1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ckta-redan-under-testerna-av-janssen-vaccinet
Extrem smitta i flera regioner nu. Lock down är tydligen lösningen på problemet enligt smittskyddet.
""Om inte spridningen stannar av är regionen på väg mot en katastrof, anser hon, och syftar på att många får sjukhusvård för covid -19, att situationen blir än mer ansträngd och att personer som behöver annan sjukvård kan bli lidande.
Tidigare i veckan lanserade myndigheter i Uppsala län en gemensam kampanj med budskapet "gå i personlig lockdown", där man uppmanas utgå från att alla man möter är smittade. Detta efter att det framkommit uppgifter om att man sprider sjukdomen innan man visar symtom.
Anna Skogstam vill nu att alla värmlänningar tar efter Uppsalas råd.
– Jag ska bete mig som att jag kan vara smittad utan att ha symtom och att den som jag träffar också kan vara smittad utan symtom. Det är bra att tänka så, säger hon till NWT."" //SvD
""Om inte spridningen stannar av är regionen på väg mot en katastrof, anser hon, och syftar på att många får sjukhusvård för covid -19, att situationen blir än mer ansträngd och att personer som behöver annan sjukvård kan bli lidande.
Tidigare i veckan lanserade myndigheter i Uppsala län en gemensam kampanj med budskapet "gå i personlig lockdown", där man uppmanas utgå från att alla man möter är smittade. Detta efter att det framkommit uppgifter om att man sprider sjukdomen innan man visar symtom.
– Jag ska bete mig som att jag kan vara smittad utan att ha symtom och att den som jag träffar också kan vara smittad utan symtom. Det är bra att tänka så, säger hon till NWT."" //SvD
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja, så det får vi försöka råda bot på.snuttjulle skrev:
Coronakommissionen i Norge har kommit fram till att Norge saknade beredskap och utrustning för att hantera en pandemi samt saknade krisberedskap i regeringen. Den anser att regeringen har tagit för lätt på grundlagen och mänskliga rättigheter när stora delar av samhället stängdes ner och lokala reseförbud infördes. Samt flera andra synpunkter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rg7Eja/corona-oppgjoeret-her-faar-solberg-hard-kritikk
Trist att du behöver ljuga rätt upp och ner.BirgitS skrev:
September var en möjlig månad enligt Oxfordgruppen. Ingen har sagt att det säkert kommer då.
Men det blev rätt nära. Bara två månader senare.
Och flera år tidigare än FHM gissat.
Det de säger är alltså att man nu skall börja följa de rekommendationer som funnits i över ett år?Ulltand skrev:
Extrem smitta i flera regioner nu. Lock down är tydligen lösningen på problemet enligt smittskyddet.
Den här delen tycker jag är mest tragikomisk.D djac skrev:
"Tidigare i veckan lanserade myndigheter i Uppsala län en gemensam kampanj med budskapet "gå i personlig lockdown", där man uppmanas utgå från att alla man möter är smittade. Detta efter att det framkommit uppgifter om att man sprider sjukdomen innan man visar symtom."
Det tycks som om unga vuxna och en massa medelålders inte riktigt begriper smittspridning och förståelsen för vad detta får för konsekvenser! Nu utgår jag från det reportage som Aktuellt gjorde i går kväll! Nu kan ju detta var hur vinklat som helst, men då smittspridningen inte minskar så måste det ju trotsallt var så att allt för många saknar vett! Jag blir djupt beklämd!
Det tragikomiska var att du igen förvanskade ett ganska okontroversiellt korn i ett meddelan, "personlig lockdown" blev snabbt bara "lockdown" och hela meningen med artikeln förändras i ett slag.Ulltand skrev:
Den här delen tycker jag är mest tragikomisk.
"Tidigare i veckan lanserade myndigheter i Uppsala län en gemensam kampanj med budskapet "gå i personlig lockdown", där man uppmanas utgå från att alla man möter är smittade. Detta efter att det framkommit uppgifter om att man sprider sjukdomen innan man visar symtom."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nej, AZ-vaccinet kom inte under oktober och november heller utan i februari. Inte heller Pfizers vaccin kom under oktober eller november utan sista veckan i december.Ulltand skrev:
Så här skrev du i april:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-721#post-3668293
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-721#post-3668304
Så nog verkade du väldigt övertygad om september och kunde inte förstå varför andra inte var det.
Av det första citatet verkar det dessutom som att du borde anse så här i bakspegeln att Sveriges linje inte var så konstig eftersom det vare sig fanns vaccin i september eller läkemedel med avgörande effekt.
Nej, i mars förra året gissade Fohm inte något alls om vaccinleveranser utan bara vidareförmedlade uppgifter från WHO.
Det inbegriper nog ALLA åldrar och alla nationaliteter är jag rädd. Tyvärr är jag inte förvånad över att folk fortfarande inte förstått att man inte kan VETA vilka som är smittade och därför ska betrakta ALLA (även en själv) som smittad och smittosam. (Ja, jag har ibland rätt låga tankar om mänskligheten. Tyvärr får jag dem ofta bekräftade)trähandtag skrev:
Det tycks som om unga vuxna och en massa medelålders inte riktigt begriper smittspridning och förståelsen för vad detta får för konsekvenser! Nu utgår jag från det reportage som Aktuellt gjorde i går kväll! Nu kan ju detta var hur vinklat som helst, men då smittspridningen inte minskar så måste det ju trotsallt var så att allt för många saknar vett! Jag blir djupt beklämd!
Ja, och det säger ju en del om hur vi som samhälle fungerar i grupp.D djac skrev:
Typ "Nu jävlar är det allvar och vi har hög smittspridning så nu är dags att följa rekommendationerna!" eftersom folk tydligen inte följde dem innan.
Det är ju inte myndigheternas fel att folk inte gör som de skall. Det FHM gör i sina bedömningar är att ta höjd för hur mycket rekommendationerna åtföljs. Det blir ju mindre och mindre hela tiden verkar det som, trots att det stramas åt mer och mer.
Läste om någon dam som tröttnade på att sitta hemma och lägga pussel och passade på att extraknäcka lite med vaccineringar.. honbfick fler i sin åldersgrupp att ansluta sig och de vaccinerade nu non-stop 7 dagar i veckan tyckte jag det stod..B b8q skrev:
Fick mig att fundera på varför man inte nyttjar t ex alla studenter och pensionerade sköterskor (som vill o kan) jobba med vaccineringarna.. för de unga = bra träning.. för de äldre = bra sysselsättning/tidsfördriv ett tag.. för den aktiva/trötta personalen = avlastning.. ?
Viss personal orkar inte mer just nu (och andra kan inte vara på fler ställen samtidigt).
Men vaccinering.. borde det finnas personal till.