1 013 392 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är fortfarande så att väldigt få dör av Covid-19.Ulltand skrev:
Problemet är att sjukvården blir överbelastad vilket i sin tur får allvarliga konsekvenser.
Du som är så fantastiskt beläst känner väl till det?
Jämför med spanska sjukan där en tredjedel av Europas befolkning dog. Och det var mestadels unga människor...
De som flinar nedan har en märklig humor. Spanska sjukan var verkligen hemsk...
Redigerat:
Bra att Sverige lyckats så bra med överdödligheten då. Det säger ju mycket.T Thomas_Blekinge skrev:Bara för att ni ska komma ihåg: Sverige ligger på 5: sämsta plats i Europa vad gäller infektionstalen: • Coronavirus case rates in the past 7 days in Europe, by country 2021 | Statista
Och folk springer fortfarande i köpcentra som om det vore familjunderhållning.
Kanske FHM kommer att rekommendera snart att man inte ska dö i Corona.
Moi?D djac skrev:
Hm.. får jag tänka en stund så kanske jag kan komma på något..
Jag brukar mest försvara dem (och klaga lite samtidigt). Jag har hela tiden sagt att jag tyckte de borde ha varit mer rättframma med informationen till folket i början, men sa också att jag förstod varför de inte var det!
Jag slutade vara ”aktiv” i diskussionerna om covid härinne (och lugnade ner mig på andra håll..) på hm höstkanten förra året?
Det kom inga nyheter på tv/media enligt mig.. allt de sa på tv hade jag redan sagt tidigare under året .. det kändes som alla ältade gamla nyheter (och ökade på listan med sjuka o döda)
Det hade och göra med att de inte berättade/förklarade allt på en gång! presskonferenserna/nyheterna/mediaintrrvjuver.. det var som att dra upp ett 2 mil långt spaghettistrå ur halsen på dem.. (vilket tog hela året).. innan de sagt sådant de uppenbart vetat ganska länge!
Jag har få ”skils” här i livet.. och jag har fel ofta när jag diskuterar om olika saker (har inga problem att erkänna om jag har fel) - men är det nått jag kan så är det att läsa av och förstå mig på människor och deras beteende.
Folk har fortfarande stora problem att se psykologin bakom Tegnell (framförallt..) och regeringens beslut i fråga om lock downs, munskydd, strategier överlag osv. Jag förstår dem dock och har hela tiden gjort - det är bara inte lönt att försöka förklara för dem som inte vill lyssna/ens försöka förstå.
Påpekade dock att jag skulle återkomma efter påsk och se om nyheterna kommit ikapp/gått om .. and look WHOs here now..
Det man kan vara säker på är att de är betydligt färre än de man får av att drabbas av Covid-19...tusenett skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
Det var nog det mest cyniska jag har läst på länge! Våga säga du det i ansikten på de tusentals och återtusentals anhöriga som beklagar sina döda?Nissens skrev:
Om du tycker det är så få som dör ber jag dig att göra en enkel jämförelse: Hur många fler har dött i eller med Corona 2020 jämfört med trafikdöda under samma period?
Du har gått på kvällspressens rubriker.T Thomas_Blekinge skrev:Det var nog det mest cyniska jag har läst på länge! Våga säga du det i ansikten på de tusentals och återtusentals anhöriga som beklagar sina döda?
Om du tycker det är så få som dör ber jag dig att göra en enkel jämförelse: Hur många fler har dött i eller med Corona 2020 jämfört med trafikdöda under samma period?
Titta på överdödligheten istället, där ser du de mest realistiska siffrorna. Och att Sverige klarat sig betydligt bättre än många andra länder.
Det är en överdödlighet, men långt ifrån så dramatisk som många tror.
Läs på lite om spanska sjukan så ser du riktigt hemska siffror. Då dog de AV inte MED viruset...
Problemet är att om man tex testar positivt för Covid-19, tillfrisknar och sedan blir ihjälkörd så registreras man som att man dött MED Covid-19.
Dödligheten är väldigt låg för Covid-19, men den belastar sjukvården hårt.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
Och det har du belägg på såklart.Nissens skrev:
Jag läser inte kvällspressen. Men snart 15000 dödar så ser man att det är runt 40 ggr mer än trafikdöda. Förnekar du det?
Förnekar du dom siffror i min tidigare länk som säger att Sverige är bland de fem sämsta länderna i Europa vad gäller incidenstalet?
På tal om överdödlighet: per år avlider omkring 92000 personer per år (Döda i Sverige (scb.se)). Under 2020 hade vi knaske 12000 coronadödar. Det är då 13% av årsmedelvärdet av döda. Ingen liten andel.
Nu blandar du nog ihop Spanska sjukan med böldpesten eller nåt. Det var inte en tredjedel som dog i Spanska sjukan.Nissens skrev:
Det är fortfarande så att väldigt få dör av Covid-19.
Problemet är att sjukvården blir överbelastad vilket i sin tur får allvarliga konsekvenser.
Du som är så fantastiskt beläst känner väl till det?
Jämför med spanska sjukan där en tredjedel av Europas befolkning dog. Och det var mestadels unga människor...
De som flinar nedan har en märklig humor. Spanska sjukan var verkligen hemsk...Otroligt mycket värre än Covid-19.
En liten utsvävning ..kollade lite statistik på SCB på dödsfall per år..
Att vi har 98 000 döda förra året kan jag lista ut varför.. men är det någon som vet vad som hände 2002?
95 000 döda det året, vilket också ses som ett stort hopp på diagrammet. Men hittade inget när jag försökte googla.. bara ovanligt många som dog av flunsan? Eller vad.. svininfluensan borde ha varit 2009-2010 (nånstans där, men visar ingen direkt synlighet på dödsfallen det året iaf)
Att vi har 98 000 döda förra året kan jag lista ut varför.. men är det någon som vet vad som hände 2002?
95 000 döda det året, vilket också ses som ett stort hopp på diagrammet. Men hittade inget när jag försökte googla.. bara ovanligt många som dog av flunsan? Eller vad.. svininfluensan borde ha varit 2009-2010 (nånstans där, men visar ingen direkt synlighet på dödsfallen det året iaf)