1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Får vi se din upprördhet över den tre gånger så höga siffran som representerar döda av luftföroreningar under samma period?T Thomas_Blekinge skrev:Och det har du belägg på såklart.
Jag läser inte kvällspressen. Men snart 15000 dödar så ser man att det är runt 40 ggr mer än trafikdöda. Förnekar du det?
Förnekar du dom siffror i min tidigare länk som säger att Sverige är bland de fem sämsta länderna i Europa vad gäller incidenstalet?
På tal om överdödlighet: per år avlider omkring 92000 personer per år (Döda i Sverige (scb.se)). Under 2020 hade vi knaske 12000 coronadödar. Det är då 13% av årsmedelvärdet av döda. Ingen liten andel.
Ingen fara om du är upptagen nu för denna kommer inte gå neråt, den går uppåt så du kan komma tillbaks efter sommaren med ett brinnande engagemang för detta istället, möjlig avkastning på insatt energi är enormt mycket större i den frågan. Coronastapeln syns inte sidan om denna, även om du tar ett så kort perspektiv som 10 år.
Du vet mycket väl att jag och FHM inte talar om FFP3 munskydd inom vården. Är du så sugen på att få skriva "påhitt" att du missförstår detta med flit bara för att går om man tar i från tårna?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Nu är det ju inte vanliga blodproppar det gäller utan en mycket sällsynt blodkoagulationsrubbning som man dels inte ser efter vaccinerna Pfizer och Moderna samt dels inte inträffar flera gånger under en månad i Sverige, Danmark och Norge. Man kan i enstaka fall se denna rubbning bland de som legat på IVA länge eller behandlas med heparin. Dödligheten är hög.T Thomas_Blekinge skrev:
Så nej, det är inte ett konstruerat samband.
EMA har kommit fram till att risken att drabbas är mellan 1 på 10 000 och 1 på 100 000 för AZ-vaccinet.
Under det dryga år som gått har 19 av ung. 1 miljon i åldersgruppen 20-29 år avlidit med covid. Det är en risk som är i samma storleksordning som risken med vaccinet och det är alltså ingen fördel för dem att vaccinera sig med AZ-vaccinet ens om det räcker med bara en dos per år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Förstår inte ens vad du menar (frånsett personangreppet).Ulltand skrev:
Varför tror du att jag skriver om just FFP3-skydd?
Eller menar du att du menade FFP3-skydd i inlägget jag citerade?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Årtalet stämmer men eftersom svininfluensan kom till Sverige först efter ett halvår och man hade den turen att man kunde använda befintligt vaccin som grund för ett nytt vaccin och därmed ta fram det på ett halvår så blev det aldrig någon epidemi i Sverige. Till det kom att äldre och övre medelålders verkade vara rätt skyddade av tidigare genomgångna influensor.Snigla skrev:
Mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svininfluensan
Hur menar du att pandemin skulle ta slut utan flockimmunitet?Ulltand skrev:
Är du alltså fortfarande så oerhört ovetande om hur världen fungerar att du nu efter över ett års diskussioner inte ens förstår grunderna i en pandemi och hur den hanteras?
Gå ur tråden och lär dig lite om hur världen fungerar innan du fortsätter att skriva dina hittepå här, du klagar på att myndigheterna inte vet något, och skriver sedan här och tror att du vet mer och är bättre.
Jösses, hur orkar du fortsätta med din okunskap...
Snigla skrev:
Du har inte fått någon mer förståelse för ”strategin” (du behöver inte tycka den är rätt för det!) efter att ha diskuterat härinne i ett procent sett hur människor svarar dig och bemöter informationen du presenterar?
Olikheterna speglar Sverige .
Tror du på fullaste allvar att alla härinne (dvs Sverige) hade fallit i led och gjort som regeringen sagt, oavsett vad de sagt..?
(..och om folk inte lyssnar, hjälper det eg att säga nått? )
Autocorrect spökade i mitt inlägg och jag kunde inte ändra när jag såg felet
PROCENT => .. i ett år och sett ..
Ingen fara jag förstod dig ändå.Snigla skrev:
Tyvärr kan man inte mäta sanningen med majoriteter.
Asymptomatisk smitta minskar inte för att FHM säger ett den är marginell. Munskydd blir inte sämre för att en majoritet i tråden tycker det osv. Vaccinet kom inte i slutet av 2021 trots att många här var ense om det. OSV
Jag minns bara att vi tog vaccinet nått år efter att vi flyttat ner till Skåne (annars hade jag inte haft någon susning när svininfluensan inföll!BirgitS skrev:
Årtalet stämmer men eftersom svininfluensan kom till Sverige först efter ett halvår och man hade den turen att man kunde använda befintligt vaccin som grund för ett nytt vaccin och därmed ta fram det på ett halvår så blev det aldrig någon epidemi i Sverige. Till det kom att äldre och övre medelålders verkade vara rätt skyddade av tidigare genomgångna influensor.
Mer info: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Och inte kom vaccinet i september förra året heller som någon påstod ihärdigt att det skulle, dessutom gällde det ett vaccin som visat sig vara olämpligt för alla utom de äldre. Vaccinleveranserna har kantats av problem fast någon påstod att det skulle gå som smort eftersom alla skulle satsa allt på att det skulle ske. OSV.Ulltand skrev:
Menar du att en som vare sig hostar eller nyser smittar mer i t.ex. arbetsmiljön än den som gör det?
Den som är hemma med symtom är bra på att smitta resten av familjen och det är ju just där den största smittspridningen sker.
Varifrån kommer just ordet "marginell"?
Inte ett ord jag känner igen att Fohm använder.
Nej såklart det inte blir (eller smittar mer/mindre), men det jag försökte säga var bara att sanningen/forskningen/resultatet/strategin.. (vem som säger vad).. osv spelar ingen roll om människor inte bryr sig om vad någon pratar om från början.Ulltand skrev:
Ingen fara jag förstod dig ändå.
Tyvärr kan man inte mäta sanningen med majoriteter.
Asymptomatisk smitta minskar inte för att FHM säger ett den är marginell. Munskydd blir inte sämre för att en majoritet i tråden tycker det osv. Vaccinet kom inte i slutet av 2021 trots att många här var ense om det. OSV
Både Regeringen, du och jag kan säga vad som helst - men om ingen gör som vi säger måste vi ju försöka komma på hur vi ska bete oss och hur vi ska formulera oss för att andra ska lyssna (vi vill ju att så många som möjligt skall göra rätt!).
Det kan ju innebära att vi måste gå emot våra egna åsikter, resultat, fakta och viktig information för att få fram det resultatet vi vill.
Det är därför man som ”bestämmande” alltid måste vara villig att inte alltid säga sanningen/allt .. och (tyvärr) låta några dö för att den större massan ska överleva
(Hade varit lättare om alla alltid förstod och gjorde som de blev tillsagda. Men den sortens värld uppfostrar vi inte till idag.).
Det är tyvärr helt sant, vi är totalt överbefolkade idag och skapar en icke hållbar värld för framtiden (spelar ingen roll om vi slutar äta kött eller blir mer miljömedvetna, i den takt befolkningen växer i världen.. och i den takt vi förstör naturen/resurserna har vi inte en chans att ”vända skutan”).B b8q skrev:
Människan är sin egen värsta fiende!
Birgit, det där är som att hälla vatten på en gås...BirgitS skrev:
Och inte kom vaccinet i september förra året heller som någon påstod ihärdigt att det skulle, dessutom gällde det ett vaccin som visat sig vara olämpligt för alla utom de äldre. Vaccinleveranserna har kantats av problem fast någon påstod att det skulle gå som smort eftersom alla skulle satsa allt på att det skulle ske. OSV.
Menar du att en som vare sig hostar eller nyser smittar mer i t.ex. arbetsmiljön än den som gör det?
Den som är hemma med symtom är bra på att smitta resten av familjen och det är ju just där den största smittspridningen sker.
Varifrån kommer just ordet "marginell"?
Inte ett ord jag känner igen att Fohm använder.