vaccines by making agreements with pharmaceutical companies only months into the pandemic. By the beginning of this year, Chile had reached one of the highest vaccination rates in the world, while other countries in the region had yet to get any vaccines.

As of Wednesday, Chile had a vaccination rate of 38.94 per 100 people, only behind Israel (61.58) and the United Kingdom (47.51). In terms of vaccination, it is ahead of the United States (36.13), according to data published by Oxford University's "Our World in Data" database.
Health authorities, experts and journalists consulted by CNN say the world can learn a lot from a multi-factor, "perfect storm" that hit Chile starting with Christmas gatherings and New Year's festivities, a sustained push to reopen all schools and shopping malls, an anticipated sense of safety given the rapid pace of vaccinations and less-than-desired levels of effectiveness of the Sinovac vaccine, which has been widely used in the country
Francisco Álvarez, a public health expert and, until recently, the health department director in Valparaíso province, the second-most populated in Chile, says that relaxing Covid-19 restrictions around the end-of-year holidays started it all.
Lite kuriosa: Chilean president handed $3,500 fine for mask-less selfie with stranger on beach, CNN
 
De uppfann medicin mot covid – för 50 år sedan, SVT
Den verksamma substansen budesonid togs fram av Arne Thalén och Ralph Brattsand under många års arbete och patenterades redan 1973.
Slutsatsen blev att medlet minskade risken för sjukhusinläggning med 90 procent. Patienterna som gavs Pulmicort tycktes dessutom återhämta sig snabbare efter sjukdomen.
– Det är även tydligt i studien att många svårt sjuka kunde nöja sig med vanlig sjukhusvård och slapp föras över till intensivvårdsavdelning, konstaterar Ralph Brattsand
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Budskapet är HÅLL AVSTÅND.
Det är världens enklaste instruktion som verkar väldigt svår för vissa att ta till sig.

Och de som är lurigast är de som bara smittar utan att någonsin få symtom...
Vilket avstånd anser du vara lämpligt?
FoHM uppger inget sådant mått längre men du vet säkert.

Att man smittar före och utan symptom har jag känt till för mer än ett år sedan. Det är därför jag fortfarande är frisk. Detta visste säkert Folkhälsomyndigheten om för länge sedan men gick aldrig ut med det då.
Varför tror du de höll inne med så viktig information?

Har råden från Folkhälsomyndigheten hjälpt dig att hålla dig frisk?
Vad du berättat har du redan haft covid.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Vilket avstånd anser du vara lämpligt?
FoHM uppger inget sådant mått längre men du vet säkert.

Att man smittar före och utan symptom har jag känt till för mer än ett år sedan. Det är därför jag fortfarande är frisk. Detta visste säkert Folkhälsomyndigheten om för länge sedan men gick aldrig ut med det då.
Varför tror du de höll inne med så viktig information?

Har råden från Folkhälsomyndigheten hjälpt dig att hålla dig frisk?
Vad du berättat har du redan haft covid.
Ja, jag åkte på Covid när ett par vänner besökte mig i hemmet i somras, en plats där man lätt sänker garden lite.

Nu handlade det om inlägget du kommenterade där någon delade med sig av kunskap och erfarenhet. Och som vanligt när något lyfter fram något som motsäger din personliga uppfattning om munskydd så vägrar du tro på det...

Att hålla avstånd är det säkraste, vilket myndigheterna sagt hela tiden. Du möts av den informationen överallt åtminstone inomhus på allmänna platser i text på affischer och diverse dekaler.

”Ju längre avstånd desto säkrare” är det självklara svaret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
Aftonbladet.


Masslarm från skolan – tusentals anmälningar

Flest anmälda coronatillbud till Arbetsmiljöverket kommer från för- och grundskolan – långt fler än från vården, visar Aftonbladets granskning.

Samtidigt ökar smittan bland unga.

Nu kritiseras regeringen för att inte skydda skolorna.

– Det är ett väldigt högt spel för risken är påtaglig att fler lärare och elever blir sjuka, säger Johanna Jaara Åstrand


Smittspridningen fortsätter att öka och är nu hög även bland barn och unga.

Aftonbladet har granskat de coronarelaterade anmälningarna om allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket. I år står utbildningssektorn för flest anmälningar.

  • Totalt 7 163 stycken, varav nästan nio av tio från för- och grundskola.

  • Under samma tid har 4 400 anmälningar kommit från vårdsektorn.
I anmälningarna beskrivs bland annat hur skolpersonal inte kan hålla avstånd, framförallt inte i arbetet med de yngre åldrarna.

– Det förvånar mig inte alls eftersom vi vet att arbetsgivarna inte alls har vidtagit de åtgärder som krävs för att säkra en smittsäker miljö, säger Johanna Jaara Åstrand.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Aftonbladet.


Masslarm från skolan – tusentals anmälningar

Flest anmälda coronatillbud till Arbetsmiljöverket kommer från för- och grundskolan – långt fler än från vården, visar Aftonbladets granskning.

Samtidigt ökar smittan bland unga.

Nu kritiseras regeringen för att inte skydda skolorna.

– Det är ett väldigt högt spel för risken är påtaglig att fler lärare och elever blir sjuka, säger Johanna Jaara Åstrand


Smittspridningen fortsätter att öka och är nu hög även bland barn och unga.

Aftonbladet har granskat de coronarelaterade anmälningarna om allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket. I år står utbildningssektorn för flest anmälningar.

  • Totalt 7 163 stycken, varav nästan nio av tio från för- och grundskola.

  • Under samma tid har 4 400 anmälningar kommit från vårdsektorn.
I anmälningarna beskrivs bland annat hur skolpersonal inte kan hålla avstånd, framförallt inte i arbetet med de yngre åldrarna.

– Det förvånar mig inte alls eftersom vi vet att arbetsgivarna inte alls har vidtagit de åtgärder som krävs för att säkra en smittsäker miljö, säger Johanna Jaara Åstrand.
Men vad tycker du om deras förslag på lösning då?
"– Det mest verkningsfulla för att hålla skolorna öppna vore ju att vaccinera lärarkåren. Det är en slutsats som många andra länder redan dragit. Men Folkhälsomyndigheten är benhårda med att lärare inte ska prioriteras eftersom det kommer försena vaccineringen."
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Men vad tycker du om deras förslag på lösning då?
"– Det mest verkningsfulla för att hålla skolorna öppna vore ju att vaccinera lärarkåren. Det är en slutsats som många andra länder redan dragit. Men Folkhälsomyndigheten är benhårda med att lärare inte ska prioriteras eftersom det kommer försena vaccineringen."
Alternativet skulle kunnat vara att vaccinera barnen, tyvärr är dock inte vaccinen godkända på barn ännu.
 
Inget Covidvirus i hjärnan i ny studie.

41 Covidpatienter analyserades med avancerad metodik i studien och man hittade inget virus i hjärnan. Däremot så man skador från från syrebrist och inflammation orsakad av kroppens immunförsvar. Man spekulerar i att inflammationen skulle kunna var det som orsakar många symtom som tex den omtalade hjärndimman.

https://academic.oup.com/brain/advance-article/doi/10.1093/brain/awab148/6226391
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Både Frankrike och Tyskland har väl ökat kraven och kräver numera FFP2 då hemgjorda tygmunskydd och engångsskydd inte är tillräckliga.

Det kan kanske av vissa tolkas som att de ursprungliga rekommendationerna om munskydd var otillräckliga och inte hjälpte nämnvärt mot smittspridning trots att det fanns vissa studier om att munskydd eventuellt skulle minska smittspridningen något.
Så vitt jag förstår det så gick Tyskland över till krav på vanliga kirurgmunskydd i stället för t.ex. tygmunskydd i början av februari. Alltså den sorts skydd som används mest i Sverige.
Vid resor med kollektivtrafik och i butiker skall mun- och nässkydd av kategorin FFP2 alt. medicinska masker bäras.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...ation/covid-19-lägesbild-och-reseinformation/

Jag har för mig att det var samma sak i Frankrike och på deras engelska sida om vad som gäller står det bara "mask", inget om krav på att det skulle vara FFP2.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.