1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Kasta inte sten i glashus, just nu skrev du ju själv nåt som inte tillhör nyhetstråd, precis som jag gjort, så kan bara konstatera att ingen av oss är fullkomlig.BirgitS skrev:
Exakt så, Birgit. Du menar altså:BirgitS skrev:
Hade munskydden räckt till alla, hade rekommendationerna varit andra! Så bra. Då är vi överens!
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det kan jag förstås inte veta men det visar ju klart att Ulltands påstående:Staffan2000 skrev:
är felaktigt och därmed underligt att du gillade det inlägget.Ulltand skrev:
Jag delar hennes åsikt, om man hoppar på andra i samma fråga så har man ju tagit en position, då kan man i rimlighetens namn inte göra samma sak själv.B brfbo skrev:
Själv tycker jag att många diskussioner glider mellan det som nu är flera trådar och skulle inte göra påhopp för detta. Däremot tycker jag att det är helt i sin ordning att påminna någon som ondgjort sig i samma sak.
Trodde denna patos och detta rättsmedvetande var allmängods innan jag kom hit.
Förra våren fick bla de som arbetade inom äldrevården slåss hårt tillsammans med skyddsombud och facket för att slippa att arbeta oskyddade!BirgitS skrev:
Det var väl uppdrag granskning som tom gjorde ett helt program om detta fulspel.
Lite nyheter som är bra då det verkar gå undan i Region Stockholm nu.
https://www.dn.se/sthlm/vaccinationsbokning-oppnar-for-65-plusare-i-stockholm/
Förhoppningsvis har dessa större vana och tillit till bankid och har lättare att ta sig till de stora centra de har satt upp.
https://www.dn.se/sthlm/vaccinationsbokning-oppnar-for-65-plusare-i-stockholm/
Förhoppningsvis har dessa större vana och tillit till bankid och har lättare att ta sig till de stora centra de har satt upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja, det var en stor brist på skydd förra våren och inte hade det blivit mindre brist om några miljoner andra människor skulle börja kräva engångsmunskydd varje dag. Det är ju därför som det är så meningslöst att hålla på och tjata om att det hade varit så bra om Fohm hade rekommenderat allmänheten att ha munskydd i mars förra året som vissa gör.B brfbo skrev:
B brfbo skrev:Tycker att detta är lågt skrivet, och jag vill klargöra att jag ingår inte i den grupp du här beskriver emot Ulltand, jag håller med honom om väldigt mycket som han skriver här(inte allt), och dessutom har jag en del kunskap att luta mig emot bla många års erfarenhet inom infektion bla genom arbete på infektion under många år på ett av våra största sjukhus.
Kritiskt tänkande ingår tom i utbildning i vården och jag tycker här att det behövs och är viktigt då vi väldigt ensidigt matas med information flera dagar i veckan av en(några) myndighet och har så gjorts i över ett år,
säger någon nåt tillräckligt många gånger så är det lätt att till slut tro att det är sant.
Det har ju även getts viss kritik i utredningar mot viss hantering av pandemin i Sverige, så kan man se och lyfta upp problemen så kan man ofta göra nåt åt dem, eller så kan man le och ge sken av att allt är bra och klappa varandra på ryggen och stoppa huvudet i sanden och tysta dem som har ett kritiskt tänkande,
och det kallas inte demokrati!
Jag har inga problems med Ulltands sida av saker och ting, heller inte med andra sidan! Det enda ”problemet” jag möjligen har är att båda sidor har svårt att se den andra sidan av myntet. Det skapar bara konflikter inte lösningar.
Jag har givetvis mina privata (hm mer el mindre privata ibland..) åsikter om saker och ting.. men de är helt oviktiga när jag diskuterar om vad jag tror är rätt och fel för den stora massan. Många diskuterar med rent personliga åsikter bara.
Jag bedömer människors beteende och hur de svarar på saker.. (alltså i samhället). Hur de lyssnar på andra, hur de tolkar andra, hur de väljer att semestra, hur de väljer att handla, vilka ursäkter de har när de vet att de kanske gjort något de inte skulle, om de använder munskydd, hur många står och pratar i klungor, om de trängs i affären, om de går på restaurang osv osv.
Allt man gör, alla val man gör berättar något.
Inga rätt inga fel..
Tycker att du (inte bara du) har helt rätt, kritiskt tänkande är viktigt.. och rätt! Man ska inte hoppa utför stupet bara för att alla andra hoppar.. man ska minst iaf fråga va fasiken de pysslar med och varför..!
Och angående forskning/resultat osv. Det är inget fel på dem, de är viktiga och de är oftast helt rätt (gjorda av extremt duktiga forskare) MEN de betyder inget om folk inte vill lyssna, följa rekommendationerna eller ens läsa dem..
Min poäng är hela tiden att det viktiga är att få folk att göra det man vill (vad nu det är)! Det går inte genom att rabbla forskningsdata ..procenter.. dödssiffror osv.
Hade det funkat, hade vi inte haft denna smittspridning.
När folk nu får tänka själva, bestämma själva.. fungerar det sällan som man vill. För många viljor, för många åsikter.. alla har ju ”rätt” och alla andra har ”fel”.
Det betyder fortfarande inte att det är fel att tänka själv.. men det gör det mycket mer komplicerat att få dem att vandra samma väg..
Ja, jag har uttryckt samma typ av åsikt själv - vi har i Sverige ägnat de senaste 30-40 åren eller så åt att i skolan få fram självständiga och ifrågasättande individualister. Då är det sen VÄLDIGT svårt att bara säga åt dem att "gör så här!" och tro att de följer som någon fårskock... De (vi) har lärt sig (oss) att ställa frågan "What's in it for me?" och agerar därför inte bara utifrån vad som kanske vore bäst för samhället.Snigla skrev:
Det ser vi ju inte bara i pandemin utan i andra stora frågor också. Alla VET att miljön håller på att gå åt helsike, men man vill inte ge upp sin flygresa till Thailand för det...
Jag kan förstå vad ni menar och i viss mån hålla med, dock finns det olika sätt att leda som passar för olika situationer och i detta fallet ser jag inte det som rimligt och bör heller inte vara nödvändigt att alla förstår allt.B b8q skrev:Ja, jag har uttryckt samma typ av åsikt själv - vi har i Sverige ägnat de senaste 30-40 åren eller så åt att i skolan få fram självständiga och ifrågasättande individer. Då är det sen VÄLDIGT svårt att bara säga åt dem att "gör så här!" och tro att de följer som någon fårskock... De (vi) har lärt sig (oss) att ställa frågan "What's in it for me?" och agerar därför inte bara utifrån vad som kanske vore bäst för samhället.
I nödsituationer leder man väsentligt mer med instruktioner, det är ingen koncensussituation, i andra frågor kan det vara mer relevant att investera i detta, miljö etc.
Dessutom förstår de flesta månniskor inte mycket av det de gör dagligdags i andra frågor, tex kan du förmodligen räkna de i Sverige som vet vad pengar är på ena handens fingrar. Väldigt få, om ens några, vet hur deras bil fungerar på den nivån vissa önskar förstå Corona, ändå använder man den.
Ovanpå detta är det ett faktum att det finns ganska många läkemedel som INGEN vet varför de funkar men ändå accepteras dessa av de mest kompetenta inom medicinen.
Man kan ha en vilja att förstå allt man använder och gör men kommer nog ganska snart upptäcka att ju fler böcker man läser och ju mer man lär sig, desto längre blir avståndet till målet.
Väl rutet!D djac skrev:
Det är, tycker jag, en ganska tillfredsställande känsla när man inser att det lilla man vet bara är ytan på en enorm hög av kunskap man kan skaffa sig.
En del verkar tycka att det är jobbigt, slår sig för öronen och gör ljud med munnen för att kunna blunda lyckligt ovetande om vad de inte vet.
Ett av mina favorituttryck är "Det visste jag inte att jag inte visste!"
Det handlar kanske inte så mycket om att få folk att förstå i detalj, som att få dem att VILJA göra ”rätt” saker. Som sagt, motivera dem (”What’s in it for me?”). Och det gör man enklast med en kombination av piska och morot - belöning när man gör rätt, straff när man gör fel.D djac skrev:Jag kan förstå vad ni menar och i viss mån hålla med, dock finns det olika sätt att leda som passar för olika situationer och i detta fallet ser jag inte det som rimligt och bör heller inte vara nödvändigt att alla förstår allt.
I nödsituationer leder man väsentligt mer med instruktioner, det är ingen koncensussituation, i andra frågor kan det vara mer relevant att investera i detta, miljö etc.
Dessutom förstår de flesta månniskor inte mycket av det de gör dagligdags i andra frågor, tex kan du förmodligen räkna de i Sverige som vet vad pengar är på ena handens fingrar. Väldigt få, om ens några, vet hur deras bil fungerar på den nivån vissa önskar förstå Corona, ändå använder man den.
Ovanpå detta är det ett faktum att det finns ganska många läkemedel som INGEN vet varför de funkar men ändå accepteras dessa av de mest kompetenta inom medicinen.
Man kan ha en vilja att förstå allt man använder och gör men kommer nog ganska snart upptäcka att ju fler böcker man läser och ju mer man lär sig, desto längre blir avståndet till målet.
Vår pandemihantering innehåller varken eller (de få bötesbelopp som delats ut till krogar som släppt in för många kan knappt räknas...)
Rent krasst hade säkert efterlevnaden av rekommendationerna varit mycket bättre om det varit folk i 20-50-årsåldern som dött mest, istället för de över 80.
Men förlåt, nu trillade jag in på strategi istället för nyheter. Fel tråd.
Rent krasst, om inte -dina föräldrar löper stor risk att dö, dina barns framtid raseras och era jobb försvinner snart är tillräckligt så kommer nog inte en femhunka i böter att spela någon avgörande roll.B b8q skrev:Det handlar kanske inte så mycket om att få folk att förstå i detalj, som att få dem att VILJA göra ”rätt” saker. Som sagt, motivera dem (”What’s in it for me?”). Och det gör man enklast med en kombination av piska och morot - belöning när man gör rätt, straff när man gör fel.
Vår pandemihantering innehåller varken eller (de få bötesbelopp som delats ut till krogar som släppt in för många kan knappt räknas...)
Rent krasst hade säkert efterlevnaden av rekommendationerna varit mycket bättre om det varit folk i 20-50-årsåldern som dött mest, istället för de över 80.
Men förlåt, nu trillade jag in på strategi istället för nyheter. Fel tråd.
Äntligen en nyhet, rimligt tycker jag!
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-15/region-skane-skarper-tonen-avboka-vaccinbesok-som-inte
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-15/region-skane-skarper-tonen-avboka-vaccinbesok-som-inte