Staffans2000
Här är en intressant "nyhet" från min favoritblaska. Ja. Förutom då "Stormtruppsnytt" som Löken påstod att jag läste.

"A new study conducted on Israeli health workers suggests that people infected with the coronavirus develop a large degree of immunity to the virus – even when COVID antibody levels are low or even non-existent."

Källa på det? Givetvis! Så varför spruta in substanser med okänd långtidsverkan i folk, när det ser ut som om det inte behövs?

https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/295712

Staffan

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Rent krasst, om inte -dina föräldrar löper stor risk att dö, dina barns framtid raseras och era jobb försvinner snart är tillräckligt så kommer nog inte en femhunka i böter att spela någon avgörande roll.
Men nu är du inne på att få folk att FÖRSTÅ följder - och det går inte (se bara på alla de som ändå åker till Thailand, som sagt). Det behöver vara något som ger effekt direkt.
Tidningarna är fulla med exempel på folk som förlorat någon relativt ung och frisk familjemedlem i pandemin, och det är samma sak varje gång; ”Vi trodde inte det skulle drabba OSS, som var unga och friska. Först NU inser vi att det kan drabba alla”.

Och inte BARA använda skrämsel och straff, det finns många exempel på att belöningar är MYCKET effektivare för att uppnå önskad förändring i beteenden.
Och hur mycket belöningspolitik har vi sett hittills???

D
B b8q skrev:
Men nu är du inne på att få folk att FÖRSTÅ följder - och det går inte (se bara på alla de som ändå åker till Thailand, som sagt). Det behöver vara något som ger effekt direkt.
Tidningarna är fulla med exempel på folk som förlorat någon relativt ung och frisk familjemedlem i pandemin, och det är samma sak varje gång; ”Vi trodde inte det skulle drabba OSS, som var unga och friska. Först NU inser vi att det kan drabba alla”.

Och inte BARA använda skrämsel och straff, det finns många exempel på att belöningar är MYCKET effektivare för att uppnå önskad förändring i beteenden.
Och hur mycket belöningspolitik har vi sett hittills???
Folk här efterfrågar ju "sanningen", varje gång någon gör ett försök att sätta saker i sitt sammanhang så skriks det fejk-news, jag menar att folk är inte kapabla att sätta det i ett sammanhang. Som nämnts är det ytterst få i världen som förstår våra finansiella system och vad som kan trigga en systemkollaps tex.

Så baserat på detta så är det enda vi kan lova folk, -ingenting! *ironi*

Dvs, om alla är riktigt duktiga, följer rekommendationerna och tar sitt vaccin så blir olyckan lite mindre, sviterna av detta kommer plåga oss för resten av livet ändå, eftersatt skola, vård, etc och kommer att kräva enorma arbetsinsatser men det blir inte en Mad max-film av det hela iaf.

Detta är utan försköning men en rejäl belöning, om folk sköter sig och arbetar hårt.

B b8q skrev:
Det inbegriper nog ALLA åldrar och alla nationaliteter är jag rädd. Tyvärr är jag inte förvånad över att folk fortfarande inte förstått att man inte kan VETA vilka som är smittade och därför ska betrakta ALLA (även en själv) som smittad och smittosam. (Ja, jag har ibland rätt låga tankar om mänskligheten. Tyvärr får jag dem ofta bekräftade)
MSB indikerade i dagens presskonferens att vi tror att vi håller avstånd inte träffar nya människor, men när de frågar om kontakter senaste dygnet ser man att de har ökat och att man anser att andra inte håller avstånd lika bra längre. Det blir väl som egenrapporterade godisätandet som var 25% av den verkliga konsumtionen.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tragikomiska var att du igen förvanskade ett ganska okontroversiellt korn i ett meddelan, "personlig lockdown" blev snabbt bara "lockdown" och hela meningen med artikeln förändras i ett slag.
Om du hade läst hel inlägget så hade du sett att det står personlig lock down i texten.

Nu är ju det helt sekundärt, en lock down är en lock down och om man kallar den personlig eller inte är möjligen av juridisk betydelse.

Vi har gått från att lock down inte fungerar till en vädjan från smittskyddet att försätta dig i isolering aka personlig lockdown

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är en intressant "nyhet" från min favoritblaska. Ja. Förutom då "Stormtruppsnytt" som Löken påstod att jag läste.

"A new study conducted on Israeli health workers suggests that people infected with the coronavirus develop a large degree of immunity to the virus – even when COVID antibody levels are low or even non-existent."

Källa på det? Givetvis! Så varför spruta in substanser med okänd långtidsverkan i folk, när det ser ut som om det inte behövs?

[länk]

Man får ingen immunitet mot sydafrikanen eller brasilianaren utan att ha varit smittad av just dessa mutationer.

Staffan

BirgitS
Dödstalen i Sverige ökar något jämfört med förra veckan och snittar nu på 160 avlidna per vecka. Sannolikt yngre människor som dör nu då det allra äldsta vaccinerats. Men så har vi ju också bland de högsta smittalen i Europa.

Danmark har en oförändrad utveckling liksom Island. Norge och Finland har också en viss ökning men från en blygsam nivå

Linjediagram som visar COVID-19 dödsfall per miljon invånare i Norden med fokus på den andra och tredje vågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Arg
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är ju det helt sekundärt, en lock down är en lock down och om man kallar den personlig eller inte är möjligen av juridisk betydelse.
Vad har du hittat på nu?
Finns ens ordet lockdown i svensk juridik och kommer du nu att tillbringa de närmsta dagarna med att försöka övertyga oss att personlig lockdown är ett juridiskt begrepp? :D

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det passar här. Jag blev i alla fall vaccinerat idag av en anledning och det är jag tacksam för.
Jag skulle vilja ha ett intyg i den gul vaccineringsboken som bestäms av WHO och erkänns i hela världen. Men det blev inte rätt. WHO kräver en stämpel av vårdnadsgivaren men Landstinget i Blekinge har inte lyckats ta fram en simpel stämpel. Istället erbjuder dom ett utdrag ur vaccineringsregistret so vem som helst kan tillverka i Word. Jävla vad korkat Sverige är ibland!

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Det känns inte riktigt klarlagt om det går att mygla och runda systemet?
Om någon bokar vaccintid och de säger AZ när hen kommer, så nobbar hen och går hem. Kan hen då ringa en annan vårdcentral och chansa på att få något annat? Kan detta pågå 10-15 gånger tills hen får det hen vill?

Om detta stämmer så är det ett oehört slöseri med vaccinresurser och kommer garanterat sinka processen när vi behöver vaccinera så många som möjligt snarast.

Om man tackar nej till vaccin borde man hamna sist i kön, och då menar jag hela världens kö!

Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet inte om det passar här. Jag blev i alla fall vaccinerat idag av en anledning och det är jag tacksam för.
Jag skulle vilja ha ett intyg i den gul vaccineringsboken som bestäms av WHO och erkänns i hela världen. Men det blev inte rätt. WHO kräver en stämpel av vårdnadsgivaren men Landstinget i Blekinge har inte lyckats ta fram en simpel stämpel. Istället erbjuder dom ett utdrag ur vaccineringsregistret so vem som helst kan tillverka i Word. Jävla vad korkat Sverige är ibland!
En sån har jag med stämpel för gula febern. Visst det går ju att förfalska en sån också men lite mer jobb. Och som du säger så är det ju gångbart i världen.

Sverige har nog i stort avvecklat stämplar men det är inte i linje med vad som efterfrågas i många länder. När jag arbetade utrikes till stor del hade vi ett gäng stämplar för olika dokument. Det går inte annars.

Grattis till vaccinationen!

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Har själv postat den flera ggr och skickat med sms.. då det är mina hemtrakter. Dvs släkt/familj o vänner bor där.
Det är rätt bra. Man borde lägga till att använda munskydd också vid annan trängsel än i kollektivtrafiken, Kan ju vara så att man inte kan hålla 2 meter till sina arbetskamrater tex.

Sedan tror jag tyvärr att det måste vara tvingande. Åkte SL-buss härmodagen och kanske 1 av 10 hade munskydd. På bussens infodisplay rullade en text om försiktighetsåtgärder. Bland dessa "Använd munskydd" Kan ju vara så att folk inte tror på att munskydd hjälper och struntar i det...

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Kan ju vara så att folk inte tror på att munskydd hjälper och struntar i det.
Inte så konstigt. Tegnell förkunnade deras oduglighet och att de tillochmed kunde öka smittspridningen. Att karln nu vänt kappan efter vinden, ökar inte precis hans trovärdighet.

Staffans

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska du ut och resa, eller varför är det annars intressant?

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.